Урок з історії України для учнів 8 класу "Доба героїчних походів козацтва. Хотинська війна"

Про матеріал
Розробка конспекту уроку з історії України для 8 класу "Доба героїчних походів козацтва. Хотинська війна"
Перегляд файлу

Тема уроку: «Морські походи козаків. Гетьман П. Конашевич-Сагайдачний»

Мета уроку:

  • розглянути процес розвитку українського козацтва на початку ХVІІ століття та показати його участь у боротьбі з іноземними загарбниками; підкреслити, що лише козацтво було єдиною силою, здатною протистояти цим набігам; на прикладі П. Конашевича-Сагайдачного показати вплив особи на хід історичних подій;
  • продовжувати розвивати вміння працювати з історичними текстами,  додатковою літературою, критично їх осмислювати, формувати навички самостійної роботи, удосконалювати вміння роботи з історичною картою;
  • виховувати повагу до захисників рідної землі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань із застосуванням інтерактивних методів навчання

Основні поняття: «Кримське ханство», «ясир», «яничари», «чайка», «галера»,«Хотинська війна», «»доба героїчних походів»,  «дипломатія».

Обладнання:

Портрети Петра Конашевича-Сагайдачного, Станіслава Жолкевського, Османа ІІ., історична карта «Доба героїчних походів», історичний атлас «Істрія України, 8 клас», контурна карта, шаблон таблиці «Характеристика історичного діяча», шаблон таблиці «Морські походи козаків».

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

- визначати причини, передумови та мету морських походів;

- характеризувати політичну, військову, просвітницьку діяльність гетьмана П. Конашевича-Сагайдачного;

- визначати наслідки участі козаків у Хотинській війні;

- давати розгорнуту характеристику історичним діячам і визначати їх місце в історії;

- визначати хронологічну послідовність історичних подій.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вправа «Три кроки»

Крок перший «Запрограмуй результат»

На індивідуальному листку , на якому нанесено 12 рисок», за кількістю балів у графі «Крок 1» позначте жовтою стрічкою ту оцінку, яку б ви  хотіли б отримати на сьогоднішньому уроці.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань 

 

Виникнення  та діяльність українського козацтва не пройшли непомітними європейцями. Що вони писали на початку ХVІІ століття про козаків?

 

Прочитати уривок  із книги «Подорожі» італійського мандрівника, письменника П’єра делла Валле.

 

«Турки не мають на Чорному морі жодного міста, що його не взяли б козаки…У будь-якому разі, вони зараз на Чорному морі є такою значною силою, що коли додадуть більше енергії, то цілком його контролюватимуть… Після серйозних роздумів про їх стан, про їхні політику й звичаї я не маю сумніву щодо того, що з часом вони створять могутню республіку, бо, на мою думку, навіть уславлені спартанці, не кажучи вже про сицилійців, карфагенян, і навіть римлян, не починали так знаменито  і вдало».

Запитання до учнів:

  • Кому та як загрожували українські козаки?
  • Яким було ставлення на міжнародній арені до українського козацтва?
  • Які сподівання, на ваш погляд, могли покладати уряди європейських держав на козацтво?
  • Використовуючи попередньо вивчені теми, а також подану інформацію, укажіть завдання, що стояли перед козацтвом на початку ХVІІ століття.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Початок ХVІІ століття увійшов в історію козацтва як доба «героїчних походів». Це період найбільш успішних походів запорожців проти турків на чолі із славетним гетьманом Петром  Конашевичем-Сагайдачним.

 

IV. Повідомлення теми уроку

 

«Дерево очікувань»

На дошці намальоване дерево, на яке учні прикріплюють кольорові стікери із запитаннями, відповіді на які вони бажають знайти на уроці.

 

V. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Морські походи козаків.
  2. Гетьман П. Конашевич-Сагайдачний.
  3. Участь українського козацтва у Хотинській війні.

 

Проблемне питання

  • Які зміни сталися в політичному становищі українського козацтва?

 

Повідомлення вчителя

З часу підкорення Кримського ханства Османською імперією, турки прагнули використати Крим як форпост для завоювання українських та інших слов’янських земель. Майже щорічно турки й татари повторювали свої набіги на українські землі. Під час цих походів вони спалювали міста й села, вбивали й забирали в полон людей, брали ясир.

Питання:

  • Чому польський та литовський уряди не могли оборонити Україну від турецько-татарської агресії?
  • На кого лягав тягар захисту мирного населення від набігів завойовників?
  • Із якою метою вони здійснювали ці походи?

 

Робота з підручником ст.. 60-62 О.Гісем, О. Мартинюк 2021 р.

 

На дошці вивішуються кольорові папірці з датами козацьких походів.

Учні, працюючи з текстами, знаходять назви подій, які сталися в ці роки.

Паралельно учні заповнюють таблицю «Морські походи козаків»

 

Дата

Подія

Наслідки

 

 

 

 

Перевірка завдання. Робота з контурною картою

Питання до учнів:

  • Від чого, на ваш погляд, залежав успіх козацьких походів?

 

Метод «Прес»

2. Гетьман П. Конашевич-Сагайдачний

 

 

Успіх козацьких морських експедицій на початку ХVІІ століття був зумовлений також і талановитим керівництвом. В даний момент всі великі морські та сухопутні походи козаків очолював гетьман П. Конашевич-Сагайдачний. Якуб Собеський, польський мемуарист, писав про українського гетьмана : «… В очах прийдешніх нащадків потомства  він гідний стати в один ряд із  найвидатнішими людьми свого часу… Це була людина сміливого розуму, що шукала небезпек, що не шкодувала життя: перший у нападі, а у відступі останній…» ( на дошці висить портрет гетьмана)

 

Робота в групах

Визначити значення діяльності гетьмана П. Конашевича-Сагайдачного

1 група – військове мистецтво гетьмана

2 група – політична діяльність гетьмана

3 група – просвітницька діяльність гетьмана

4 група – експерти, які узагальнюють та коректують роботу груп.

 

Представник кожної групи звітує про роботу та прикріплює на дошці аркуші із висновками навколо портрета гетьмана.

Учні паралельно заповнюють таблицю «Характеристика історичного діяча»

 

Сагайдачний-полководець

Сагайдачний-політик

Сагайдачний-просвітник

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до учнів:

  • Які вчинки і справи гетьмана викликають у вас захоплення, а які – ні?
  • Як ви ставитесь до засобів , якими він прагнув досягнути мети?

Метод «Мікрофон»

 

VI. Підсумок уроку

У першій чверті ХVІІ століття, у ситуації міжнародної напруженості виріс авторитет козацтва. Козацтво стало захисником церковного та національного життя українців. Відбулася зміна політичного лідера нації: стару київську аристократію змінила козацька старшина.

 

Крок другий: «Оціни себе сам». Використовуючи папір червоного кольору у схемі «Три кроки», навпроти кроку 2 учні ставлять собі оцінку. якої на їх думку вони заслуговують за роботу на уроці.

 

Таблиця передбачень (випереджальне завдання до наступних уроків)

  • Висловіть припущення, як може скластися подальша доля українського козацтва?

 

VII. Закріплення матеріалу

 

  • Скласти оду-похвалу П. Конашевичу-Сагайдачному (складання сенкану)

Крок третій: приклеївши стрічку блакитного кольору навпроти отриманої за сенкан оцінки, порівнюємо, чи збіглися запрограмована власна та отримана оцінки. Чому так сталося?

 

VIII. Домашнє завдання

  • Використовуючи пам’ятку характеристики історичної особистості, дати оцінку діяльності П. Сагайдачного;
  • Нанести на контурну карту походи українського козацтва під керівництвом П. Сагайдачного.

 

Використана література:

  1. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти «Історія України.5-9 класи» (Наказ МОН України від 21.02.2019 №236)
  2. О.Гісем, О.Мартинюк Історія України – Харків: Ранок, 2021
  3. Баланов К.О. Дослідницька робота на уроках історії – Харків: Основа. 2009

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 січня 2022
Переглядів
652
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку