Урок з української мови у 8 класі на тему "Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при них".

Про матеріал
Розробка уроку з української мови у 8 класі на тему "Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при них". Розробка містить байку Леоніда Глібова «Зозуля й Півень», казку-гумореску „ Вставне слово", додаток до уроку - таблицю "Вставні слова, словосполучення і речення. Кома , тире чи дужки?".
Перегляд файлу

Урок з української мови  у 8 класі

 

Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос-більш нічого.

А серце б`ється-ожива.

Як їх почує!..

 

Т.Шевченко

 

 

                                                                              

                                                                                                                                                                                                              

Тема: Вставні слова (словосполучення, речення).

Розділові знаки при них.

 

Мета: ознайомити учнів з відомостями про вставні слова(словосполучення,      речення), їх роль у мовленні; формувати вміння знаходити речення із вставними словами. Відрізняти їх від речень з однозвучними невставними словами; виховувати в учнів культуру мовлення, уміння правильно й доречно вживати вставні слова в мовленні.

 

Тип уроку: застосування знань і формування умінь.

 

Обладнання: підручник,

          таблиця підручника,

         «Український правопис»,

                      казка «Вставне слово»,

                      байка Л.Глібова «Зозуля й півень».

 

 

Хід уроку

І. Мотивація навчання школярів

   Організаційний момент.

   Оголошення теми та мети уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

    1.Бесіда з учнями.

        Який розділ науки про мову ми вивчаємо?

         Що вивчає синтаксис?

         Що називається звертанням?

         Назвіть способи вираження звертання. Наведіть приклади.

         Які звертання називаються поширеними?

         Якими розділовими знаками виділяються звертання?

     2.Записуємо речення, визначити звертання, дати йому характеристику, пояснити розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення.

 дієслово           ім.       займ.    дієслово           дієслово   

Учітеся, брати мої, думайте, читайте! (Т.Шевченко) 

 (Спонукальне, окличне,  просте, односкладне, узагальнено-особове, непоширене, повне, ускладнене поширеним звертанням та однорідними присудками; звертання стоїть у середині речення, тому з обох сторін виділяється комами; коми між однорідними присудками, що з`єднані безсполучниковим  зв`язком).

 [ =, Δ, =, =]

3. Робота з картками (учні працюють біля дошки).

 

Картка № 1       Картка № 2

  Поставити слова в кличну форму:

  мама – мамо,

  дідусь – дідусю,

  земляк – земляче

  голуб – голубе

  Оля – Олю

  Галина Андріїївна – Галино Андріївно

  ювіляр – ювіляре

  Київ - Києве

Розставити потрібні розділові знаки, пояснити орфограми та пунктограми в реченні.

     дієсл.            прикм.            займ.     ім.

Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов!

 Розібрати за будовою

  прекрасна,

  братніх

4. Інсценізація байки Леоніда Глібова «Зозуля й Півень»

— Як ти співаєш, Півне, веселенько...

— А ти, Зозуленько, ти, зіронько моя,

Виводиш гарно так і жалібненько,

Що іноді аж плачу я...

Як тільки що почнеш співати,

Не хочеться й пшениченьки клювати,-

Біжиш в садок мерщій...

— Тебе я слухала б довіку, куме мій,

Аби б хотів співати...

— А ти, голубонько, ти, кралечко моя,

Поки співаєш на калині,

То й весело мені, і забуваю я

Свою недоленьку, життя своє погане

Та безталанне...

А тільки замовчиш

Або куди летиш,-

Заниє серденько, неначе на чужині...

І їстоньки — не їм, і питоньки — не п'ю

Та виглядаю все Зозуленьку мою.

Як гляну на тебе — така ти невеличка,

Моя перепеличко,

А голосочок-то який!..

Тонесенький, милесенький такий...

Куди той соловей годиться?

— Спасибі, братику, за добреє слівце.

Як не кохать тебе за це?..

І ти виспівуєш, неначе та жар-птиця;

І далебі, що так,— пошлюся я на всіх.-

Де взявся Горобець, підслухав трохи їх

Та й каже: — Годі вам брехати

Та одно другого знічев'я вихваляти! —

Пурхнув — та й був такий.

 

За що ж,— хто-небудь попитає,-

Зозуля Півня вихваляє?

За те, що Півень годить їй

Та потакати добре вміє:

Рука, як кажуть, руку миє.

--------------------------------------

Виписати з байки звертання в дві колонки: поширені – непоширені.

Вибірковий диктант

Непоширені звертання

Поширені звертання

  • Півне
  • Зозуленько
  • Голубонько
  • Братику
  • Зіронька моя
  • Куме мій
  • Кралечко моя
  • Моя перепеличко

5. Підсумкова бесіда про звертання.

III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

НОВА ТЕМА: ВСТАВНІ СЛОВА, СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ, РЕЧЕННЯ.

Учні самостійно вдома опрацювали цю тему.

1. Хто в байці Л. Глібова „Зозуля й Півень" помітив речення із вставним реченням?

Джерело думки

Рука, як кажуть, руку миє.

2. Які слова називаються вставними?

Довести, що в реченні, дійсно, вставне речення.

3. Бесіда з учнями.

     Які слова називаються вставними?

     Яка роль вставних слів у мовленні?

     3 якою інтонацією вимовляються вставні слова, словосполучення, речення?

     Якими розділовими знаками вони виділяються на письмі?

4. Розпізнати, де в реченні є вставне слово, а де однозвучне слово.

  дієслово

Мені здається, що жила я завжди... (Я.Українка)

    дієслово

Ягня, здається, веселилось! ( Т. Шевченко)

Здається - вставне слово, що виражає припущення.

5.Виконання вправи 137: прочитайте, визначте, якими членами речення є слова, однозвучні із вставними. Спишіть речення з вставними словами. Поставте, де треба, пропущені коми. Назвіть пунктограму.

припущення

Здається, рукою подати до села.

упевнен.

Правда, з того часу втекло вже чимало води.

непевність

Лейтенанта, видно, ніскільки не здивували такі разючі новини.

 

6. Вставити пропущені вставні слова, словосполучення, речення. Висловити думку з певністю.

Ти ... став хорошим учнем.

Щоденна зарядка ... зміцнює здоров'я.

Режим дня ... допомагає учневі правильно розподілити свій час.

Висловити думку з почуттям.

Погода ... зіпсувалася ще звечора.

Вирушаючи в подорож:, ми...  взяли з собою намети.

Туристи ... жодного разу не збились з дороги.

Вказати на послідовність або зв'язок думок.

Повернувшись із школи, пообідавши і відпочивши, я виконую письмові

завдання, учу напам'ять вірші, готую усні завдання.

Під час ранкової зарядки необхідно, щоб у кімнаті було свіже повітря,

вправи слід робити без поспіху, дотримуючись правильного дихання, після

зарядки бажано обтертися холодною водою.

7.Скласти пару речень, де б у реченні слово можливо було вставним, а в іншому виступало в ролі члена речення.

8.Підсумки уроку. Скласти зв’язну  розповідь про вставні слова, користуючись запитаннями підручника.

9. Роль вставних слів у мовленні.

Учитель читає казку-гумореску „ Вставне слово".

Казка-гумореска

Вставне слово

Вставне слово знало про все на світі. Хай найдрібніше, що скоїться, а дізнається. Чи хто не з тої ноги встав, чи хто на когось щось подумав - отримувало інформацію моментально. Тільки зайде в речення - новина готова. Таємниче всміхнеться і змовницьким шепотом розпочне:

-         Між іншим, ви чули?

-         Що? - кинуться всі до Вставного слова. Бо ж ніхто, ясна річ, не чув
нічого.

-         Не чули? Підмет учора дружину Додатка підвозив додому. Тільки це, між іншим, домовились?..

Або:

- Ой, що я знаю!..

- А що?

- Звісно, то, між іншим, не для розголосу, але вчора Обставина мети
свого благовірного лупцювала!..

Вставне слово не милувало нікого. Сьогодні про вас розкаже, завтра мене "ощасливить". Дружити з ним лячнувато було, а от слухати... Дня не могли без нього!

А найдужче відчулося це тоді, коли Вставне слово з роботи попросили. Не того попросили, що колектив захотів. Просто переборщило трохи Вставне слово, набалакавши, буцім Присудок у калюжі п’яним валявся. Присудок образи не стерпів і поставив питання руба. Ну, а плювати проти вітру... Коротше, думка була одностайна: за підрив авторитету керівника, за розповсюдження наклепів і пліток Вставне слово з колективу виключити.

Так то й так. Але ж у реченні стало відразу, як у могилі. Усі принишкли, спохмурніли. Клацають без угаву на машинках - словом не перемовляться. Що у світі робиться - ніхто ані-ані. Може, там уже війна почалася - де почуєш? Із Вставним словом таки веселіше жилося. Як розкаже, бувало, що в Прикметника прищ на суфіксі вискочив до, їй же право, натхненніше працюється. А тепер... Що казати, не та атмосфера. Зовсім не та.

Присудок, либонь, і сам це скоро відчув. Признатися, він теж полюбляв слухати Вставне слово, а що встиг уже пересердитись, то знову поставив питання руба: на роботі поновити. Підтриманий, безперечно, був одностайно.

Вставне слово з'явилось у реченні бліде, з синцями попід очима. Вочевидь, таки сильно виключення вплинуло. Аж стурбувалися всі: чи не перестане постачати новинами?

Нараз Вставне слово усміхнулось і по-змовницькому зашепотіло:

-         Ви чули?

-         Що? - зраділо кинулись до нього члени речення.

-         Прикладка розлучатися хоче. Тільки це, між іншим, гаразд?

Усі засвітились.

У колективі знову запанував здоровий дух.

БЕЗ ЕМОЦІЙ НУДНО ЖИТИ!

10. Оцінювання.

11. Домашнє завдання: учити § 24 «Вставні слова», вправа 140 (письмово), 141 (усно), для сильних учнів - 139 (письмово).

 

 


Додаток до уроку.

 

Вставні слова, словосполучення і речення.

Кома , тире чи дужки?

 

Правила

1. Вставні слова і словосполучення 

відділяються комами.

 

2. Два вставні слова відділяються
одне від одного комою.

 

3. Комою не відокремлюються

вставні слова, що стоять на почат­ку або в кінці відокремленого звороту ( вони віділлються комами разом з усім   зворотом)

 

4. Вставні слова відділяються комами від усіх попередніх сполучників, крім а.

 

 

 

 

Після сполучника а кома ставиться тільки тоді, коли перед ним стоїть слово з часткою не.

 

5. Тире при вставних словах
уживається:

а) при пропуску слова в повторюва­ному словосполучення.

 

б) як додатковий знак після коми,
якщо вставні слова можуть за
змістом належати або до попередньої,
або до наступної частини.

 

6. Невеликі за розміром вставні
речення виділяються комами.

 

7. Поширені вставні речення виді­ляються:

а) тире, якщо немає потреби дуже різко виділяти їх із основних речень;

 

б) комами з тире, якщо на місці розриву основного речення повинна стояти ко­ма;

 

в) дужками, якщо вставне речення різко випадає із структури основного речення.

 

Приклади

І кожен фініш - це, по суті, старт.

 

 

Правда, може, я сам - таки в цьому винен...

 

Ми сиділи на дереві, очевидно поваленому бурею. Ми сиділи на дереві, поваленому бурею очевидно.

Але: Ми сиділи на дереві, поваленому, очевидно, бурею.

 

Якось однієї ночі в нашій хаті, що,

як відомо, вже вросла по вікна в

землю, сталось дві події.

Для будівництва потрібні додаткові

матеріали.

 

Запасним видом палива може бути не ву­гілля, а, наприклад, торф.

 

 

 

 

З одного боку, цілував барині ручку, а з другого - клумби квіткові їй толочив.

 

Тайна дрож пронимає народи, -Мабуть, благодатная хвиля находить.

 

 

 

Звали нашого діда, як я вже потім довідавсь, Семеном.

 

 

 

Свиридович - так звали начальника усі в депо - майже ніколи не ходив, а бігав.

 

Жила удова з дітьми у хатці, - навіть би й хаткою узивати не годилося - хижкою, - і стояла удовина хатка на улиці під горою.

І скоро промінь той туман розоре.

І кораблі ідуть в широке море, Зникаючи в зловісній млі.

 

 


 

1

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
11 січня
Переглядів
353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку