Урок "Визначення об’ємів тіл"

Про матеріал
Урок-дослідження з елементами критичного мислення Мета: засобами фізичного експерименту навчитися визначати об’єми тіл правильної та неправильної форми. Очікувані результати: учень користується найпростішими засобами вимірювання, визначає ціну поділки приладів, вимірює об’єми твердих тіл, рідин, сипких матеріалів; проводить досліди за власним планом або за інструкцією з допомогою вчителя, аналізує результат; усвідомлює як нові знання співвідносяться з наявними, висло вловлює судження про роль спостереження і досліду в пізнанні довкілля
Перегляд файлу

Урок – дослідження з елементами критичного мислення

Визначення об’ємів тіл

Фізика 7 клас

Тема: визначення об’ємів тіл

Мета: засобами фізичного експерименту навчитися визначати об’єми тіл правильної та неправильної форми

Очікувані результати: учень користується найпростішими засобами вимірювання, визначає ціну поділки приладів, вимірює об’єми твердих тіл, рідин,  сипких матеріалів; проводить досліди за власним планом або за інструкцією з допомогою вчителя, аналізує результат; усвідомлює як нові знання співвідносяться з наявними, висло вловлює судження про роль спостереження і досліду в пізнанні довкілля

Тип уроку: урок-дослідження (урок засвоєння нових знань)

Форма роботи: групова

Обладнання: мірні стакани (мензурки); рис, пшоно, лінійки, скріпки, тіла правильної та неправильної форми,  пластикові стаканчики, вода, пісок, серветки

Актуалізація

Йдучи сьогодні на урок, я побачила як робітники заливають бетоном  траншею прямокутної форми під фундамент будинку. Я запитала у робітників:  « Скільки Вам потрібно бетону?». Вони запропонували обчислити цю кількість самостійно. Я попросила  дати мені деякі додаткові дані  і розв’язала цю задачу.

Скажіть, яку величину мені потрібно було обчислити? (об’єм)

Які виміри мені необхідно було знати, щоб його обчислити ?(довжину, ширину, довжину)

За допомогою яких приладів можна отримати ці дані? (лінійка, рулетка, метр)

Як зайти ціну поділки приладу?

Яку геометричну фігуру нагадує траншея? (прямокутний паралелепіпед)

За якою формулою можна обчислити об’єм прямокутного паралелепіпеда?

Обчисліть і Ви об’єм бетону, який необхідно залити в траншею довжиною 10м, шириною 50см і висотою 80см? (4м3)

Які ще одиниці об’єму Ви знаєте?

А чи завжди можна, користуючись формулою визначити об’єм тіла?

    Вашій мамі  необхідно спекти яблучний пиріг. У рецепті записано, що для пирога необхідно 150 мл молока та 280 мл цукру . Яким приладом необхідно скористуватися мамі, щоб відміряти цей об’єм? (Мірний стакан)

  Отже, об’єм можна визначити не лише за допомогою формули, а й прямим вимірюванням – за допомогою мірної склянки.

Сьогодні наше завдання виміряти об’єми твердих, рідких та сипучих тіл.

 Ми розіб’ємося на групи (по чотири (три) учні) і спробуємо вирішити завдання які записані в картках. Групи створюють самі учні за будь-якими спільними ознаками (однакові деталі одягу, колір очей, однакові ручки і т.д.)

Побудова знань

Учні отримують картки з завданнями та прилади і матеріали, які можуть знадобитися в дослідженнях: мензурки, мірні склянки, скріпки, пісок, пшоно, рис, піпетки, воду, пластикові стаканчики, тіла неправильної форми, тіла правильної форми

Картка

Для кожного із завдань розробіть інструкцію до виконання

  1. Визначте об’єм води, що налита в пластиковий стаканчик.
  2. Визначте об’єм піску.
  3. Визначте об’єм тіла правильної форми  непрямим методом (за відомою Вам формулою.
  4. Визначте об’єм тіла правильної форми  прямим методом (за допомогою мірної склянки та води).
  5. Порівняйте результат отриманий у 3 та 4 дослідах.
  6. Визначте об’єм тіла неправильної форми
  7. За допомогою мензурки, склянки з водою та піпетки визначте середній об’єм краплинки води.
  8. Визначте об’єм скріпки  (пшонини, зернятка рису)

Консолідація

  Коли учні закінчують роботу, вчитель пропонує розповісти кожній групі про ті методи, якими вони скористувалися для виконання завдань та розповіли про результати.

Орієнтовані запитання під час обговорення

  • Значення якої фізичної величини ви визначали під час виконання роботи?
  • Якими методами ви визначали об’єм твердого тіла правильної геометричної форми?
  •  Якими методами ви визначали об’єм твердого тіла правильної геометричної форми?
  • Чи збіглися отримані в обох випадках результати?
  • Якщо не збіглися, то в чому причина розбіжності?
  • Який із методів, на вашу думку, є більш універсальним?
  • Якими методами ви визначали об’єм твердого тіла малого розміру?

 

   Під час обговорення виявляється, що виникли розбіжності у результатах дослідів 7,8.

  Вчитель пропонує оцінити результати і  виявити  фактори,що вплинули на точність вимірювання.

  Вчитель говорить про те, що кожна група працювала добре, отримала певні знання і пропонує застосувати ці знання до розв’язання такої задачі: спробуйте приблизно визначити кількість пшонинок у склянці.

  Учні можуть запропонувати різні методи але вони повинні прийти до того, що  кількість пшонинок можна визначити знаючи об’єм однієї пшонинки та об’єм пшона в склянці.

 Вчитель: «Сьогодні на уроці ми познайомилися з різними методами для визначення об’ємів тіл. Скажіть де можна застосувати такі знання?»

 

Оцінювання роботи учнів.

 

Домашнє завдання.

1.Використовуючи результати досліду 7 визначте який об’єм води витікає за добу з поломаного крана на кухні, якщо за годину падає 600 крапель. Обчисліть скільки коштів повинна додатково сплатити родина за воду щомісяця (30 діб), якщо тариф за користування водою становить 8,74 грн. за 1м3

2. Визначте об’єм яблука за умови, що яблуко не може поміститися в мірну склянку. Розрізати яблуко не можна. (Прилади: мірна склянка, посудина з водою, пуста посудина)

 

 

 

  

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
Додано
30 вересня 2022
Переглядів
1206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку