Відкритий урок. Евглена зелена - фотосинтезуючий організм.

Про матеріал

Сучасні учні практично не уявляють життя без смартфона. Адже з його використанням сучасними підлітками здійснюються більшість повсякденних дій: спілкування у соціальних мережах, переглядання фільмів, розваги, пошук потрібної інформації, прослуховування музики тощо. Тому залучення технологій з використанням мобільного телефону на уроках додатково заохотить школярів до вивчення вашого предмету!

Перегляд файлу

Тема: Евглена зелена - фотосинтезуючий організм, здатний до фотосинтезу.

Завдання:

  • сформувати поняття учнів про одноклітинні організми, що здатні до фотосинтезу на прикладі  евглени зеленої,ознайомитися з   особливості будови та процесами життєдіяльності;
  • розвивати ключові та предметні компетентності, пізнавальні інтереси, спрямовані на отримання нових знань про живу природу, інтелектуальні уміння та творчі здібності;
  • виховувати емоційно-цілісне ставлення до живої природи; готовність до оцінки наслідків діяльності людини, щодо природного середовища;

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання та матеріали: таблиця із зображенням об’єкта вивчення біології «Евглени зеленої»

Хід уроку

І.  Організація початку уроку

  • вітання;  (Слайд 1)

Холодно в полі, в саду, на городі,

Осінь мандрує по нашій господі.

Тепло і затишно в класі у нас,

Доброго дня, я вітаю всіх вас.

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

А старанно працювати.

  • організація уваги;
  • перевірка чергових;
  • перевірка готовності до уроку;
  • відсутні.

ІІ.  Перевірка Д/З

      Давайте перевіримо отримані вами знання на минулих уроках та поргаємо в гру «Відкрий цифру, дай коротку відповідь»

Увага на екран! (Слайд 2)

1/3. Еукаріотичні клітини відрізняються відрізняються від прокаріотичних……..     (наявністю ядра)

2/4. На малюнку зовражено ……….   (Амебу Протей)

3/5.Назвати органели руху Амеби  Протея……. ( Псевдоніжки)

4/6. На малюнку зображено…….. (Інфузорія – туфелька)

5/7. Назвіть органелу позначену на малюнку цифрою 5. Яка її функція? (Скоротлива вакуоля, виводить надлишок води та отруйні речовини  з клітини.)

6/8. Дайте визначення поняттю «фагоцитоз», якою циврою його позначено на малюнку? (Фагоцитоз- це процес захоплення твердих частинок. Позначений цифрою 6)

8/9. Як називається процес утворення органічних речовин з неорганічних (вуглекислого газу та води) під дією світла  (Фотосинтез)

7/10. Яке значення малого ядра для інфузорії – туфельки (передає спадкову інформацію)

9/11. Органелами руху інфузорії – туфельки є……. (вієчки)

10/12.Органела одноклітинних, твариноподібних еукаріотів, яка бере участь у перетравленні здобичі (їжі) називається…….

 ( травна  вакуоля )

11/13. Чи вірне твердження: «Амеба  розмножується  поділом клітини навпіл?» (Так)

12/14.У разі  настання несприятливих умов одноклітинні  твариноподібні організми здатні вкриватися щільною  оболонкою та припиняти процеси  життєдіяльності утворюючи………..(Цисту)

13/15.Тип живлення за якого організм отримує готові органічні речовини називається ……… (гетеротрофний)

14/16.Закінчити  речення: Одноклітинний  організм – це організм тіло якого  складається з …… (1 –ї клітини)

15/17. Яке значення порошиці  для Інфузорії туфельки? (Виведення надлишку води та отруйних речовин)

ІV.  Оголошення теми та постановка завдань уроку

Ви всі сьогодні  молодці, гарно  відповідали на питання!

А зараз, відкриваємо зошити записуємо  тему уроку:

Тема уроку:  «Фотосинтезуючі одноклітинні   організми. Евглена зелена.»

(  Слайд 18)

На сьогоднішньому уроці ми:

- познайомимося з одноклітинними

фотосинтезуючими організмами;

- розглянемо їх будову та процеси життєдіяльності;

-визначимо значення фотосинтезуючих одноклітинних організмів для водойми та її мешканців.

V.  Вивчення нового матеріалу.

          Діти, до нас в гості завітала  маленька , розміри її   становлять від 0,02 – 0,5 мм, прісноводна , фотосинтезуюча  клітина  здатно до самостійного існування.

          Знайомтеся Евглена зелена. (Слайд 19)

Мешкає у не глибоких, прісних водоймах,  багатих на органічні  речовини. Вона має сталу, видовжену форму  тіла.

-         Як ви розумієте  сталу форму тіла?

-         Вона  може її змінювати?

Одна частина тіла  -  загострена, а  передня частина  - округла. на ній розміщений орган руху. За допомогою зображення Евглени зеленої та  QR- кодів,  використовуючи   телефон, визначте як називається орган руху?

         1.   Так дякую, це дійсно Джутик- довгий, тонкий, слугує для пересування Евглени, він робить близько 40 колових обертів за секунду, врезультаті ніби вгвинчується у воду.

Давайте подивимося, як це відбувається…. (Слайд 20)

Відео

         2.      Наступний QR- код - Клітинна мембрана.

Яке її значення? (Вкриває тіло ззовні. Відмежовує   вміст клітини  від  навколишнього середовища, та утримує сталу форму.)

        3. В  центрі клітини міститься , зверніть увагу на Наступний QR- код – Велике ядро.  Яке його  значення?  (Зберігає та передає  дочірнім клітина спадкову інформацію, регулює процеси  життєдіяльності клітини.)

         4. Використаємо наступний QR- код –  Що це за органела?  - 

 

Скоротлива вакуоля ( Завдяки  їй організм позбувається   зайвої води  і  шкідливих  речовин, що накопичуються в ній.)

На зображенні ми бачимо  органелу червоного  кольору Вічко (Стигма) – Світлочутливий орган, який   реагує на світло.

          Евглена не здатна бачити в прямому розумінні  цього слова, проте світло від темряви відрізняє і завжди  пливе до освітленого  місця. Це відповідь організма на  подразник – світло.

Отже, для Евглени є характерним відповідь на подразники.

Рух організму у напрямку до джерела світла називається позитивний фототаксис.

Ви бачите, що втілі Евглени розміщено багато, близько 20 зелених органел, Визначте їх ---Хлоропласти  .

У них наявна речовина зеленого кольору -  Хлорофіл.

На яскравому світлі в Хлоропластах  відбувається процес фотосинтезу, утворюються органічні  речовини з неорганічних

-         Які неорганічні речовини потрібні для фотосинтезу? ( Вода і Вуглекислий газ) (Слайд 21)

Отже , Евглена живиться,  як рослина  - Автотрофно.

 

        А коли водойма не освітлюється ( у  ночі), тоді вона поглинає їжу всією поверхнею тіла – живиться як тварина – Гетеретрофно.

Отже вона має  змішаний тип живлення – і є Міксотрофом.

        Дихає всією поверхнею тіла, вбираючи розчинений кисень у воді.

-         Маленька Евглена боїться  несприятливих умов існування. Тому при висиханні водойми, або зниженні температури ,  вона припиняє живлення й пересування,її тіло округлюється і вкривається щільною оболонкою- цистою.

-         Так відбувається перехід Евглени в стан спокою. У цьому стані вона  здатна перебувати   тривалий час, до настання сприятливих умов.

Розмноження

-         Давайте згадаємо……. Як розмножуються Амеба Протея та Інфузорія туфелька ( Вірно, поділом клітини навпіл, тобто не статево).

-         Такий тип розмноження характерний і для евглени зеленої.

Увага на екран… ( Слайд 22).

Значення Евглени зеленої. ( Слайд 23).

  1. Збагачує  водойму киснем, який утворюється в процесі фотосинтезу;
  2. Є джерелом живлення  для різноманітних мешканців водойм;
  3. За допомогою Евглени можна визначити на скільки забруднена  водойма (чим більше одноклітинних у водоймі тим більш забрудненою вона є).

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

-         А зараз давайте Пограємо в гру «Закінчи речення».

 ( Слайд 24)

  1. Евглена зелена рухається за допомогою  …..
    2.Надлишок води виводиться  за допомогою …….
    3.Евглені зеленій харектерний ………. тип живлення.
    4.Кисень у цитоплазму надходить через ……..
    5.Спеціальний чутливий орган червоного кольору – це ……..
    6. Рух організму у напрямку  до джерела світла  називають……….
    7.Щільна, захисна оболонка, в якій евглена перебуває певний час у стані  спокою……..

Хочу запропонувати вам гру «Хто швидше»

Запрошую до мене двох учнів.

-         На дошці ви бачите зображення двох одноклітинних організмів (Інфузорії та Евглени).

-         Вам потрібно  позначити   будову цих одноклітинних.

-         Ця гра буде оцінена ( На оцінку впливає, як швидкість   так і правильність  виконання завдання.)

У вас на партах  знаходяться таблички, давайте заповнимо їх  та порівняємо  будову  автотрофного (Евглени зеленої) та гетеротрофного (Амеби Протея) організмів.

Ознака

Амеба  Протея

Евглена  зелена

1.

Форма тіла (стала, нестала)

 

 

2.

Органели руху

 

 

3.

Наявність  хлоропластів

 

 

4.

Вічко (стигма)

 

 

5.

Здатність до фотосинтезу

 

 

6.

Спосіб живлення

 

 

7.

Позитивний фототаксис

 

 

 

Діти дайте відповідь на питання

На сьогоднішньому  уроці для мене найважливішим відкриттям було……….:

  1. У Евглени є стигма (вічко) за допомогою якого вона вловлює світло.

    2. Має багато Хлоропластів , тому її називають зеленою

    3. Евглена зелена є Міксотрофом (живиться як тварина і як рослина).

    4. За допомогою процесу  фотосинтезу збагачує водойму  киснем.

Отже, ми досягли мети нашого урока.

VІІІ.  Домашнє завдання (Слайд 28)

§ 15 вивчити, с. 56-57.

Завдання на вибір:
- Зобразити схему розмноження евглени зеленої у робочому зошиті.

або

-         Написати казку про життя та будову евглени.

 

 

 

 

 

 

 

Презентація до уроку:

 

       

 

        

 

                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
20 квітня
Переглядів
28
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку