Урок "Загальні особливості травної системи та обміну речовин у людини"

Про матеріал
Пропоную розробку уроку "Травна система" у 8 класі під час вивчення теми Травлення.
Перегляд файлу

Тема: Загальні особливості травної системи та обміну речовин у людини.

Мета: сформувати уявлення про процес травлення та його етапи; актуалізувати знання про типи травлення у різних тварин; з`ясувати особливості будови травної системи

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань;

                                      Хід уроку:

І. Організаційний момент:

Доброго дня,  я рада вітати вас у цей чудовий день, день який дозволить ще більше дізнатися нового і цікавого. Сьогодні ми продовжимо говорити про     систему травлення .  А девізом нашого уроку нехай стануть слова :

IІ. Оголошення девізу  уроку:

Не махай на все рукою

Не лінуйся, а учись,

Бо, чого навчишся в школі

Знадобиться ще колись…

ІІІ. Висловлювання очікувань: Учні отримують картки із зображенням зуба, на яких пишуть свої очікування, чіпляють на дошці.

ІІ. Актуалізація опорних знань:

1.Якщо врахувати, що людина росте, розвивається, оновлює свої клітини, рухається, працює, думає, то що їй потрібно для здійснення цих процесів?

( будівельний матеріал, енергія)

2.Для чого організму потрібен кисень? (Для спалювання поживних речовин у мітохондріях клітин і отримання енергії)

Людина не може синтезувати органічні речовини з неорганічних і тому змушена «позичати» їх у рослин і тварин, переробляти їх на свій лад та використовувати.

Що ж відбувається з їжею у травному тракті?

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів:

  1. Цікаві повідомлення

Чи знаєте ви, що за 70 років свого життя середній європеєць:

- проводить за їжею від 3,5 до 7 років;

- сідає за обідній стіл 82 тис. разів;

- з`їдає 160 кг шоколаду і 7 300 яєць;

- проводить 560 діб за приготуванням їжі.

   2) Поетична хвилинка

Робін Бобін ненажера

З`їв  гороху пів центнера,

 З`їв   коня і сім телят,

І дванадцять поросят.

З`їв   ведмедя під ліском

І крамничку з молоком

Схрумав кузню коваля

І самого короля

Лондон  з`їв і Ліверпуль

Випив річку – буль – буль – буль

Згамав триста кораблів

Ще й кричить, що не доїв.

- Можливо, хтось упізнав себе?

3) Мозковий штурм

- То виходить, що людина живе для того, щоб їсти ?

Висновок. Людина їсть для того, щоб жити, а не живе, щоб їсти. Їжа забезпечує організм людини енергією та пластичними матеріалами, які необхідні для його росту і нормальної життєдіяльності.

ІV.Основна частина:

І) Ускладнення травних систем тварин

1) Робота в групах

Учні об’єднуються в 4 групи і за допомогою таблиць пригадують будову травних систем тварин:

Група 1 –Кишковопорожнинні

Група 2 – Кільчасті черви

Група 3 – Павукоподібні

Група 4 -  Хордові

2)Інтерактивна вправа « Мозковий штурм»

У чому особливості травної системи ссавців, зокрема і людини, порівняно з безхребетними?( У роті їжа розжовується, слина містить ферменти; у шлунку їжа перемішується з травними соками; печінка, підшлункова залоза і шлунок виробляють травні соки)

Висновок: травна система людини більш досконала, бо дає змогу людині харчуватися їжею рослинного  і тваринного походження, забезпечує організм поживними речовинами і енергією

3)Особливості будови травної системи.

Розповідь з елементами бесіди, робота з таблицею.

V. Узагальнення та систематизація засвоєних знань:

Ой, ви знаєте, а скільки вже можна працювати, треба відпочити. А що ви робите коли відпочиваєте?  Читаєте? Ось і я пропоную прочитати вам цікавий журнал, який має назву «Травленятко». Але журнал нам треба купити. Тому нам треба зайти у кіоск, але погляньте скільки  він має сходинок. Необхідно на кожну сходинку дати термін.

Ну ось довгоочікуваний журнал у наших руках. Він має дуже багато сторінок, тому приступимо до читання негайно.

 Першою сторінкою нашого журналу є : «Наукова».

   Травний канал за своєю функцією є складним хімічним заводом. Сирий матеріал, що потрапляє на завод, проходить через велику кількість станків, у яких він підлягає механічній і, головним чином, хімічній обробці, та через чисельні бічні ворота переводиться до магазинів тіла. Крім основної лінії станків, якими рухається сирий матеріал, існує низка бічних хімічних фабрик, які готують відомі реагенти для відповідної обробки сирого матеріалу…

Як і чим приводиться завод в рух? Яким чином одна частина вступає в роботу за іншою? Яким чином змінюється робота залежно від сорту сирого матеріалу?

Другою сторінкою нашого журналу є « Дослідницька»

Давайте дослідимо, чому зуби необхідно чистити рухами зубної щітки зверху вниз, а не з боку в бік. (Щітка, гребінець, вата).

За півтори тисячі років до того, як американець Колгейт почав у 1873 р. перше в світі комерційне виготовлення засобів для чищення зубів, давні єгиптяни користувалися спеціальним порошком. У папірусі є опис» порошку для білих та здорових зубів», який складається з кам`яної солі, м`яти. Сушеної квітки іриса та звичайного перцю.

            Перший тюбик зубної пасти виготовив дантист Вашингтон Шлоффілд у 1892 р.

           А тепер я хочу аби ми прочитали з вами   Історичну сторінку.

На початку 18 ст. в Римській академії ставилися досліди на птахах. Трубочку, в якій зроблено отвори, заповнювали їжею і вводили в шлунок птаха. Через певний час трубочку видаляли. Знаменитий фізик і біолог  Реомюр повторив ці досліди на хижих птахах, у яких слабо розвинутий м`язовий шлунок. Досліди були вдалі, оскільки птахи через певний час самі викидали неперетравлену їжу. Так було  виявлено хімічну дію шлункового соку на їжу. Шотландський лікар мав щасливу нагоду перевірити дослід Реомюра на людині. Цирковому артисту, який ковтав камені, а потім викидав їх, було запропоновано ковтнути трубочки, які використовувалися в дослідах із птахами.  Таким чином було вивчено склад шлункового соку.

       І звичайно, що нам треба знати видатного російського фізіолога  Івана Петровича  Павлова,  який за важливі дослідження з фізіології травлення був удостоєний Нобелівської премії.

О, дивіться а одну сторінку неякісно надрукували «Загадкова», нам треба її встановити.

Завдання (Закінч речення)

1)Ротова порожнина обмежена дном рота, піднебінням(губами і щоками)

2)У ротову порожнину відкриваються протоки (слинних залоз)

3)Подрібнюють їжу в роті (зуби)

4)Органом смаку є (язик)

5)Мязова трубка завдовжки 23-25 см, яка починається від горла(стравохід)

6) Порожнистий, еластичний мішкоподібний орган, у якому їжа змішується зі шлунковим соком( шлунок)

7)Кишка, у яку впадають протоки печінки і підшлункової залози (дванадцятипала)

8)Частина кишечнику, де їжа перетравлюється і всмоктуються поживні речовини( тонкий кишечник)

9) Формування калових мас відбувається в ( товстому кишечнику)

10) Травна система закінчується ( анальним отвором).

І який же журнал без гламуру - « Гламурна» сторінка

    Анорексія – хвороба, що характеризується критичним зниженням маси тіла. Часто небезпечним для життя . Анорексія проявляється «добровільним». схудненням. Людині здається , що її маса надмірна і вона починає себе виснажувати різними дієтами. Особливо це притаманно дівчатам –підліткам. Які хочуть бути схожими на топ-моделей. Хвороба супроводжується схудненням, зникненням апетиту, відразою до їжі. Часто призводить до смертельних випадків.

Оцініть дії людини, яка свідомо піддає ризику своє здоров`я .

Наступною сторінкою нашого журналу буде  «Проектна».

Але проект буде у нас незвичайний. Він у нас буде розмовляючий !Нам необхідно розділитися на мікрогрупи. Кожна група отримає частинку травної системи, необхідно розказати функцію, яку виконує цей орган та труднощі у їх роботі.

Ротова порожнина:

 Я утворена губами, щоками і піднебінням, язиком і м`язами дна ротової порожнини. Виконую функцію подрібнення  та перетирання їжі. У мене відкриваються  протоки слинних залоз, з яких виділяється слина, що формує харчову грудку. А от претензій у мене багато: зуби люди чистять інколи,  зубну щітку міняють рідко,  до лікаря звертаються не часто,гризуть все що кому заманеться. Адже ми не акули у якої зуби можуть відростати. Ну невже ви не хочете мати красиву, сяючу усмішку?

Стравохід:

Хоча завжди на другому плані я- бо знаходжуся за трахеєю, роль моя значна. Я переношу харчову грудку від ротової порожнини до шлунка, сам я м`язовий орган і люди цим зловживають. Спішать, їжу погано подрібнюють, а мені потім аж на душі шкребе. А деякі розумники, ще й говорити хочуть під час обіду. А я візьму крихту та й кину у дихальні  шляхи - хай трошки покашляє, буде знати як займатися не тим чим треба.

Шлунок :

Я розширений відділ травного каналу. У мене є  дно та тіло, тай взагалі я маю чотири  відділи: стравохідний,  кардіальний, донний і пілоричний . Мої  м`язові шари надзвичайно товсті – особливий я – крім кругових та поздовжніх волокон, які є у інших відділах травної системи, є ще діагональні волокна. Моя слизова оболонка має залози трьох типів :головні виділяють ферменти, окладові –  хлоридну  кислоту, додаткові – слиз. І все б нічого, але дехто пізно вечеряє, сам спить, а ти працюй.  І скільки можна мене обманювати жувальними гумками. Я ж не бачу хто там, що жує, починаю працювати, а працювати нема над чим! Побережіть мене я вам, ще у пригоді стану.

Тонкий кишечник : я тонкий, тонкий кишечник , теж вам не простак : маю дванадцятипалу, порожнисту та клубову кишки.  В мене відкриваються протоки підшлункової  залози та жовчного міхура.  У мене лужне середовище. Та й взагалі я хімік вищого класу – завершую розщеплення білків – до амінокислот, вуглеводів – до глюкози. Жирів – до гліцерину та жирних кислот. А з колегами я згідний -  ніхто нас не жаліє - сьогодні  моя подружка підшлункова залоза не змогла прийти – замучили її сухариками, жирною та смаженою їжею. Люди майте совість!

Товстий кишечник: ну а я товстий кишечник. Мої залози виділяють сік бідний на ферменти, але в ньому є велика кількість бактерій. І саме вони розщеплюють клітковину. В мені відбувається всмоктування води і мінеральних солей. І мене теж не шанують, неправильне харчування призводить до газоутворення. А кому таке сподобається?

А як же дізнатися. Що вас непокоїть?

У нас у журналі є така сторінка як «Оздоровча»

Якщо вас непокоять перші два зуби на будь-якій щелепі – це означає, що у вас хворі нирки і сечовий міхур. Якщо болять треті зуби – треба звернути увагу на печінку і жовчний міхур; 4-5 зуби нижньої щелепи та 6-7 зуби верхньої – сигнал про  проблеми зі шлунком. Хворі зуби мудрості –порушення роботи серця і прямої кишки.

Ох, втомилися вже читати, хочеться вже перекусити. А тут ще й остання сторінка журналу «Смакотулька».

Як відомо, для підтримання своєї життєдіяльності людина повинна щоденно вживати їжу. Бо без жирів, білків і вуглеводів  обмін речовин буде неможливий. А де ж знайти ці речовини? Складання схеми.

  Складання діаграми  і порівняння її із харчовою пірамідою.

Бачите ми прочитали журнал і виграли приз – якусь коробочку.

VІ. Оперування поняттями:

Перед вами – коробка із загадкою. Що в ній? Щоб довідатися, послухайте розповідь. Сталася ця подія дуже давно. У середні віки в одній арабській країні побилися два вельможі. Один у бою втратив орган у ротовій порожнині. Місцевий лікар помістив цей орган у розчин солі й поставив на холод. Через певний час лікар поставив цей орган на попереднє місце, скріпивши його металевою скобою. Через 10 днів скобу зняли й виявилося, що орган відновив природний зв'язок із тілом ( ремплантація ) .

- Про який орган ротової порожнини йдеться? (зуб)

- Які загадки і вислови ви чули про зуби?

Ой,  я не побачила тут не тільки коробочка, а ще й якісь картки ще й різнокольорові. А як же мені їх розділити .

(Виконання диференційованих завдань.)

 

VІІ. Підсумок уроку.

Оцінювання учнів: хто у нас сьогодні був активніший хлопці чи дівчата?

VІІІ. Рефлексія

Бесіда

  • З якою метою ми вивчали травлення?
  • Чому ви навчилися?
  • Які думки викликала у вас робота на заняттях?

ІX.  Результати  очікувань. Створення усмішки.

X. Домашнє завдання:

1) Повторити  будову травного тракту

2)Зробити тест «Чи правильно ти харчуєшся?»

3) Для учнів, схильних до творчості: створити рекламу зубних паст

   Для допитливих: створити кросворд з теми « Травлення»

   Для соціально – активних учнів: провести соціологічне опитування серед учнів 8 класу, з`ясувати, скільки разів на день вони чистять зуби і якими пастами?Як часто звертаються до стоматолога?

 

docx
Додав(-ла)
Бруяка Тетяна
Додано
9 жовтня 2022
Переглядів
479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку