Як ваш настрій? Упевнена, що хороший! Ви молодчинки! А знаєте чому? Тому що ми з вами завершили вивчення Самостійної частини мови – Дієслова. На цьому уроці спробуємо все узагальнити та систематизувати, щоб у повсякденному мовленні ви правильно вживали дієслова, грамотно писали й успішно склали підсумковий тест та ЗНО.
Морфологічні ознаки - вид (доконаний,недоконаний)- спосіб (дійсний, умовний, наказовий)- час (теперішній, минулий, майбутній)- особа (перша – я, ми: друга – ти, ви: третя – він, вона, воно, вони)у теперішньому й майбутньому часах.- рід (чоловічій, жіночій, середній) у минулому часі- число (однина, множина)Синтаксична роль. У реченні дієслово найчастіше є присудком. НАПРИКЛАД: Учні розмірковують над завданням.
Інфінітив, або неозначена форма дієслова, - це початкова формадієслова, яка означає дію, але не виражає способу, часу, особи, числа, роду, відповідає на запитання що робити? що зробити? та закінчується на суфікси – ти, - ть. НАПРИКЛАД: фотографувати, міркувати, стрибати, фотографувать, міркувать, стрибать.
1. Творче конструювання До цих слів потрібно дібрати якнайбільше дієслів Дощ - .. Листя – .. Двері -… Пшениця – …2. Скласти міні-твір на тему «Мій сьогоднішній день» який складатиметься тільки з дієслів (індивідуальна робота)Приклад: Мій сьогоднішній день. Задзвенів. Прокинулася. Умилася. Почистила. Розбудила. Погодувала. Поснідала. Допомогла зібратися. Одяглася. Взулася. Вийшла. Пішла. Прийшла. Проводжу. Стою. Посміхаюся.