Урок з теми: "Вегетативні органи рослин"

Про матеріал
План-конспект уроку з біології у 6 класі вчитель біології КЗ «Середньої загальноосвітньої школи №19» Кам′янської міської ради Годько Ольга Петрівна. Тема уроку: «Вегетативні органи рослин» 6 клас Мета уроку: визначити рівень знань учнів про різноманітність вегетативних органів рослин, про значення рослинного світу в природі й житті людини, розвивати навички узагальнення та систематизації знань, вміння установлювати причинно-наслідкові зв'язки між будовою та функціями; творчо розв′язувати поставлені завдання, розвивати практичні вміння і навички; сприяти розвитку в учнів розуміння важливості в природі й житті людини провідної ролі рослинного покриву Землі, виховувати етично-ціннісне ставлення до природи. Очікувані результати: учні називають основні процеси життєдіяльності рослин, тканини рослин, вегетативні органи рослин та їх основні функції; наводять приклади з видозмінами пагона та кореня; характеризують досліди, що підтверджують процеси дихання, випаровування води, поглинання коренем води; описують будову кореня, стебла, листка, пагона у зв′язку з їхніми функціями; пояснюють значення живлення, фотосинтезу, дихання, випаровування в житті рослин. Тип уроку: узагальнення і систематизація знань. Методи роботи: мозковий штурм, бесіда, елементи гри, робота з термінами і поняттями, складання структурно-логічних схем, евристичний метод, дослідницький, метод самоконтролю (робота з термінами),практичний метод (стимулює пізнавальну діяльність), груповий метод (завдання, пошук творчого характеру, уміння адаптації до ситуації). Терміни: ботаніка, корінь, кореневі системи, пагін, стебло, коренеплід, листок, міжвузля, брунька, клітина, тканина, жилкування, деревина, річні кільця, дихання, фотосинтез. Обладнання: таблиці, схеми, дидактичний матеріал до теми, мікроскоп, набори мікропрепаратів, гербарні зразки рослин, живі квіти, таблиці, довідники, мультимедійний комплекс. Хід уроку: І.Організаційний момент. Створення ситуації успіху. Доброго дня! Сьогодні наш урок буде незвичайним,який дозволить застосувати набуті вами знання у нових нестандартних ситуаціях. Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку. Мета уроку: узагальнити і систематизувати набуті знання, уміння та навички з теми «Вегетативні органи рослин ». Завдання уроку: -узагальнити знання з теми; -систематизувати знання; - проконтролювати і коригувати набуті знання. Епіграф: «Багатство нашої планети - це повітря, вода, ґрунт, тваринний, рослинний світ. Доля природи - наша доля.» ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Учені стверджують, що зелені рослини за рік утворюють близько 150 млрд. т. органічних речовин і відновлюють понад 200 млрд. т. вільного кисню. Якби не було б рослин, поверхня Землі нагадувала б поверхню Місяця. Проблемна ситуація. Уявіть собі, що вас відрядили у космічну експедицію і доручили вивчати планету Земля з космосу, з усіх форм життя ви б помітили зелені рослини. Без рослин наша планета була б мертвою. Який би ви зробили висновок? Чому? Відповідь учнів з творчим завданням «Планета без рослин». На екрані фото планети. ІІІ. Актуалізація опорних знань. Вправа «Пригадай рослину». Перепусткою до нашого уроку буде наступне завдання. Кожна команда називає рослину і запитує ознаки або особливості їх будови у представника іншої групи ( на екрані фото рослин). 1. Герань. Який тип жилкування листків у герані? (сітчасте) 2. Пшениця. Яка коренева система цієї рослини? (у пшениці мичкувата коренева система, розвинені бічні корені). 3. Соняшник. Який тип стебла? (стебло прямостояче). 4. Береза. Який тип листків? Прості чи складні? (у берези-прості листки) 5. Нарцис. Який тип жилкування листків у нарциса?(паралельне) 6. Морква. Який корінь має морква? (у моркви розвинений головний корінь, який видозмінився у коренеплід). Мозковий штурм. Вправа: «Бачено – небачено» ( в групах). Учні сидять по 5-6 чол. Учитель висвітлює на екрані комп′ютера хмару слів, на якій різними кольорами великим і дрібним шрифтом, уздовж і поперек написано 20-25 слів. Після закінчення часу (1хв.) екран вимикають, а команди записують усі слова, що запам'ятали. Потім команди обмінюються своїми записами для перевірки (виправляють іншою ручкою). Вчитель оцінює командну роботу, після цього говорять кількість правильних слів і визначають переможця. ІV. Закріплення практичних умінь і навичок. Нагадую про техніку безпеки при виконанні лабораторних робіт. Робота в групах. Весь клас об’єднаний у 4 групи: Корінь, Пагін, Стебло, Листок. Зверніть увагу, що у вас на парті лежать практичні завдання та творчі запитання. Кожна група готує і презентує свою роботу. 1 група - «Корінь». 2 група – «Пагін». 3 група – «Стебло». 4 група – «Листок». 1 група«Корінь».Лабораторне дослідження № 1 Корінь і кореневі системи. Видозміни кореня. 2 група«Пагін». Лабораторне дослідження №2 Пагін, його будова. Різноманітність пагонів. 3 група«Стебло».Лабораторне дослідження №3 Внутрішня будова стебла, функції. 4 група«Листок».Лабораторне дослідження №4Будова і різноманітність листків. №1. «Корінь» Творчі завдання: 1.) Тобі доручено важливу справу виростити за 1,5 місяця рослини: 1) перцю; 2) жита. Добери для цього потрібні горщики: А)високий вузький; Б)високий широкий; В)низький вузький; Г)низький широкий. Поясни свої дії. 2.) Роздивіться коренеплід моркви. Які частини цієї рослини беруть участь в утворені коренеплоду? Які коріння входять до його складу? Який корінь видозмінений? Яку функцію виконує коренеплід моркви? №2 «Пагін» 1.)У казках часто можна прочитати про дерева з бубликами чи з ковбасою. Опиши зовнішній вид дерева зі стеблом винограду і вусами суниці. 2.) Вказати відмінності вегетативних і генеративних бруньок. Практичне завдання. 3.) Встановити кількість вегетативних і генеративних пагонів у яблунь, груш, бузку, смородини. За якими ознаками це можна визначити? №3 «Стебло» 1. Провести дослід з рослиною: зріз пагона з гілки поставити у забарвлену воду, яка ніби заміняє мінеральні речовини, розчинені у воді. Розчини цих речовин, які якими забарвлена вода, піднімається від кореня вгору судинами деревини. Забарвлені кола можна побачити на поперечному зрізі рослини. 2.Як по річних кільцях стебла визначити вік дерева та умові його росту? №4 «Листок» 1. Відомо, що всі органи рослини дихають удень і вночі. В одному районі побудували металургійний завод, графітовий пил осідав на листках рослин. Що сталося з рослинами за цих умов і чому? (відповідь має бути розв'язана із зв'язком зовнішньої будови листка і внутрішньою і процес фотосинтезу.) 2. Колючки на кактусі -це листочки чи голки? Фізкультхвилинка. Вправа 4 стихії. Вода – руки перед собою, Вогонь- колові рухи руками, Повітря- руки вгору, Земля- руки вниз. ( Кожен раз називати будь-яку стихію у прискореному темпі, діти повинні уважно і швидко виконувати відповідні рухи.). V. Узагальнення і систематизація. Підсумки практичних робіт по групах. VI. Рефлексія. Технологія « Мікрофон» Кожен учень відповідає на запропоноване запитання. -Яке важливе відкриття було для вас на уроці? -Що цікавого на уроці ви запам′ятали? - Як би ви оцінили свою роботу на уроці? Домашнє завдання: -Повторити вивчений розділ. -Скласти сенкан до слів (листок, пагін, стебло, корінь). -Посадити та виростити кімнатну рослину ( домашній дослід). Учитель завершує урок цитатою і побажанням «Зібратися разом – початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом - це успіх». Генрі Форд. Бажаю всім успіхів у навчанні. Дякую!
Перегляд файлу

1

 

План-конспект уроку з біології  у 6  класі

вчитель  біології  КЗ «Середньої загальноосвітньої школи №19» Кам′янської міської ради Годько  Ольга Петрівна

 

Тема  уроку: «Вегетативні органи рослин» 6 клас

Мета  уроку: визначити рівень  знань  учнів  про різноманітність вегетативних органів рослин,  про  значення рослинного світу  в  природі й житті  людини,  розвивати навички узагальнення та систематизації знань, вміння установлювати  причинно-наслідкові  зв'язки  між будовою  та  функціями;  творчо розв′язувати поставлені завдання, розвивати практичні  вміння  і  навички; сприяти розвитку в  учнів розуміння  важливості  в  природі  й  житті людини  провідної  ролі  рослинного  покриву  Землі, виховувати  етично-ціннісне ставлення до природи.

Очікувані результати:  учні називають основні процеси життєдіяльності рослин, тканини рослин, вегетативні органи рослин та їх основні функції; наводять приклади з видозмінами пагона та кореня; характеризують досліди, що підтверджують процеси дихання, випаровування води, поглинання коренем води; описують будову кореня, стебла, листка, пагона у зв′язку з їхніми функціями; пояснюють значення живлення, фотосинтезу, дихання, випаровування в житті рослин.

Тип  уроку: узагальнення і  систематизація знань.

Методи  роботи:  мозковий  штурм, бесіда, елементи гри, робота  з                         термінами і  поняттями, складання структурно-логічних  схем, евристичний метод, дослідницький, метод самоконтролю (робота з термінами),практичний  метод (стимулює пізнавальну діяльність), груповий               метод (завдання, пошук  творчого характеру, уміння адаптації  до ситуації).

Терміни:  ботаніка,  корінь, кореневі системи, пагін,  стебло, коренеплід, листок, міжвузля, брунька, клітина, тканина, жилкування, деревина, річні кільця, дихання, фотосинтез.

Обладнання: таблиці, схеми, дидактичний  матеріал  до  теми, мікроскоп,  набори мікропрепаратів, гербарні зразки рослин, живі квіти, таблиці, довідники, мультимедійний комплекс.

Хід  уроку:

І.Організаційний  момент. Створення ситуації успіху.

    Доброго дня! Сьогодні наш урок буде незвичайним,який дозволить застосувати набуті вами знання у нових нестандартних ситуаціях.  Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.

Мета уроку: 

 узагальнити і  систематизувати набуті знання, уміння та навички з теми  «Вегетативні органи рослин ».                                                                                                                                          Завдання уроку:

 -узагальнити знання з теми;

 -систематизувати знання;

- проконтролювати і коригувати набуті знання.

Епіграф: «Багатство нашої планети -  це повітря,  вода, ґрунт, тваринний,  рослинний  світ. Доля природи - наша доля.»

ІІ. Мотивація  навчальної діяльності.

Учені  стверджують,  що  зелені рослини  за  рік утворюють близько 150 млрд. т. органічних речовин  і  відновлюють понад 200 млрд. т.  вільного кисню. Якби  не  було б  рослин,  поверхня  Землі  нагадувала б поверхню Місяця.

Проблемна ситуація. 

Уявіть  собі,  що  вас відрядили у космічну експедицію і доручили  вивчати  планету Земля  з  космосу,  з  усіх  форм  життя  ви  б  помітили зелені  рослини.  Без  рослин наша  планета була б мертвою. Який би  ви  зробили  висновок?  Чому?  Відповідь учнів з творчим завданням «Планета без рослин». На екрані фото планети.

 ІІІ. Актуалізація  опорних  знань.

 Вправа «Пригадай рослину». Перепусткою  до  нашого  уроку буде наступне  завдання. Кожна  команда  називає  рослину  і  запитує  ознаки або  особливості  їх  будови у  представника  іншої групи ( на екрані фото рослин).

 1. Герань.  Який  тип жилкування  листків  у герані? (сітчасте)

 2. Пшениця. Яка коренева система цієї  рослини? (у пшениці мичкувата коренева система, розвинені бічні корені).

 3. Соняшник. Який  тип  стебла?  (стебло прямостояче).

 4. Береза. Який  тип листків? Прості  чи складні?   берези-прості листки)

 5. Нарцис.  Який  тип жилкування  листків  у нарциса?(паралельне)

 6. Морква.  Який корінь має морква? (у моркви розвинений  головний корінь, який видозмінився у коренеплід).

Мозковий  штурм.

Вправа:   «Бачено – небачено»  (  в  групах).

Учні  сидять  по  5-6  чол. Учитель висвітлює на  екрані комп′ютера хмару слів,  на  якій різними кольорами великим і дрібним шрифтом,  уздовж і поперек написано 20-25 слів.  Після  закінчення  часу (1хв.)  екран вимикають,  а  команди записують  усі  слова,  що запам'ятали. Потім команди обмінюються своїми  записами  для  перевірки (виправляють іншою ручкою).

Вчитель  оцінює командну роботу, після  цього  говорять  кількість  правильних  слів і  визначають  переможця.

 ІV. Закріплення практичних умінь і навичок.

Нагадую про техніку безпеки при виконанні лабораторних робіт.

 Робота в групах. Весь клас об’єднаний  у 4 групи: Корінь, Пагін, Стебло, Листок. Зверніть увагу, що  у вас на парті лежать  практичні завдання та творчі запитання. Кожна група готує і презентує свою роботу.

1 група - «Корінь». 2 група – «Пагін».3 група – «Стебло». 4 група – «Листок».

1 група

«Корінь»

 

Лабораторне дослідження № 1

Корінь і кореневі системи. Видозміни кореня.

 

2 група

«Пагін»

 

Лабораторне дослідження №2

Пагін, його будова. Різноманітність пагонів.

 

3 група

«Стебло»

 

Лабораторне дослідження №3

Внутрішня будова стебла, функції.

 

4 група

«Листок».

 

Лабораторне дослідження №4

Будова і різноманітність листків.

 

 

 

№1. «Корінь»

 

 

Картинки по запросу корінь малюнок

Творчі завдання:

1.) Тобі доручено важливу справу виростити за 1,5 місяця рослини:   1) перцю; 2) жита.

Добери для цього потрібні горщики:

А)високий вузький;  Б)високий  широкий;

 В)низький вузький; Г)низький широкий. Поясни  свої дії.

2.) Роздивіться коренеплід моркви. Які частини цієї рослини беруть  участь в утворені коренеплоду? Які коріння  входять до його складу?  Який корінь видозмінений? Яку функцію виконує коренеплід моркви?

 

 

 

 

 

№2 «Пагін»

Картинки по запросу пагін малюнок

1.)У казках часто можна прочитати про дерева з бубликами чи з ковбасою. Опиши зовнішній вид дерева зі стеблом  винограду і вусами суниці.

2.) Вказати відмінності  вегетативних і генеративних  бруньок.

Практичне завдання.

3.) Встановити кількість вегетативних і генеративних пагонів у  яблунь, груш, бузку, смородини. За  якими ознаками це можна визначити?

 

№3 «Стебло»

  Картинки по запросу стебло малюнок

 

 

1. Провести дослід з  рослиною: зріз пагона з гілки поставити у забарвлену воду, яка ніби заміняє мінеральні речовини, розчинені у воді. Розчини цих речовин, які якими забарвлена вода, піднімається від кореня вгору судинами деревини. Забарвлені кола можна побачити на поперечному зрізі рослини.

2.Як по річних кільцях стебла визначити вік дерева та умові його росту?

 

№4 «Листок»

 

 

 

 

 

1. Відомо, що всі органи рослини дихають удень і вночі. В  одному районі побудували металургійний завод, графітовий пил осідав на  листках рослин. Що сталося з рослинами за цих умов  і  чому?

(відповідь має  бути розв'язана із  зв'язком зовнішньої будови листка і внутрішньою і процес фотосинтезу.)

2.  Колючки  на  кактусі -це  листочки  чи голки?

Фізкультхвилинка. Вправа  4 стихії.

Вода – руки перед собою,

Вогонь- колові рухи руками,

Повітря- руки вгору,

Земля- руки вниз. ( Кожен раз називати будь-яку стихію у прискореному темпі, діти повинні уважно і швидко виконувати відповідні рухи.).

V. Узагальнення і систематизація.

Підсумки практичних робіт по групах.

VI. Рефлексія.

Технологія « Мікрофон»

  Кожен учень відповідає  на запропоноване  запитання.

-Яке важливе відкриття було для вас на уроці?

-Що  цікавого на уроці ви запам′ятали?

- Як би ви оцінили свою роботу на уроці?

Домашнє завдання:

  • Повторити  вивчений розділ.
  • Скласти  сенкан до слів  (листок, пагін, стебло,  корінь).
  • Посадити та виростити кімнатну рослину ( домашній дослід).

Учитель завершує урок цитатою і побажанням «Зібратися разом – початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом  - це успіх».  Генрі Форд.

Бажаю всім успіхів у навчанні. Дякую!

Додаток №1

 

для групи №1  «Корінь»

Творче  завдання 1

Тобі доручено важливу справу виростити за 1,5 місяця рослини:

а) перцю; б) жита.

Добери для цього потрібні горщики:

  • високий вузький;
  • високий  широкий;
  • низький вузький;
  • низький широкий.

Поясни  свої дії.

(Якщо посадити жито, то коренева система буде  у рослини мичкувата, розгалужується в грунті в боки неглибоко. І краще вибрати  горщик  низький широкий,а для перцю можна підібрати високий вузький, так як коренева система у перцю стрижнева і направлена вглиб. )

Творче  завдання 2

Роздивіться коренеплід моркви. Які частини цієї рослини беруть  участь в утворені коренеплоду? Які види коренів  входять до його складу? Який корінь видозмінений? Яку функцію виконує коренеплід моркви?

(В утворенні коренеплоду моркви приймає участь головний корінь. Від нього відходять бічні корені. Видозмінений головний корінь. Коренеплід моркви виконує  запасаючу  функцію. Накопичує поживні речовини.)

 

 

 

Творче  завдання для групи №1  «Корінь».

1. Тобі доручено важливу справу виростити за 1,5 місяця рослини:

а) перцю; б) жита.

Добери для цього потрібні горщики:

  • високий вузький;
  • високий  широкий;
  • низький вузький;
  • низький широкий. Поясни  свої дії.

Творче  завдання для групи №1  «Корінь».

2. Роздивіться коренеплід моркви. Які частини цієї рослини беруть  участь в утворені коренеплоду? Які коріння  входять до його складу ?  Який корінь видозмінений? Яку функцію виконує коренеплід моркви?

для групи №2  «Пагін»

Творче  завдання 1

Вкажіть  відмінності  вегетативних і генеративних  бруньок.

( Вегетативна брунька відрізняється від генеративної  формою, більше видовжена, а генеративна куляста. З  вегетативної бруньки розвивається стебло з   листочками, тобто пагін. А з генеративних утворюються квітки, які далі перетворяться на плоди.)

Творче  завдання 2.   Практичне завдання.

 Встановити кількість вегетативних і генеративних пагонів у  яблунь, груш, бузку, смородини. За  якими ознаками це можна визначити? ( Зовні  на пагоні відрізняються бруньки  формою, перші три бруньки на пагоні – вегетативні, з них  утворюються  стебла з листям. Розглядаючи розміри і форму бруньок можна визначити кількість вегетативних пагонів. )                                                                                                                                            

 

 

Творче  завдання для групи №2  «Пагін»

  1. Вкажіть  відмінності  вегетативних і генеративних  бруньок.
  2. Практичне завдання.

Встановити кількість вегетативних і генеративних пагонів у  яблунь, груш, бузку, смородини. За  якими ознаками це можна визначити?

 

для групи №3  «Стебло»

Творче  завдання 1.

1.Дослід. Проробити дослід з  рослиною: зріз пагона з гілки поставити у забарвлену воду, яка ніби заміняє мінеральні речовини, розчинені у воді. Розчини цих речовин, які якими забарвлена вода, піднімається від кореня вгору судинами деревини. Забарвлені кола можна побачити на поперечному зрізі рослини.

( Так як вода піднімається  вгору по судинах дерева, то буде зафарбована  деревина  в той колір який був у води, судини виконують опорну функцію.)

Творче  завдання 2

Як по річних кільцях стебла визначити вік дерева та умові його росту?

( Щоб визначити вік дерева, можна порахувати річні кільця, кожне кільце – це  рік життя, якщо кільце рівне,  то рослина  отримувала достатню кількість поживних речовин и були сприятливі умови, а якщо кільце  звужене і нерівне , то рослина не отримувала достатньо води, поживних речовин і умови існування були несприятливі.)

 

 

для групи №4 «Листок»

 

Творче  завдання 1

Відомо що всі органи рослини дихають удень і вночі. В  одному районі побудували металургійний завод, графітовий пил осідав на  листках рослин. Що сталося з рослинами за цих умов  і  чому?

(відповідь має бути розв'язана із  зв'язком зовнішньої будови листка і внутрішньою і процес фотосинтезу. В таких умовах всі рослини, які ростуть біля заводу будуть мати забруднений вигляд, повільніше ростуть, листки жовтіють і відпадають, в листках погіршується фотосинтез і процес дихання, тому що верхня частина листа вкрита пилом,а знизу листка є продихи ,які допомагають при   диханні рослин .Верхня частина  листка відповідає за фотосинтез,що відбувається на світлі. В таких умовах  погіршиться процес фотосинтезу)  

Творче  завдання 2.

Кактус. Колючки  на  кактусі- це  листочки  чи голки?

(У кактуса є колючки, це видозмінені листочки , вони мають вузьку форму , щоб у спекотних умовах Звідки родом кактуси, зменшувалося випаровування , а в стеблі накопичується волога.)

 

 

Творче  завдання для групи №4 «Листок»

1.)Відомо що всі органи рослини дихають удень і вночі. В  одному районі побудували металургійний завод, графітовий пил осідав на  листках рослин. Що сталося з рослинами за цих умов  і  чому?

Творче  завдання для групи №4 «Листок»

2.)  Кактус. Колючки  на  кактусі - це  листочки  чи голки?

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
14 квітня 2019
Переглядів
1663
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку