Велике переселення народів. Утворення «варварських королівств»

Про матеріал
Конспект 3-ого уроку з Всесвітньої історії. Побудований матеріал за новим підручником Ігоря Щупака. Даний конспект допоможе: сформувати в учнів уявлення про причини виникнення середньовічної Європи; формувати вміння визначати причинно-наслідкові зв’язки між окремими подіями; установити зв’язок між Великим переселенням народів та виникненням варварських королівств; охарактеризувати Франкське королівство; розвивати вміння учнів порівнювати держави Стародавнього світу й Середньовіччя; виховний момент уроку реалізувати шляхом аналізу методів діяльності короля франків Хлодвіга
Перегляд файлу

Тема: Велике переселення народів. Утворення «варварських королівств».

Мета:  сформувати в учнів уявлення про причини виникнення середньовічної Європи; формувати вміння визначати причинно-наслідкові зв’язки між окремими подіями; установити зв’язок між Великим переселенням народів та виникненням варварських королівств; охарактеризувати Франкське королівство; розвивати вміння учнів порівнювати держави Стародавнього світу й Середньовіччя; виховний момент уроку реалізувати шляхом аналізу методів діяльності короля франків Хлодвіга.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:  підручник «Всесвітня історія» Щупак Ігора, атлас, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.

Очікувані результати

         Після уроку учні зможуть:

  •    показувати на карті напрямки Великого переселення народів, кордони варварських королівств, Франкської держави;
  •    описувати життя германських племен;
  •    визначати причини падіння Західної Римської імперії, називати час існування Франкської держави Меровінгів ;
  •    порівнювати держави Стародавнього світу та Середньовіччя;
  •    застосовувати й пояснювати на прикладах основні поняття та терміни.

Основні поняття: Велике переселення народів, германці, варвари, династія, варварські  королівства, «Салічна правда».

Основні події:

476 р.— падіння Західної Римської імперії;

486 р.— заснування Франкського королівства.

Хід уроку

І. Організаційна частина уроку

ІІ. Актуалізація знань

Перевірка домашнього завдання.

Усне опитування.

  1. На які періоди вчені поділяють історію людства?
  2. Що вивчає історія середніх віків? Яке місце посідає вона в загальній історії?
  3. Назвіть хронологічні межі доби Середньовіччя. Визначте періодизацію історії середніх віків.
  4. Як учені дізнаються про життя людей у часи Середньовіччя? Назвіть основні джерела історії середніх віків.
  5. В європейській історичній науці закріпилися межі Середньовіччя, визначені 476 р. та відкриттям Америки Колумбом у 1492 р. Як ви вважаєте, Середньовіччя як історична доба обмежується певними датами чи поступово зароджується і поступово змінюється наступною добою?

Закінчіть речення.

1. Епоху історії, яка наступила після  стародавнього світу, називають __ (Середньовіччям).

2. Ця епоха історії починається з __ (падіння Західної Римської імперії).

3. Епоха Середньовіччя ділиться на періоди: __, __, __ (раннє, середнє, пізнє).

III. Мотивація навчальної діяльності

У IV ст. розпочалося масштабне переміщення різних племен, що ввійшло в історію як Велике переселення народів (IV-VII ст.). Воно мало кілька причин: різке похолодання на півночі Європи, що змушувало людей шукати нові пасовища для худоби; посилення майнової і соціальної нерівності; зростання ролі вождів і знаті, їхнє прагнення до захоплення нових земель і воєнної здобичі. Войовничих переселенців — варварів (так римляни називали усіх не римлян: германців, слов'ян, гунів та інших народів) — вабили багаті землі та впорядковані міста Римської імперії. Вони переселялися сюди зі своїми родинами, домашнім майном, худобою. Такі переселення людей називають міграцією.

    План

  1. Велике переселення народів і падіння Західної Римської імперії.
  2. Утворення «варварських королівств».
  3. Франкська держава. Хлодвіг.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

Войовничих переселенців — варварів (так римляни називали усіх не римлян: германців, слов'ян, гунів та інших народів) — вабили багаті землі та впорядковані міста Римської імперії. Вони переселялися сюди зі своїми родинами, домашнім майном, худобою. Такі переселення людей називають міграцією.

1. Робота з поняттями.

Міграція (лат. тідгайо, від тідго — переходжу, переселяюся) — зміна постійного місця проживання людей, їхнє переміщення до іншого географічного регіону, до іншої країни.

2. Робота з картою. 

Для жителів Римської імперії Європа - це північне узбережжя Середземного моря. Величезні простори Західної, Центральної та Східної Європи лежали за межами уявлень римлян про культурний світ і були лише світом варварів.

Запитання

1) Звідки походить слово «варвар»?

2) Кого римляни називали варварами?

(для римлян варварами були народи, що жили на величезних просторах сучасної Європи: слов’яни, кельти, германці)

3. Робота з підручником (історичне джерело с. 16).

 

 

Ослабленій після поділу в 395 р. Римській імперії дедалі важче було протистояти навалам варварів. Протягом наступних десятиліть «вічне місто» Рим зазнає страхітливого спустошення внаслідок навали варварів.

Робота з поняттями.

Вандалізм (від «вандали») — зловмисне руйнування культурно-історичних пам'яток, матеріальних і культурних цінностей і майна.

 Перегляд відео «Битва на каталаунських полях», перехід для перегляду с. 16 (QR-код).

Перегляньте відео і дайте відповіді на запитання:

1. Чому варварські племена франків, вестготів, бургундів у битві виступили на боці римлян?

2. Чому битву на Каталаунських полях називають «битвою народів»?

У 476 р. ватажок найманців із племен варварів Одоакр скинув останнього римського імператора Ромула Августула й оголосив, що Західну Римську імперію знищено. Господарський, державний і суспільний лад імперії було зруйновано повстаннями невдоволених пригнобленням простих людей і навалами варварів. Водночас із падінням Риму закінчилася й епоха Стародавнього світу.

У часи Великого переселення народів Римська імперія виявилася неспроможною зупинити варварські переселення у свої володіння. Не маючи змоги подолати варварів, римські правителі часто надавали їм для розселення землі римських провінцій. На нових місцях вожді варварських племен проголошували себе королями (верховними правителями) — так в умовах розпаду Західної Римської імперії у V ст. постали «варварські королівства».

В V ст. по всій території Західної Римської імперії розселилися германські племена, які на її території створюють варварські  королівства.

За допомогою карти «Велике переселення народів» з’ясуйте, які королівства виникають у V ст. Відповіді оформляються в зошиті та на контурних картах.

Варварські держави були нетривалими і швидко зникли. Найміцнішою державою виявилося Франкське королівство. Франкське королівство охоплювало значну частину території сучасної Франції.

Назву «франки»(«вільні», «відважні») стали використовувати стосовно германських племен, які жили у нижній та середній течіях Рейну. У V ст. серед франкських вождів висунувся хитрий, обачливий і жорстокий Хлодвіг (481-511 рр.)* із роду Меровея. Правителів із цього роду називали Меровінгами. Очолювані Хлодвігом франки й інші союзні племена захопили в 486 р. Північну Галлію, а згодом підкорили південь країни та багато германських племен на схід від Рейну. Франки жили невеликими поселеннями. Кожна сім'я займала таку ділянку, яку могла обробити самотужки. Завоювавши Галлію, франки не відбирали в місцевих жителів їхню власність, тому багато представників місцевої знаті визнали владу Хлодвіга. До того ж із франкськими вождями поріднилися багаті римляни.

Робота з підручником с. 18

Після завоювання Галлії, Хлодвіг знищив більшість тих вождів, з якими разом воював проти римлян, і почав правити одноосібно. Хто намагався поставити під сумнів його право на владу, він нещадно знищував.

Наприкінці V ст. франки створили Державу. Хлодвіг став королем — єдиним верховним правителем держави. Король передавав владу в спадок своїм синам. Хлодвіг сам вирішував важливі державні справи, радячись лише з представниками родової знаті. Про його рішення повідомляли рядових франків щовесни під час військових оглядів.

У кожну область Хлодвіг призначав правителів-графів. Вони збирали з населення податки, командували загонами воїнів, вершили суд, але найвищим суддею був король. Хлодвіг і його спадкоємці для зміцнення своєї влади роздавали королівські землі як винагороду за службу своїм прибічникам і дружинникам. Знатні люди ставали великими землевласниками. Вони набирали собі загони воїнів і наділяли їх землею. Під час війни збирали ополчення з вільних франків. Але постійною військовою силою була королівська дружина.

Схема. Система управління франками за Хлодвіга

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Для короля франків

Для церкви

Віра в єдиного Бога об’єднувала людей

Королі охороняли багатства і привілеї церкви.

Церква могла направляти людей на боротьбу з ворогами

Королі дарували їй землі і цінні речі

Церква могла примирювати людей з новими податкам

Керівники церкви були найближчими радниками королів

Церква підтверджував авторитет керівників

 

Церква запевняла, що влада короля угодна Богу

 

Керівник церкви, як розумні люди, допомагали королям складати накази і послання

 

Жителі завойованої франками Галлії були християнами. Для того, щоб посилити владу й авторитет серед них, Хлодвіг разом зі своєю дружиною 496 р. прийняв християнство.

- Чому король прийняв таке рішення?

- Чому їх союз взаємовигідний?

Хлодвіг наказав записати звичаї франків, і цей збірник став першим зводом законів франків, який дістав назву «Салічна правда» (V ст.).

Робота з поняттям.

 «Салічна правда» — перелік правових норм, на яких ґрунтувався суспільний лад франків на етапі становлення держави. Більшість її статей була присвячена злочинам проти людини та майна. Ці статті встановлювали покарання за крадіжку свиней, рогатої худоби, рабів, за підпал, руйнування огорож. «Салічна правда» передбачала суворі покарання, великі штрафи за вбивство, тілесні ушкодження.

            Останні роки правління Хлодвіг займався усуненням суперників, зокрема серед своїх родичів. У 511 р. він оселяється в Парижі, який перетворює на «резиденцію короля».

Перед смертю Хлодвіг розділив королівство між  синами. Як ви вважаєте, до чого міг привести такий крок Хлодвіга? (війни між нащадками короля, розорення селян).

       По смерті Хлодвіга між його спадкоємцями почалися міжусобні війни.

V. Узагальнення та систематизація знань

  1. Поясніть поняття: «міграція», «Велике переселення народів», «варварські королівства», «салічна правда».
  2. Назвіть причини Великого переселення народів, падіння Західної Римської імперії.
  3.  Чому суспільний лад у германських племен називають «воєнною демократією»?
  4. Що спонукало Хлодвіга прийняти християнство? Спробуйте припустити, які аргументи «за» і «проти» прийняття християнства були у нього.
  5. Наведіть аргументи на користь думки: «“Салічна правда’’ — важливе історичне джерело».

V.      Підсумки уроку

Велике переселення народів суттєво змінило карту Європи: на місці неозорих володінь Римської імперії виникли нові держави. Настали Темні віки, що розпочинають новий період в історії, який дістав назву Середніх віків.

Серед варварських королівств виділяється держава франків, яка за часів Хлодвіга стає королівством.

За часів франків виникає нова політико-економічна система, яка базується на феодальному володінні землею.

Велике переселення народів було однією з основних причин падіння Західної Римської імперії.

VI.    Домашнє завдання

Опрацювати § 3

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Волошиненко Леся Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сидоренко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Мазур Ольга Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 вересня 2021
Переглядів
7187
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку