Урок. "ЗЕЛЕНЕ ДИВО ЗЕМЛІ - РОСЛИНИ"

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства. 2 клас. Тема: ЗЕЛЕНЕ ДИВО ЗЕМЛІ - РОСЛИНИ. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЖИВИХ ОРГАНІЗМІВ НА ЗЕМЛІ. ЗНАЧЕННЯ РОСЛИН У ПРИРОДІ. ЦІННІСТЬ РОСЛИН ДЛЯ ЛЮДЕЙ (ПРАКТИЧНА, ЕСТЕТИЧНА, МОРАЛЬНА, ПІЗНАВАЛЬНА). ВИДИ РОСЛИН
Перегляд файлу

ТЕМА. ЗЕЛЕНЕ ДИВО ЗЕМЛІ - РОСЛИНИ

РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЖИВИХ ОРГАНІЗМІВ НА ЗЕМЛІ. ЗНАЧЕННЯ РОСЛИН У ПРИРОДІ. ЦІННІСТЬ РОСЛИН ДЛЯ ЛЮДЕЙ (ПРАКТИЧНА, ЕСТЕТИЧНА, МОРАЛЬНА, ПІЗНАВАЛЬНА). ВИДИ РОСЛИН

Мета. Ознайомити учнів з різноманітністю живих організмів на Землі; фор­мувати поняття "вид"; розвивати допитливість; виховувати почуття краси, любові до природи.

Обладнання. Таблиці, малюнки.

Хід уроку

I. Хвилинка спостережень.

  •      Який зараз місяць?
  •      Що ви можете сказати про тривалість дня? ночі?
  •      Як змінився колір неба?
  •      Які опади? Інші явища?

 

  1. Актуалізація опорних знань.

 

  •      На які дві групи поділяється природа?
  •      Що належить до живої природи?

III. Повідомлення теми і завдань уроку.

  •     Сьогодні на уроці ми ознайомимось із зеленим дивом Землі – рослинами.

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь учителя з елементами бесіди.

Усі живі організми вчені поділили на 5 царств.

      Рослини.

Тварини

 

 

Гриби

Віруси

 

Дроб'янки

 

 

  •      Між цими царствами існує тісний взаємозв'язок. Завітаємо у царство "Рослини".

Ліс, поле, діброва!

Уклін вам по праву.

Добридень і квіти,

І ягоди, й трави!

У дім ваш зелений

Дозвольте зайти.

Ми хочемо стежкою

Тихо пройти.

  •      Яке значення мають рослини у природі? (Міркування учнів).
  •      Чому рослини  відносять до живої природи? (Ростуть, дихають, живляться, розмножуються, відмирають.)
  •      Що з неживої природи беруть рослини для життя?

(Кисень, поживні речовини, вологу, тепло, світло.)

2. Бесіда про значення рослин для людей.

Рослини

 

Кисень

Ліки

Продукти

харчування

Сировина для промисловості

(тканини, будматеріали)

Окраса

(кімнатні рослини,

садові квіти,

лугові квіти)

Людина

пізнає світ


Пояснення вчителя.

  • Рослини називають зеленим дивом Землі. Це дійсно так. Адже всі живі організми дихають киснем, а рослини не тільки вбирають кисень, але й самі  його виділяють у повітря. Про рослини ще кажуть, що це легені планети Земля.

ВИСНОВОК 1 Рослини дають нам кисень.

 

РОСЛИНИ-ПРОДУКТИ ХАРЧУВАННЯ

1. Загадки

• Хто на грядці серед літа одягає безліч свиток? (Капуста.)

РЕДИСКА

•Я кругленька, червоненька,

З хвостиком тоненьким.

На городі мене рвуть

І до столу подають.

ЧАСНИК

 Що то за голова, що лиш зуби й борода.

ЦИБУЛЯ

 В кожній господі
Я у великій пригоді,
А хто мене роздягати
Візьметься,

Той слізьми заллється.

Сам червоний, А чуб зелений. (Буряк.)

ПЕРЕЦЬ

Червоний Макар по полю скакав,
А в борщ плигнув.

КАРТОПЛЯ

 І печуть мене,
І варять,

І їдять мене, І хвалять,

Бо я добра.

 

ПАРАД ГОРОДИНИ

 

Морква. Кожна знає, що морквиця

На городі — мов цариця.

Коси довгі, кучеряві,

Та ще й платтячко яскраве.

Я смачна і вітамінна,

І не гірше апельсина.

Той, хто моркву поважає,

До ста років доживає!

Буряк. Ой, розхвалилася, дивіться!

Ти не схожа на царицю!

Я від тебе красивіший:

Червоніший і товстіший.

Український борщ чудовий

По усіх краях відомий.

У борщі я головний,

Борщ без мене не смачний!

 Огірок. А зелені огірочки

Всі вживають залюбки.

Нас шанують не даремно:

Дух наш свіжий і приємний,

На канапці і в салаті

Ми і в будень, і на святі.

 

Помідор.

Що ж то огірок — вода.

Як немає — не біда.

Помідор — смачний, кругленький,

Має щічки червоненькі.

До смаку я в кожній страві.

Роблять соки і приправи.

Соус, борщик і салат

Люди з радістю їдять.

Цибуля.

На цибулю нарікають,

Що до сліз я допікаю.

Вибачте, та я не винна,

Бо я лікарська рослина.

Соком з медом почастую

І здоров'я подарую.

Часник.

Часничок я білозубий.

Ви мене не бійтесь, люди.

Хоч гіркий я — та корисний.

Всім мене потрібно їсти.

Хто мій зуб з'їдає сміло,

Буде мати зуби білі.

 

ВИСНОВОК 2 Рослини дають нам продукти харчування.

 

РОСЛИНИ-ЛІКИ

 

Є на світі рослин так багато,

їх Земля віддає недарма.

Бо лікують людей дуже радо,

Й кращих ліків на світі нема.

Пропонують здоров'я нам чудо,

Манять нас походить по росі,

їх відшукують люди усюди,

Ці цілющі скарби на Землі.

Первоцвіт і барвінок, калина,

Звіробій і любисток, і хміль,

Кропива і кульбаба, й ліщина

Поглядають на нас звідусіль.

Жовтим оком моргає ромашка,

І волошка синіє в росі,

І конвалії крихітні чашки —

Пропонують нам ліки усі.

 

Конвалія.

Це — конвалія. Її ду­же люблять люди і збирають на­весні. Вони вдихають запашні пахощі. В народі конвалія — символ чистоти, ніжності, вірності. За українськими переказа­ми її квіти утворилися із застиглого щасливого сміху мавки,  яка відчула радість взаємного кохання. А в народній медицині її вва­жають квіткою хворого серця.

З лікувальною метою вико­ристовують не лише квіти, а й листя, кореневища. З квіток виготовляють настої, водні екстракти для лікуван­ня серця і нервової системи.

 

Спориш.

Це — спориш. А ще його звуть топтун. Спориш рос­лина тепла, лагідна, росту здебільшого при дорозі. Спо­риш добре діє при жовчнокам'яних хворобах, при запа­ленні легень, травмах, синцях, відкладені солей. Спориш додають до салатів, підгодовують домашню птицю. А ще він дуже корисний тоді, коли по ньому ходити рано-ранень­ко босими ногами. Коли немає роси, то полийте його во­дою, покропіть його і ходіть по ньому. Робіть так два тижні, і матінка-Земля забере все непотрібне з вашого тіла.

 

Мак.

Це — мак. Дивна і чарівна квітка. Його квіти — лікарські, цілющі, корисні. Особливо цінний свіжий сік із макових голівок, їх застосовують від укусів комах та як заспокійливий засіб при безсонні. Висушені листочки цвіту маку використовують як додаток до ліків, що таму­ють біль, заспокоюють, регулюють сон.

 

Калина.

 Це — калина. Скільки пісень, легенд, казок про неї складено. Калина — найулюбленіша рослина українців. Вона стала символом не тільки дівочої краси, молодості, ко­хання, а й самої матері-України. Але вона не лише красива, а й дуже корисна. Хто не знає про її цілющі власти­вості? Калинові ягоди лікують багато хвороб: кашель, ангіну, гіпертонію, істерію, запальні процеси шлунка та кишок. А відвар із калинової кори застосовують для про­мивання ран і зупинення кровотечі. Свіжу кору кладуть на кровоточиві рани, використовують і цвіт калини.

 

ВИСНОВОК 3 Рослини дають нам ліки.

 

РОСЛИНИ – СИРОВИНА ДЛЯ ПРОМИСЛОВОСТІ

 

1) Картопля — однорічна трав'яниста рослина з бульбами, багатими на крох­маль, а також — бульби цієї рослини, що вживаються, як їжа і як корм для тварин.

Картоплю ви знаєте, як овочеву рос­лину. Проте на заводі з її бульб вироб­ляють крохмаль, спирт, молочну кисло­ту, які широко використовуються в ліку­вальній практиці. Зокрема, крохмаль прийма­ють усередину при отруєнні для захисту шлунка. Застосовують крохмаль у вигляді киселю після звільнення шлунка.

2) Буряк цукровий — дворічна городня рослина з тов­стим коренем, а також — корінь цієї рослини білого кольору, що використовують як їжу, корм для тварин та сировину для вироблення цукру. У процесі виготовлення цукру є відходи — жом. Його охоче їдять корови, свині.

3) Соняшник — однорічна рослина з високим грубим стеблом і великою жовтою квіткою, з серцевидними листками, з плодами — сім'янками. Соняшник — це технічна рослина, її культивують по всій території Ук­раїни, як цінну олійну рослину.

Олія — це рослинний жир, виготовлений із зерен со­няшника. Залишки після видавлення олії — макуха — йдуть на корм худобі. Олія необхідна для виготовлення ліків, фарб, консервування та інших потреб.

Для  медичних потреб  використовують соняшникову олію, як основу до мазів, пластирів, розтирань. Крім то­го, вона входить до аерозолю «Лівіан», який застосовують для лікування опіків, ран після них

  1. Льон — трав'яниста рослина з волокнистим стеблом і багатим на олію насінням, яка цвіте блакитними квіта­ми, а також — волокно з цієї рослини.

Коноплі — однорічні трав'янисті рослини,  зі стебел яких виготовляють прядиво, а з насіння одержують олію

Деревина – меблі, папір, будівельні матеріали, олівці, тканина.

Зернові культури – борошно, крупи.

ВИСНОВОК 4 Рослини дають нам сировину для промисловості (тканини, будматеріали) .

 


РОСЛИНИ – КРАСА

 

 

 

 

р

о

м

а

ш

к

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

в

о

л

о

ш

к

а

 

 

 

 

 

 

л

і

л

і

я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

т

р

о

я

н

д

а

ч

о

р

н

о

б

р

и

в

ц

і

 

 

 

 

  1. Мене люблять дівчата, вплітають у вінки, ворожать: «Любить — не любить». Багато хвороб лікую.
  2. Мене теж вплітають у вінки,
  3. Мої квіти білого кольору, росту в саду або на воді.
  4. Її вважають королевою за надзвичайну красу і ніжний аромат.

КУЛЬБАБА

На леваду я пішла б,

Ціла купа там кульбаб,

Ніби сонечка малі.

Посідали на землі.

Я нарвала б тих квіток

Та сплела б собі вінок.

Щоб і я була в вінку,

Наче квітка на лужку.

Тільки вранці квіти всі

Умиваються в росі.

Росяна травичка,

Замочить черевички.

(Н. Забіла)

 

КОНВАЛІЇ

Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки.

Як зовуть їх, угадай.

Це конвалії у гаї

На галявині цвітуть.

І ніде-ніде немає

Кращих квіточок, мабуть.

В них так пахощів багато,

Цвіту свіжого, роси,

Хай ростуть, не буду рвати,

Шкода їхньої краси.

 

СОН-ТРАВА

Вже розквітла сон-трава,

Світло-синя голова,

А пелюсточки ворсисті,

А стебельця в них сріблисті.

Як наступить темнота,

Сон пелюсточки згорта.

Вранці знову розгортає —

Сонцесвіт і ліс вітає

 

На узліссі тиша, спокій.

Спіє терен чорноокий,

Пломеніє глід,

Тьмяно жевріє шипшина,

Червоніє горобина,

І пишається калина,

Наче маків цвіт.

 

Шипшина важко віддає плоди.

Вона людей хапає за рукава.

Вона кричить: – Людино, підожди!

О. Підожди, людино, будь ласкава,

Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!

Одна пташина так мене просила!

Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш,

І просто осінь щоб була красива.

 

ВИСНОВОК 5 Рослини дають нам красу.

 

РОСЛИНИ – ПРЕДМЕТ ВИВЧЕННЯ

Робота з підручником (с. 105-107).

  1. Читання статті "Зелене диво Землі".

Вибірково.

– Що ще дають рослини людині?

ВИСНОВОК 6 Рослини дають нам знання.

Останній абзац статті підручника

РІЗНОМАНІТНІСТЬ РОСЛИН

Задача

Тополя може вирости висотою 85 метрів, верба — на 14 метрів нижче, ніж тополя, а дуб — на 27 метрів вищий, ніж верба. Якої висоти досягає дуб?

 

В Україні дерева рідко піднімаються понад 50 м. Найбільш високі дерева в Карпатах. Саме там іноді знаходять велетів пралісу висотою близько 50 м. Ще вищими, до 60 м, можуть бути старі дерева ялиці білої, хоч це велика рідкість і для Карпат. Майже не відстають від них і деякі інші види дерев: модрина європейська, дуб звичайний, бук лісовий, ясен звичайний. Це справжні велети українського лісу. Однак звичайна висота дерев у лісі значно менша і рідко пере­вищує 25—ЗО м.

Слід відмітити, що на світі є набагато вищі дерева. Вони ростуть у тропічних лісах, а також у  Північній Америці та Австралії. Наприклад, евкаліпт мигдалелистий, що з Австралії, досягає висоти 155 м. Понад 100 м заввишки північноамериканські секвойї та секвойядендрони. Уявіть собі — чотири серед­ніх дерева, поставлені одне на одне.

Якщо оцінювати за діаметром, то, мабуть, найбіль­шими серед наших дерев будуть дуби. Вони і живуть довше від інших. Зокрема, в селі Верхня Хортиця, що на Запоріжжі, росте старезний велет віком понад 800 років. Діаметр цього дуба перевищує 2 м. За легендою, колись під його кроною збиралися козаки з Богданом Хмельницьким. Однак запорізький дуб не найстарі­ший. У Литві росте справжній па­тріарх. Його вік оцінюють у 2000 років.

Якщо судити за тривалістю життя, то рекордсменом української флори є не дуб, а тис ягідний. Вік дерева може становити навіть 4000 років! Оце справжній довгожитель рослинного світу. На жаль, та­ких тисів на Україні немає. їх вирубали ще в сиву дав­нину. Одні назви залишились від тих часів: річка Тиса, місто Тисмениця, урочище Тисовець тощо.

У світі рослин є приклади ще тривалішого життя дерев. В Японії було виявлено кедр віком 7200 років. У Каліфорнійському заповіднику росте група сосон, кожна з яких має понад 4000 років. На Канарських островах росте драконове дерево, діаметр стовбура якого досягає 4 м. Його вік 5—6 тис. років. Близько 4 тис. років живуть і найбільші в діаметрі дерева світу — секвойядендрони в Північній Америці. До 16 м (!) в діа­метрі має стовбур такого велета.

 

Фізкультхвилинка.

 

  1. Розгляд ілюстрацій різних видів рослин.

 

2. Як розрізняють рослини.

  •      Як одним словом називаються ці квіти? (Ромашки).
  •      Щоб розрізнити такі рослини, вчені дали їм назви, які складаються з двох слів.

а) ромашка лікарська;

б) ромашка без'язичкова;

в) ромашка кавказька.

Це 3 види ромашок. Отже, рослини одного виду схожі між собою.

Робота з гербаріями

VII. Робота в зошиті

  1. Запиши відповідь на питання (завд. 1).
  2. Познач правильну відповідь (завд. 2).
  3. Творча робота (завд. 3).

VI. Закріплення нового матеріалу.

Тест.

1. Усі живі організми вчені поділили на...

а) 5 царств;

б) 6 царств;

в) 4 царства.

2. Рослини заселяють...

а) грунт, воду;

б) воду, повітря;

в) грунт, воду, повітря.

3. Назвіть номери, що вказують на видові назви.

  1. береза, дуб, липа;
  2. ромашка лікарська, ромашка без'язичкова, ромашка непахуча;
  3. пшениця озима, пшениця яра;
  4. ожина, калина, терен, бузок.

 

VIII. Підсумок уроку.

  •      Яке значення для вас мають рослини?
  •      Що ви повинні робити для того, щоб рослини не зникали з нашої Землі?

Край калини,

М'яти край,

Чебрецю та жита,

Стрічкою цвіте твій гай,

Як віночок витий.

А пшениці вії вмить

Вітер підіймає,

Степ в ромашках мирно спить,

Травами співає.

Нам калини світлий шлях

Мрії готували,

Щоб пісні цвіли в очах

Та в серцях лунали

Пісня “Україна – ромашковий край”

IX. Домашнє завдання.

Скласти усну розповідь "Що дають мені рослини". Намалювати росли­ну, яка вам найбільше подобається.

 

doc
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
1019
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку