Урок " З любов'ю до пісні.Пісенний жанр.Народна пісня"

Про матеріал

Про матеріал

Розробка з музичного мистецтва для 6 класу до теми: " З любов'ю до пісні.Пісенний жанр.Народна пісня."

Містить цікаві прийоми: ігрова ситуація " Упорядкуй слова - прочитай прислів'я", прийом " Запитання відповідь",виконання творчого завдання.

Перегляд файлу

Тема. З любов’ю до пісні. Пісенний жанр. Народна пісня.                       6 клас

Мета. Ознайомити з жанром пісні, основними його різновидами, розглянути палітру української народної пісні, різновиди українських народних пісень , ознайомити з виконавцями народних українських пісень Н. Матвієнко, тріо Мареничів.

Розвивати: вміння учнів слухати музику та давати характеристику українським народним пісням та майстерності виконання пісень відомими виконавцями, давати характеристику прикладам українських народних пісень у виконанні відомих співаків.

Виховувати: інтерес до слухання української народної пісні,визначити її образний зміст,сприяти вихованню естетичного смаку учнів.

 Тип уроку: комбінований.

 Обладнання: музичний інструмент,  ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрети виконавців українських народних пісень Н. Матвієнко, тріо Мареничів, роздатковий матеріал

 Основні поняття для засвоєння: поняття «пісня», основні різновиди жанру пісні, палітра української народної пісні, різновиди українських народних пісень.

Твори, що вивчаються на уроці:

  • Українська народна пісня «Ой під вишнею» в обробці тріо Мареничів.
  • Українська народна пісня «Летіла зозуля» у виконанні Н. Матвієнко.
  • Ю.Чичков « Якщо дружать музика і діти»

Перебіг уроку

Організаційний момент. Мотивація до навчання.

Вхід учнів до класу під звучання фрагменту музики Ю.Чичкова «Якщо дружать музика і діти»

     Музичне вітання: «  Добрий день вам»

C:\Users\1\Desktop\Добрий день.jpg

 

2. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда про жанр пісні та її різновиди.

 

Вступне слово вчителя:

            Епіграфом до уроку я обрала слова М.Рильського:

                                              «Людські пісні – найглибша мука,

                                                Найвища радість на землі!

                                                Людська душа – тисячозвука,

                                                В гірськім одбита кришталі.

                                                І перемога,і жалоба,

                                                Веселка і грози подоба!»

      Отже тема уроку « З любов’ю до пісні. Пісенний жанр. Народна пісня»

Найпоширеніший жанр вокальної музики – пісня. У пісні віддзеркалюються настрої людини,її життя,її мрії. Пісня з людиною на все життя-як вірний друг і помічник.

Пісня - наймасовіший і найулюбленіший музичний жанр

      Наймасовіший і найулюбленіший музичний жанр, у якому поєднується мистецтво музики та поетичного слова.

      Гаслом до вивчення теми я обрала слова українського прислів’я « Пісня , як і птах, має два крила: мелодію і слова»

      У музиці жанр пісні  має два основні різновиди — це народна та професійна пісня літературного походження, що тісно пов'язані між собою. Літературні пісні часто здобувають настільки широку популярність, що їх починають вважати народними, а народні пісні, навпаки, слугують основою для авторських пісень.

      Професійні пісні літературного походження мають більш індивідуалізовану мелодію, переважно ліричну, та інструментальний супровід. Авторами таких пісень стають композитори й поети.

C:\Users\1\Desktop\Картинки до уроку\yak-zapisati-umovu-zadachi.jpg    Робота в зошитах: 

Музичний словничок

Пісня

Словесно – музичний твір,призначений для співу.

 

     Існують два основні види пісні:

 

Народна

          Пісня,автори якої невідомі

Професійна

.         Створена композитором та поетом

Перегляд відеосюжету « Легенда про пісню»

C:\Users\1\Desktop\hqdefault.jpg

Прийом «Запитання-відповідь»

  • Які почуття виникли у вас  після перегляду відео?
  • Як ви гадаєте,чому Бог назвав українську народну пісню – дар,що уславить на цілий світ?

C:\Users\1\Desktop\Картинки до уроку\літо з книгою.jpg             Правильно упорядкуй слова та прочитай прислів’я:

увесь Українці рік співають вік та весь.    ( «Українці співають весь рік та увесь вік») 

людину ні добру в Пісня годину в злу ні покидає не.

                                                            («Пісня ні в добру,ні в злу годину не покидає людину»)

3. Бесіда про українську народну пісенну культуру.

Пісенний жанр.

Розповідь учителя з елементами бесіди:

          Із сивої давнини покоління за поколінням українці народжують від рідної землі, сонця, неба, води, вітру дивні звуки мелодій, неповторну магію слова, що ведуть нас по стежках рідного краю.

          Ті стежинки переплітаються, біжать і виводять на широкий шлях творчого генію народу. І якщо цей геній живе й сьогодні, то тільки тому, що живе пісня наш народ.

          Пісня — його величний храм любові до людини, до рідної землі, до батька й матері.

C:\Users\1\Desktop\Картинки до уроку\yak-zapisati-umovu-zadachi.jpg        Робота в зошитах:   

Музичний словничок

Українські народні пісні — це фольклорні твори, які зберігаються в народній пам'яті та передаються з уст в уста.

Розповідь учителя з елементами бесіди:

   C:\Users\1\Desktop\marusia_churaj_ava_02.jpg      Маруся Чурай — авторка пісень «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» і «Засвіт встали козаченьки» та козак Семен Климовський — автор пісні «Їхав козак за Дунай».

Твори анонімні, бо імена першотворців, як правило, невідомі. Народна пам'ять зберегла нам лише деякі імена авторів народних пісень.  Деяка частина народних пісень має літературне походження — «Реве та стогне Дніпр широкий» (Т. Шевченко), «Ніч яка місячна» (М. Старицький). 

Узагалі, в Україні складено понад п'ять тисяч пісень. За своїм значенням у житті народу, за тематикою, сюжетом і музичними властивостями українська народна пісня поділяється на безліч різноманітних жанрів.

C:\Users\1\Desktop\Картинки до уроку\schoolboy-homework-10744093.jpg        Прийом «Запитання відповідь»

  • Що вам уже відомо про українську народну пісню?

 (Ми живемо на Україні,тому маємо вивчати,зберігати,шанувати народну українську культуру,мову,пісню)

  • Чому ми повинні приділяти багато уваги українській народній пісні?

 (Українська народна пісня належить до усної народної творчості. Українські народні пісні розподіляються за жанрами.)

 

C:\Users\1\Desktop\Картинки до уроку\1456576381.jpg     4. Робота зі схемою.

ПАЛІТРА ЖАНРІВ УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ ПІСНІ

  • Обрядові пісні

·                 Календарно-обрядові: Колядки, щедрівки; веснянки, гаївки; купальські, жниварські тощо

·                 Родинно-обрядові: Весільні, родильні, поховальні (голосіння)

  • Необрядова лірика

·                 Родинно-побутові пісні: Дитячі, колискові, пісні про родинне життя

                 Жартівливі і танцювальні пісні

5. Бесіда про особливості будови жанру української народної пісні.

Кожному жанру української народної пісні властиві певні ознаки:

  • У думах, історичних, побутових піснях звучать соціальні мотиви, висвітлюються події української історії, оспівуються реальні історичні особи або безіменні герої.
  •  Ліричні пісні  — в них розповідається про кохання, тугу, мрії
  • Календарні пісні пов'язані з певною порою року
  •  Обрядові — з різноманітними обрядами українців.

За виконанням розрізняють пісні:

 

Акомпанемент (франц. accotnpagnement — супровід) — інструментальний супровід вокального твору.

 

А капела (італ. a cappella) — хоровий спів без інструментального супроводу.

 

 

 

Розповідь вчителя з елементами бесіди:

C:\Users\1\Desktop\23152726_8646.jpg              Матвієнко Ніна Митрофанівна (1947р.) народилася в с. Неділище  Житомирської обл.   — українська співачка, народна артистка України (з 1985 p.) У її репертуарі багато народних пісень, серед них — обрядові, ліричні, жартівливі, пісні-балади, українські пісні XVIIXVIII ст.Ніна Матвієнко співпрацює з відомими вітчизняними композиторами сучасності: для неї пишуть твори Євген Станкович, Олег Кива, Мирослав Скорик.

 C:\Users\1\Desktop\зозуля.jpg      «Летіла зозуля» — одна з пісень, в якій змальовано символічний образ цього птаха. В українському фольклорі здавна знаходили відображення знання наших предків про навколишній світ, характерні ознаки та звички тварин. Образ зозулі — це безмірні сльози, тихе ридання. Може, тому, що природа наділила цю пташку вічним безталанням, безпритульністю: зозуля ні гнізда не вміє вити, ні пари не шукає, ні діточок не леліє — все вона чужим горем переймається, чужим літам і чужому щастю лік веде. Тому й пролітає в піснях України символом зраненої душі, великого невтішного болю. . .

Перегляд відеосюжету

Сприймання музичного твору:  Українська народна пісня «Летіла зозуля»

 

C:\Users\1\Desktop\hqdefault.jpg

Про слуханий твір:

  • Які  емоціі та враження від прослуханої пісні?
  • Яка це пісня – народна чи композиторська?
  • До якого жанру належить ця пісня?
  • Виділіть характерні особливості пісні?

C:\Users\1\Desktop\Картинки до уроку\yak-zapisati-umovu-zadachi.jpg    Робота з таблицею. Виберіть ті слова, що допоможуть визначити характер і засоби виразності музики.

Характеристика музики

                                     Характер                                                 Засоби виразності

Радісний

Спокійний

Вольовий

Бадьорий

Мелодія             

Граціозний

Ліричний

Схвильований

Героїчний

Ритм

Трагічний

Ніжний

Таємний

Енергійний

Темп

Сумний

Поетичний

Грізний

Революційний

Динаміка

Жартівливий

Ласкавий

Важкий

Пристрастний

Регістр

 

 

 

Величний

Тембр

 

C:\Users\1\Desktop\Обложка_Поет_Трио_Маренич_.jpeg.jpeg                  Тріо Маренич

             Український музичний колектив, що виконував пісні в народному стилі переважно українською мовою. У репертуарі групи були як фольклорні, так і професійні, в тому числі й власні твори. Значну частину народних пісень аранжували учасники групи, здебільшого Антоніна Маренич.

             Найбільшу популярність тріо здобуло в СРСР наприкінці 1970-х — початку 1980-х Найвідоміші пісні: «Сиджу я край віконечка», «Посилала мене мати», «Ой у гаю при Дунаю», «Несе Галя воду», «Ой під вишнею», «Тиша навкруги», «Чом ти не прийшов?»

             У 1979 р. тріо представляло Україну на Євробаченні з піснями «Ой у гаю при Дунаю» та «Несе Галя воду». Згодом виконавці отримали звання заслужених артистів України, а в 2003 р. стали народними артистами України.

Склад тріо:

— Валерій Маренич — вокал, гітара, кларнет;

— Антоніна Маренич — вокал, маракаси, гармоніка, бубон, бас-гітара;

— Світлана Маренич — вокал, бубон, гармоніка.

Сприймання музичного твору:

Українська народна пісня «Ой під вишнею» в обробці тріо Маренич

 

C:\Users\1\Desktop\marenichi.jpg

 

Про слуханий твір:

  • Ваші враження від прослуханої пісні?
  • Яка це пісня – народна чи композиторська?
  • Хто виконував цю пісню? Охарактеризуйте голоси співаків
  • До якого жанру належить ця пісня?

C:\Users\1\Desktop\Картинки до уроку\yak-zapisati-umovu-zadachi.jpg         Робота з таблицею. Виберіть ті слова, що допоможуть визначити     характер і засоби виразності музики.

 

Характеристика музики

                                     Характер                                                 Засоби виразності

Радісний

Спокійний

Вольовий

Бадьорий

Мелодія             

Граціозний

Ліричний

Схвильований

Героїчний

Ритм

Трагічний

Ніжний

Таємний

Енергійний

Темп

Сумний

Поетичний

Грізний

Революційний

Динаміка

Жартівливий

Ласкавий

Важкий

Пристрастний

Регістр

 

 

 

Величний

Тембр

 

.

C:\Users\1\Desktop\Картинки до уроку\Фізкультхвилинки-для-дітей.jpg       7. Фізкультхвилинка «Танцюємо з піснею».

   C:\Users\1\Desktop\Картинки до уроку\Poyushie_devochki.png 8. Вокально-хорова робота.

  • Повторення правил співу.
  • Розспівування. Поспівка.
  • Вправи для розвитку музичного слуху та голосу.
  • Виконання пісні. Ю.Чичков «Якщо дружать музика і діти».

9. Підсумок уроку.

C:\Users\1\Desktop\mikrofon.jpg           Прийом «Мікрофон»

  • Про які жанри української народної пісні йшлося на уроці?
  • Які з них були для вас новими?
  • Хто з виконавців народних пісень вразив вас своєю майстерністю?
  • Як називають музичний супровід пісні?
  • Як називається спів без музичного супровіду?
  •  

10. Домашнє завдання.

Пригадайте пісню, яку ми виконували на уроці, та заспівайте її рідним і друзям.

Розпочніть роботу над музичним калейдоскопом  «Мої улюблені українські народні пісні».

11. Оцінювання музично - творчої діяльності учнів на уроці.

12. Вихід з класу під музику Ю.Чичкова «Якщо дружать музика і діти»

 

docx
Додано
25 липня 2018
Переглядів
5808
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку