Урок містить асоціативний кущ, проблемне питання, ігри "Третій зайвий", "Морський бій", "Логічний брифінг", "Хто знає більше", фізичну і хімічну теорію розчинів.
Урок на тему: «Вода – розчинник. Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.»
Цілі уроку:
дидактична: продовжити формування поняття про властивості води – рідини, зокрема її здатність розчиняти інші речовини; здійснювати внутрішньопредметні зв’язки шляхом актуалізації знань про розчинні та нерозчинні у воді речовини; закріпити в учнів знання про речовини, чисті речовини, суміші;
розвивальна: розвивати вміння і навички правильно аналізувати матеріал, виділяти головне, робити висновки, порівнювати й аналізувати навчальний матеріал складати опорні схеми; сформувати знання про значення води у природі та житті людини;
виховна: сприяти розвитку пізнавальної самостійності; розвивати спостережливість, уважність; виховувати бережливе ставлення до природних ресурсів.
Тип уроку: комбінований.
Форми й методи роботи: індивідуальна та групова робота, рефлексія, «Асоціативний кущ», проблемне питання, «Третій зайвий», «Світлофор», «Хто знає більше», «Морський бій», «Логічний брифінг»).
Засоби навчання: таблиця Д.І. Менделєєва, роздатковий матеріал.
Хід уроку.
І. Організаційна частина.
Епіграф до уроку: Без води нема життя. Без праці – добробуту.
Де вода, там і життя. Вода – наша мати.
Прислів’я
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Життя є одушевлена вода
Е. Дюбуа
Учитель. Сьогодні наша мета – вивчити компоненти розчину. На уроці ви будите працювати в групах та індивідуально. Оцінювання буде проводитися за допомогою «гідрогену» - 2 бали та «оксигену» - 1 бал. Для того, щоб продовжити вивчати воду як розчинник, давайте пригадаємо з вами властивості води.
«Асоціативний кущ» - текучість, відсутність запаху, відсутність смаку, безбарвність, низька теплопровідність, температура кипіння—100 °С та замерзання —0 °С; максимальна густина при температурі 4 °С — 1 г/см3 (зі зниженням температури густина зменшується, тому лід плаває на поверхні, коли б лід був важчий за воду, то у зимовий час річки й озера замерзали б до самого дна, і це призвело б до загибелі риби й інших живих істот). Вода має високу теплоємність (вона повільно нагрівається і повільно охолоджується; завдяки цьому водні басейни регулюють температуру на нашій планеті), звукопровідність, ентропію пароутворення, поверхневий натяг, діелектричну провідність (взаємодія між зарядженими частинками води у 80 разів слабша, ніж у вакуумі), здатність змочувати поверхню твердих речовин (адгезія) та зчеплюватися (когезія). Будова молекули води характеризується наявністю водневого зв’язку та здатністю утворення асоцїати. Кристалічну основу льоду складають тетраедри, що складаються з чотирьох атомів Гідрогену, які оточують один атом Оксигену. Кристали льоду через водневі зв’язки схожі за структурою на алмаз. Каркас водневих зв’язків утримує молекули води у структурі льоду на трохи більшій відстані одна від одної, ніж у рідкій воді; тому при зниженні температури густина льоду при 4 °С становить 0,92 г/см3, у той час як густина води при цій же температурі дорівнює 1,0 г/см3.
Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Щоб застосувати знання, для вивчення сьогоднішньої теми уроку, визначте, які перетворення води описано нижче:
1. А над полем в ту хвилину саме хмаронька пливла. Дощ звичайно пролила...
2. А по долинах, по ярах туманець сизий горнеться...
3. Сонця по вінця та дзвоники сині. На кожній травинці — сонце в росині...
4. Сонце припікало все дужче, калюжі висихали за мить..
5. Ще по ярах біліє сніг і спить озимина. Та вже з гори струмок біжить. До нас прийшла весна.
Уривок № |
Вид перетворення |
Агрегат-ний стан |
Явище природи |
1 |
Конденсація |
|
Дощ |
2 |
|
|
Роса, туман |
3 |
|
|
Роса |
4 |
|
|
Утворення хмар |
5 |
|
|
Танення снігу |
Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали.
Проблемне питання. Наше завдання сьогодні на уроці встановити, в яких агрегатних станах можуть бути розчинник та розчинена речовина, як компоненти розчину. Для цього нам необхідно закріпити знання про речовини, чисті речовини, суміші.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
«Третій зайвий». З кожного рядочка викресліть зайве поняття.
1.Залізо, повітря, мідь.
2.Молоко, кров, срібло.
3.Кава, чай, вода.
4.Вуглекислий газ, спирт, озон.
5.Білки, жири, кухонна сіль.
6.Кров, молоко, ґрунт.
Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
«Світлофор». Учні відповідають на запитання вчителя за допомогою сигнальних кольорових карток: червоний колір – «ні», зелений – «так».
1.Речовини можуть бути простими та складними.
2.Проста речовина утворюється з двох чи більше хімічних елементів.
3.Неживі організми складаються з органічних і неорганічних речовин.
4.Повітря — це чиста речовина.
5.Суміші можуть бути однорідними й неоднорідними.
6.Кава, чай, ґрунт — природні суміші.
7.Суміш є однорідною, якщо її компоненти можна побачити.
8.Молоко, кров, повітря — газоподібні суміші.
9.Суміші можуть бути природними та штучними.
10.Властивості чистих речовин у суміші зберігаються.
Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Суміш води з різними речовинами називають розчинами.
Вода — розчинник, інші речовини суміші — розчинені речовини.
Вода + розчинена речовина = розчин.
У розчині частинки розчиненої речовини рівномірно розподіляються між молекулами води, розчини можуть складатись із двох чи більше розчинених речовин. Вода — найкращий розчинник у природі. Молекула води, як магніт, має два полюси: негативний, сконцентрований на атомі Оксигену, і позитивний, сконцентрований на атомах Гідрогену. Між молекулами води утворюються специфічні хімічні зв’язки — водневі. Це досить слабкі зв’язки, але їх дуже багато. Вона здатна розчиняти багато твердих, рідких і газоподібних речовин. Вода — універсальний розчинник: розчиняє гази, рідини, тверді речовини.
У XIX ст. було запропоновано дві теорії розчинів.
1.Фізична теорія розчинів.
Учені, що підтримували теорію:
Зміст теорії: рух частинок розчиненої речовини аналогічний до хаотичного руху молекул газу.
Теорія правильна для газових розчинів.
2.Хімічна теорія розчинів.
Учені, що підтримували теорію:
Процес розчинення - це одночасно фізичний процес (подрібнення до молекул, йонів) і хімічна взаємодія компонентів.
Розчинення — це складний фізико-хімічний процес, при якому відбувається взаємодія між частинками розчинника і розчиненої речовини.
Гідратація — це взаємодія розчинених речовин із водою, у результаті якої утворюються гідрати (часто нестійкі сполуки). Деякі гідрати, які утримують воду навіть у твердому кристалічному стані, називаються кристалогідратами. Наприклад, глауберова сіль — Na2S04•7Н20, мідний купорос — СиS04•5Н20, залізний купорос— FeS04•7Н20.
Розчинність — це маса речовини, яка може розчинитися у 100 г розчинника при даній температурі.
Ви знаєте, що молекули речовин перебувають у безперервному русі. Цим пояснюється явище дифузії — поширення одних речовин в інших. Покладемо в циліндр з водою кристали мідного купоросу. Через деякий час навколо кристалів вода забарвиться в голубий колір. Невидимі частинки мідного купоросу під впливом молекул води відірвалися від кристалів і дифундували у воду. Дифузія відбувається повільно, але зрештою утвориться - однорідний розчин.
Процес розчинення можна прискорити, якщо взяти тверду речовину не у великих кристалах, а в дрібному порошку. Подрібнивши речовину, ми збільшили поверхню стикання її з рідиною, речовина розчиняється швидше. Можна прискорити розчинення речовини, перемішуючи рідину або нагріваючи її, а також помістивши речовину на поверхні розчинника. Густина розчину більша за густину води, тому, утворившись біля кристалів, покладених у мішечок, розчин струминками падає вниз, і розчинення прискорюється.
Розчин не відстоюється, він завжди однорідний.
Нерозчинні у воді речовини (наприклад, крейда, глина) при змішуванні з нею лишаються деякий час у завислому стані, утворюючи каламутну рідину, але згодом завислі частинки осідають на дно посудини.
З курсу природознавства ви знаєте, що розчинність більшості речовин не безмежна. Наприклад, при температурі 20 °С у воді об’ємом 1 л може розчинитися цукор масою 2000 г, хлорид натрію масою 359 г, сульфат міді масою 207 г, сульфат кальцію масою1 г.
Розчин, у якому дана речовина при даній температурі більше не розчиняється, називається насиченим, а розчин, у якому ще може розчинятися ця речовина — ненасиченим. Ненасичені розчини умовно поділяють на концентровані – з високим вмістом розчиненої речовини, і розведені – з низьким вмістом розчиненої речовини.
Розчинність речовини показує, яка маса її може розчинитися в певному об’ємі води при даній температурі, щоб розчин став насиченим. Звичайно розчинність речовин вимірюють у кілограмах на кубічний метр або в грамах на літр (кг/м3 або г/л).
Розчинність небагатьох речовин, наприклад сульфату кальцію і гідроксиду кальцію, з підвищенням температури зменшується. У воді розчиняються деякі рідини, наприклад спирт і гліцерин. Але бензин і олія у воді майже нерозчинні.
Розчиняються у воді і гази, наприклад кисень, азот, вуглекислий газ. В тому, що у воді розчиняються гази повітря, легко переконатися, якщо налити в стакан холодної води і поставити його на стіл у кімнаті. Через деякий час на внутрішніх стінках з’являться бульбашки газів. Ще краще це спостерігати, коли налити в стакан газованої води. Газована вода — розчин вуглекислого газу у воді. У пляшці з мінеральною водою, наприклад вуглекислий газ розчинений при підвищеному тиску. Коли відкривають пробку, тиск у пляшці зменшується, і газ бурхливо виділяється, захоплюючи з собою воду у вигляді піни. Наведемо приклади різних розчинів: газовані мінеральні води, наприклад «Оболонська», «Миргородська» та багато інших, готують, розчиняючи вуглекислий газ у воді з мінеральних джерел; добре відомий столовий оцет готують з оцтової хислоти (це рідина) та води; цукор, сіль, питна сода (тверді речовини, розчинні у воді). Розчинність газів зростає із зниженням температури і з підвищенням тиску.
Фізкультхвилинка.
Вітерець колише гілки,
Запахи розносить стрімко.
І у лісі, і у полі,
І аж ген за видноколом.
Атоми проникнуть скрізь
У багато різних місць.
І в рідини, і у - гази,
І в тверді тіла із часом.
Бо дифузія це клас!
Ми дослідим її враз!
(Руки вгору, нахили тулуба вправо-вліво- вперед-назад. Руки на поясі, колові рухи головою. Руки на поясі, колові рухи тазом. Руки в різні боки, вгору, потрусити кистями рук. Руки через різні боки опустити, вільно помахати. Руки вгору, нахил донизу, дістати пальці ніг, присісти, руки перед собою. Стрибки на місці з плесканням. Руки вгору через різні боки, потягнутись.)
V. Закріплення й поглиблення знань
Клас ділимо на дві групи. Для кожної групи різнорівневі завдання.
І рівень.
«Хто знає більше» .
Із наведеного переліку виберіть: І група — чисті речовини; ІІ група — суміші.
Правильна відповідь 1 бал.
а) цемент;
б) морська вода;
в) кухонна сіль;
г) повітря;
д)залізо;
е)кавовий напій;
ж)виноградний сік;
з) цукор;
и) водопровідна вода;
к) мідь;
л) кисень;
м) ртуть;
н) дистильована вода;
о) ґрунт;
п) молоко;
р) кров.
Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
ІІ рівень
«Морський бій» - кожна група одержує ігрове поле, на якому написані формули простих і складних речовин. Учень першої групи, який відповідає, повинен прочитати формулу і сказати, проста це речовина чи складна. Ця формула викреслюється, і учень називає нові координати іншому учневі другої групи.
Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал, неправильна відповідь - хід переходить до іншої групи, поки все поле не буде закреслено.
№ п/п |
А |
Б |
В |
Г |
1 |
MgO |
C |
SO2 |
SO3 |
2 |
CuO |
N2 |
Fe |
K2O |
3 |
Li2O |
O3 |
H2O |
Cu |
4 |
P |
Na2O |
H2 |
Al2O3 |
5 |
O2 |
Cr2O3 |
Ag2O |
Si |
6 |
BaO |
S |
CaO |
CO2 |
ІІІ рівень.
«Логічний брифінг». Кожна група отримує завдання – запитання, у випадку неправильної відповіді учня у групі, учні іншої групи можуть дати правильну відповідь на поставлене питання.
Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали.
1. Що являє собою вода за нормальних умов?
(Рідкому)
2. В яких агрегатних станах перебуває вода на Землі?
(У рідкому, твердому та газоподібному)
3. Що відбувається з водою за температури 100 °С?
(Вода кипить, перетворюючись на пару)
4. Що спостерігаємо за температури 0 °С?
(Вода, перетворюючись на лід, переходить у твердий стан)
5. Чому лід плаває на поверхні води?
(Його густина менша за густину води в рідкому стані)
6. Чому дорівнює густина води?
(1 г/см3)
7. Чи може вода поглинати тепло?
(Так, велику кількість, при цьому сама істотно не нагрівається)
8. Чи проводить вода електричний струм?
(Лід і дистильована вода не проводять, а вода, в якій розчинені солі, — так)
9. Чи може вода проводити звуки?
(Так, завдяки її звукопровідності «спілкуються» живі істоти, які населяють воду)
10.Чи є вода в організмі людини?
(Так, дуже багато)
11. Скільки людина випиває води за все життя?
(75 тонн води)
12. Який відсоток захворювань передаються водою?
(85% захворювань передаються водою)
13. Яка вода є найбільш цінною?
(Тала вода)
14. Скільки часу людина може прожити без води?
(5 днів)
15. Яке паливо, добуте з води, не забруднює повітря?
(Водень)
16. Через який час можна кип’ятити водопровідну воду?
(Водопровідну воду можна кип’ятити тільки після того, як вона
відстоялась не менше 1 доби)
17. Що називають сумішами?
(Суміші — сукупність декількох чистих речовин, які утворюють фізичне тіло.)
18. Які види сумішей вам відомі?
(Однорідні, неоднорідні, тверді, рідкі, газоподібні, природні, штучні)
19. Яку суміш називають однорідною?
(Суміш, компоненти якої не видно)
20. Якими параметрами визначаються нормальні умови?
(Нормальні умови: тиск 760 мм рт. ст., температура 20 °С)
Кожна правильна відповідь 2 бали.
VI. Підбиття підсумків, виставлення оцінок
Учитель. Рефлексія
1.Що ви очікували від проведеного уроку й що одержали? Проаналізуйте свої попередні цілі й реально досягнуті результати.
2.Що вам найбільше сподобалося на уроці, що хотілося би змінити?
3.Які проблеми й труднощі вдалося вирішити на цьому уроці?
4.Що вам здалося найбільш наочним і доступним, що допомогло вам засвоїти тему уроку?
5.Що найкраще вдалося на цьому уроці? Завдяки чому?
6.Які нові для вас елементи заняття вдалося знайти?
7.Що було найбільш цікавим і чому?
8.Що під час уроку виявилося для вас несподіванкою?
9.Якою є результативність вашої учнівської діяльності?
10.Які питання виникали у зв’язку з темою уроку й вашою діяльністю:
а)до себе;
б)до вчителя?
VII. Домашнє завдання
І рівень
Дайте визначення понять: насичений розчин, ненасичений розчин, концентрований розчин, розведений розчин, дифузія, розчинність, розчин.
ІI рівень
Завдання 1. Випишіть назви чистих речовин з даного переліку: харчова сода, розчин цукру, скло, виноградний сік, поліетилен, графіт, глина, манган.
Завдання 2. Випишіть суміші речовин з даного переліку: розчин цукру у воді, молібден, ферум (II) оксид, торф, глина, вода.
ІІI рівень
Завдання 1. Запропонуйте спосіб розділення суміші кухонної солі з водою.
Завдання 2. Поясніть, які бувають розчини.
IV рівень
Завдання. Наведіть приклади розчинів, які ви самі готуєте в домашніх умовах, та опишіть, для чого вони використовуються.