Урок з історії 5 клас "Як заговорили письмена"

Про матеріал
Конспект уроку розроблений за матеріалами підручника П.В. Мороз "Вступ до історії". (Київ, 2018)
Перегляд файлу

5 клас. Вступ до історії України.

Тема уроку. Як заговорили письмена.

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

  • Пояснювати, як виникла писемність та перша абетка;
  • Застосовувати нові поняття «піктографічне письмо», «ієрогліфічне письмо», «писемність», «предметне письмо», «ієрогліф», «клинопис»;
  • Складати  речення з застосуванням нових слів;
  • Розрізняти історичні джерела за видами (речові, писемні), наводити приклади писемних джерел;
  • Ставити запитання до змісту історичних джерел;
  • Аналізувати історичні документи за визначеним  алгоритмом;
  • Висловлювати судження щодо значення писемності для людства.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: підручник П. В. Мороз, І. В. Мороз «Вступ до історії», ілюстративний матеріал (приклади давньої писемності), картки для перевірки Д/З.

Хід уроку.

І. Підготовчий етап.

 1.Організаційний момент.

2. Активізація пізнавальної діяльності.

Вправа Пароль. Учням пропонується назвати по одному слову, що відображає попередню тему уроку, своєрідний пароль, який дає змогу працювати на уроці. Діти називають по черзі слова, щоб не повторювались. Гру завершує бесіда.

ІІ. Перевірка вивченого матеріалу.

Вчитель організовує перевірку домашнього завдання за завданнями ДОДАТКУ.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель організовує роботу з підручником § 11 (стр. 72 - 76) послідовно, відповідно до пунктів параграфа.

  1. Як виникла писемність?

Вправа «Коло думок»:

  • Зробіть припущення, як люди передавали інформацію на відстані й у часі, коли не було писемності.
  • Як би ви передали інформацію на значну відстань без використання письма та сучасних засобів зв’язку?

Вправа «Вузлики на пам’ять»

  • Знайомство  з поняттями «писемність», «предметне письмо».
  • Робота з ілюстраціями «Вузликове письмо», «Зарубки на дощечці для запису боргу».
  1. Шо таке піктографічне та ієрогліфічне письмо?

Робота в групах «Юні дослідники»

Завдання: працюючи з текстом та ілюстраціями підручника ознайомитися з особливостями

Група І. Піктографічного письма

Група ІІ. Ієрогліфічного письма.

Група ІІІ. Клинопису.

Представники груп трьома реченнями презентують свої «дослідження».

  1. Як виникла абетка?
  • Коментоване читання тексту підручника стр. 75, п.3
  • Обговорення твердження «Абетка є одним з найвидатніших винаходів людства».
  1. У чому значення писемності для людства?

Вправа «Три речення»

Завдання: самостійно прочитати матеріал підручника стр. 76, п.4, та трьома стислими реченнями (від кожного ряду) визначити значення писемності для людства.

ІV. Рефлексія.

Завдання: закінчить речення «На уроці я дізнався (дізналась) про …», «Мене вразило те, що …», «Я запам’ятав (запам’ятала) …»

 

V. Узагальненн і систематизація вмінь і навичок.

Вправа «Реставрація»

Завдання: пропонується вставити пропуски.

Сукупність предметів, речей, які штучно створюються однією людиною для передачі інформації іншій людині – це …письмо. Воно існувало у ….. часи. У …… письмі інформацію передавали у вигляді малюнка або певної послідовності малюнків. Кожен китайський …. Означає окреме слово і є складовою комбінацією рисок.

Розвяжіть хронологічну задачу.

Ієрогліфічне письмо виникло в Єгтпті наприкінці ІV тис. до н.е. Скільки тисячоліть минуло з того часу?

 

VІ.  Підсумки уроку.

  • Аналіз роботи учнів протягом уроку. Оцюнювання.

VІ Домашнє завдання.

  • Опрацювати § 11. Відповісти на запитання стр. 76
  • Вивчити нові поняття.
  • Творче завдання. Придумайте знаки для передачі цікавої інформації  сьогодення другу з минулого (оформіть на альбомному аркуші).

 

ДОДАТОК

Завдання для перевірки знань з теми

 «Історичні джерела. Речові історичні джерела»

  1. Встановити відповідність між поняттями та їхніми визначеннями.

Поняття

Визначення

А) археологія

1) наука, що вивчає герби

Б) нумізматика

2) наука, що досліджує печатки

В) геральдика

3) наука, що досліджує історію за речовими історичними джерелами

Г) сфрагістика

4) наука, що досліджує монети

Відповідь: А) - ____, Б) - ____, В) - ___, Г) - ___

 

  1. Занести наведені слова (тільки відповідні числа) до відповідної колонки таблиці
  1. Герб; 2) сургуч (речовина для скріплення печатки); 3) монета; 4) тризуб; 5) печатка; 6) монетарня.

Нумізматика

Геральдика

Сфрагістика

 

 

 

 

docx
Додано
15 грудня 2020
Переглядів
914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку