Урок. "Жуль Верн – великий мрійник. Тема духовного випробування людини в романі Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан»

Про матеріал
Урок-подорож для шестикласників, щоб ознайомити їх із життєвим і творчим шляхом Жуля Верна, показати його внесок у створення жанру науково-пригодницького роману, новаторство письменника в поетизації романтики подорожей, величі науки й знань; сприяти стійкому інтересу учнів до читання, до пізнання світу; занурити дітей у незвичайний, захоплюючий художній світ Жюля Верна; розпочати роботу над аналізом змісту роману "П'ятнадцятирічний капітан"; сприяти формуванню в учнів сталого потягу до опанування основ наук, які допоможуть у подальшій соціалізації особистості; активної життєвої позиції учнів; розвивати навички виділення головного, вміння висловлювати свої думки, аргументувати їх, спостережливість, логічне мислення, творчу уяву.
Перегляд файлу

 

Комунальний заклад освіти

«Навчально-виховний комплекс № 42

 «Школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (дитячий садок)»

Дніпровської міської ради

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель

зарубіжної літератури

Бабой Ольга Михайлівна

 

 

 

 

 

 

Дніпро 2018

 

Тема. Жуль Верн – великий мрійник. Тема духовного випробування людини в романі Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан».

Мета: - ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Жуля Верна,

  • показати його внесок у створення жанру науково-пригодницького роману, новаторство письменника в поетизації романтики подорожей, величі науки й знань;
  • сприяти стійкому інтересу учнів до читання, до пізнання світу;
  • занурити дітей у незвичайний, захоплюючий художній світ Ж. Верна;
  • розпочати роботу над аналізом змісту роману "П'ятнадцятирічний капітан";
  • сприяти формуванню в учнів сталого потягу до опанування основ наук, які допоможуть у подальшій соціалізації особистості; активної життєвої позиції учнів;
  • розвивати навички виділення головного, вміння висловлювати свої думки, аргументувати їх, спостережливість, логічне мислення, творчу уяву.

Завдання:-відбирати найцікавіший матеріал про життя і творчість письменника;

  • знати теоретичні відомості: роман, композиція твору;
  • визначати основну ідею твору, особливості композиції твору;
  • критично мислити, зіставляти й аналізувати побачене і прочитане;
  • вміти висловлювати власні міркування.

Міжпредметні зв’язки: українська література, біологія, інформатика, географія.

Теорія літератури: роман, пригодницький роман.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Вид уроку: комбінований

Обладнання: портрет Ж. Верна; ілюстрації та малюнки дітей до творів; дидактичний матеріал (тестові завдання), виставка книг, глобус, штурвал, моделі фрегата (або яхти)  й шхуни, мультимедійна презентація, відеоролик, створений учителем; анімація, створена учнями. 

Структура уроку з хронометражем

І. Організація навчальної діяльності     0,5 хв.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.      1,5 хв.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.     0,5 хв.

ІY. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу                      0,5  хв.

V. Вивчення нового матеріалу.         28 хв.

YІ.  Аналіз І розділу роману Жуля Верна

 «П'ятнадцятирічний капітан» . Словникова робота   5 хв.

YІІ. Закріплення вивченого матеріалу.   5 хв.

YІІІ.  Підсумок. Перегляд анімації 2 «П’ятнадцятирічний

 капітан»,  зробленої учнями класу                                                     1,5 хв.

ІХ. Оцінка діяльності учнів та мікрогруп.        2 хв.

Х. Домашнє завдання.          0,5 хв.

 

Єдине благо – знання…

Діоген

Хто думає про науку, той любить її,

а хто її любить, той ніколи

не перестає вчитися, хоча б зовні

він і здавався бездіяльним.

Г. Сковорода 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Сьогодні урок-подорож. Ми відправляємося разом з видатним французьким письменником Жулем Верном у навколосвітні мандри на яхті «Сен Мішель». (Б’ють склянки). Віддати швартові.

Кожна людина наділена уявою. І саме завдяки уяві у людини з’являються мрії. Спочатку, вони зовсім прості і легкоздійсненні. Потім людина починає рости і пізнавати світ. А разом з людиною ростуть і її мрії. Вони стають ширшими та конкретнішими. Їх кількість неодмінно зростає. Деякі з цих мрій стають цілями, яких людина прагне досягнути в своєму житті, а інші так і залишаються мріями, через свою нездійсненність.

(Слайд 1 титульний)

На уроці ми познайомимося з письменником, окриленим мрією. З письменником, який завдяки своїм мріям зміг передбачити багато наукових відкриттів.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Робота з епіграфом. Скласти пазл вислову Діогена. Пояснити його.

ІV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу (презентація учнів)

З учнів класу були сформовані 4 творчі групи: «Біографи», «Географи»,  «Дослідники», «Літературознавці», які, опрацювавши Інтернет ресурси, літературні матеріали, створили презентацію про життя і творчість письменника.

V. Вивчення нового матеріалу. Захист кожною групою своїх слайдів презентації. (слайд 2-10, 13-16)

Додаткова інформація для вчителя. 

  1. Короткі відомості про письменника.

Розповідь учня: "Коралі" була трищогловою шхуною, суцільно просоченою ароматами колоніальних товарів, смолою й далекою Атлантикою. Літнім ранком 1839 року вона готувалася відплисти з Нанта, щоб до вечора досягти Пембефа, а відтіля взяти курс на Вест-Індію. Стоячи на палубі "Коралі", 11-літній хлопчик радів: сонний Нант, обкутаний туманом, усе віддалявся й нарешті зник, точно міраж у пустелі.

Усе склалося якнайкраще. Цей ранній ранок він провів біля харчевні «Людина, що приносить три нещастя», яку тримав дядечко Кабідулен, відставний моряк. Тут він навперебій пропонував свої послуги боцманам, шкіперам і капітанам. Але ніхто з ранніх відвідувачів харчевні в юнзі не потребував. Нарешті удача посміхнулася йому - він познайомився із хлопчиком свого віку, що служив юнгою на "Коралі". Після нетривалого торгу той погодився поступитися своїм місцем за невелику суму. У метушні відплиття ніхто не помітив підміни. «Коралі» - у цього судна просто чудесна назва! Воно співзвучно з ім'ям його маленької кузини, що так подобається йому. Він неодмінно привезе Кароліні з Індії коралове намисто. І, може, хоч тоді вона зверне на нього увагу. Так, тоді все буде інакше - він стане справжнім морським вовком… 

Вчитель: А тим часом власник юридичної контори в Нанті П’єр Верн (батько майбутнього письменника), виявивши зникнення сина, почав діяти. Човняр із причалу розповів йому, що бачив, як Жуль сідав у шлюпку, щоб плисти на «Коралі». На паровому катері П’єр Верн кинувся в погоню за сином. Він наздогнав його біля Пембефа й, знявши з корабля, посадив у поштовий диліжанс. Всю дорогу батько зберігав загрозливе мовчання. Вони вже під'їжджали до Нанта, а Жуль усе думав про "Коралі", прекрасний, як нездійсненна мрія. 

Жуль був покараний і посаджений на хліб і воду. Він повернувся додому, але серцем залишився на палубі «Коралі». 

Жуль Габріель Верн народився 8 лютого 1828 року на острові Фейдо. Верн полюбляв говорити, що він був родом з "Корабля". Своїми обрисами цей острів був і справді схожий на корабель, що пливе вниз по річці. Жуль був найстаршим сином, мав ще чотирьох братів. 

Професія юриста в роду Вернів була спадковою. П’єр Верн виконував свої обов'язки з такою чесністю, що в Нанті ходила приказка - "Чесний, як Верн". Тож майбутнє Жуля було визначене заздалегідь, але ставати адвокатом йому не хотілося, адже хлопця приваблювала література. Ж. Верн почав писати в 50-ті роки ХІХ століття. 

В цей час Жуля знайомлять з найбільш колоритною фігурою тогочасного Парижа - Олександром Дюма, що приїхав з візитом у замок «Монте-Крісто» Дюма відразу перейнявся симпатією до Верна: показав йому свою кухню - величезний зал, де письменник готував страви за власними рецептами. Своїми кулінарними досягненнями він пишався не менше, ніж «Трьома мушкетерами». 

Дюма порадив юнакові спробувати себе в літературі. Пізніше Жуль Верн часто говорив, що завжди буде вдячний Дюма за те, що той першим повірив в нього. 

Вийшовши якось від письменника, Верн вигукнув: «Те, що він зробив для історії, я зроблю для географії!». Географічний роман? Хто і коли чув про таке?

Твір "П’ять тижнів на повітряній кулі" - поклав початок великій серії науково-фантастичних і пригодницьких романів, які називались "Незвичайні подорожі" (всього 63 книги). 

  • Які твори письменника ви читали або про які чули? 

Можливо хтось бачив фільми зняті за творами письменника? ("Діти капітана Гранта", "В пошуках капітана Гранта", "П’ятнадцятирічний капітан") 

(Слайди 6-8) Творча спадщина письменника величезна. Його книги складають бібліотеку приблизно в 115 великих томів. (розгляд книг). Одним за одним виходять твори "Подорож до центру Землі", "Подорож з Землі на Місяць", "Подорож капітана Гаттераса", "Діти капітана Гранта" - попросили написати цей твір, бо діти не знали географію, "Робур-завойовник", "Навколо місяця", "20 тисяч льє під водою", "П'ятнадцятирічний капітан". 

(Слайд 9) Марко Вовчок була одним з перших перекладачів його творів не тільки на своїй батьківщині, а й у Європі (всього українська письменниця переклала п’ятнадцять романів Жуля Верна). Романи Жуля Верна в перекладах Марка Вовчка з’являлись друком одночасно із паризькими виданнями. Читачі з прихильнiстю зустрiчали кожний новий твiр французького письменника-фантаста у перекладi Марка Вовчка. Про появу кожного нового тому “Незвичайних мандрiвок” широко повiдомлялося в пресi з похвалами на адресу перекладачки. Не випадково сам письменник-фантаст високо оцінив працю Марка Вовчка і був дуже задоволений, що його твори розповсюджуються у фахово виконаних перекладах. 

Окрім літератури Жуль Верн захоплювався і наукою. (слайд 10) 

2 . Це цікаво знати (слайд 10-12) 

Відкриття, які передбачив Ж. Верн. 

- підводний човен (твір про капітана Немо); 

- літак (Владар світу);

- вертоліт (Робур-завойовник);

- бурова техніка (Подорож до центра землі);

- ракета і польоти в космос; 

- вежа в центрі Європи (до будівництва Ейфелевої вежі) — опис досить схожий;

- штучний супутник;

- міжпланетні подорожі (Гектор Сервадак) …

Лише 10 фантастичних ідей із 180 залишилися нездійсненними.

3. Повідомлення вчителя про історію написання твору "П'ятнадцятирічний капітан" (1878) 

(Слайди 13-15) Вчитель: Сьогодні ми познайомимося з одним із творів Жуля Верна – "П’ятнадцятирічний капітан". Історія його написання така: літо 1877 року Жуль Верн провів у Нанті з сім'єю, багато уваги приділяючи своєму п'ятнадцятирічному синові Мішелю. Жуль Верн охоче бере його з собою на свою яхту «Сен-Мішель» і, споглядаючи хвилі, дає волю уяві. Його син з усіма своїми вадами і чеснотами за сприятливого збігу обставин міг би стати зовсім іншим. Він наділений розумом і завзяттям, але, щоб залишатися на висоті, йому трохи не вистачає здорового глузду. П'ятнадцятирічний хлопчисько, якщо він має характер, на багато що здатний, навіть на героїчні вчинки. А чому б і не на морі? Що може зробити підліток, опинившись сам на сам із морем? Хіба він не спроможний вести корабель? І в уяві письменника виникає образ п’ятнадцятирічного героя.

Коли синові письменника Мішелю виповнилося 15, батько задумав зробити йому незвичайний подарунок. Він подарував йому... Діка Сенда, головного героя його нового роману "П'ятнадцятирічний капітан". Дік Сенд повинен був стати для сина прикладом для наслідування. Адже роман «П’ятнадцятирічний капітан» розкриває тему духовного випробування юного капітана.

4. «Мозковий штурм» (слайд 17)

-

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Гра «Таємничий роман»

(Відповіді учнів)

- Спочатку роман називався «Юний капітан». Як ви гадаєте, чому автор змінив назву?

- До якого жанру можна віднести твір Ж. Верна «П’ятнадцятирічний капітан»

- Пригадайте що таке роман, дайте визначення?

Складання схеми в зошитах

Р О М А Н

ІСТОРИЧНИЙ

АВТОБІОГРА-ФІЧНИЙ

СОЦІАЛЬНИЙ

ПРИГОД-НИЦЬКИЙ

ГЕОГРА-ФІЧНИЙ

 6. Перегляд відеофільму про Ж. Верна. – 4 хв.

7. Аналітичний діалог  «Аналіз джерел» (слайд 18)

- Що нового про письменника дізналися, а що було відомо після перегляду відеофільму?

 

8. Релаксація. Прослуховування і перегляд відеоролика про спокійний океан, шторм в океані.(Відео продовжується, звук тихішає і починається гра «Капітанський місток»)

9. Гра «Капітанський місток». (Учні діляться враженнями від побаченого і власними можливими діями під час шторму, взявши в руки штурвал і відчувши себе капітаном).

(Розповіді учнів).

10. Перегляд фрагменту фільму «П’ятнадцятирічний капітан»

Бесіда з учнями про їхні враження від головного героя.

- Всі впізнали героя фільму? Яким перед нами постає Дік Сенд? (Підвести до визначення теми: роман «П’ятнадцятирічний капітан» розкриває тему духовного випробування юного капітана).

VІ. Аналіз І розділу роману Жуля Верна «П'ятнадцятирічний капітан» 

Учитель. (слайди 19-20) Запрошую вас на борт «Пілігрима». Ми розпочинаємо «Аналітичне дослідження твору», йдучи «слідом за автором». Сьогодні місцем нашої мандрівки є І розділ роману «П'ятнадцятирічний капітан». 

- Пригадайте, яку назву має цей розділ та про що в ньому йдеться? - Поміркуйте, чим є І розділ роману з точки зору композиції? (Це своєрідний пролог і зав'язка сюжетної лінії. Автор знайомить читача з кораблем, його капітаном та пасажирами.) 

- Виразно прочитайте перше речення першого розділу. Як ви думаєте, чому Жуль Верн розпочинає роман з точної вказівки часу й місця перебування шхуни-бригу «Пілігрим»?

- Який корабель називають «шхуною-бригом»? Знайдіть пояснення в підручнику або в повному виданні твору. 

- Які науки використовують вказівку на координати («на 43° 37" південної широти і 165° 19" західної довготи (від Грінвічського меридіана)? (Географія, геодезія, навігація.) 

- Знайдіть у тексті І розділу описи шхуни-бригу «Пілігрим»? З'ясуйте призначення корабля. (Китобійна шхуна.) Доведіть, використовуючи ключові слова, що «Пілігрим» був одним із кращих вітрильників свого часу.

Словникова робота. (слайд 16)

Слово «пілігрим» має два значення:

1. Богомолець, прочанин, що мандрує по святих місцях.

2. Мандрівник. 

- У якому значенні це слово вжите в якості назви шхуни-бригу?

- Поясніть, як було організовано щорічне полювання на китів. Чому такою малочисельною була постійна команда? Доведіть цитатами з тексту, що китобійний промисел був дуже небезпечною справою. (Описані події відбуваються у 1873 році, коли людині вполювати кита було надзвичайно важко й небезпечно.)

- Доведіть текстом, що головним на «Пілігримі» був Капітан Халл. - Які важливі проблеми відразу порушує в своєму творі Жуль Верн? (Хижацьке винищення китів з метою наживи.)

- У чому пролягала проблема тогорічного полювання на китів для команди «Пілігрима»?

- Поясніть, чому на борту китобійної шхуни опинилися жінка, дитина, вчений та стара негритянка?

- Знайдіть в тексті І розділу інформацію про місіс Уелдон. Що це була за жінка?

- Що ви дізналися про сина місіс Уелдон? 

- Хто Такий кузен Бенедікт? Які новаторські художні засоби використовує Жуль Берн для того, щоб познайомити читачів з цим дивакуватим героєм? (Використання наукової інформації.) 

- У сферу яких наук вводить автор читача під час знайомства з кузеном Бенедіктом?

 - Поясніть, як вй розумієте характеристику кузена Бенедікта: «в усій довжелезній особі кузена Бенедікта вгадувався вчений, одна з отих сумирних і добрих натур, які все своє життя — ба навіть у сто років! — залишаються дітьми»?

- Хто з вас читав інші романи Жуля Верна? Якого персонажа-науковця вам нагадує кузен Бенедікт? Чим вони схожі? (Це образ географа Паганеля. Обидва вчені одержимі своєю сферою науки й зовсім не пристосовані до життя.) - Доведіть, що кузен Бенедікт був одержимий своєю роботою? («...кузен Бенедікт застрахував свою колек-цію, заплативши високий внесок. Він уважав її ціннішою за весь китовий жир і вус у трюмі «Пілігрима».)  

- Як перебування на борту «Пілігрима» місіс Уелдон та її супутників змінило плани капітана Халла? 

VІІ. Закріплення. Перевірка знань, отриманих на уроці.

Тест «Все чую, все читаю»

1. Шхуна-бриг «Пілігрим» була:

а) торговим судном; б) судном для прогулянок;

в) китобійним судном; г) судном для перевезення пасажирів.

2. Власником «Пілігрима» був:

а) капітан Халл;     б) містер Уелдон;       в) кузен Бенедикт.

3. Кузен Бенедикт захоплювався:

а) орнітологією;           б) ентомологією;               в) іхтіологією.

4. Негору на кораблі був:

а) коком;                    б) боцманом;                в) звичайним пасажиром.

5. Найстаршим серед врятованих негрів був:

а) Остін;      б)Геркулес;    в) Актеон;           г) Том.

6.   Як загинули капітан Халл і команда „Пілігрима”?

 а) їх вбили Негору та Гарріс;  

 б) їх вбив поранений кит, на якого вони полювали;

 в) вони загинули під час аварії корабля;

 г) їх вбили африканські дикуни.

7. Шхуна «Пілігрим» збилася з курсу, тому що:

а) Дік Сенд ще погано орієнтувався в морській справі;

б) були несприятливі погодні умови;

в) Негору підклав під компас залізяку; г) хтось зламав компас.

8. Африка – «страшне слово», тому що …

а) в Африці багато хижих звірів;

б) в Африці багато дикунів-людоїдів;

в) Африка – країна работорговців і невільників.

9 Опинившись у полоні, Дік Сенд думав про ...

а) план утечі;

б) становище місіс Уелдон і Джека;

в) страшні муки, які чекають на нього.

10.  Кузену Бенедикту вдалося залишити факторію Алвіша, тому що:

а) переслідуючи мантікору, він випадково знайшов кротячий хід під огорожею;

б) він сам викопав підземний хід;

в) йому вдалося непомітно щезнути, змішавшись із юрбою під час поховання Муані-Лунга;

 г) його визволив Геркулес, переодягнувшись у чаклуна.

11. Чому Дінго ненавидів Негору?

 а) бо той вбив його хазяїна Семюеля Вернона;

 б) бо Негоро жорстоко поводився з Дінго;

 в) бо Негоро вбив капітана Халла;

 г) бо Дінго інстинктивно відчував, що Негору – погана людина.

12. У своєму романі Жуль Верн поєднав розповідь про пригоди героїв із:

а) наукою;                б) міфами;               в) казками;           г) легендами.

 

Взаємоперевірка.

1в,   2б,    3б,   4а,   5г,   6б,   7в,   8в,   9б,   10а,   11а,   12а.

 

VІІІ. Підсумок.

1. Перегляд анімації 2 «П’ятнадцятирічний капітан», зробленої учнями класу - 1,05 хв.

2. «Мікрофон»

- Чи хотіли б ви побачити продовження мультфільму? Хто готовий до створення нової серії?

- Виникло бажання дочитати роман до кінця?

ІХ. Оцінка діяльності учнів та мікрогруп.

Учитель. Розвиток науки і техніки в наші дні далеко випередив найсміливіші фантазії Жуля Верна. Нам, власникам мобільних телефонів і персональних комп'ютерів, користувачам Інтернету, сучасникам атомних підводних човнів, корабель капітана Немо не здається чудом. І про космічні польоти ми знаємо сьогодні набагато більше, ніж герої роману Жуля Верна «Із Землі до Місяця». Але книги письменника і сьогодні залишаються серед найулюбленіших: у них живуть і діють люди сміливого, допитливого розуму і благородного серця. Люди, які щиро вірять в перемогу добра і всіма силами душі ненавидять зло. Саме тому сьогоднішні читачі завжди готові вирушити в будь-яку далеку мандрівку разом із героями Жуля Верна — безстрашним Гаттерасом, веселим Мішелем Арданом, розгубленим Паганелем, благородним Діком Сендом. 

Х. Домашнє завдання: (слайд 21)


Список літератури та веб-ресурсів

  1. Клименко В. Механізм творчості: чи можна його розвивати // Шкільний світ. – 2001. - № 1, с. 3-95   
  2.  Коваль В. Уроки словесності в системі національно-патріотичного виховання // Рідна школа. - 1999. - № 6.
  3. Коломієць Н. Інтерактивні технології в особистісно зорієнтованій освіті. //Відкритий урок, - 2006. -№9, - с. 12-16
  4. Концепція національно-патріотичного виховання дітей і молоді, (додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 16. 06. 2015 р.  № 641) //Інтернетресурс. Режим доступу (ІР):
  5. Боженко  Євген    «Жуль  Верн  обіцяв мамі  ніколи  не  подорожувати»   // Зарубіжна література в  навчальних  закладах- 2007  - №5.  с.1-3
  6. Жуль  Верн «П»ятнадцятирічний  капітан», К.: «Веселка»,1990
  7. .Ісаєва  О.О. «Орієнтовне  планування  уроків зарубіжної  літератури . 6 клас»  //Всесвітня  література в  середніх  навчальних закладах  України- 2002 -№2.  с.17-19.
  8.  Канюка  Наталія. «Слідом  за  «Пілігримом» (за романом Жуля  Верна  «П»ятнадцятирічний  капітан» // Зарубіжна література в  навчальних  закладах- 7 - №5.  с.11-14
  9. Наукові  основи  методики   літератури.  Навчально – методичний  посібник ( за  редакцією  Н. Волошиної) – К: , 2002
  10.          Нетреба  Т. М. «Система  уроків   за  творчістю  Жуля  Верна»  // Зарубіжна література в  навчальних  закладах- 2009  - №18.  с.2-12
  11.          Нетреба  Т. М  «Бути  завжди  готовим  до  великих  справ (за романом Жуля  Верна «П»ятнадцятирічний  капітан» »  // Зарубіжна література в  навчальних  закладах- 2007  - №5.  с.3-11
  12.          Паращич В.В. «Усі  уроки  світової  літератури. 6 клас», Харків.:  «Основа»,  2014,с.154 -178
  13.          http://www.ukrlib.com.ua/essay/printout.php?bookid=16&id=100
  14. https://zl.kiev.ua/velych-nauky-ta-znan-romantyka-podorozhej-yak-osnovnyj-pafos-tvoru-zh-verna-p-yatnadtsyatyrichnyj-kapitan/

15. http://ae-lib.org.ua/texts/verne__un_capitaine_de_quinze_ans__ua.htm

16. https://uk.wikipedia.org/wiki

17. https://megogo.net/ua/view/4512-p-yatnadcyatirichniy-kapitan.html

18. https://www.youtube.com/watch?v=5VGBUlM5oJ4

19. dovidka.biz.ua/p-yatnadtsyatirichniy-kapitan-golovni-geroyi/

20. http://dovidka.biz.ua/p-yatnadtsyatirichniy-kapitan-analiz-tvoru/

21. https://www.slideshare.net/ssuser0c1ee5/ss-54852857

22. https://shkolnik.in.ua/tvory/zhyul-vern.html

23. http://www.ukrlib.com.ua/essay/printout.php?id=100&bookid=0

24. http://soshinenie.ru/proslavlennya-sili-lyudskogo-xarakteru-v-romani-zh-verna-p%E2%80%99ygoodreferat.com/vidvazhni-mandrivniki-romanu-zh-verna-p...atnadcyatirichnij-kapitan/

25. Мартиненко С. Як формувати творчу особистість учня, // Відкритий урок, - №12, - с. 22-25

 


Додаткова інформація для вчителя.

(Роман -це великий за обсягом і складний за будовою твір, часто зі значною кількістю дійових осіб, у якому детально зображуються певні життєві події чи явища).

 Коментар учителя

З-поміж великої кількості літературних жанрів Жуль Верн віддавав перевагу роману. Роман дає автору змогу докладно показати історію формування того чи іншого характеру, дослідити певну проблему та вільно пересуватися як у просторі, так і в часі. Існує багато різновидів роману: автобіографічний, історичний, пригодницький тощо.

Складання схеми в зошитах

В основі пригодницького роману лежить якась пригода, незвичайна подія, часто - небезпечна подорож. Для пригодницького роману характерний напружений динамічний сюжет, насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями і несподіваними поворотами в їхньому розвитку (спочатку зачитую визначення, потім диктую їм).

Головний герой пригодницького роману, як правило, - герой у повному розумінні цього слова. Це мужня і благородна особистість, здатна ризикувати власним життям, діяльна й активна людина. "П'ятнадцятирічний капітан" є пригодницьким романом.

Цей твір належить і до так званих географічних романів.

У основі його сюжету - географічна помилка: замість Південної Америки герої роману потрапляють до Африки. При цьому маршрут подорожі "Пілігрима" з одного океану до іншого вивірений до милі й науково обґрунтований. (слайд 7)

1
http://svitliteraturu.ucoz.ua/load/dopomoga_uchnju_i_vchitelju/6_klas/zh_vern_p_39_jatnadcjatirichnij_k
apitan_dopomoga_...

 

docx
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
4133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку