Узагальнення педагогічного досвіду.Мовна розминка як найефективніший інтерактивний метод підвищення орфографічних умінь і навичок студентів.

Про матеріал
Методичні рекомендації щодо використання інтерактивних методів навчання на заняттях української мови представлені узагальненням досвіду роботи викладача української мови і опробовані на практиці під час освітнього процесу."Мовна розминка" складається з 14 комплексів,з яких можна розпочинати кожне заняття і удосконалювати мовознавчі навички студентів.
Перегляд файлу

[1]Узагальнення педагогічного досвіду.

Мовна розминка як найефективніший інтерактивний метод підвищення орфографічних умінь в навичок студентів.

Яка причина недостатньо стійких умінь і навичок  студентів з орфографії і пунктуації?

     Недостатня розвиненість умінь і навичок студентів з орфографії та пунктуації зумовлюється кількома причинами:

  • вплив мовного оточення;
  •  бідність словникового запасу внаслідок малого обсягу позакласного читання;
  • незнання теоретичного матеріалу, не усвідомлення  студентами правил;
  • низький розвиток мислення у, як наслідок, невміння використовувати правила та аналізувати й умотивовувати вибір орфограм і пунктограм;
  • недостатньо ефективна практика вироблення грамотного письма;
  • несистематична робота щодо повторення матеріалу.

     Повне усвідомлення системи правил, абсолютне знання їх (з усіма виняткам та примітками), а тоді доведене до автоматизму застосування приводить до оволодіння грамотним письмом. Підвищення рівня грамотності студентів є чи не найскладнішим завданням, яке спонукає  викладача до пошуку ефективних форм і методів удосконалення мовленнєвої культури студентів.

 

Важливим моментом для позитивного розв’язання проблеми формування орфографічної грамотності студентів є розробка системи вправ, при виконанні яких відбувається процес перетворення свідомої діяльності щодо застосування правила правопису на діяльність автоматичну.

 

 

Які  шляхи розв’язання проблеми формування орфографічних і пунктуаційних умінь й навичок cтудентів?

     Одним із шляхів розв’язання цієї проблеми є комплекс практичного матеріалу «Мовна розминка», до якого входить система вправ і завдань з орфографії, пунктуації, лексики, морфології.

Яка структура мовної розминки?

     Ми пропонуємо вашій увазі 14 комплексів завдань для мовної розминки (за винятком занять письмового розвитку зв’язного мовлення). Матеріал узятий із розділів: «Відомості синтаксису і пунктуації», «Фонетика», «Орфоепія», «Орфографія», «Будова слова», «Лексикологія»; з розділів: «Словотвір», «Морфологія (іменник, прикметник, числівник, займенник)», поступово вводяться завдання на повторення дієслова, дієприкметника, дієприслівника службових частин мови.

Які завдання можна вирішити за допомогою мовної розминки?

За допомогою можної розминки можна:

- відновити, розширити, закріпити й систематизувати знання студентів з української мови (фонетики, морфології, орфографії);

- формувати уявлення про мову як про єдину систему;

- інтенсифікувати навчальний процес;

- значно поліпшити орфографічну та пунктуаційну грамотність  студентів, формувати орфографічну пильність ;

- робити повторення навчального матеріалу не епізодичним, а системним;

- урізноманітнити форми роботи на лекціях;

- розвивати зорову пам’ять студентів ,мислення, уміння аналізувати, узагальнювати матеріал, виділяти головне;

- виховувати почуття відповідальності, добросовісності;

- актуалізувати потрібні на лекції знання.

Для досягнення ефективності вивчення правил орфографії навчальний процес слід організувати з позиції системного і діяльнісного підходів, із застосуванням методів проблемного характеру.

Чому саме мовну розминку можна вважати ефективним прийомом формування орфографічної грамотності?

По-перше, згідно з правилами поетапного формування розумових дій, будь-яка операція (написання слів, розстановка розділових знаків) починається з розгорнутої зовнішньої мови: студент формує через мову все, що виконує практично. Ось чому на цьому етапі формування навичок грамотного письма під час виконання різних завдань важливе пояснення  студентом всіх орфограм і пунктограм.

На цьому етапі дія набуває автоматичного характеру, стає недоступною для самоспостереження.

По-друге, психологи стверджують, що триваліше у пам’яті буде зберігатися той матеріал, який:

  • багато разів повторюється;
  • постійно використовується на уроках;
  • добре зрозумілий, вивчений;
  • запам’ятований з установкою «запам’ятати надовго».

Але головною умовою збереження знань э використання цієї інформації на практиці, в діяльності.

      Для якісного запам’ятовування різноманітних форм повторення моє велике значення. Воно дає можливість по-новому подивитися на вже відомий матеріал, необхідно організувати повторення так, щоб воно включало в себе щось нове.

     Тому у системі вправ мовної розминки використані різноманітні форми завдань.

По-третє, за короткий час можна повторити матеріал різних розділів.

     По-четверте, завдання мовної розминки задають швидкий темп проведення лекції.

Таким чином, формування розумових дій переходить у мову внутрішню, дії виконуються беззвучно, проговорюються про себе, а вже потім згортаються в розумову операцію – уміння – навички. Тобто якщо  не достатньо грамотний  студент буде гарно вчити правила з орфографії і синтаксису, частіше повторюватиме до вироблення навичок, то в нього з’явиться більше шансів почати писати грамотно.

Ефективність даного методу доведена практикою.Систематичне використання  «Мовної розминки»на лекціях з української мови  і перевірка знань студентів за допомогою словникових диктантів дає право стверджувати.що рівень знань студентів із розділу «Орфографія» підвищився на 30-35 відсотків,з інших розділів- на 20 відсотків.

Комплекс 1

  1. Духмяний, мілйон, дит’ясла, сільський, сузір’я.

Знайдіть в словах помилки, поясніть правильне написання.

  1. Своїх, сонця, буяти, ліс, сон, ллє.

Назвіть слова, які не можна переносити. Пригадайте правила переносу слів.

  1. Київ, друг, Петро, Дніпро, син.

Від поданих іменників утворіть кличний відмінок, поясніть чергування приголосних.

  1. Ро...кидають, пр…добрий, бе…барвний, бе…строковий, бе…карно.

Поясніть написання слів, розберіть слова за будовою.

  1.          :           ,           ,         .                         ,          ,          ­­-           .

За схемами складіть речення. Поясніть розстановку розділових знаків.

Комплекс 2

  1. Хворостняк, баласний, щасливий, областний, проїзний.

Знайдіть слово з помилкою, поясніть його правильне написання.

  1. Ло..ка,  ане..дот,  во..кий,  ко..ьба,  голу..ка,  фу..бол,  стру..ка

Вставте пропущенні букви, вкажіть, яким чином перевіряємо правильність написання.

 

  1. Заєць, собака, лисиця, соловей, Настя.

Від поданих іменників утворіть присвійні прикметники. Що таке іменник? Що таке прикметник? Які є групи прикметників за значенням? Як творяться присвійні прикметники?

  1.  

 

Доберіть слова, які б відповідали схемам.

  1. Незабаром сюди мав приїхати учитель.  (Ю.Мушкетик).

Визначте граматичну основу речення. Дайте характеристику речення.

Комплекс 3

  1. Пір’я, солом’яний, мавп’ячий, бур’ян, зіп’явся, верф’ю.

Знайдіть слово з помилкою. Розкажіть, коли вживається апостроф.

  1. Карабах, Париж, Запоріжжя, Овруч, казах.

Від поданих іменників утворіть прикметники із суфіксом –ськ-. Поясніть написання.

  1. Хочуть, носять, бачуть, кроять, клеять.

Визначте дієслово, в особливому закінченні якого допущено помилку.

  1. Розумний, правдивий, донині, кмітливість, вибігти, льодохід, зелень.

     Назвіть спосіб творення кожного із слів.

  1. Яке це щастя, друже мій, горіти, а не тліть!  (В.Сосюра).

Поясніть розстановку розділових знаків. О таке звертання? Які розділові знаки ставляться в реченні зі звертанням?

Комплекс 4

  1. Мар(кк/к)о, т(нн/н)а, не(тт/т)о, ба(сс/с)ейн, пі(цц/ц)а, а(пп/п)етит.

Розкрийте дужки, поясніть написання.

  1. Електро/поїзд, двох/сот/ліття, газо/мотор, лісо/смуга, перекоти/поле, льон/сирець.

Поясніть написання іменників. Коли іменники пишуться разом? Коли через дефіс?

  1. Вчитися ні/коли не/пізно.

Поясніть написання часток не, ні у цьому прислів’ї.

  1. Книжковий магазин вже зачинено. У нього чудовий музичний слух.

Виправте помилки у реченнях. Яка причина цих помилок.

  1. Умань одне із старовинних міст України.

Розставте розділові знаки, поясніть їхнє вживання.

  Комплекс 5

  1. ..рошений, ..пекти, ..цідити, ..бити, ...колотити, …малювати.

Вставте префікс з-, с- у подані слова. Поясніть написання.

  1. Шіс..надять, п..нал, кал..ндар, щас..ливий.

Вставте пропущені букви, поясніть написання. Визначте часини мови.

  1. Землетрус, квітка, загін, клімат, лікар, півострів, Нестор-літописець.

Визначте іменники – назви істот і назви неістот, поставте в родовому      відмінку однини, поясніть написання закінчень.

  1. Дрова, новий, ознаки, олень, приятель, Сумщина, дочка, вимова.

Прочитайте слова, правильно наголошуючи. Що ви знаєте про наголос?

  1. Мабуть, по-моєму, здається.

Кладіть речення. Щоб подані слова були вставними. Поясність розстановку розділових знаків при вставних словах. Які слова називаються вставними? Які вставні слова ви знаєте?

Комплекс 6

  1. Дядичко, бичечок, сонечко, сестричка, криничка.

Знайдіть слово с помилкою, поясніть написання.

  1. Слёзы, лён, Лёня, Алёша, сегодня, к нему.

Перекладіть слова українською, поясніть правопис.

  1. Осідлав, оніміла, авансую, уколисувати, точиш, бачитиму, бігли.

Визначте час дієслів і дієвідміну. Що таке дієслово? Які часи дієслова ви знаєте? Як визначити дієвідміну дієслова?

  1. Любов, добро, життя,день, щастя,радість.

До поданих слів доберіть антоніми. Які слова називають антонімами?

  1. Розгулялася буря.

Поширте речення. Зробіть синтаксичний аналіз.

Комплекс 7

  1. (Будь)кого, (аби)кому, чий(небудь), (де)який, чий(сь), (хтозна)якими.

Розкрийте дужки, поясніть написання.

  1. Корін..я, віт..я, стат..я, ал..ея, клас.., лист..я, сум..а, нет..о.

Уставте літери. Поясніть написання. Коли відбувається подовження в словах іншомовного походження?

  1. Гострий, сміливий, щасливий, бузковий, мертвий.

Утворіть ступені порівняння прикметників. Від яких прикметників ступені порівняння не утворюються?

  1. Виразне, вимога, житло, зв’язний, водопровід, дочка, кропива, спина.

Поставте наголос у словах.

  1. (Хороший) результати, не знати (втома), турбуватися про (сестра), (чарівна) пісні.

Утворіть від поданих слів словосполучення, визначте головне і залежне слово.

Комплекс 8

  1. Черкаси, молодець, товариш, Запоріжжя, козак.

Утворіть від поданих слів словосполучення, визначте головне і залежне слово.

  1. Не/безпека, не/він, не/евакуйований, не/вчасно, не/економити, не/успіваючи, не/обклеїв, не/дерев’яний, а металевий.

Поясніть написання не зі словами. Як не пишеться з  різними частинами мови?

  1. Іван, Петро, Василь, Олексій, Валерій, Матвій, Ілля.

Від поданих імен утворіть чоловіче й жіноче ім’я по батькові.

  1. Виставляти зуби на показ; вбити двох зайців; розбити глека; спіймати блазня.

Поясніть значення фразеологізмів. Що таке фразеологізм? Наведіть власні приклади фразеологізмів.

  1. Видно,зрозуміло.

Складіть по два речення з поданими словами так, щоб вони в одному реченні були вставними, а в другому – членами речення.

 

Комплекс 9

  1. (Пів)Києва, (пів)огірка, (пів)яблука, (пів)столу, (пів)Одеси, (пів)острів.

Розкрийте дужки, поясніть написання.

  1. Ч..р..вик, ст…ж..чка, н..сти, хв…лина, потр..бувати. м..дальйон, сх…лятися.

Поясніть написання. Що таке чергування? Визначте,у яких словах відбувається чергування голосних звуків. Чому?

  1. Круч..ю, тиш..ю, вишн..ю, ро..м, кущ..м, душ..ю, школяр..м.

Вставте пропущені букви, поясніть написання закінчень іменників.

  1. Холодний день, різкий вітер, лютий звір, сердитий дід.

Утворіть нові словосполучення, у яких би виділені слова вживалися б у переносному значенні. Що таке переносне значення слова?

 

  1.               «П м», - с а.                                     Са: «П м!»

    За поданими схемами складіть речення. Поясніть розстановку розділових знаків у реченнях з прямою мовою.

Комплекс 10

  1. Навік(і,и), заввишки(і,и), насторож(і,и), по-товариськ(і,и), залюбк(і,и).

Розкрийте дужки,я поясніть написання и, і в кінці прислівника.

  1. Старан..ий, жит..я, бе..захисний, облич..я, без доріж..я, колос..я, здорове..ий.

Уставте літери. Поясніть написання. Яка різниця між подвоєнням і подовженням? Поясніть правопис числівників.

  1. До 972 додати 59, від 1576 відняти 243.

Прочитайте. Поясніть правопис числівників.

  1. У цьому магазині товар самий дешевий. У святочні вечори вулиці ярко освічені.

Виправте помилки у реченнях.

  1. Наука й труд знання і школа дбайливо кличуть до мети.

Поясніть розстановку розділових знаків. Зробіть синтаксичний аналіз речення.

Комплекс 11

  1. Сестра, село, сосна, сорока, дорогий.

Визначте, у якому слові відбувається чергування о, е з і, наведіть власні приклади.

  1. Організація об’єднаних націй, республіка молдова, газета літературна україна, спілка письменників україни, день незалежності.

Виправте помилки. Поясніть написання. Пригадайте правила вживання великої букви.

  1. Творчість, річ, кров, сіль, доблесть, далеч, печаль, свіжість.

Поставте іменники в орудному відмінку однини, поясніть написання.

  1. Сиво.., світо.., тисячо.., хлібо.., корабле.., дощо.., чорно... .

Утворіть складні слова, поясніть написання.

  1. Яка ти розкішна земле думала Маланка весело засівати тебе хлібом прикрашати зелом. ( М. Коцюбинський)

Розставте розділові знаки, поясніть їхнє вживання.

Комплекс 12

  1. Зоре(пад), боє(запаси), (полу)мисок, літак(снаряд), (пів)Європи, лісо(степ).

Розкрийте дужки, поясніть написання.

  1. Кавказ..кий, тюр..ма, різ..бяр, ремін..чик, щіл..ний, дон..ка, дон..чий, сніп.., кров.., брен..кіт.

Уставте, де потрібно, м’який знак, поясніть написання слів.

  1. Один, сорок, мільйон, п’ятдесят, два, тисяча дев’ятсот сімдесят п’ять.

Від поданих кількісних числівників утворіть порядкові. Які числівники називаються кількісними, порядковими?

  1. Озеленення, пофарбований, правнучок.

Доберіть до поданих слів спільнокореневі, утворіть словотворчий ланцюг. Які способи словотворення ви знаєте?

  1. На подвір’ї нікого не було… . У темряві вулиці спалахнули фари… .

Утворіть складні речення, поясніть розстановку розділових знаків.

Комплекс 13

  1. Одеса, Київ, Чернівці, казах, Прага.

Укажіть слово, у якому при словотворенні відбувається чергування приголосних.

  1. Старан..ий, жит..я, бе..захисний, облич..я, знан..я, бездоріж..я, Донеч..ина, здорове..ий.

Уставте пропущені букви, поясніть написання.

  1. Дужий, високий, вузький, низький, красивий.

Утворіть вищий ступінь порівняння прикметників, поясніть чергування приголосних.

  1. Оволодівати (наука), учитися (ремесло), завдавати (шкода).

Поставте слова, записані в дужках, у потрібному відмінку.

  1. Ой ти поле моє незаймане не хвилюй душі. Моя ти доле молодая не покидай мене.

Розставте розділові знаки, поясніть написання.

Комплекс 14

  1. Голова верховної ради, автомобіль запорожець, місто біла церква, велика ведмедиця, біблія.

Виправте помилки, поясніть правильне написання. Пригадайте правила вживання великої букви.

  1. Соня..ник, ру..ния, безпе..ний, міся..ний, пшени..ний, торі..ний, сма..ний, залізни..ний.

Уставте пропущенні букви. Поясніть написання.

  1. Без дороги, над водою, між лісом, під землею, за рікою, без голосу.

 

 

1


[1]

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
26 грудня 2022
Переглядів
393
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку