Урок з української мови "Правопис префіксів роз-, без-. Орфограми в словах"

Про матеріал
Метою уроку є ознайомлення з правописом і правильною вимовою префіксів роз-, без-. Виробляти орфографічну пильність. Формувати уміння взаємодіяти в парах. Формувати індивідуальний досвід участі учня в навчальному процесі, вміння, бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату. Розвивати вміння зв'язно висловлюватись, виховувати любов до природи рідного краю, до чудових зимових пейзажів, повагу до давніх народних прикмет.
Перегляд файлу

Відкритий урок з укр. мови

 

Тема: правопис префіксів роз-, без-. Орфограми в словах.

Мета: ознайомити з правописом і правильною вимовою префіксів роз-, без-.  Виробляти    орфографічну    пильність.   Формувати уміння взаємодіяти  в парах. Формувати індивідуальний досвід участі учня в навчальному процесі, вміння, бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату. Розвивати    вміння    зв'язно  висловлюватись, виховувати    любов до природи рідного краю, до чудових зимових пейзажів, повагу до давніх народних прикмет.

Обладнання: план уроку, чародійка Зима, королева Орфографії,  картки для парної роботи, групової, для роботи  в парах змінного складу.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

1. Продзвенів дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,

                   що у нашім третім класі

                  діти просто молодці.

Метод « Очікування»

- Урок розпочався. 
- Що ви очікуєте від уроку? 
- Чого хотіли б навчитися? Дізнатися? 

 

Перевірка домашнього завдання.

Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»

- Чи у всіх є домашнє завдання( взаємоперевірка).

- Які виникли труднощі? (вибіркове читання).

2. Проблемна ситуація.

- Чудо - сани прилетіли.

Скакуни в тих санях білі.

В санях тих сидить цариця

Білокоса, білолиця

Рукавом махає -

Сріблом все     вкриває.

Хто це?  (Зима)

  • Прийшла зима... Кожна пора року прекрасна по - своєму. Але чому так люблять зиму, так чекають на неї, особливо діти? Згадайте, реакцію на перший сніг - невгамовна радість, неприховане збудження, щире захоплення! Скільки гарного навкруги! Блискучі бурульки, ажурні сніжинки! Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить уяву.
  •       За що, діти, ви любите зиму ?

(Відповіді дітей) 

Обмерзлі дерева і кучугури перетворюються на чудернацькі скульптури.

Вигадливі морозні малюнки вражають своєю красою. Природа завмерла і тихо

спочиває до пори, як зачарована красуня.

Отже, друзі, згідно нашого плану. Вирушаємо назустріч зимовій красі.

 

II. Актуалізація опорних знань

1. Зима... Діти промовте це слово...
Який перший звук в цьому слові?

- Охарактеризуйте його.

(- приголосний, твердий, дзвінкий )

- Чому дзвінкий?

( бо утворився з допомогою голосу та шуму )

- Чи є в нього пара, і яка?
 (з-с)

2.  Дамо роботу вашим язичкам і попрацюємо в парах.
Гра "Дзвінкий - глухий".

(робота в парах - на картках)

           3. Каліграфічна хвилинка

Відкрийте зошити. Запишіть число, класна робота.

- Якою буквою на письмі позначається звук [з]?

Ось написання цієї букви ми й повторимо. А щоб краще наші пальчики писали, проспіваємо рухливу пісеньку.

Зимка, зимонька іде

Заметіль до нас жене

А веселі дітлахи на санчатах із гори

 В сніжки грають, як завжди.

  •      пишемо рядок Зз.
  •      з'єднання за, аз, зо, оз, зи, из, заєць, завія.
  •      звукобуквенний аналіз слова завія - [...], - б; - зв.; - скл.

      - В наступному рядку запишіть каліграфічно  слово…. а ось яке ви дізнаєтесь розв’язавши мою загадку. Поставте пальчик на перший склад (зи) в каліграфічній хвилинці та добавте до нього склад (ма). Яке утворилось слово? (зима)

- Отже, запишемо слово зима.

Сьогодні Чарівниця-зима за вірні відповіді буде роздавати вам свої сніжинки, а в кінці уроку ми їх підрахуємо та, як у справжній казці, перетворимо на щось чарівне.

- зоровий диктант ( слів на картках)
Сніжинками, виграє, зима, білими, чарівна.
(записати слова через кому, скласти речення)

-   Перевірка –

ІІІ. Повідомлення теми уроку

  • Сьогодні на уроці ми розпочнемо працювати над новою темою та дізнаємось про ще одну складову  з  розділу «Будова слова».

Декламування вірша заздалегідь підготовленим учнем (або читає вчитель)

зима, красуня мила.

В неї сукня сніжно-біла,

Черевички з кришталю –

Дуже зимоньку люблю!

 

Інтерактивна технологія.

Вправа «Асоціативний кущ». (Фронтально)

- А що ви уявляєте, коли чуєте слово зима?

- Які асоціації воно викликає у вас?

 

 

 

Робота з деформованим реченням (робота в парах)

  • Наша Зимонька бачить, що ви гарно працюєте та пропонує ще одне завдання-розминку перш ніж ми почнемо знайомство з новим матеріалом

Зимонька прийшла до нас,

Щоб завдання дати.

Хто швидше речення складе,

Той сніжинку буде мати.

 

забавами.  снігом і зима зі Прийшла

 

Перевірка виконаного завдання.

(Прийшла зима зі снігом і забавами)

-Добре. З моїм реченням ви справились відмінно. А тепер спробуйте ви самі побудувати речення зі словом зима.

(Хто молодець, тому сніжинка)

 

 Робота з таблицею

(за вірні відповіді діти отримують сніжинки)

-Діти, давайте поглянемо на таблицю і поділимось раніше здобутими знаннями.

-Що ми знаємо про корінь? Закінчення?

- Поміркуємо, з якою частиною слова ми ще не познайомились?

Результат пошуку зображень за запитом "будова слова"

 

Щоб двiйок в школi не хапати,

Всiм треба добре пам’ятати,

Як треба префiкси писати.

Роз- i без- у нашiй мовi

(Все одно, в якому словi)

Ви пишiть з дзвiнкою зе,

І чудово буде все.

 

-Отже, хто мене уважно слухав і зрозумів, з якими префіксами ми сьогодні попрацюємо?

Розповідь вчителя

(Показуєте учням як виглядає префікс, як він позначається, де стоїть в слові при розборі слова)

Орфоепічна хвилинка. Нігті, легкий, вогкий.

Чому приголосні звуки втратили дзвінкість? ( бо після них - глухі приголосні)

Читаємо: ( з дошки )

розбити бездонний

розгадати       безрадісний

беззубий

- Чи чітко вимовляються префікси? Чому?
( бо стоять перед дзвінкими приголосними )
Висновок.

Читаємо: ( з дошки )

розквітати      безпомічний

розсипати       безхвостий

Чи чітка вимова префіксів? Чому? Висновок.

Ознайомимось з правилом ( с. 126 )

 Гра "Передаєм кульку" ( за впр. 298 )

IV. Робота над усвідомленням теоретичного матеріалу

Червоні сніжинки - впр. 301 (самостійно ) Сині сніжинки - впр.300 (самостійно ) Зелені сніжинки - впр. 299 ( з коментарем)

-   Перевірка -

- Фізкультхвилинка

(танцювальна розминка)

V. Повторення орфограм

До нас завітала грізна королева Орфографії. Вона дуже сердиться, бо думає, що діти не вчать орфограм і тому роблять помилки в зошитах. Отож, давайте пригадаємо орфограми, які знаємо і зігріємо королеву.

  • ненаголошені [є] та [и]
  • велика та мала буква в словах
  • подвоєння приголосних
  • буквосполучення ьо та йо.

-Молодці!

1. - Зараз повторимо орфограму і ви підкажете яку.

Слово Володимир ( записуємо в зошит тільки перші букви слів з орфограмою ) Місто Одеса, село Данилівка, річка Ока, Христос, свято Різдва, дівчинка Еліза, вулиця Щорса, річка Амазонка.

- Яке слово утворилось?

(Водохреща )

- Що це за свято?

В народі кажуть, що взимку скільки днів, стільки й свят. Це третє й завершальне свято різдвяно - новорічного циклу. З ним пов'язують хрещення Христа. Відтак в усіх селах, де були церкви, святили воду, змурувавши з льоду та обливши буряковим квасом хрест. Освяченій воді приписувались чудодійні властивості. її давали зуроченим дітям, хворим людям, кропили житло, подвір'я, свійських тварин.

- Яка орфограма зустрічалася? (Велика та мала буква )

2. Робота в парах змінного складу,
картки: а) подвоєння букв

б) ненаголошені [є] та [и]

в) роз - без

-   Перевірка -

- Комп'ютерна розминка

Занесемо в комп'ютер зимові свята.

(Миколай, Новий рік, Різдво, Василь, Водохреща)

(сніг - дзвінкі пригол. завірюха - дзв., заметіль - глух.

ялинка - глух.)

       VI. У кожного з вас на парті є слово. Визначте орфограму в ньому і віднесіть у потрібну скриньку.

( Це завдання для повторення на наступні уроки )

 

 

VII. Робота над розвитком мовлення

-   Робота групах

 1 група  завдання

Закінчити народні прикмети:

Півень волочить хвоста - буде завірюха

Горобці ховаються в затишок - на мороз і заметіль.

Багато інею на деревах буде багато меду.

Рік був із снігом - будемо з хлібом.

2 група завдання

На основі малюнка і опорних слів складіть розповідь "Снігове містечко" ( за впр.303)

опорні слова: зима, сніг, діти (імена їх), робота, мур, казка.

3 група  завдання 

Відгадати загадку

Зеленіє навесні, Влітку теж вона зелена, Коли осінь вже на дворі, Всі дерева стоять голі, Коли заметіль завиє -Вона завжди зеленіє. (Ялинка)

- Які цілющі чари у сосни та ялини?

( Робить чистим повітря. Ванни з гілочок сосни та ялини заспокоюють нервову систему. Бруньки шишок лікують бронхи. Ялинка радує дітей під Новий рік).

- З чим можна порівняти ялинку? ( трава, їжак )

4 група завдання

За даним початком продовжіть казочку.

З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка.

На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка...

5 група завдання

Скласти за планом твір - міркування "Звідки беруться химерні візерунки на вікнах". Уявіть щось казкове.

План

  1. Хто розмальовує шибки?
  2. Коли він працює?
  3. Який він на вигляд?
  4. Які малюнки виходять?
  5. Як ставляться до них люди?

Довідка: придивіться до візерунків на шибці: якщо їхні пагони спрямовані вгору -морози триватимуть, а коли вниз - бути відлизі, потеплішає.( народна прикмета)

6 група завдання

Прочитати   текст.   До   іменників   підібрати   прикметники,   щоб   вийшов художній опис зими.

Дрімає...ліс. Холод скував... дерева і запорошив їх снігом. Застигли берези і ... дуби. Повисли до... землі....гілочки верби. Мовчки дрімають ... сосни. Тихо навкруги.

 Як кажуть у народі про вербу? (Без верби і калини нема України)

Де верба - там чиста вода, мов сльоза. З верби плетуть корзини, колисанки, кашпо для квітів.

-   Перевірка –

Хто вірно виконав завдання отримує сніжинку.

Молодці!

Пояснення домашнього завдання

Підрахунок сніжинок та оцінювання учнів.

 **■

VIII. Підсумок уроку

Зима — чудова пора року. Приносить багато ігор, різних свят, гарні костюми, маски, веселощі й сміх, казки, подарунки. А як тільки наступає ранок Нового року, хати оббігають малі посівальники. Вони вітають господарів з Новим роком, бажаючи щастя та здоров'я.

Учителям:

Я звертаюся до славних вчителів: Бережіть, шануйте наших дітлахів. Це майбутнє нашої країни, Незалежної країни - України. Щоб гостинців в них було доволі, Щоб знання черпали щедро в школі. Щоб велися радісні розмови, Тільки в українській щирій мові. Щоб традиції великого народу Множились від роду і до роду, Йдіть до волі сильним, міцним кроком. Щастя, вам, здоров'я, З Новим роком!

  •      А тепер діти наш час настав зазирнути в чарівну новорічну цукерку.
  •      Не відкривається.

Давайте підсумуємо над чим ми працювали? ( префікси роз -, без -, орфограми, народні прикмети, свята).

- То яку букву пишемо в цих префіксах - "зе".

Молодці!

Час настав. Цукерка розкрилась. Новорічне диво. До вас прийшли маленькі "Морозики", щоб пройти разом з вами цей чудовий Новий рік. А чарівниця-зима бажає вам успіхів у здобутті нових цікавих знань і новорічного настрою.

docx
Додано
20 листопада 2022
Переглядів
699
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку