Урок " Земельні ресурси України. Заходи з раціонального використання і охорони".

Про матеріал
Тема .Земельні ресурси України. Заходи з раціонального використання і охорони. Мета уроку: формувати знання учнів про ґрунтові та земельні ресурси України; удосконалити уміння та навички аналітичної роботи з тематичними картами на прикладі виявлення закономірностей поширення ґрунтів на території України.
Перегляд файлу

           Земельні  ресурси України. Заходи з раціонального використання і охорони.

Мета: формувати знання учнів про ґрунтові та земельні ресурси України; удосконалити уміння та навички аналітичної роботи з тематичними картами на прикладі виявлення закономірностей поширення ґрунтів на території України; формувати уявлення про використання ґрун­тових ресурсів України, пояснити, які основні заходи раціонального використання і охорони земельних ресурсів проводять в Україні; подовжувати формувати екологічну культуру учнів щодо раціонального ставлення до ґрунтових ресурсів.

Обладнання: карта ґрунтів України; таблиці «Земельні ресурси України, підручник.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бліцопитування.

1.Що називається ґрунтом?

2.Чим ґрунт відрізняється від гірських порід?

3.Що називається материнською породою?

 4.Які закономірності поширення ґрунтів на земній кулі?

5.Що таке родючість ґрунтів?

6. Які ґрунти мають найвищу родючість?

7. Які ґрунти у нашій місцевості?

8. Назвіть послідовно з півночі на південь типи ґрунтів, що сформувалися на рівнинній частині України?

9. Які ґрунти найбільш розповсюджені в Україні?

10.  Які типи ґрунтів не мають широтного поширення?

 Робота у парі. Завдання. Закінчіть речення.

• Ґрунт формується в при поверхневому шарі земної кори під впливом багатьох  компонентів природи: гірських порід, …………….

  • Якщо змінюються властивості хоч одного природного компонента, то…….

• Здатність ґрунту розпадатися на окремі грудочки різноманітної форми і розміру називається ……( структурою ґрунту ) .

• Серед ґрунтів   України найбільшою родючістю відрізняються……

• Фундатором вчення про ґрунти  є …….

  В Україні поширені каштанові ґрунти на …..

  На півночі України поширені  ґрунти ……….

• Під степовою рослинністю в умовах недостатнього зволоження сформувалися ґрунти  ………….

Виконання інтерактивної вправи «Грунти» за покликанням https://learningapps.org/display?v=pmtke52vj23

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Методичний прийом  «Замітка на полях»

Земельні ресурси — землі, що використовують або можуть бути використані в різних галузях господарства.

Робота з підручником. Користуючись діаграмою «Структура земельного фонду України» с.141  підручника , малюнок 84 визначте:

  • Який відсоток займають сільськогосподарські угіддя у структурі земельного фонду?

Відповіді учнів

Учитель. Земельний фонд України становить 60,4 млн га і складається із земель різного функціонального призначення, якісного стану та правового статусу. За функціональним призначенням: сільськогосподарські землі — близько 68,8%, з них орних — 57%; ліси та лісовкриті площі — близько 17%; забудовані землі — близько 4 %; землі під поверхневими водами близько 4%; інші — понад 5%.

 Користувачами земель в країні є державні та колективні підприємства, установи, заклади, організації, кооперативи, акціонерні товариства, фермерські господарства тощо.

Найвища сільськогосподарська освоєність земельних ресурсів характерна для Запорізької, Миколаївської, Кіровоградської, Одеської та Херсонської областей (понад 80 %).

Ґрунти  - найважливіше природне багатство України. Водночас непродумане господарське використання ґрунтів призводить до негативних наслідків: погіршується їхня структура, зменшується родючість.

2.Робота  з підручником. Мал..85,ст..142 «Процеси, які призводять до руйнування грунту»

Виписати у зошит «Несприятливі процеси, що відбуваються в ґрунтах»

Руйнування грунту.

В Україні найвища розораність земель в світі (до 80%). Це призводить до:

- виснаження грунтів;

-  деградації грунтів;

- посилюється ерозія ґрунтів;

- внаслідок цього чорноземи, що знаходяться на Україні стають низькородючими;

- видобуток корисних копалин призводить до утворення кар’єрів та териконів;

- надмірне зрошення та осушення земель.

Учитель. Таким чином, господарське використання земель має широкий  спектр: землі використовують найбільше в сільському господарстві, в промисловості, міста “розповзаються” і захоплюють нові території, прокладаються дороги, вирубуються лісові масиви тощо. Такий інтенсивний вплив на землю екологи називають антропогенним (від гр. Аntropos – людина). В результаті антропогенної діяльності скорочуються орні землі. Території повністю або частково позбавлені ґрунтів потребують рекультивації.

Рекультивація земель – це комплекс робіт, спрямованих на відновлення продуктивності і господарської цінності порушених земель, а також на поліпшення умов довкілля відповідно інтересам суспільства. Рекультивації підлягають усі землі, що зазнають змін у рельєфі, ґрунтовому покриві, материнських та підстеляючих породах, що відбуваються або вже відбулися у процесі гірничих, будівельних, гідротехнічних, геологорозвідувальних та інших  робіт. Слід рекультувати також еродовані грунти, а при відповідних умовах і землі з низькопродуктивними грунтами.

Меліорація - система заходів, спрямованих на підвищення родючості ґрунтів та боротьбу з несприятливими процесами.

3.Прийом «Поміркуй»  Дуже часто люди особливо восени спалюють опале листя. Чи правильно вони роблять? Є така наукова інформація, що попіл можна використовувати як органічне добриво для підвищення урожайності с/г культур.

 Я пропоную спалювати сухі бур´яни на земельних ділянках, щоб борючись із бур´янами паралельно підвищувати родючість грунту. Ваші варіанти ? Заперечення обгрунтуйте.

4.Методичний прийом «Проблемне питання»

Учитель. Чи здатна людина поліпшити родючість ґрунтів? Наведіть докази. Відповіді учнів.

Робота з підручником мал.86 ст.143

 

Потрібно зменшити антропогенний тиск на землю шляхом:

- скороченням ріллі;

- застосовування  правильної агротехніки;

- додержуватися правильної обробки грунту;

 - вносити переважно органічні добрива;

  - кислі грунти – вапнувати, посушливі – поливати;

  - не забруднювати гербіцидами та в міру вносити мінеральні добрива;

  - дотримуватися сівозмін;

  - систематично проводити лісонасадження.

ІV.Закріплення вивченого матеріалу. Виконати завдання практичної роботи.

 

Висновок

 

  • Ґрунтові ресурси — важливі природні ресурси, без яких неможливий розвиток сучасного сільського господарства.
  •  Розвивати землеробство на бідних і малородючих ґрунтах неможливо. Тому необхідно дбати про підвищення родючості ґрунту.
  • Україна має значні земельні ресурси, проте ґрунти потребують раціонального використання й комплексних заходів з їх охорони.

V.Домашнє завдання. Опрацювати зміст параграфа 29.

 

Використані джерела.

  1. Географія : підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т. Г. Гільберг, Л. Б. Паламарчук, В. В. Совенко. — К. : Грамота, 2016. — 272 с. : іл

2.. https://learningapps.org/myapps.php

 


 

docx
Додано
7 лютого 2023
Переглядів
976
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку