Урок з теми " План, його основні ознаки. Читання плану "

Про матеріал
Основною метою уроку є засвоєння практичних навичок роботи з планом місцевості, вміння розрізняти умовні знаки та визначати напрямки на плані.
Перегляд файлу

                                                         6 клас

           Тема. ПЛАН МІСЦЕВОСТІ

           Мета: поглибити та систематизувати знання про план місцевості, його особливості, умовні знаки; формувати практичні навички роботи з умовними знаками плану; розвивати первинні вміння орієнтуватися на місцевості за допомогою плану; розвивати аналітичне мислення, просторове уявлення, допитливість; виховувати уважність, зосередженість, охайність у роботі з картографічними джерелами.

Обладнання: підручники, атласи, настінний план місцевості, аерофотознімки, креслярські приладдя.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні зможуть читати план місцевості, користуючись умовними знаками, визначати напрямки на плані, вимірювати відстані на плані за допомогою масштабу, пояснювати значення плану місцевості для повсякденного життя.

                                                              ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Прийом «Бліцопитування»

Що таке масштаб? Для чого він потрібний?

Які є види масштабу?

У яких випадках зручно користуватися лінійним масштабом?

У якому масштабі ви склали план своєї кімнати?

Перевірка домашнього завдання, робота в групах Учні розповідають одне одному про свою кімнату, зображену на плані.

 

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Відстрочена відгадка»

Отже, зараз ви «побували у гостях» у свого однокласника за допомогою плану його кімнати та розповіді. А тепер уявіть собі таку ситуацію: сім’я вашого товариша (або подруги) переїхала на проживання до іншого району міста. Товариш запрошує вас на свій день народження і починає пояснювати вам, як до нього дістатися. Якому способу надання пояснень ви віддали б перевагу?

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1 Формування поняття «план місцевості»

Прийом «Порівняйка»

Завдання. Порівняйте рисунок, фотознімок і план місцевості.

Установіть спільні та відмінні риси цих зображень (робота із зображеннями в атласах). Рисунок, аерофотознімок і план — це зменшені зображення земної поверхні. План місцевості відрізняється тим, що на ньому відображають і ті предмети, які не видно на рисунку й аерофотознімку. За планом можна дізнатися назви сіл, річок, породи дерев у лісі. Тому план дає більше відомостей, отже, зручніший для вивчення і використання місцевості.

План місцевості — це креслення, на якому за допомогою умовних знаків зображена невелика ділянка земної поверхні в зменшеному вигляді. На плані стрілкою вказують напрямок на північ. У разі її відсутності вважають, що верхній край плану — північна сторона.

Основні ознаки плану:

це креслення вигляду зверху невеликої ділянки земної поверхні;

відстані між об’єктами зменшені відповідно до масштабу;

план охоплює невеликі території, тому кривизну земної поверхні не враховують;

всі об’єкти на плані зображені за допомогою умовних знаків.

Висновок 1. Простим, але точним зображенням невеликої ділянки земної поверхні є план місцевості.

2 Умовні знаки — «азбука» плану

Завдання. Ознайомтеся з умовними знаками до плану місцевості в атласі. Установіть, чому легко їх зрозуміти та запам’ятати.

Умовні знаки плану прості, несхожі один на одного, часто нагадують самі предмети. За таких умов вони зрозумілі всім, хто читає план. Так, річки й озера показано блакитним кольором води, а ліси — зеленим — кольором рослинності. Лани (поля), городи спеціального знака не мають, тому такі ділянки залишають на плані білими. Знак луків нагадує стеблини трави. Піски зображено коричневими крапками. Невеличкі струмки, дороги, вузькі вулиці, зображають умовними знаками у вигляді ліній. Такі умовні знаки є загальноприйнятими. Їх використовують на всіх планах місцевості.

Умовні знаки — система загальноприйнятих умовних позначень. Умовні знаки, які позначають об’єкти на плані, називають топографічними.

3 Види умовних знаків

За геометричними властивостіми і призначенням умовні знаки поділяють на декілька груп.

Прийом «Картографічний практикум» (робота з підручником та атласом)

Завдання. Розгляньте зображення умовних знаків в атласі та за допомогою тексту параграфа розподіліть їх за відповідними групами.

Контурні (масштабні) знаки використовують для зображення об’єктів, які на місцевості займають значні площі, наприклад лісу або сільськогосподарських угідь.

Позамасштабними знаками зображують об’єкти, які неможливо показати в масштабі, наприклад джерело або колодязь.

Лінійні знаки відображують об’єкти лінійної протяжності (лінії зв’язку, дороги тощо).

Пояснювальні знаки необхідні для додаткової характеристики географічних об’єктів (наприклад, швидкість течії річки, породи дерев у лісі).

Складання таблиці «Умовні знаки»

Види умовних знаків

Які об’єкти зображають

Приклади умовних знаків

Контурні

 

 

Позамасштабні

 

 

Лінійні

 

 

Пояснювальні

 

 

Таблицю закінчують заповнювати вдома.

Висновок 2. Якщо добре розбиратися в умовних знаках, то можна читати план, тобто уявляти за допомогою нього місцевість.

4 Значення та використання планів

Прийом «Проблемне запитання»

Доведіть чи спростуйте вислів: «План місцевості — надійний помічник людини».

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1 «Картографічний практикум»

1. Зобразіть умовні знаки, які потрібно використовувати для зображення місцевості навколо вашої школи.

2. Знайдіть на плані місцевості ліс, чагарники, ґрунтову дорогу, електростанцію, річку, озеро та охарактеризуйте спосіб зображення кожного із цих об’єктів.

2 Прийом «Творча лабораторія»

1. Розгляньте в атласі зображення місцевості на плані та знімку з космосу. Знайдіть спільні та відмітні ознаки. Результати занесіть до таблиці.

Зображення місцевості на плані та знімку з космосу

Спільні ознаки

Відмітні ознаки

 

 

2. За допомогою атласу намалюйте в зошитах та підпишіть такі умовні знаки: млин, джерело, озеро, річка, школа, колодязь, ґрунтова дорога, рідколісся.

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Запитання, за допомогою яких учитель підводить учнів до самостійного формулювання висновку.

Що таке план місцевості?

Який прийом використовують картографи для зображення різноманітних об’єктів на планах?

Навіщо потрібні плани місцевості?

Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? Чому навчилися?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний текст підручника.

2. Об’єднатися у групи та зробити по п’ять умовних знаків на картках 20 х 20 см. (Учитель розподіляє знаки так, щоб у всіх груп вони були різні.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

________________________________________________________________________

 

Прізвище _________________________________

«УМОВНІ ЗНАКИ»

 

Види умовних знаків

Які об’єкти зображають

Приклади умовних знаків

 

Контурні

 

 

 

 

 

Позамасштабні

 

 

 

 

 

Лінійні

 

 

 

 

 

Пояснювальні

 

 

 

 

________________________________________________________________________

 

Прізвище _________________________________

«УМОВНІ ЗНАКИ»

 

Види умовних знаків

Які об’єкти зображають

Приклади умовних знаків

 

Контурні

 

 

 

 

 

Позамасштабні

 

 

 

 

 

Лінійні

 

 

 

 

 

Пояснювальні

 

 

 

 

________________________________________________________________________

1

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
2 березня 2020
Переглядів
1036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку