Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово».Морфологічний розбір дієслів

Про матеріал

Мета:систематизувати й узагальнити вивчене про дієслово, як частину мови,удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова,його синтаксичну роль, визначати морфологічні ознаки дієслова; розвивати логічне мислення, культуру мовлення, уважність, вдумливість, увагу, пам*ять, творчі здібності учнів; удосконалювати орфографічну грамотність; виховувати любов і повагу до мови та традицій свого народу

Перегляд файлу

Урок 30                                 7 клас              укр..мова         ­­­­­______

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово».Морфологічний розбір дієслів

Мета:  систематизувати й узагальнити  вивчене про дієслово, як частину мови,удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова,його синтаксичну роль, визначати морфологічні ознаки дієслова; розвивати логічне  мислення, культуру мовлення, уважність, вдумливість, увагу, пам*ять, творчі здібності учнів; удосконалювати орфографічну грамотність;  виховувати любов і повагу до мови та традицій свого народу.

Обладнання:  сигнальні картки,  презентація «Узагальнення і систематизація знань про дієслово», проектор.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.

Епіграф уроку: 

                                           «Знання – це скарб, а вміння вчитись – ключ до нього».

                                                                                              (Народна творчість).

Хід уроку

  1. Організація класу
  • Добридень всім: всім учням і гостям,
  • Здоров*я щиро зичу Вам.
  1. Повідомлення теми і мети уроку. Ознайомлення з епіграфом. Мотивація навчальної діяльності.

-Любі учні! Ще один урок

До вас прийшов за розкладом сьогодні.

Отож озброймось книгою й пером,

Щоб упірнуть у мовну нам безодню!!!

Ми закінчили вивчати тему «Дієслово» з великого розділу мовознавчої науки «Морфологія».

    Сьогодні урок узагальнення й систематизації знань із цієї теми. Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати дієслова, визначати їх граматичні ознаки, правильно використовувати дієслова в мовленні.

    Гадаю, під час сьогоднішньої роботи ви не загубитеся в часі, подолаєте перехідність, не спіткнетеся через дієвідміну, впораєтеся з видом, для вас не стане перешкодою стан. І взагалі, робота з дією буде корисною і цікавою. І ви з нею справитеся легко.

Листопад надворі,

В класі тиша й лад.

Там кружляє листя,

Тут - всі парти в ряд.

Не лінуйтесь, діти,

Дійте словом,

Адже ми повторюємо «Дієслово».

-Сьогодні у нас незвичайний урок….урок-змагання.

Запишемо у зошит сьогоднішню дату та класна робота.

-Запишіть, будь ласка, тему і епіграф у зошити.

 

А девізом нашого уроку будуть слова:

Не намагайся бути першим,

А намагайся бути кращим!!!

-У нас є дві команди. Успіх команди буде залежати від кожного із вас. Тож протягом змагання підтримуйте один одного, будьте уважними та активними.

Підніміться капітани та оголосіть назву своєї  команди.

Команда «Розумники» - 

Команда «Знавці» -

Бажаю успіху командам, і хай переможе сильніший!!!

 

III. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

1. Лінгвістичний двобій. Робота у парах.

  • Що називається дієсловом і на які питання він відповідає? Навести приклади.
  • Які є особливі форми дієслова?
  •  Що таке інфінітив?

 

  • 1. Що таке перехідні  дієслова? Навести приклади.
  • 2. Які це неперехідні дієслова?
  • 3. Які є два види дієслів? Навести приклади.

 

  • Які часові форми дієслова ви знаєте?
  • Назвіть особові закінчення дієслів 1 та 2 дієвідмін? Наведіть приклади.
  •  Скільки способів має дієслово? Назвіть іх, наведіть приклади.

 

  • 1. Які дієслова називаються безособовими?
  • 2.Скільки існує способів творення дієслів?
  • 3.  Розкажіть правила написання не з дієсловами?  Наведіть приклади.

 

Гра "Хто зайвий.

 Вилучити з кожного ряду "зайве" слово. Свою думку обґрунтувати.

1 група

   Жити, щасливчик, ходити.

    Їхати, летіти, чарівний.

2 група

    Сміятися, розмова, хвилюватися.

    Розум, думати, розуміти.

 

Гра «Упізнай мене»

   Почувши дієслова, які є неозначеною формою(інфінітив),  плещіть у долоні.

Малює, малювати, намалював, читати, співати, стрибає, будує, вірити, зрадіти, стає, відмовляють, відходити, скасував, наголосив, старіти.  

Гра «Мій день»

-Скласти розповідь (жарт) на тему «Мій день», використовуючи тільки дієслова минулого часу.

(Прокинувся, вмився, поснідав, пішов, запізнився, вибачився, покуняв, повернувся….)

 

Конкурс капітанів

Вправа з лінгвістичним ключем

Завдання: виписати безособові дієслова. Якщо правильно випишете слова, то з других букв отримаєте ключове слово.

   Одягає, малює, смеркає, працює, оглядає, хочеться, рухається, обманює, світає, допомагає, вітає, замело, гріє.

Ключ: МОВА.

Гра “Веселі перегони

 

  • Перевірка знань за допомогою сигнальних карток. Відповідь “так” – зелений колір, відповідь “ні” – червоний.
  • Всі дієслова недоконаного виду:
  • Писати, писав, пишу, написав?
  • Всі дієслова доконаного виду:

-Перевірити, пройти, купити?

  • Всі дієслова вжито в майб.часі I.ос.мн.:

-Звикатимемо, малюватимемо, увікмнемо?

  • Кожне з дієслів має форму теперішнього часу:

-Знайомимось, несемо, зеленіють?

  • Кожне дієслово належить до I дієвідміни?
  • Берегти, співати, стояти?
  • Всі дієслова пишуться без м*якого знака?

- Дізнаєшся, цікавишся, признаєшся?

 

                     ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

Гра  "Кодований диктант".

    Я читаю текст, а ви записуєте не слова, а цифри: якщо почули дієслово I дієвідміни – пишете цифру 1, а якщо II- цифру 2.

Дієслово -  слово діє:

Ходить, робить, носить, сіє,

Слово плаче і радіє,

Усміхається і мріє.

Вірить, любить і жаліє.

Відповідь:                               1,

                                                2, 2, 2,1,

                                                   1,1,

                                                    1,1,

                                                        2,2,1.

Гра «Час»

Я  називаю слово, а ви записуєте у три стовпчики , який це час.

  Пишається,  присягнем, розмолотив, буду малювати,зустрічає, думав, сказав,радію,  буду мріяти.

Відповідь: Минулий час: розмолотив, думав, сказав.

                  Теперішній час:  пишається, зустрічає, радію.

                  Майбутній час:  присягнем, буду малювати, буду мріяти.

 

 

Гра « Ерудити»

Замінити фразеологізми дієсловами.

-Плутатись під ногами- заважати.

-Читати проповідь- критикувати.

-Пекти раків-червоніти.

-Мозолити руки- працювати.

-Розсипати кислиці- плакати.

-Задирати ніс- зазнаватися.

 

-До якої форми дієслова належать записані відповіді(дієслова)?

(Інфінітив)

 

Вправа «Способи дієслів»

Завдання: Виберіть по 1 гравцю і біля дошки запишіть дієслова тільки умовного способу.

    Осипається, працюйте, робив би, сказала б, падає, працюйте, ріжте, трудиться, бриніла б, аналізуй, ходив би.

Відповідь:  робив би, сказала б, бриніла б, ходив би.

 

Словниковий диктант із поясненням орфограм.

2 учні працюють біля дошки, інші – у зошитах.

 Хочу вам прочитати ось таку лінгвістичну казку.

Частка НЕ і Дієслово.

   Жило-було собі Дієслово. Воно дуже любило читати, мріяти, гуляти, знайомитись, товаришувати, і було слухняним-слухняним. Одного разу на прогулянці Дієслово зустрілось із часткою НЕ. Так вони здружились, що стали не розлий вода. Але з того часу Дієслово перестало бути слухняним: воно вже не читає, не мріє, не гуляє, не допомагає, не слухає нікого. Розсердилась мати Морфологія і покликала до себе сестру Орфографію на раду. Що робити з Дієсловом? Воно зовсім від рук відбилось!

    Я знаю, що треба зробити! - сказала Орфографія. - Я видам закон, за яким частка НЕ з Дієсловом буде писатися окремо. А щоб не зруйнувати зовсім їх дружбу, дозволю НЕ писатися разом із Дієсловами тоді, коли вони не зможуть вживатися без частки НЕ, або тоді, коли НЕ буде частиною префікса НЕДО-.

    На тому й порішили. І з тих пір Дієслово знову стало слухняне, товаришує з часткою НЕ, ллє не зловживає цим, робить все за законами Орфографії.

Не виконав, нездужати(=хворіти), недочути, не написав, непокоїтися, недослухати, не пише, надобігти.

 

КРОСВОРД

1. Розгадування кросворду.

Д - у якому стані використано дієслово бачу?(дійсний)

І - як ще можна назвати початкову форму дієслова? (інфінітив)

Є - замініть синонімічним слово маю

С - що буває умовним, наказовим і дійсним? (стан)

Л - поставте слово лити у форму 3 ос. дн. теп. часу: (ллє)

О - коли рід не визначається? (у множині)

В - що можна визначити, поставивши слово у форму 3 ос. мн. теп. часу? (дієвідміну) О — до якого виду відноситься слово намалював? (доконаний)

6. Підсумок уроку

Підрахування балів на дошці та вручення грамот і призів.

Оцінювання учнів та виставлення оцінок.

- А закінчити наш урок хотілось ось такими словами:

Ви вдало, друзі, всі попрацювали,

Ще розумнішими на кілька кроків стали,

Тож хай осінній смуток вас минає,

А наша зустріч добрий слід лишає.

7. Домашнє завдання.

(підготуватися до к.р.)

 

 

 

docx
Додано
7 липня 2018
Переглядів
2587
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку