Відкритий урок "Плід. Способи поширення плодів. Лабораторне дослідження:“Будова плода”"

Про матеріал
Відкритий урок на тему "Плід. Способи поширення плодів. Лабораторне дослідження:“Будова плода”"
Перегляд файлу

 

Тема: Плід. Способи поширення плодів. Лабораторне

                                        дослідження:Будова плода.

 Мета:

Пізнавальна: Сформувати поняття про плоди, їхню будову й різноманітність як  результат пристосування до умов середовища. Зясувати функцію плодів, їхнє значення  у природі та житті людини.

 Розвивальна:уміти застосовувати знання про пристосування плодів для розпізнавання способів їх поширення, застосовувати вміння наводити приклади значення плодів і насіння для людини, застосовувати навички роботи з підручником для наведення прикладів найважливіших груп культурних рослин, плоди та насіння яких використовує людина.

Творчо-пошукова: розвивати індивідуальні творчі вміння; застосовувати знання інших предметів для пошуку відповідей на запитання; застосовувати знання для встановлення причинно-наслідкових зв’язків; співвідносити пристосування та способи поширення плодів і насіння.

 Ціннісно-виховна: формувати світоглядне переконання про необхідність застосування інтегративного природничого підходу для пояснення явищ природи.

Обладнання: використання комп’ютера, презентація, колекція плодів, роздатковий матеріал, гербарій рослин, зошити з друкованою основою, натуральні плоди, пагони рослин.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь

 

 

 

        Хід уроку

  1.               Організаційний етап.

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.

(Звучить музика. Презентація про різноманітність квітів).

Вчитель: Квіти – це окраса природи, це усмішка сонця , яка дає здоров’я й наповнює світлою радістю.  І дійсно, білі червоні, жовті, фіолетові – які тільки ми не бачимо в природі. Іноді нам здається, що квіти для  того  й існують, щоб ми могли ними милуватися. У мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні  квіти і листя. А, чи можуть ці органи існувати окремо? Ні! Тож і вчителя без учня не існує, і навпаки. Тому ми зараз об’єднаємо свої зусилля для вивчення нових знань. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому. А працювати  ми будем під девізом:

«Візьмімось за руки! Надійно і дружно

 Мости побудуймо,міцні дуже –дуже.

 Мости, що єднають, знання і уміння.

 Збудуймо додавши, наснаги й терпіння.»

 

Мандруючи лабіринтами біологічних знань, протягом останніх уроків ви дізналися дуже багато таємниць із життя рослинного організму. Сьогодні ми продовжуємо свої  дослідження.

 

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

 

1. Біологічна розминка. Прийом « Продовж речення»

  1. Укорочений видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований до статевого розмноження рослин, називається(квіткою).
  2. Квіточка складається з таких органів…
  3. Головними частинками квітки є (тичинки і маточка).
  4. Оцвітина буває (простою і складною).
  5. Оцвітина  яка утворена тільки віночком наз. (простою).
  6. Маточка складається з (зав’язі, приймочки і стовпчика).
  7. Тичинка складається з (тичинкової нитки, пиляка і зародкового мішка).
  8. Запилення це перенесення (пилку  з тичинки на приймочку маточки).
  9. Запліднення це –(злиття  чоловічої та жіночої статевих клітин).
  10. При попаданні на приймочку пилкове зерно проростає у –(пилкову трубку).
  11. Подвійне запліднення відкрив-( Георгій Гаврилович Навашин).
  12. Запліднена центральна клітина ділиться іутворює(ендосперм- тканину, що запасає поживні речовини).

 

2.Робота в парі.

 

Заповнити опорну схему:  «Типи запилення» в письмовій формі.

 

 

Заповнити опорну схему:«Способи запилення рослин» в усній формі біля дошки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Складаємо логічний ланцюг.

 

Квітка—запилення—запліднення—зигота—зародок - насінина –плід.

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

 

Одного літнього сонячного дня,  проходячи повз городні зарості, я почула  суперечку.

Я –  королева всіх плодів. Я соковита й солодка, як ніхто, сказалаГарбузина, повертаючи свій жовтий бік до Сонця.

-Ні, я, - заперечила  Картопля. –Мене варять, мене труть, пироги з мене печуть.

 Круглобокий Баклажан аж посинів від злості.

-У нашому роду ніколи не виникали подібні суперечки, -сердито промовив    він.

       Довго вони сперечалися, уже зовсім стемніло, але так і не дійшли спільної     думки. Вони просять нашої допомоги пояснити їм, хто із них відноситься до    плодів і які  вони бувають. Допоможемо? А щоб їм допомогти, потрібно дізнатися що таке плід?, які вони бувають.Про це ми дізнаємось сьогодні на уроці, адже тема нашого уроку: «Плід. Будова плоду,поширення плодів».

 

Повідомлення  теми і мети уроку

IV. Етап вивчення нового матеріалу.

  1. Що ж таке плід? Будова плоду.( мал.  підручника на стр.159).

Плід - це видозмінена в результаті запліднення квітка.  В основному він утворюється із зав’язі маточки, але інколи в його утворенні беруть участь інші частини квітки. Або - Плід – генеративний орган рослин, що розвивається із квітки.

Оплодень утворюється із стінок зав’язі маточки. В оплодні розрізняють три шари:

Що знаходиться під стінкою плоду? Функція плоду? Оплодень захищає насіння від низьких температур, висихання, механічних пошкоджень, а також сприяє поширенню насіння в природі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Лабораторне дослідження “Будова плоду”

 

Учитель: Тепер ми відправляємося з вами в «Насіннєву лабораторію»

 

Тема: «Будова плода» ( ст.. 54 в робочому зошиті)

Мета: ознайомитися з будовою плода на прикладі кістянки сливи.

Обладнання й матеріали: натуральні плоди слив, препарувальний набір, підручник.

 

Кроки дослідника:

1)розгляньте соковитий плід сливи. Зверни увагу на шкірястий зовнішній шар стінки плода;

2)розріж плід навпіл;

3)розгляньте середній та внутрішній шари. З'ясуйте, які вони — м'ясисті чи дерев'янисті;

4)намалюйте у розрізі соковитий плід, з яким ти ознайомився. Підпиши шари цифрами, якими їх позначено. Впиши назву типу плода.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вікторина «У бабусі на городі».

 

1 Не кінь, не віл, априв’язаний. (гарбуз)

2 Що на нашому городі стає першим у природі. Виростає щодоби, як у лісі ті гриби.(огірки)

3 Мій кожух зелений, а серце – мов кумач, на смак, як цукор, солодкий, а сам схожий на м’яч.(кавун)

4 У вінку зеленолистім, у червоному намисті видивляється у воду на свою хорошу вроду.(калина)

5 Живе один батько, тисячі синів має. Всім шапки справляє, а собі не придбає. (дуб і жолуді)

 

3. Класифікація плодів

Відомо багато різних видів плодів Усі вони відрізняються  за ознаками:

1) За розвитком (із простої і складної маточки).

2) За будовою стінки оплодня (сухі або соковиті).

3) За числом насінин у плоді (однонасінні або багатонасінні).

4)За здатністю розкриватися або розпадатися.

 

Розповідь учителя. Демонстрація презентації.

 

Стінки плодів бувають різні. Вони можуть містити багато води(75-80%), такі плоди називають соковитими або ж дуже мало води і плоди відповідно сухі.

За числом насінин і соковиті, і сухі плоди бувають одно – і багатонасінні.

 

Складання схеми:

Якщо плід утворюється із зав’язі маточки квітки з одним насінним зачатком, то у плода буде одна насінина, а якщо багато насінних зачатків, то й стільки ж насінин.

Якщо квітка має лише одну маточку, то з неї утвориться простий плід, а якщо багато, то плід буде складний.

Кістянка – плід з тоненькою шкіркою, соковитою м’якоттю та одною насіниною всередині твердої кісточки. Тоненька шкірка – зовнішній шар в будові стінки плода, соковита м’якоть – середній, тверда кісточка – внутрішній(персик, слива, абрикос, вишня, черешня).

Ягода – багатонасінний плід із соковитим середнім і внутрішнім шаром стінки плода, а її зовнішній шар утворює захисну плівку(томат, аґрус, смородина, виноград).

Гарбузина – багатонасінний плід із соковитим середнім і внутрішнім шарами оплодня, а зовнішній – твердий(гарбуз, кавун, огірок, кабачок, диня).

Яблуко – багатонасінний плід із соковитим середнім шаром оплодня, твердим зовнішнім шаром, а внутрішній утворює плівчасті перегородки для насіння(яблуко, горобина, груша, айва).

Померанець – багатонасінний плід із товстим зовнішнім шаром оплодня, що багатий на ефірні олії; середній шар гіркувато-солодкий, а внутрішній шкірястий вкриває кожну насінину(лимон, апельсин, мандарин, лайм, памела).

Якщо квітка має декілька маточок, то виникає і відповідна кількість дрібних плодиків. Вони разом утворюють збірний, або складний, плід, як у малини ,чи ожини. Це багатокістянка.

Із квіток суцвіть теж утворюються плоди. Інколи в дуже щільних суцвіттях плоди зростаються між собою. Вони утворюють супліддя (шовковиця, ананас).

Сухі плоди, окрім того, що вони бувають одно – і батонасінні, поділяють ще на розкривні і нерозкривні. Нерозкривні плоди містять здебільшого лише одну насінину.

Зернівка – сухий не розкривний плід, у якого є плівчастий оплодень та одна насінина, яка зрослася з ним (пшениця, рис, жито, кукурудза, ячмінь).

Сім'янка – сухий не розкривний шкірястий плід, стінки якого прилягають до насінини, але не зростаються з нею (кульбаба, соняшник, череда).

Горіх – сухий нерозкривний плід, що має дерев’янистий оплодень, який не зростається з насіниною (дуб, бук, ліщина, гречка, липа).

Не усі плоди, які ми звикли називати горіхами, є такими насправді. Наприклад, плоди миндаля, волоського горіха, кокосової пальми – не горіхи, а сухі нерозкривні кістянки.

 

 

Плід кокоса.

Зовнішня оболонка плоду пронизана волокнами (койр), з неї виготовляють канати, щітки. Внутрішня оболонка – тверда шкаралупа, її використовують для виготовлення посуду. Саме ж насіння складається з м’ясистого поверхневого шару білого кольору (копра) і ендосперма. Ендосперм спершу рідкий і прозорий (кокосова вода), а з появою у ньому крапель олії, що виділяються копрою, він поступово перетворюється на емульсію молочного кольору (кокосове молоко). Кокосова вода, ізольована всередині горіха настільки стерильна, що в екстренних випадках її можна використовувати для внутрішньовенних ін'єкцій.

 

Горіх волоський.

Зверніть увагу на насінину горіха волоського, що нагадує головний мозок людини. У Вавілоні жреці забороняли їсти цей горіх простим людям, щоб не порозумнішали. В цьому була доля істини, адже горіхи укріпляють пам'ять.

 

Крилатка – сухий не розкривний плід, у якого оплодень розростається в шкірястий або перетинчастий плоский придаток, що сприяє перенесенню плодів вітром (ясень, в’яз, береза).

Біб – сухий багатонасінний плід, що розкривається двома стулками оплодня, на внутрішньому боці яких містяться насінини (горох, квасоля, жовта акація, соя, біб).

Двома стулками розкривається і плід стручок. Однак насінини в ньому кріпляться не до стулок, а до плівчастої перетинки, яка поділяє порожнину плода на дві частини (ріпак, гірчиця, грицики, капуста, редька).

До розкривних плодів належить і коробочка. Цей плід дійсно нагадує коробочку, у середині якої міститься багато насінин, які висипаються через отвори в ній або після розкривання плоду (лілія, мак, дзвоники, бавовник, льон, фіалка).

Фізкультхвилинка

Встаньте діти посміхніться

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться

В різні боки нахиліться

Веретеном покрутіться

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте

 

             Рубрика: « Цікаві повідомлення»(повідомлення учнів)

 

1.Стародавні греки вчинили правильно, коли до сузір’я олімпійських богів додали богиню землеробства. Адже навіть верховний бог Юпітер не міг жити без хліба. А що вже прості смертні!

 

2.Ботаніки вважають, що пшениця не тільки основна, але й найдавніша зернова культура. Її плоди – зернівки – можуть тривалий час зберігати свою схожість, не втрачати смаку. У давніх житлах у Швейцарії знайшли зерна віком 4 тис. років, а в Єгипті в піраміді Дашур заховані в камінні вони пролежали 5300 років!

 

3.Багато створено легенд і міфів створено у різних народів про різноманітні плоди, а дні збору врожаю перетворилися в свята. У Древній Елладі, наприклад, яблуко вважалося символом любові і присвячувалося богині краси Афродіті.

 

4.Стародавні германці вірили, що дерева ці користуються заступництвом усіх богів - навіть блискавки їх не чіпають, і тому оточували свої житла яблуневими садами.

 

Користуючись посібником «Хто хоче знати більше», учні повідомляють про дивні плодові рослини.

 

Учень 1. Вам буде цікаво дізнатись, що одним із найбільших плодів у світі є плоди дерева джекфрута (до 1м, вага 25 кг). Зростає воно в Індії, Індонезії та на інших тропічних  островах. Джекфрут носить ще одну назву «хлібне дерево» або «дерево для бідних», це через свою поживність(містить 40% крохмалю) і дешевизну. Із м’якоті плодів печуть у попелі млинці схожі за смаком на хліб. Можна їсти і насіння, якщо його пожарити як каштани.

 

Учень 2. На території екваторіальної Африки на високих деревах ростуть плоди, які нагадують ліверну ковбасу (до 60 см) і досить апетитні на вигляд. Ці дерева називають кігелія або «ковбасне дерево».  Їх плоди неїстівні ні для людини, ні для тварин. З них виготовляють прикраси, чашки, іноді розмальовують і підвішують до стелі як амулет.

 

Учень 3. На території Індії, Японії, Китаю, а тепер в Криму і на Кавказі зростає «цукеркове дерево». Воно цілком заслужило свою назву. На його гілках дійсно зростають своєрідні «цукерочки». Правда, це не плоди, а гілочки-плодоніжки, коричневого кольору, химерно зігнуті, трохи тонше олівця. Вони містять 40% фруктози, тому дуже солодкі і за смаком нагадують родзинки. Самі ж плоди «цукеркового дерева» дрібні і жорсткі.

 

4. Поширення плодів(випереджаюче завдання-прочитати інформацію   про поширення плодів в підручнику).

 

Поширення плодів (опорна схема)- розповідь учнів доповнюється презентацією).

 

  • Гідрохорія (поширення плодів з допомогою води);
  • Орнітохорія (поширення плодів з допомогою птахів);
  • Анемохорія (поширення плодів з допомогою повітря);
  • Антропохорія (поширення плодів з допомогою людини);
  • Зоохорія (поширення плодів з допомогою тварин);
  • Мірмекохорія (поширення плодів з допомогою мурах);
  • Автохорія (плоди рослин, насіння поширюються самостійно, без будь-якої участі).

 

Тепер ми помандруємо в «Зелену аптеку», де наші фармацевти запропонують способи лікування плодами. (випереджаюче завдання).

 

  •            Гірчичники – це порошок з насіння гірчиці. Їх застосовують при простудних захворюваннях дихальних шляхів, легень.
  •            Плоди глоду застосовують для лікування серцево-судинних захворювань.
  •            Плоди малини застосовуються як жарознижувальні та потогінні засоби під час нежиті, грипу.
  •            З плодів шипшини виготовляють полівітамінні препарати, які застосовують при гіпертонії, хворобах печінки, жовчного міхура.
  •            Плоди квасолі багаті на калій, їх рекомендують при набряках, гіпертонії, захворюваннях суглобів
  •            Вівсяні пластівці мають цілющі властивості при шлунково-кишкових захворюваннях.
  •            Зернівки злаків багаті на вітаміни групи В.
  •            Плоди яблук містять сполуки фосфору та заліза, які корисні для кровотворення, запобігають швидкій втомлюваності, розладам травлення, випаданню волосся.
  •            Людям, схильним до повноти, рекомендують особливі «яблучні дієти», що дають змогу позбутися зайвої ваги!
  •            Пектини – це особливі сполуки, які є в яблуках. Вони зв’язують і виводять з організму шкідливі речовини: солі важких металів, радіонукліди.
  •            Суниці використовують з ціллю профілактики анемії.

 

V. Узагальнення  і систематизація знань учнів

 

Для закріплення знань я вас запрошую на виставку плодів.

 

1.Робота в групі. Виставка картинної галереї (малюнки на дошці).Завдання:з даного переліку малюнків відібрати малюнки плодів.

 

2. Робота в парі.

Завдання:

1.Розподіліть плоди за характером оплодня на сухі і соковиті.

2. Розподілити плоди за кількістю насінин на однонасінні і багатонасінні.

3.Розподілити плоди за здатністю розкриватися або не розкриватися .

 

 

 

3.Індивідуальна робота.

Завдання: Користуючись схемою підручника визначити тип плоду у даної рослини.(гербарій).

      4.Робота в парі.

 

Користуючись текстом підручника, використовуючи почуту інформацію, заповнити таблицю: «Характеристика основних типів плодів»

 

Назва рослини

Сухий чи соковитий плід

Тип плода

Розкривний чи нерозкривний

Однонасінний чи багатонасінний

рис

сухий

зернівка

не розкривний

однонасінний

реп'ях

сухий

сім’янка

не розкривний

однонасінний

мандарин

соковитий

помаранча

-

багатонасінний

диня

соковитий

тиквіна

-

багатонасінний

гречка

сухий

коробочка

розкривний

багатонасінний

5. Гра: Вправа так чи ні?

 

  1. Залежно від кількості насінин плоди поділяються на  однонасінні  і

багатонасінні? так

  1. Залежно від вмісту води в оплодні плоди поділяються на сухі і

    соковиті? так.

3) До соковитих однонасінних плодів належить кістянка? так

4)  Кукурудза має плід зернівка? так

5) Смородина, аґрус має плід ягода? так

6) Усі рослини утворюють насіння? ні

7) Плоди поживні, їх споживають люди? так

8) За допомогою плодів рослини поширюють свої насінини? так

9) Плоди клена поширюються  водою? ні (вітром).

10)  Плоди кульбаби поширюються вітром? так

11)  Плоди латаття поширюються людиною? ні (водою).

12) Людина поширює насінини рослин на взутті й одязі? так

 

VI. Підсумок уроку

Учитель. Наш урок показав, що у прекрасному рослинному світі все цікаве і потрібне. На уроці ми пройшли багато кроків – кроків до знань. Проте ціллю нашої подорожі є використання отриманих знань у своєму житті. Тож підсумуємо наші знання.

Рефлексія: Прийом мікрофон

  •             Сьогодні я навчився …
  •             Сьогодні я дізнався …
  •             Урок важливий, тому,що…
  •             Мені сподобалося….
  •             А що, саме вам сподобалося …
  •             А чи були труднощі під час уроку…
  •             Раніше я думав, що…
  •             Ваші побажання..

 

VII Домашнє завдання

  1.     Опрацювати матеріал підручника §36.
  2.     Скласти по 2 сенкани про плоди.
  3.     Підготувати  по 2 короткі повідомлення  про різні плоди.

 

 

 

 

 

Список використаної літератури:

1.І.Ю. Костіков.  Біологія підручник для 6 класу .Київ. Видавничий дім «Освіта»2014р.

2.І.Ю. Сліпчук.  Експрес - контроль з біології 6 класу. Київ. Видавничий дім «Освіта»2014р.

3.С.В Безручкова Біологія плани-конспекти уроків 6 клас. ТОВ Видавництво «Ранок»2017р.

4.К.М. Задорожний. Усі уроки біології 6 клас. Харків.  Видавнича група «Основа»2014р.

5.Інтернет ресурси.

docx
Додав(-ла)
Франчук Олена
Додано
14 березня 2020
Переглядів
1920
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку