Вибір гімназії: освіта, яка вчить жити успішно в сучасному світі

Про матеріал

У статті вВизначено основні напрямки роботи педагогів гімназії з допрофільної та профільної підготовки, яка забезпечує широкі можливості одержання знань різними категоріями учнів відповідно до їх здібностей і потреб; розширює можливості соціалізації підлітків, а головне – форсує процес професійного самовизначення, і «підштовхуючи» молодь до професійного вибору вже в школі.

Перегляд файлу

Вибір гімназії: освіта, яка вчить жити успішно в сучасному світі

 

У XXI столітті освіта перетворюється на одне з основних джерел стратегічних ресурсів людського капіталу та знань, що визначають загальний рівень розвитку суспільства. Освіта, яка вчить жити успішно в сучасному світі, має велику цінність.

              Інтеграція України в європейський та світовий простір викликала необхідність переглянути підходи до навчання школярів, проаналізувати чинники, що гальмують підвищення якості та формування життєспроможності особистості.     Характерною тенденцією розвитку нинішньої загальноосвітньої школи є відмова від уніфікованості загальноосвітніх навчальних закладів, їх одноманітності. Відійшли у минуле часи, коли тисячі українських шкіл відрізнялися  одна від одної хіба що назвою – так стандартизовані були навчальний зміст, форми і методи роботи,  система оцінювання  навчальних досягнень школярів тощо.

               Модернізація української школи відбувається досить стрімко  і непросто, але разом з тим планомірно. Адже доводиться відмовлятися від усталених стереотипів, виробляти нові принципи шкільної освіти, формувати нові її зміст і методи.

              Сьогодні закладено нові підходи до організації освіти в старшій школі, яка функціонує в більшості шкіл як профільна. Це створює сприятливі умови для врахування індивідуальних особливостей, задоволення інтересів і потреб учнів, для формування у школярів орієнтації на той чи інший вид майбутньої професійної діяльності. Профільна школа найповніше реалізує принцип особистіснозорієнтованого навчання, що значно розширює можливості учня у виборі власної освітньої траєкторії.

Профорієнтаційна робота в гімназії починається ще з 1 – го класу (1-4 класи) і передбачає розвиток інтересу до пізнання особистісних індивідуальних рис та здібностей. З 5 по 7 клас відбувається пізнавально – пошуковий етап професійної орієнтації. Характеризується формуванням у учнів 5 -7 класів стійких навичок до самопізнання і роботи в колективі.

 Учень 7 –го класу має вже чітко сформовану спрямованість і мотивацію «Я хочу вчитися, щоб уміти обирати».

            Далі допрофільний етап ( 8-9 класи), де відбувається формування здібностей до усвідомленого вибору майбутньої професії;  вивчення наукових основ вибору професії.

             І 10-11 класи - базовий профільний, який формує розвиток індивідуальних професійних рис, знайомить з кон’юнктурою ринку праці; орієнтує на суміжні професії.

             Ще з 2002 року структурою гімназії передбачено роботу в 3-х напрямках:

  • Філологічний зі спеціалізацією журналістика та англійська мова
  • Суспільно-гуманітарний зі спеціалізацією право
  • Суспільно-гуманітарний зі спеціалізацією економіка.

           Зміст профільного навчання у гімназії визначає навчальний план, у якому збережено традиційний перелік навчальних предметів, обсяг їх вивчення з огляду на реальне навчально-методичне забезпечення та внесено певні корективи з урахуванням інтересів, здібностей,  життєвих планів учнів, специфіки гімназії для забезпечення  повноцінного розвитку особистості. Але час не стоїть, постійно змінюються запити громадськості. Тому щороку адміністрація прикладає багато зусилль по створенню ефективних моделей профільного навчання в старшій школі, систематично моніторить доцільність обраних профілів.

            Для прийняття рішення про вибір профілів на 2018-2019 н. р. було:

а) здійснено діагностично - прогностичний підхід, який включає вивчення професійних нахилів учнів та ознайомлення з галузями професійної діяльності з урахуванням ринку праці;

б) проаналізувано результати психолого-педагогічного моніторингу за тривалий період;

в) проанкетовано учнів і батьків щодо запитів на навчальний профіль.

г) з'ясовано можливості та матеріально-технічну базу навчального закладу для реалізації профілю;

д) проведено моніторинг кадрового забезпечення та курсової перепідготовки

          Виходячи із зазначеного та матеріальних можливостей закладу прийнято рішення щодо доцільності впровадження  напрямів іноземної філолології та суспільно-гуманітарного.

Профіль навчання «Іноземна філологія» є ще новим для нашого закладу.

Його запровадженню передувала двохрічна допрофільна підготовка, яка дала свої результати. Цей профіль запроваджений насамперед для учнів, які виявили інтерес до іноземної мови в початковій та основній школі і планують продовжити профільне вивчення іноземної мови в спеціалізованому навчальному закладі: лінгвістичному університеті або на факультеті іноземних мов іншого вищого навчального закладу (університету чи академії). Крім того, цей профіль цікавить старшокласників, які впевнені, що без іноземної мови неможливо обійтися при вивченні іншої предметної галузі, і що необхідність знання іноземної мови супроводжуватиме їх у подальшому професійному навчанні і професійній діяльності після закінчення вищого навчального закладу.

Професії, які спонукають учнів обрати профіль іноземної філології:

  • учитель (викладач) іноземної мови
  • перекладач
  • журналіст-міжнародник
  • юрист-міжнародник
  • дипломат
  • лінгвіст-дослідник
  • працівник митниці
  • працівник туристичної агенції
  • працівник готельного бізнесу
  • економіст-міжнародник
  • фахівець в галузі зовнішньої торгівлі
  • секретар-референт та інші.

Робота вчителів профільного предмета має деякі відмінності порівняно з непрофільною школою (розробка спецкурсів, проектування індивідуальних навчальних планів тощо).

       Викладання англійської мови у профільних класах здійснюють досвідчені вчителі-практики переважно вищої категорії (двоє мають педагогічне звання "вчитель-методист"). Це :

  • керівник МО вчителів іноземних мов міста га закладу
  • лауреат міської педагогічної премії «За особливі успіхи у навчанні та вихованні молоді», завзятий учасник проекту GoGlobal та GoCamp, тренер проекту «Вчителі англійської мови – агенти змін» за ініціативи Міністерства освіти і науки України спільно з Британською радою, член журі ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2017/2018 навчальному році.
  • активний учасник навчальної програми Європейської Комісії eTwinning, що реалізується за підтримки Міністерства освіти і науки України; європейських та світових навчальних мереж  ePals,  iEARN.

Сьогодні вчитель має справу з новим поколінням школярів, для яких різні технології стали невід’ємною частиною їхнього повсякденного життя. Учителі методичного об`єднання іноземних мов враховують цей факт і вибудовують процес навчання саме із застосуванням сучасних НМК та ІКТ, за допомогою яких можна використовувати широкий набір автентичних матеріалів і  завдань, а також велику кількість методичних розробок для вчителя.

Конкретна реалізація цілей навчання іноземної мови у старшій школі спрямована на подальший розвиток іншомовної комунікативної компетентності (мовної/лінгвістичної, мовленнєвої, соціокультурної, соціолінгвістичної, загальнонавчальної), що передбачає не лише оволодіння сумою деяких іншомовних знань, умінь і навичок, а також здатність школярів застосовувати ці знання й уміння в реальних життєвих ситуаціях.

До базових компонентів профільного навчання іноземної мови можна віднести елективні курси, професійну орієнтацію, учнівське мовне портфоліо.

Для забезпечення професійних прагнень учнів та орієнтування у виборі майбутньої професії у закладі викладаються наступні предмети:

  • перша іноземна мова (поглиблене вивчення)
  • друга іноземна мова (академічний рівень)
  • спецкурси: «Країнознавство», «Література країни, мова якої вивчається поглиблено», «Технічний переклад», «Ділове спілкування іноземною мовою».

      Серед учнів гімназії є популярними інтелектуальні  змагання, олімпіади, конкурси-захисти науково-дослідницьких  робіт  Малої Академії Наук. Кожен рік учні закладу стають переможцями міської олімпіади з іноземних мов, займають І місця у ІІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з англійської мови та у ІІ (обласному) етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН України.

           Традиційно значна кількість дітей долучається та перемагає у різноманітних Всеукраїнських конкурсах та іграх з англійської мови: «Гринвіч», «Puzzle», «Олімпус», «Олімпіс».

            Учням надається також можливість брати участь у програмі обміну майбутніх лідерів FLEX, фіналісти якої отримують гранти на 1 рік навчання в середніх навчальних закладах США та проживання в сім'ях. Учасники проекту мали можливість жити та навчатись у США протягом року.

Три роки поспіль ми залучаємось до найбільшій волонтерської програми в Східній Європі “GoCamp”. Влітку на базі  закладу працює англомовний літній табір, в якому учні розвивають мовленнєві здібності, знайомляться з історією, культурою, традиціями англомовних народів. «Родзинкою» пілотного проекту GoCamp у 2016 роцібула робота в таборі волонтера – носія мови з Мексики. GoCamp - це новий, інноваційний формат табору. Протягом трьох тижнів табору діти можуть взяти участь у реалізації проектів та завдань у рамках чотирьох напрямків: STEAM (наука, технологія, інженерія, мистецтво та математика), громадянська освіта, профорієнтація, спорт та здоров’я.

                Крім цього, з 2010 року наш заклад працює в міжнародних телекомунікаційних проектах  європейських та світових навчальних мереж, працює шкільний Клуб друзів по листуванню, проводяться позакласні заходи з участю носіїв мови.

               Ці форми співпраці вчителів і учнів є потужним стимулом для вивчення іноземних мов. Вони охоплюють різноманітні сфери, займаючись вивченням Європи та світу, європейської інтеграції країн, історії, географії, культури, мистецтва, науки. Наші діти вчаться активності, толерантності, шані і зацікавленості до інших народів.

          Також сьогодні Україна потребує інженерних кадрів та спеціалістів IT– технологій. Тому актуальним є введення суспільно-гуманітарного напрямку навчання зі спеціалізацією економіка та математика. Вивчення математики допомагає учням не лише розширити свій кругозір, а й підготуватись до участі в суспільній діяльності.

    Не маючи розвиненого мислення, людина не може успішно досягати поставленої мети. Сучасні науковці вважають, що інтелектом називається здатність мозку організовувати свою діяльність таким чином, щоб вся інформація, що в ньому знаходиться, використовувалась з максимальною ефективністю.

    Удосконалення мислення  - послідовний процес, який передбачає систематичну аналітичну роботу.

            В нашій гімназії приділяється велика увага до вивчення математики і це дає сої результати. Результативність роботи всіх учасників навчально-виховного процесу вимірюється перемогами учнів у предметних олімпіадах, конкурсах, турнірах, успішним захистом науково-дослідницьких робіт у Малій академії наук. Також у системі неперервної освіти налагоджено співпрацю з вищими навчальними закладами: Київський Національний авіаційний університет, Нікопольське педагогічне училище ДВНЗ «Криворізький національний університет».

             Наші учні успішно здають ЗНО з математики, підтверджуючи свої знання, придбанні на уроках.

    Випускники стають студентами таких престижних університетів, як: КПІ, університет ім. Т.Г. Шевченка, Львівського політтехніка, КНАУ, ДНУ, ХАІ, Харківський університет ім. Каразіна. Вчаться на спеціальностях, пов’язаних з інженерією, прикладною математикою, програмуванням.

           Сучасна профільна школа може існувати тільки за наявності необхідних  кадрів, здатних реалізувати програму вивчення профільних дисциплін і базових предметів відповідно до профілю навчання. Профільна школа  потребує особливих підходів. Наші учителі не просто фахівці високого рівня, а ще вони забезпечують варіативність, особистісну і практичну орієнтацію освітнього процесу із введенням інтерактивних,  дієвих компонентів. Педагоги уміють розвивати здібності і компетентності, необхідні для продовження навчання у відповідній сфері професійної освіти. Уроки проводять за новітніми освітніми технологіями, створюючи цим комфортні умови навчання і розвитку творчої особистості.

           Саме кадри - одне з головних питань, тому всю науково – методичну роботу педколективу  спрямовано  в наукове, пошукове русло.

           Відповідно до вимог Концепції профільного навчання важливим аспектом діяльності педагога є  самовдосконалення. Основними завданнями заходів, спрямованих на здійснення цієї діяльності, є залучення педагога в процес підвищення кваліфікації: докурсова та післякурсова підготовка, робота над власною методичною темою, стажування, творчі звіти, опрацювання фахової літератури.

В організації пошуково-дослідницької та проектної діяльності ми обрали пріоритетними такі напрямки:

  •         робота учнівського наукового товариства «Інтелектуал»;
  •         участь в інтелектуальних конкурсах, турнірах, змаганнях;
  •         робота в телекомукаційних проектах;
  •         навчання учнів гімназії в секціях Малої академії наук;

Завдання колективу – надати учневі змогу розвинути свій інтелект у самостійній, творчій діяльності з урахуванням індивідуальних особливостей та нахилів. Головне правило участі у науковому товаристві учнів «Інтелектуал» - це його особистий інтерес та захоплення, які допомагають відчути свою значущість, належність до науки, ознайомитись з методами наукової та творчої роботи, розвивають пізнавальний інтерес. Робота НТУ «Інтелектуал» сприяє виявленню й розвитку юних талантів.

     Профільна школа плекає творчу особистість, створює умови для  її повноцінного інтелектуального, творчого,  морального і фізичного розвитку, для примноження культури та духовності в усій різноманітності національних і світових взірців. Це школа  самореалізації особистості, школа життєтворчості, культурного виховання. Головні її цінності – особистість, її креативність та творчість.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
6 червня 2018
Переглядів
810
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку