Урок з української мови у 8 класі

Про матеріал

Урок з української мови у 8 класі на тему "Складений дієслівний присудок" з використанням матеріалу про толерантність. Урок засвоєння нових знань з елементами повторення

Перегляд файлу

Картинки по запросу мудра сова

 

 

 

Урок  з  української мови

у 8 класі

на тему:

«Складений дієслівний присудок»

 

 

 

 

 Вчителя  української мови

                                  Любомирського  НВК

                «ЗОШ  І-ІІ ступенів – ДНЗ»

                                  Подільського району

                           Одеської області

Гожої Л.А.

 

 

 

 

Тема: Складений дієслівний присудок

 

Мета: Навчальна: поглибити знання учнів про присудок як один із  головних членів речення, його види; про способи вираження складених дієслівних присудків;

Розвивальна: удосконалювати вміння учнів знаходити  в реченні та пояснювати способи вираження складених дієслівних присудків;

Виховна: виховувати в учнів найкращі моральні якості,  вчити їх встановлювати стосунки на доброзичливій  толерантній основі.

 

Обладнання: підручник, картки, таблиці, схеми,  жетони оцінювання,

                  збірник правил з української мови, ілюстрація сови, картка

                    самооцінювання

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення

 

Девіз  уроку:    «Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості

                               людей»                                            Дені  Дідро

 

Емблема уроку:  мудра Сова

 

                                         П е р е б і г    у р о к у

 

     І.  Організація класу.

     Всім доброго дня. Простягніть руку, долонькою вгору. Закрийте очі, уявіть, що у долоні сидить симпатична, добра істота, яку ви колись десь бачили чи уявляли. Головне, дивлячись на неї – хочеться  усміхнутися. Накрийте її другою рукою. Уявіть, що вона росте, збільшується, поширюючи навколо  себе тепло, доброту, позитивну енергію.

   Давайте розпочнемо наш урок. І будемо спілкуватися , плідно працювати теж поширюючи тільки позитивну енергію.

     Емблемою нашого уроку буде ось ця мудра сова. А за правильну відповідь ви будете отримувати ось такі жетончики . Чим їх більше, тим буде краща оцінка за урок.

«Знання – це скарб, а вміння вчитися – ключ до нього». Людина без знань – що птах без крил: не зможе злетіти високо вгору, щоб досягти найвищої мети в житті. Широкі знання, звичка мислити й благородство почуттів – ті якості, що формують ці крила, і з якими людина є освіченою у повному розумінні цього слова. Отже, для того,щоб бути грамотними людьми,  досконало володіти своєю рідною мовою, бути справжніми громадянами нашої  держави    Україна ми  вивчаємо українську мову.

Погляньте на дошку . Вам уже знайоме слово   «толерантність».  Разом із вивченням  матеріалу про складений дієслівний присудок ми будемо вчитися встановлювати наші сосунки на толерантній основі.

 

     ІІ. Актуалізація опорних знань , умінь і навичок учнів

       Почнемо із повторення . Що ви вивчали на минулих уроках?

         Пограємо в гру, яка називається «Допуск».  Я  ставлю  запитання, на які ви  відповідаєте по черзі, не встаючи зі своїх місць. Підніматися доведеться тільки тим учням, які не змогли відповісти на запитання. Після першого кола опитування ( допуску) в класі  будуть стояти лише ті учні, які не дали відповідь на мої  запитання .

 Я   пропоную не залишати товаришів у біді,   кинути «рятівні кола», - поставити їм запитання, які вже звучали сьогодні.

  1. Що ми називаємо реченням?
  2. Що становить граматичну основу речення?  
  3. Які види  простих речень за характером граматичної основи ви знаєте? 
  4. Чим ці речення відрізняються?                                                                       
  5. Який член речення називаємо підметом?
  6. Чим може бути виражений підмет?
  7. Який член речення називаємо присудком?
  8. Від якого слова в реченні залежить присудок?
  9. Які типи присудків ви знаєте?
  10. Який присудок називається простим дієслівним?
  11. Якою частиною мови  виражається простий дієслівний  присудок?
  12. Якими дієсловами може виражатися простий дієслівний присудок?
  13. Чи відноситься до простих присудків присудок, виражений дієсловом 

             складеної форми майбутнього часу?

      14. Як ще називають початкову форму дієслова? 

15.Чим відрізняється простий дієслівний присудок від складеного?

 

         Але ви ще не все знаєте про присудок, завдання сьогоднішнього уроку  - поновити ваші знання про головні члени речення, зокрема про присудок, навчитися практично ці знання використовувати.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

   Сьогодні на уроці ми повинні навчитися розрізняти  види  присудка, зокрема простий дієслівний та складений дієслівний, способи його вираження, вміти знаходити їх у реченні  та правильно використовувати їх у своєму мовленні.

 

 

  1. Усвідомлення теоретичного матеріалу

    Отже, присудки бувають …продовжіть речення  (прості та складені)

Прості присудки складаються з одного дієслова, а складені …( з двох)

       Відкрийте у  збірничках  правил з української мови табличку «Типи присудків». 

Прощай усім, а собі – ніколи.

Вмій   прощати усім, а собі - ніколи.

       Завдання: визначіть присудки, скількома словами вони виражені? Який присудок дає змогу передати більше відтінків у значенні?

 

       Тепер подивіться на табличку «Складений дієслівний присудок». За допомогою ППП   (подивись, подумай,  поясни)  дослідіть, з яких частин складається присудок.

 

2. Вироблення практичних вмінь і навичок

   2.1.   До поданих  дієслів-інфінітивів додайте допоміжні дієслова і сформуйте складений дієслівний присудок: (дописати фломастером  на папері)

         Поважати, шанувати, замислюватися,  турбуватися.

 

2.2. Робота з підручником

 Зачитайте правило: що називається складеним дієслівним присудком.

Прочитайте далі, що там ще є нового?

 

2.3. Творча трансформація

Перетворіть прості дієслівні присудки на складені:

Поважай почуття людей.

Не гнівайся на людей.

Прислухайся до думки інших.

 

2.4.Творче конструювання

    Скласти   прості  поширені  речення так, щоб подані сполучення слів виступали в ролі складених дієслівних присудків.

 

     Хочу сказати,   почав використовувати,   не поспішай осуджувати,  повинні   уникати.

 

2.5. Виписати речення із складеним дієслівним присудком.

 

   Ми – всі люди, ми живемо на одній Землі! І нам слід жити так, щоб зберегти мир і спокій.  Треба навчитися розуміти людей, любити їх і прощати, ставитися до них неупереджено. Нехай вони в чомусь і відрізняються від нас самих.

 

     2.6.  Робота в  (робота виконується на заздалегідь підготованих картках): Змоделювати речення, уставляючи потрібні за змістом інфінітиви з довідки. Виділити присудки, визначити їх вид.

      1. Мовний етикет повинен повністю . . . з конкретною ситуацією.                      2. Невідповідність виразів етикету може . . . комічну ситуацію.                                     3. Жестикулюючи, мовці повинні . . . також рівні жестикуляції. 4. Етикетна атрибутика щоразу повинна . . . із специфікою етикетної ситуації. 5. Кілька синонімічних одиниць можуть . . . засобом передачі одного і того ж смислу.            6. Кожен мовець не створює щоразу нову формулу, а може . . . однією із можливих для взаєморозуміння.

 

      Довідка: узгоджуватися, співвідноситися, слугувати, врахувати, скористатись, спричинити, виголосити.

 

Учитель:   Але складені дієслівні присудки не слід плутати з простими, що мають додатки, виражені інфінітивом, н-д:

Вмій    попросити   ввічливо про послугу і ввічливо відмовити.

Вправа 109 (усно)

 

ІУ. Узагальнення  і систематизація  вивченого.

 

1. Розгляньте «Правила толерантності»

Кожен з вас прочитає їх, вибере і запише те, яке більше сподобалось. В обраному реченні знайдіть  складені дієслівні присудки:

 

 

 

 2.  Фокус-мокус.  Українська мова – дуже цікава наука. Навіть, можна сказати,  чарівна. Давайте почаклуємо разом. Складіть  прості речення зі словом  вітатися  так, щоб воно виконувало різні синтаксичні функції:

1 ряд - а) підмета;  ( Вітатися – бажати іншим здоровя)

2 ряд - б)додатка; (Вчити вітатися дітей треба змалку)

3 ряд - в) частини складеного дієслівного присудка.  (Треба вітатися з усіма людьми)

 

Підсумок уроку

Учитель. Ми живемо серед людей і повинні доброзичливіше ставитися один до одного. Треба вміти розуміти людину й вибачати їй, бути дружелюбними, не робити іншим того, чого б ти не хотів для себе. А для цього необхідно викорінити зі своїх сердець зверхність, байдужість, упередженість. І тоді вас — щирих, добрих, сердечних — усі любитимуть і поважатимуть. І світ стане кращим!

    Цей урок я хочу закінчити словами німецького поета Гете: «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна».

 

VII. Домашнє завдання .  Скласти твір-роздум  на тему: «Які люди, на мою думку, потребують толерантного ставлення з боку суспільства», використовуючи складені дієслівні присудки.

 

Підведення підсумків уроку

     1. Оцінювання  роботи учнів на уроці.

2. Рефлексія.

  • Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
  • Що найбільше сподобалось, а що ні?
  • То як треба спілкуватися з іншими?

І на останок : живіть за золотим правилом:   «Стався до інших так, як хочеш, щоб ставилися до тебе»

3. Заповніть картку самооцінювання : як ви сьогодні працювали на уроці.

 

Оцінка своєї діяльності на уроці

                                   Урок пройшов

недаремно

результативно

творчо

ідеально

змістовно

звичайно

активно

повільно

корисно

дохідливо

нецікаво

цікаво

без нудьги

миттєво

ефективно

емоційно

геніально

збентежено

непередбачено

душевно

 

                                    Я працював (ла)

із задоволенням

із запалом

завзято

досконало

енергійно

дружно

плідно

старанно

творчо

активно

відповідально

зворушливо

достойно

доброзичливо

погано

без ініціативи

повільно

незадовільно

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
27 січня 2018
Переглядів
1539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку