Урок " Японія - країна всього невідомого"

Про матеріал
Під час уроку сформувати в учнів систему знань про основні ознаки ЕГП, природи, населення і господарства Японії, визначити історико-культурні особливості та роль НТР в економіці країни;розвивати уміння складати економіко-географічну характеристику країни, працювати з картографічним матеріалом, таблицями,розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, логічне та аналітичне мислення; навики виразного читання, ознайомитись з творчістю Мацуо Басьо.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КИЇВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ
БУДІВНИЦТВА І КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА

 

 

 

Відкритий урок на тему:

Arrière-plan De Cartographie De Texture D'herbe Pixélisé Sans ...

Підготувала:

Викладач вищої категорії

Бачикало Ірина Миколаївна

 

 

 

КИЇВ – 2020

Група № 3

Професія: Оператор комп’ютерного набору; обліковець з реєстрації бухгалтерських даних.

Дата: 20 грудня 2019 р.

Тема програми: Країни Азії.

Урок № 23

Тема: Японія.

Мета:

навчальна: сформувати в учнів систему знань про основні ознаки ЕГП, природи, населення і господарства Японії, визначити історико-культурні особливості та роль НТР в економіці країни;

розвиваюча: розвивати уміння складати економіко-географічну характеристику країни, працювати з картографічним матеріалом, таблицями, розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, логічне та аналітичне мислення; навики виразного читання, ознайомитись з творчістю Мацуо Басьо;

виховна: виховувати любов та повагу до прекрасного, до поезії, бережливе ставлення до навколишнього середовища, дбайливе ставлення до інших народів та національностей.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Форма уроку: інтегрований урок-мандрівка.

Методи проведення уроку: словесний, бесіда, випереджаючі завдання,  робота в групах, частково-пошуковий, пояснювально-ілюстративний, робота з підручником, з таблицею, робота з контурними картами та атласом, гра

«Відберіть зайве», «Географічний крос», вправа «Заповни схему», вправа «Закінчити речення», вправа «Вислови свою думку», вправа «Коло ідей», поетична хвилинка, географічний диктант.

Дидактичне забезпечення: підручник, зошит, атлас, політична та фізична карти Азії, таблиця, схема, презентація в програмі Power Point.

Матеріально-технічне забезпечення: ноутбук, телевізор.

Міжпредметні зв’язки: історія, зарубіжна література, художня культура, економіка.

Основні поняття:


Хід уроку

Девіз уроку:

«Якщо ви володієте знанням, дайте іншим запалити від нього свої світильники».

I. Організаційний момент

Привітання. Перевірка присутніх.

Пропоную сісти зручніше підготувати всі матеріали до уроку. Подаруймо всім свою усмішку, а - сусіду протягніть руку та передайте тепло своїх долонь, щоб настрій був сонячний та теплий.

II. Актуалізація опорних знань.

Вправа закінчити речення «Азія - це най…»

  1. Найрозвиненішою країною Азії є - Японія.
  2. Найбільші родовища нафти зосереджені в - Перській затоці.
  3. Найбільша кількість населення - в Китаї.
  4. Найбільше вугілля в світі добувають - в Китаї.
  5. Найвищі гори Азії - Гімалаї.
  6. Найглибше озеру світу - Байкал.
  7. Найсолоніше озеро - Мертве море.
  8. Найбільший півострів світу - Аравійський.
  9. Найбільша країна Азії - Китай.

Вправа «Географічний крос»

  1. Учні повинні назвати і показати на карті країни Азії: (Індонезія, Індія, Саудівська Аравія, Ізраїль, В’єтнам, Сінгапур, Катар, Таїланд, Японія).
  2. Назвати країну Азії відповідно столиці:

(Нью-Делі, Пекін, Амман, Тегеран, Сеул, Токіо, Багдад, Лаос, Абу-Дабі).

  1.  Показати на карті субрегіони Азії:

(Південно-Західна Азія, Східна Азія, Центральна Азія, Південна Азія, Південно-Східна Азія).

III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

О! Країно! Далека і така таємнича!

Де сонце щодня виринає з пітьми.

Де сакура квітне поблизу гір мальовничих.

Сьогодні до тебе звертаємось ми.

(відеоролик)

Я думаю ви вже здогадались, про яку країну йдеться мова та яка тема сьогоднішнього уроку. Запрошую вас всіх до Японії, дивовижної країни.

Її можна назвати країною навпаки, настільки там все незвично для нас.

Кішки без хвостів.

Сади з каменів.

Пальто подають жінки чоловікам.

Кермо в машині з правого боку.

Тут пишуть зверху вниз, їдять паличками, сплять на підлозі.

Взуття залишають біля порога.

Вірші не мають рими.

Писемність не віддільна від малювання.

Поклони тут цілий ритуал, чаювання представляє собою обряд, а ікебана і бонсай - ціла наука.

І ще багато-багато інших цікавих речей, які ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

IV. Вивчення нового матеріалу

Отже, ми поведемо розмову про Країну Ранкового Сонця – країну дивовижну і мальовничу. (запис теми уроку)

Бажаю вам  успішної праці, цікавих відкриттів. А ще навчитися:

  •     характеризувати ЕГП Японії, особливості населення, господарства, культури, світогляд японського народу;
  •     розвивати творчу уяву, уміння і навики роботи з картами, навики виразного читання;
  •     оперувати та застосовувати у мовленні нові поняття та уявлення.

Сьогоднішній урок пройде у формі віртуальної подорожі у Країну Сонця. Готуючись до уроку, ви отримали випереджаючі завдання, які ви ретельно готували. Перед вами стоїть задача, під час уроку заповнити картку Японії  згідно плану за яким ми вивчаємо нову країну та анкету поета Мацуо Басьо.

Вчитель: Пропоную вам віртуально перенестися до Країни Сонця, прослухавши легенду про походження японського народу.

Легенда про хризантему.

З хризантемою пов'язана легенда про походження японського народу.

Жив у давнину китайський цар. Він був дуже жорстокий і жадібний. Одного разу він дізнався, що у далекій країні на острові в океані с чудодійна золота квітка, яка приносить щастя. Цар викликав 100 дівчат і юнаків і наказав дістатися далекої країни, привезти квітку щастя. Дівчата гірко плакали, вирушаючи в путь. Та нічого робити. Скорилися юнаки та дівчата долі й вирушили у далекі острови. Коли вони припливли у незнану країну, то виявилося, що квітка ця хризантема. А країна дуже сподобалась молодим. Вони вирішили не повертатися до злого царя. Залишилися юнаки та дівчата на новій землі, стали жити щасливо, а квітку, що принесла їм щастя, шанують і досі. Вивчення країни починається з візитівки країни, тому запрошуємо до слова групу « Географи».

Виступ групи «Географи»

 Візитівка країни.

  • Японія – острівна держава, яка розміщена на близько 3 тис. островів. Найбільшими з них є : Хоккайдо, Хонсю, Сікоку, Кюсю.
  • Давня назва держави – Ямато.
  • Столиця Японії – Токіо, «Східна столиця», яка розміщена на острові Хонсю.
  • Площа Японії – 372 тис. км2. (Чи можна назвати Японію маленькою державою?)
  • Населення - близько 128 млн. чол.
  • За формою правління Японія – це конституційна монархія із травня 1947 року. З 1989 року імператором Японії є Акіхіто , який є «символом держави і єдності народу».
  • Держава поділена на 47 префектур.
  • Це високорозвинена держава. За обсягами ВВП займає 3-є місце в світі після США та Китаю.
  • Національна безпека.
  • Державний устрій.
  • Національною квіткою є хризантема.
  • Входить до « Великої 7»

(демонстрація слайдів)

Звучить гімн Японії, гімн у перекладі.

Японія — держава в західній частині Тихого океану. Розташована на островах, що простягаються на схід від материкової частини Азії, від якої відділені Японським і Східнокитайським морями. На півночі омивається Охотським морем.

Близько 80% території зайнято невисокими горами та височинами, є близько 200 вулканів, з них 40 — діючі, серед них найвищий — гордість японців — гора Фудзіяма. На прибережних рівнинах розміщені майже всі міста країни. Щорічно в Японії відбувається 800–1000 землетрусів. Свідченням нестійкої земної кори в цьому регіоні є численні гарячі джерела і періодично виникаючі цунамі, які накривають східне узбережжя країни.

Уся територія країни перебуває в зоні активної діяльності мусонів. Літній мусон супроводжують опади на східних схилах гір, а зимовий несе холодні повітряні маси з Сибіру і спричиняє сильні снігопади на Хоккайдо і на західному узбережжі Хонсю. Навесні і восени в Японію приходять тропічні циклони, які приносять теплі дощі. А з серпня по жовтень — тропічні урагани (тайфуни).

Рослинність Японії надзвичайно різноманітна і налічує понад 17 тисяч видів. Ліси, зокрема хвойні, покривають 60% суходолу, чимала частина Хонсю заросла листяними деревами.

У надрах Японських островів трапляються хімічні елементи майже всієї таблиці Менделєєва, але родовищ промислового значення вкрай мало. Гори в Японії – це не завжди небезпека, гори для японців – символ краси, однією з яких є гора Фудзіяма.

Поетичним символом Японії стала гора Фудзіяма - найвища гора країни - священна гора, висотою 3776 м. Це правильний конус діаметром 30 км, з глибоким кратером, протягом 10 місяців покритий снігом. Вулкан нагадує квітку лотоса. Довершена симетрія силуету Фудзіями залишається японським символом краси. Першими її обожнювали тубільці племені айну, вони дали горі ім'я своєї богині вогню - Фудзі. У наші дні близько 400 тис людей кожного року йдуть до вершини. Останні виверження були у 864 і 1707 роках. Фудзі, Фудзіяма, Фудзісан - національна святиня Японії, символ країни.

Японські острови лежать у Тихоокеанському сейсмічному поясі, тому тут багато діючих вулканів, землетрусів. В середньому чотири рази на день наносить природа удар по Японії і не з-за кута, а з-під землі у вигляді землетрусів.  Наприклад, у  1748 році загинуло 40 тис японців, 1896 рік - 27 тис. Підземні поштовхи закінчуються трагедією 1 раз у 6 років. У 1991 році відбулося виверження вулкану Ундзен - загинуло 40 людей. Земля Японії сформувалася в результаті вулканічної і тектонічної активності, тому ландшафти Японії неповторно красиві. Перлина Японії - Мацусіма, або «соснові острови». Створюючи цей куточок, природа попрацювала на славу, показавши довершеність своїх творчих здібностей.

Вчитель: Дякуємо групі «Географів», ви уважно слухали, що презентувала І група. Для того, щоб перевірити вашу уважність, пропоную виконати

вправу «Відберіть зайве»

З переліку слів виберіть такі, які не відносяться до теми: Ніхон, Калуга, Пекін, Шанхайська зона, Шенгенська зона, Мацусіма, держава-архіпелаг, євро, єна, Кюсю, Басконія, Фудзі, фйорди.

Вчитель: Молодці, ви гарно справились із завданням.

Вчитель: Для того щоб пізнати країну ближче, надамо слово «історикам».

(демонстрація слайдів)

Виступ групи «Історики»

Найдавніші поселення людини на території Японії відносять до доби палеоліту. У другій половині ІІІ ст. виник племінний союз Ямато, на основі якого в VII ст. засновано ранньофеодальну централізовану японську державу на чолі з імператором. З 1192 року владу в країні здійснювали сьогуни. Спочатку з феодального дому Мінамото, потім Асакага. Згодом влада імператора стала формальною, а правив сьогунат, спираючись на самураїв (дрібне військове дворянство).

Європейці дісталися до Японії лише в ХVІ ст. (португальці, іспанці). Але після об’єднання держави полководцем і державним діячем Тойотомі Хідейосі, після династії сьогунів з дому Токугава, феодальної роздробленості і низки селянських повстань Японія взяла курс на самоізоляцію. За будь-які контакти з іноземцями суворо карали. Так тривало до середини ХІХ ст., коли Японія почала розвивати контакти з іншими країнами, навіть захоплювати інші території, брати участь у війнах та різних конфліктах. Після того, як США скинули атомні бомби і знищили Хіросіму і Нагасакі, було розгромлено Квантунську армію, підписано Акт про безумовну капітуляцію й засуджено головних японських військових злочинців. Японці записали у своїй конституції (ст. 9), що вони відмовляються від застосування збройних сил як засобу вирішення міжнародних конфліктів. Нині ця держава — конституційна монархія на чолі зі спадковим імператором.


Вчитель: Слово надаємо «демографам».

Виступ групи «Демографи»

Уперше європейці побували в Японії в середині 16 ст., проте доступ іноземців в країну був заборонений. Лише в середині 19 ст. Японія відкрила свої кордони, але регулює в'їзд в країну. За кількістю населення країна займає 7 місце в світі і є єдиною країною, яка в результаті проведеної демографічної політики перейшла від ІІ типу відтворення населення до І. Японія - однонаціональна держава - 99,7% японці, нація здорових людей з найнижчим у світі показником дитячої смертності. Середня тривалість життя 80,7 р. Середня густота населення – 327 ч/км. Проте фактична густота ще більша - дефіцит території. У Японії 200 великих міст, урбанізація становить 90%, найбільші агломерації - Токіо, Осака, міста-мільйонери - Кобе, Кіото, Нагоя,. Найбільший мегалополіс - Токкайдо. Щоб вирішити проблему дефіциту території будують хмарочоси, будинки-акваріуми.

Державною мовою є японська. Яка досить специфічна: 2 азбуки, ієрогліфічна писемність запозичена в Китаї в 6 ст. У повсякденному житті вживають 2000 ієрогліфів та 46 літер, 2 алфавіти. Японські тексти читаються згори до низу та справа наліво. Це країна високої культури і суцільної грамотності.

2. Освіта. Після дитячого садка, з 6 до 15 років - обов'язкове відвідування школи. Навчальний рік з квітня до березня, канікули: 18 національних свят, 6 тижнів улітку, 2 тижні новорічних, 2 - весняних. Навчання 6-денне: з 8.30год. до 15.00 та до 17.00 - заняття спортом, музикою, уроки праці, домоводства, з 4 кл. обов'язкове вивчення комп'ютера. Багато уваги приділяється етиці, японській мові, каліграфії. Мистецтву, природничим наукам, математиці, суспільним наукам. З 12 років обов'язкове вивчення англійської мови. Багато екзаменів, репетиторські курси. Принцип престижності школи це конкурсний відбір, він дієвий і для дитячого садка і для університетів. Великий контроль матерів за навчанням дітей. Найбільше покарання - слова: „Більше до дому не зайдеш”.

3. Релігії: синтоїзм - поклонятися силам та красі природи (веселі свята,) та буддизм (поховальні обряди). 1% - християни.

Традиції. Будинки - з легких конструкцій, розсувні стіни.

Етикет вітання - низький уклін.

Тяна - з 15ст. щоденна чайна церемонія; під тиху музику, легку невимушену розмову смакувати чай з гарного горнятка.

Ікебана - мистецтво аранжування букетів. Обов'язкове навчання цьому мистецтву дівчаток.

Орігамі - складання фігурок із паперу.

Бонсай - вирощування карликових дерев, міні-ландшафтів, квітів для прикрашення житла.

Кухня: водорості, рис, локшина, чай, саке - рисова горілка, овочі, риба. Їдять одноразовими паличками - хасі.

Одяг: чи можна уявити Японію без кімоно? І так, і ні. Так - тому, що на вулицях рідко зустрінеш жінку в цьому одязі. Ні - тому, що кімоно - не лише одяг, а і стиль життя. Японка, яка одягла кімоно, змінює не лише манеру поведінки, а і спосіб мислення. На його пошиття витрачають від 12 до 8 метрів шовку.

Вчитель: Як ви вже бачите, що Японія дійсно є дивовижною країною. Це підтверджує і саме населення та його культура.

Використовуючи атлас, підручник та прослуханий матеріал заповніть таблицю.

(робота в парах).

Завдання

Відповідь

Джерело інформації

1

Середня густота населення

330 чол/км2

Підручник, с.133

2

Національний склад

однорідний, 99% японці

Підручник, с.134

3

Основні райони розміщення населення

На прибережних рівнинах і у долинах річок

карта атласу

4

Урбанізація

76%

Підручник, с.134

5

Релігійний склад

Синтоїзм та буддизм

Підручник, с.134

6

Рівень розвитку держави

Високорозвинена держава

Раніше вивчений матеріал

7

Природній приріст населення

0,4%

Підручник, с.184

8

Тип відновлення населення

перший

Визначити самостійно

 

Вчитель: А зараз надаємо слово економістам, які ознайомлять нас із провідними галузями промисловості та сільського господарства Японії.


Виступ групи « Економісти»

Промисловість

Сучасна Японія високорозвинена постіндустріальна країна, один із світових лідерів в економіці.

Доля країни в промисловому виробництві світу складає понад 10%, в 1948 році цей показник був лише 2%.

Зруйнована війною Японія в повоєнні роки здійснила «економічне диво».

Причин того багато:

Проведені реформи.(1946-1949р)

  1.     Земельна - повністю ліквідовано поміщицьке землевласництво.
  2.     Грошова - дозволила різко скоротити грошову масу, зупинити інфляцію.

Знищені великі монополістичні концерни, а їх акції продані службовцям.

Ліквідовано військовий японський режим в 1946р.

  • В 1947р - прийнято нову конституцію, яка зберегла монархію, але позбавила імператора влади.
  • В 1950р через війну з Кореєю різко зріс попит на озброєння та військові матеріали. Надходження від американських замовлень дозволили Японії покрити зовнішньоторговельний дефіцит і розширити імпорт торговельних ресурсів.
  • Дешева робоча сила;
  • Наукоємне виробництво;
  • Раціональне і комплексне використання сировини;
  • Використання іноземного капіталу;
  • Низькі військові затрати.
  • Закуповували найновіші досягнення зарубіжної техніки і технології, патенти і ліцензії зі США, ФРН, створювали базові галузі економіки.
  • В 70-80р. - революційний розвиток. Введення мікроелектроніки, робототехніки, нових матеріалів, біоіндустрії, космічної техніки.
  • Велика частка капіталу витрачається на науку.
  • Розвиток сфери послуг.

Промисловість країни  умовах дифіциту сировини розвивається в 2 напрямках:

– високий рівень виробництва дає можливість використовувати імпортну сировину. Це галузі паливної, металургійної, хімічної промисловості, судо- та автомобілебудування.

напрямок  – наукомістскі галузі.

Електроенергетика базується в основному на імпортній сировині. Основу складають ТЕС, які виробляють 58% електроенергії.

АЕС-28%, ГЕС -12%

Японія приділяє велику увагу розвитку альтернативних джерел енергії: сонячних та геотермальних електростанцій, які виробляють 2% електроенергії.

Серцевиною  японської економіки є машинобудування.

Основні центри Токіо, Осака, Нагої.

Країна виробляє більш ніж половину морських суден, ¼ автомобілів світу.

Далеко поза межами Японії відомі такі автомобільні концерни та компанії, як «Тойота», «Нісан», «Хонда», «Мазда».

Основними галузями машинобудування є робототехніка та електроніка. «Panasonic» «Sony» «Canon» «Casio» «JVC» «Sharp» «Toshiba» – товари цих фірм відомі, на мою думку, не тільки в нашій країні.

А різноманітні роботи взагалі є візитною карткою країни.

Добре розвинені також інші галузі промисловості. Хоча металургія одна із найстаріших галузей та працює в основному на імпортній сировині, Японія залишається світовим лідером за виплавлянням сталі та багатьох кольорових металів.

Величезного розвитку набула хімія органічного синтезу. Японія посідає 1 місце в світі за виробництвом пластмас, каучуку, хімічних волокон.

Найбільші центри Нагоя, Кавасакі, Йокогама, Токіо.

Істотне значення зберігає легка промисловість, яка випускає тканини (в основному шовкові), кімоно, парасольки, іграшки.

Характерною рисою промисловості Японії є технополіси. Технополіс — це цілісний науково-виробничий комплекс, створений на базі окремого міста.
19 технополісів країни об'єднані у систему традиційним «промисловим коридором» Токіо — Нагая — Осака — Кобе.  Ці нові міста мають збалансований набір сучасних науково-дослідних інститутів, підприємств та зручних для життя районів.

Вчитель: Робота з картами атласу ( на контурну карту нанесіть основні промислові центри Японії)

Вправа «Заповни схему»

Зараз ви повинні визначити, які фактори є важливими для економічного зростання Японії.

Фактори економічного зростання Японії

А тепер завдання. Кожен із вас запропонує, щоб він запозичив би від Японії для покращення життя в рідній Україні.

Вправа «Вислови свою думку»

Вислови власну думку на тему: «Як би я став президентом України, я б…»

Вчитель. Пропоную зробити висновок. Для того, щоб подолати економічні труднощі в нашій державі, потрібно опиратися на досвід економічно-розвинених країн і будувати власну сильну економіку. Тож давайте разом побудуємо ієрархічну піраміду економічного зростання нашої держави і назвемо її «Стратегія економічного розвитку України»

Виступ групи « Економісти»

В агропромисловому комплексі Японії зайнято майже 1/4 економічно активного населення, з них тільки 5,8% - у сільському, лісовому господарстві та рибальстві АПК країни забезпечує близько 56% потреб у продовольстві (від рослинництва та тваринництва), але якщо до цього додати продукцію морських промислів (а морепродукти - винятково важливий компонент японської національної кухні). Земель, придатних для землеробства, в Японії вкрай мало. Тут обробляється 5,1 млн. гектарів, на яких працює 3,9 млн. чоловік. Середні розміри фермерського господарства - трохи більше одного гектара. Провідною галуззю сільського господарства є рослинництво. Головна сільськогосподарська культура - рис , його обробляють на всій території Японії, за винятком крайньої північної та східної частин. По виробництву овочів і баштанних Японії, знаходиться на 5- му місці в світі після Китаю, Індії, США та Туреччини.

Рибальство - важлива традиційна галузь Японського господарства. По улову риби Японія займає перше місце в світі. У країні більш 3 тис. рибальських портів.

(демонстрація слайдів)

Вчитель: вправа «Коло ідей»

Під час обговорення складаємо перелік висловлених їдей: Співпраця України та Японії.

Інтереси України в Японії

Японія, хоч і не є стратегічним партнером України, являє для нас великий інтерес з економічної точки зору. її величезний економічний потенціал відкриває широкі можливості для торговельного, виробничого й науково-технічного співробітництва. Проте поки що обсяг економічних стосунків між нашими країнами незначний. Торговельна угода між Україною та Японією укладена в 1997 році, але Японія ще не "відкрила" Україну для себе. Для цього є об'єктивні причини. Основні товари нашого експорту - руди, чорні метали, продовольство - Японія або сама виробляє у великій кількості, або імпортує у своїх традиційних партнерів - США, Канаді й Австралії. З свого боку, ми не можемо розширити імпорт японської техніки через складну ситуацію в промисловості й низьку купівельну спроможність населення. Інвестиції з Японії до України практично не надходять і через недостатнє знання нашої країни японськими бізнесменами, і через їх побоювання ризику в нестабільній економічній обстановці, що є в Україні.

Втім, залучення японського бізнесу до інвестування в економіку України було б ефективним, зважаючи на потенціал нашої країни. Найбільш перспективними галузями для інвестицій є аерокосмічна, енергетична, аграрний сектор, електроніка. Підвищенню ефективності наших економічних стосунків з Японією було б відкриття при українському Посольстві в Токіо торгівельно-економічної місії. Діяльність місії була б зосереджена на таких питаннях:

  • залучення японських інвестицій в українську економіку,
  • проробка питань, пов'язаних з реалізацією спільних проектів;
  • інформаційно-дослідницька робота по пошуку торговельних партнерів в обох країнах;
  • аналітико-маркетингова діяльність по вивченню експортних можливостей продукції українських виробників на японському ринку;
  •  розробка довгострокових планів двостороннього економічного співробітництва.

Вчитель: Про особливості транспорту розкажуть нам спеціалісти-«транспортники».

Виступ групи «Транспортники»

Транспорт Японії високо розвинений. Морський транспорт пов’язує країну з усіма регіонами світу, він посідає 2-е місце у світі за тоннажем. Найбільші морські порти: в Осацькій затоці — Кобе, Осака, Сакаї; в Токійській затоці — Йокоґама, Тіба, Кавасакі, Токіо.

Повітряний транспорт здійснює пасажирські перевезення. Найбільший
аеропорт — Токіо.

На Японських островах є великі труднощі у будівництві транспортної мережі: дорого коштує земля, потрібно будувати велику кількість тунелів (довжина окремих тунелів перевищує 10км), мостів, зокрема багатокілометрових мостів між островами, підводних тунелів (найбільший між Хонсю і Хоккайдо — 53км) та ін. Але не зважаючи на труднощі, мережа залізниць із швидкістю руху 200–250 км/год та швидкісних шосейних доріг поступово зв’язала всі основні економічні центри країни.

(демонстрація слайдів)

Вчитель: Отже, ми склали економіко - географічну характеристику «країні Сонця, що сходить», а тепер дізнаємось про особливості її культури та традицій.

(демонстрація слайдів та відеоматеріалу)

Виступ групи «Літератори»

Як і практично кожна література світу, японська література бере початок з усної народної творчості та міфології. Це її давній період (до середини VІІ ст.). На VІІ–ХІІ ст. припадають перші записи міфів, казок, легенд, пісень, історичних переказів, хронік. У ІХ–ХІ ст. зароджується розповідна література письменниці Мурасакі Сікібу, щоденникова мемуарна література (ніякі), ессе (джуйхицу).

Наприкінці ХІІ–ХVІ ст. з’явилися збірки історично-релігійних та побутових оповідань, ліричні драми театру масок ноо; став розповсюджуватися жанр ренга («нанизані рядки»), а також імайо ута («пісні на сучасний лад») та коута («малі пісні»).

Японська література, розвиваючись за загальними законами, мала досить різноманітні жанри. Але поезія завжди була в Японії одним з найулю- бленіших видів літературної творчості. Найпопулярнішим були танка. Танка — це особлива форма японського короткого вірша з п’яти неримованих рядків; у трьох перших виражена головна думка, у двох останніх міститься висновок. Він має 31 склад, які розташовані в рядках певним чином. Наприклад: 5+7+5+7+7.

Вона своїх думок

Не розкриває,

А прислала мені

Незабудки.

І все стало ясно!

Розмовляли Спочатку пошепки,

А потім гучніше, гучніше…

Пролунав пістолетний постріл —

Урвалося життя людини.

Ісакава Такубоку

У процесі розвитку від жанру танка відокремили тривірш хоку (ХVІ ст.) Уявіть собі невеличкий ставок, на березі хатинку, а перед нею — бананову пальму. У її затінку у зношеному вбранні сидить людина похилого віку і натхненно малює пензликом на білому папері ієрогліфи. Це поет Мацуо Басьо. У перекладі його псевдонім означає «бананова пальма». Його батько і брат викладали каліграфію. Замолоду хлопець служив державним службовцем і займався віршуванням. Згодом залишає службу і вирушає в мандри. Він стає вчителем поезії.

Один з учнів подарував учителеві хатинку біля ставка. Мацуо Басьо часто повторював прислів’я: «Перлина полюбляє ховатись у непоказній оболонці». Лишаючись наодинці з природою, він придивлявся, прислухався і намагався передати її голоси.

Грибок під сосною,

А до шапки прилип

Якийсь невідомий листок.

Перед вродою квітів

Соромно стало місяцю —

Сховався за хмаркою.

Під час квітування сакур

Горам краси не додасть

Навіть ранкова зоря.

Більшу частину свого життя поет провів у мандрах. Цим він нагадує нашого українського поета і філософа Григорія Сковороду, котрий у сірій свиті, з палицею й улюбленими книжками в торбі за плечима шукав по світу істину. Мацуо Басьо вважав, що щастя — це пізнання себе і природи, чисте сумління. Багато його мініатюр наповнені глибоким філософським змістом.

І зимування — свято.

Якщо в твоєму серці

Квітуча слива.

Як гірко. Коли подумаєш:

Живе людина — і врешті-решт

Стає бамбуковим паростком.

Басьо-Сенсей (що в перекладі означає «вчитель») олюднював природу, відчував себе її частиною. Для нього рослини, птахи, тварини, гори, стихії природи були живими. Він міг розмовляти з ними, співчувати, радитись, сперечатись. Тому іноді здається, що природа висловлює свої думки і почуття вустами поета.

Гостював я у сакури

Від початку і до кінця

Цілісіньких дванадцять днів.

На всохлу гілку

Сів ночувати крук Глибока осінь.

Ти теж усамітнився

Й не пошкодуєш квітів кожному,

Каштан за хатою.

Японці завжди раді гостям.

Розповідь вчителя

Отже, ви бачите, що всі види мистецтва тісно пов’язані і мають за мету підкреслити гармонію єдності людини і природи. Культура Японії — це культура деталі, а не цілого. Не ліс, а листок, не листок, а прожилка на ньому — предмет замилування для японців. Звідси і такі не схожі свята: свято милування рожевими квітами сакури чи барвистим осіннім листям, ніжними лотосами в тихих ставках, буйністю хризантем у вересні тощо.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Географічний диктант «Японія»

1. За формою державного устрою Японія є:

а) конституційною монархією

б) республікою

2. Територія Японії знаходиться:

а) в активному сейсмічному районі

б) платформі

3. У господарстві Японії дуже важливу роль відіграє:

а) кваліфікована робоча сила

б) достатня забезпеченість природними ресурсами

4. У Японії висока територіальна концентрація виробництва:

а) у межах Тихоокеанського поясу

б) на узбережжі внутрішнього Японського моря

5. Найбільші агломерації Японії розташовані на острові:

а) Хонсю

б) Хоккайдо

6. Провідна галузь машинобудування Японії:

а) електромашинобудування

б) літакобудування

7. Японія є світовим лідером:

а) чорної металургії

б) кольорової металургії

8. Основний напрям спеціалізації Японії за міжнародним географічним поділом праці:

а) виробництво наукоємної продукції

б) виробництво енергоємної продукції

9. Який вид транспорту переважає в зовнішній вантажних перевезеннях Японії:

а) морський

б) авіаційний

10. Які продукти переважають у харчовому раціоні японців:

а) м'ясо

б) морепродукти

в) рис

11. Галузями спеціалізації Японії є:

а) машинобудування

б) ПЕК

в) легка промисловість

г)харчова промисловість.

 

Складання сенкану

 Японія

 Розвинена, гірська

 Дивує, експортує, приваблює

 Країна економічного дива

 Ніппон

 

Японське побажання:

Хай обійдуть Нас хвороби,

Нехай завжди буде спокій в родині.

Нехай завжди нас супроводжує удача у справах.

Вважається, що паперовий журавлик приносить щастя, ми хочемо подарувати Вам таких журавликів.

VI. Підсумок уроку

Рефлексія. Де вам може стати в нагоді матеріал, що ви вивчили на уроці?

Чи отримали ви очікуванні результати  від уроку?

Виставлення оцінок.

VII. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф.

Складання кросворду по вивченій темі.

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
17 січня 2021
Переглядів
2229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку