Урок з української літератури. Є. Маланюк. Художнє осмислення трагічної історії України, ностальгічні мотиви, філософічність поезій «Під чужим небом», «Стилет чи стилос?».

Про матеріал
Урок спрямований на допомогу учням в усвідомленні глибини, ідейно-художнього багатства творів поета, їхньої естетичної цінності; розвивати навички аналізу ліричних творів, удосконалювати вміння висловлювати власні міркування; виховувати почуття патріотизму, активну громадянську позицію.
Перегляд файлу

1

 

Урок з української літератури

11 клас

Тема. Є. Маланюк. Художнє осмислення трагічної історії України, ностальгічні мотиви, філософічність поезій «Під чужим небом», «Стилет чи стилос?». Вірші про призначення поета і поезії. Символічні образи.

Мета: допомогти учням усвідомити глибину, ідейно-художнє багатство творів поета, їхню естетичну цінність; розвивати навички аналізу ліричних творів, удосконалювати вміння висловлювати власні міркування; виховувати почуття патріотизму, активну громадянську позицію.

Очікувані результати: учні знають поезії Є. Маланюка, вміють виразно читати їх, аналізувати, визначати художні засоби, висловлювати власні враження та думки щодо прочитаного.

Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстрації до них.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Польща, 1922 рік. Містечко Каліш з передмістям Щипьорно. За колючими дротами таборів військовополонених майже десять тисяч інтернованих вояків армій Української Народної Республіки. Дерев’яні бараки, землянки, злигодні, голод, фронтові рани, сухоти, смерть. Пекуче усвідомлення втрати Батьківщини й майже цілковита відсутність надії на майбутнє…А на зібранні академії таборового літературно-артистичного товариства «Веселка» із, здавалося б, недоречним до часу й місця рефератом «Зброя культури» виступав перед побратимами двадцятип’ятилітній поет, військовий старшина 6-ї дивізії генерала Безручка Євген Маланюк: «…Ідеї виростають й мужніють на підґрунті національної культури – от чому праця на царині культури є сьогодні хоч і запізненим, проте загальноукраїнським ділом… Дійсними творцями життя є мислителі, апостоли ідеї. Справжніми пророками історичних подій є Митці і, в першу чергу, - поети».

Проблемне запитання. Хто він, Євген Маланюк? Що ж хвилювало, що бентежило його душу?

Учень. Він – один із найвизначніших українських поетів 20 століття, а також мислитель-публіцист, мистецтвознавець, критик, культуролог, перекладач. Маланюк стояв на позиціях вільної у своєму виборі особистості, яка не прислуговує ніяким партійним доктринам. Визначальними, наскрізними у творчості митця є образи України й українця, насамперед поета-воїна.  

Ім’я Є. Маланюка надзвичайно популярне в діаспорі, на Заході, але довгих сімдесят літ воно залишалося під забороною в УРСР. Його твори повернула нашому народові тільки незалежність, боротьбі за яку він присвятив усе життя.

Cам себе Є.Маланюк назвав імператором залізних строф! Ця фраза міцно вкоренилася в літературі стосовно життя й творчості Маланюка, у спогадах про нього. Значну частину творчості поета становить поезія, присвячена Батьківщині. Поезію Є. Маланюка можна назвати автобіографічною, адже в ній митець передавав своє світовідчуття, розуміння подій, свідком яких він був. Воїн УПА після поразки визвольних змагань повинен був разом зі своїми товаришами назавжди покинути Батьківщину, стати вигнанцем. Опинившись в еміграції, він, як і багато інших, гостро переживав свою відірваність від України, мріяв повернутися на рідну землю. Життя склалося так, що його муза була покликана служити державотворчій ідеї, будити й формувати націю. Майбутній письменник вітав українське відродження 1917-1918 р. р., про що пізніше написав у своїх поетичних  творах. Поетичні рядки – це пошуки відповіді на ті питання, які дуже хвилювали молоду людину, це роздуми над історією й майбутнім рідної держави і її народу.

Учениця. Митець постійно шукав відповіді на питання: чому Україна зазнала поразки? І пов’язував історію України із сконцентрованою символікою в пласті історії . Для поета Україна – Еллада Степова, Київ – Степова Александрія; Є. Маланюку болить втрата державності, утрата тієї еллінської краси й сили, які були притаманні Україні княжої доби. Є. Маланюк був упевнений, що Україна зуміє вибороти собі незалежність, бо має це місце в історії.

Робота з інтерактивною дошкою.

Характерні риси поезії Є. Маланюка:

  •                    духовний аристократизм, вольове напруження, інтелектуальна самозаглибленість ліричного героя, психологізм;
  •                    виваженість слова, лаконізм вислову, поєднані з потужною емоційністю;
  •                    оригінальність і водночас ясність, прозорість метафорики, символіки, афористичність вислову, відсутність туманних розпливчастих натяків, недомовок;
  •                    переосмислення образів української й світової (насамперед античної) історії, культури, відтак – гармонійне поєднання національних і загальнолюдських цінностей;
  •                    чітка організованість, дисципліна поетичної мови, зосередження на приголосних звуках, неповна, дисонанс на, вільна модернізована рима, повтори  звукосполучень – усе це міцно зцементовує слова в рядки й строфи, робить їх бриластими, суворими, «залізними».

Учитель.  Літературознавець  Е. Циховська пише, що для Є.Маланюка характерна «поетика крайнощів, породжена суперечностями дійсності», яка «постає як вияв болісної любові до України і водночас недовіри до неї, що межує з прокляттям». Чи можна погодитися з такою думкою – поміркуємо на уроці.

ІІ. Диспут.

-                       Чи можуть бути поєднаними любов і ненависть у ставленні до когось, чогось?

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу. Формування вмінь та навичок.

- Виразне читання поезії Є. Маланюка «Під чужим небом».

- Евристична бесіда.

1.Зі скількох частин складається твір? Чим вони відрізняються?

(З п’яти частин; мають різну ритмомелодику й тональність, настрій – від теплих спогадів до відчаю; об’єднує мотив ностальгії).

2. Які рядки звучать найбільш щиро, задушевно, чим особливі?

(Спогади про річку дитинства Синюху, рідний дім, матір; запам’ятовуються конкретні деталі – «мати, сидячи на призьбі, вже не очікує мене», «Давно Євгена поминає За упокій старенький піп», «мати слухають ночами Бронхітне гавкання Бровка» та ін..).

3. До яких протиставлень вдається поет, у чому їх парадоксальність?

Там – «свист херсонського простору», стара хата під стріхою (але добре!); тут – затишна квартира – «в вікні опустиш штору» (але погано, самотньо).

ІV. Поетичний практикум. Робота в парах.

-                       Визначити віршові розміри різних строф поезії «Під чужим небом».

V. Узагальнення.

 (Віршові розміри строф вірша «Під чужим небом» - чотиристопний ямб, чотиристопний та п’ятистопний анапест, чотиристопний анапест).

VІ. Виразне читання вірша «Стилет чи стилос?..»

Слово вчителя.

У Польщі, в Каліському таборі для інтернованих українських вояків (1922-1923) воїн – поет Є. Маланюк перетворився на поета-воїна, змінивши зброю – стилет –  на перо (стилос).

Стилет – символ боротьби за волю, за ідеали.

Стилос – інструмент фіксування думки та краси, символ мистецтва.

Евристична бесіда.

1. Чому ліричний герой надає, на вашу думку, перевагу – стилету чи стилосу? Своє твердження доведіть.

Учень.  Стилет чи стилос? – не збагнув…  

 Стилет чи стилос? – не збагнув. Двояко 

    Вагаються трагічні терези…

У Маланюка реальний світ постає крізь призму поетового «я», і читач захоплюється символічністю та образністю. Так у поезії ці предмети несуть на собі не просто пряме, матеріально виражене значення: стилет – короткий кинджал, стилос – паличка для письма. Стилет є символом одвічного близького бою сам на сам, свідомого вибору жертовної боротьби за ідеали народу.

Стилос – це уособлення мистецтва з його витонченою гармонією, музикою людських почуттів та магією добра й краси. Ліричний герой, а з ним і сам автор, вагається чому надати перевагу – боротьбі, дії, силі чи прекрасному, поезії. Вибір цей інколи буває трагічним. Найчастіше в житті людини, та й у природі відбувається протиборство, суперечка або переплетення цих сил (там «пестощі» - тут «жаха набряклий вітром обрій»). І все ж герой зачарований «веселим галасом бою», «безмежжям» та готовий поринути у вир бурхливого життя.

Учениця. Ситуація вибору для митця надзвичайно складна. Трагічна доля батьківщини, честь чоловіка, воїна, оборонця спонукають його брати в руки стилет:

«Як в нації вождя нема,

Тоді вожді її – поети!»

Одначе митець не відкладає вбік і стилос.

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

Заключне слово вчителя.

Завершуючи сьогоднішню нашу розмову про поезію Є. Маланюка, хочу відзначити, що він буває не тільки воїном у літературі, а й ніжним ліриком. Окрема прекрасна сторінка творчості Маланюка – його інтимна, любовна лірика. Таких віршів у поета порівняно небагато, він по-лицарськи стриманий, але надзвичайно щирий, безоглядний у почуттях. Ці твори надихало його нерозділене почуття до Н. Лівицької-Холодної , яке він проніс через усе життя.

               І завше сниться: липень, сад, кущі

               І стрічі під сусідським перелазом.

               Було, либонь, нам стільки років разом,

               Скільки давно я маю сам. Мерщій,

               Хай лиш батьки спочинуть по обіді,

               Сліпий, без тьху, біжу через город

               Почути контральтовий спів «добридень» 

                Побачить і вдихнути очі й рот.

              Шаліло серце. Зупинявся час.

              Пекла солодка спрага. Напівдіти,

              Тремтіли ми й не знали, що робити,

              І було страшно й солодко зараз

  («Інтермеццо »)

VІІІ. Домашнє завдання.

 Вміти характеризувати творчість Є.Маланюка, виразно читати та аналізувати його поезії (аналіз одного вірша письмово).

doc
Додано
21 березня
Переглядів
51
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку