Утілення в образі Синдбада-мореплавця віри в перемогу людини над обставинами

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури в 5 класі дає уявлення про всесвітньо відому збірку казок «1000 і одна ніч» і місце в ній циклу казок про Синдбада-мореплавця; детально аналізує третю подорож Синдбада; розвиває творче мислення, фантазію; виховує повагу до традицій, звичаїв та культури народів Близького Сходу.
Перегляд файлу

Тема уроку. Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець». Утілення в образі Синдбада-мореплавця віри в перемогу людини над  обставинами.

Мета уроку: дати уявлення про всесвітньо відому збірку казок «1000 і одна ніч» і місце в ній циклу казок про Синдбада-мореплавця; розглянути сюжет казки (третьої подорожі),

розвивати творче мислення, фантазію;

виховувати повагу до традицій, звичаїв та культури народів Близького Сходу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.

Є люди, які люблять сидіть вдома, де почуваються найбезпечніше, найзатишніше, і, можливо, за все життя так нікуди й не їздили. Інші ж навпаки, не можуть усидіти вдома, їх ваблять незвідані світи. Це – вічні мандрівники. Мабуть, саме завдяки їм і були зроблені найбільші відкриття. Таким є популярний герой арабських казок Синдбад-Мореплавець. Тож детальніше розберемо, яка вона, ця відважна людина, що в ній та її пригодах фантастичне, а що має під собою реальне підгрунття. Отже, тема сьогоднішнього уроку – Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець». (запис числа, теми уроку в зошити).

Заохочення.

Тому, хто протягом уроку буде найуважнішим, найактивнішим, працьовитим я буду давати посмішки-смайлики, а в кінці уроку ви їх обміняєте на оцінки, чим більше смайликів, тим вища оцінка.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя. Розповідь про Шахерезаду і збірку «1000 і одна ніч».

Розповідають, що в давні часи жив собі цар Шагріяр. Мав він незліченні багатства, розкішні палаци, тисячі рабів і невільниць. Але дружина не шанувала його, і Шагріяр наказав скарати її. Відтоді втратив він спокій, перестав спати ночами, став іще жорстокішим, ніж раніше. Він зненавидів усіх жінок, звелів своєму міністрові-візиру щодня приводити до нього дівчину, і кожній полонянці стинали голову.

Так минуло три роки, і люди, які мали вродливих дочок, тікали з краю Шагріяра світ за очі, рятуючи їх од неминучої смерті.

Якось цар наказав візирові привести в палац нову красуню. Поблукав той містом і, не знайшовши жодної дівчини, подався додому. А у візира було дві дочки: старша — Шагразада, менша — Дуньязада. Шагразада помітила, що батько засмучений, і, дізнавшись про причину його печалі, сказала:

 Віддай мене цареві! Може, я врятую від смерті інших дівчат.

А з Дуньязадою Шагразада домовилась, що та в певний час прийде до палацу, розшукає сестру й скаже умовні слова.

Так і сталося. Дуньязада прийшла до палацу, знайшла Шагразаду, яка вела бесіду з царем, і мовила:

 Сестро, ну ж бо розкажи нам щось цікаве, аби швидше минула ніч.

 Залюбки розкажу, якщо дозволить мені великий цар! — відповіла Шагразада, а Шагріяр зрадів, бо мучився безсонням.

Перша оповідь Шагразади захопила царя. Ніч пролетіла, як одна мить. А коли вранішні промені сонця торкнулися землі, Шагразада урвала свою розповідь на найцікавішому місці! І цар того ранку вперше не звелів стратити невільницю.

Увечері Шагразада знову опинилася у жорстокого царя, й знову розповідала казки до самого ранку, і знову обірвала їх на найцікавішому місці.

Тисячу ночей, майже три роки, розповідала Шагразада царю Шагріяру чудові казки. А коли настала тисяча перша ніч, вона закінчила свою останню казку, і цар сказав їй:

— О Шагразада, я звик до тебе і не звелю стратити тебе навіть тоді, коли ти не зможеш розповісти більше жодної казки. Не потрібно мені нових дружин, жодна дівчина у світі не дорівняється до тебе.

Так, врятувала казкарка Шагразада своє життя і життя багатьох дівчат, яких би напевно стратив цар Шагріяр, якби не заслухався казками розумної дівчини.

Серед розказаних Шагразадою казок були і казка про Синдбада-мореплавця. Казка складається із семи частин, що названі подорожами. Число 7 в арабів-мусульман не в по­шані. І це свідчить про те, що казка виникла десь в інших народів, а опрацьована й записана арабською мовою.

Розповідає казка про завзятого й відважного купця, відкривача нових земель, котрий вирушає в дорогу не так заради зиску, як через свою допитливість.

На сьогоднішній урок ви прочитали третю подорож Синдбада-Мореплавця, тож пригадаємо її зміст і складемо сюжетний ланцюжок.

  1. Складання сюжетного ланцюжка.

Буря --- волохаті люди --- величезний палац --- велет --- вечеря людожера --- вечеря людожера наступного дня --- прийняття рішення --- майстрування корабля --- осліплий велет --- людожер і людожерка --- дракон --- порятунок від дракона --- рятівний корабель.

Ви, як завжди молодці!

  1. Аналітико-інтерпретаційне дослідження:
  • Виразно прочитайте початок казки про третю подорож Синдбада. Знайдіть у цьому фрагменті пояснення, чому Синдбад знову відправляється у далекі світи.
  • Що стало причиною відчаю капітана? Знайдіть у тексті цитати, що характеризують волохатих людей-мавп. Чим вони були небезпечні для купців-мандрівників? Як ви думаєте, чому мавпи не вбили мандрівників? Чи була зустріч з людьми-мавпами найбільшою небезпекою для купців на цьому острові? Доведіть це або спростуйте текстом казки. (Мавпи, вірогідніше за все, самі шукали способу втекти з острова, де панував велетень-людожер. Тому вони вигнали на берег усіх мандрівників, захопили корабель і "попливли хтозна-куди". Подорожні прийшли до "величезного палацу з товстими колонами і міцними стінами".)
  • Чому мандрівники, побачивши у дворі купу кісток, не втекли, а посідали на лаву й поснули?
  • Знайдіть у тексті опис чорного велета. Які деталі у зовнішності велетня вас дивують і лякають найбільше? Чому?
  • Чому велетень, обмацавши Синдбада, випустив його? Яке яскраве порівняння допомагає нам усвідомити всю міру небезпеки, у яку потрапили подорожні? (Велетень обмацував їх "наче різник вівцю".) Хто і чому став першою жертвою людожера?
  • Доведіть, що навіть у такій страшній і небезпечній ситуації людина має зберігати рівновагу, витримку, ясність мислення, а не піддаватися паніці та відчаю. Чому саме Синдбадова ідея порятунку стала основою спроби врятуватися від велетня-людожера?
  • Чому осліплений людожер став для мандрівників ще небезпечнішим? (Він покликав собі на допомогу людожерку.) Доведіть, що грубій силі людожерів протистоїть сила розуму та завбачливість людини. Яку ціну довелося заплатити мандрівникам за порятунок? (Живим залишилися тільки Синдбад та двоє його товаришів.)
  • Які пригоди чекали на врятованих від людожера людей? (потрапили в нову халепу.)
  • Зачитайте фрагмент з третьої оповіді про Синдбада-Мореплавця, у якому розповідається, як героєві вдалося перехитрити дракона. Виокремте та прокоментуйте художні деталі тексту, які демонструють міру небезпеки для життя Синдбада та стан, у якому він перебував. Визначте, що допомогло героєві вижити й на цей раз.
  • Доведіть, що доля весь час простягає Синдбадові руку допомоги. Як ви думаєте, чому?
  • Який сенс має введення до третьої історії повернення Синдбаду його краму капітаном корабля? (Винагорода за винахідливість)
  1. Робота над характеристикою образу
  • Чи сподобався вам Синдбад-Мореплавець?
  •    Назвіть основні риси характеру Синдбада.(Сміливий, безстрашний, допитливий, не впадає у відчай, бореться до останнього, мужній, кмітливий, життєрадісний, оптимістичний, гарний товариш, добрий, чесний.)
  •    Які риси його характеру особливо приваблюють вас?

V. Підсумок уроку.

  1. Літературний диктант

Ви гарно зрозуміли тему уроку, тож тепер ви готові використати свої знання під час написання літературного диктанту.

  1. На що сів Синдбад із товаришами і помандрував морем? (Корабель)
  2. Хто захопив напав на команду Синдбада? (Волохаті люди)
  3. З чого мандрівники пили воду? (З джерела)
  4. Куди потрапили мандрівники після обіду? (До палацу)
  5. Що знаходилося посередині подвір’я? (Рожна і багато кісток)
  6. Від чого прокинулися мандрівники? (Від гуркоту)
  7. Навіщо страховисько обмацувало героїв, як вівцю? (Щоб знайти найгладкішого)
  8. Кого першим з’їв людожер? (Капітана)
  9. Що мандрівники хотіли знайти на острові, але ніде не знаходили? (Схованку)
  10. Що зробили мандрівники людожеру, рятуючись від нього? (Осліпили)
  11. Що кидали людожери в корабель мандрівників, що тікали від них? (Уламки скель)
  12. Хто напав на мандрівників після порятунку від людожерів? (Дракон)

VІ. Домашнє завдання.

  1. Прочитати одну із 7-ми подорожей Синдбада-Мореплавця.
  2. Підібрати цитати до характеристики Синдбада-мореплавця.


Буря

 

волохаті люди 

величезний палац

 

велет

 

вечеря людожера

 

 

 

вечеря людожера наступного дня 

 

прийняття рішення 

 

 

майстру вання корабля

 

 осліплий велет

 

людожер і людожерка 

дракон

  порятунок від дракона  рятівний корабель

docx
Додано
16 квітня 2020
Переглядів
1832
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку