Тема уроку: Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини в їївихованні. Неповторний світ дитинства в поезії «Мрії». Мета уроку: ознайомити здобувачів освіти з життєвою долею Лесі Українки (дитинство, роль родини у її вихованні); проаналізувати твір «Мрії», з’ясувати його ідейно-тематичне спрямування, визначити художні особливості поезії; розвивати вміння і навички виразного читання, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; узагальнювати, робити висновки; формувати світогляд; виховувати почуття пошани, поваги, любові до творчості; до батьків, родини; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. Тип уроку: урок-подорож . Обладнання: портрет Лесі Українки, фотографії родини Косачів, бібліотека творів видатної поетеси, роздатковий матеріал; презентація, дитячі малюнки, мелодія для читання поезії.
Інсценізація-Мамочко мила, скажи своїй доні,Де загубилося щастя моє?Чому у тридцять посивіли скроні,Біль роздирає все тіло моє?Мамочко рідна, чому нещаслива. Леся кохана твоя?Може, я Бога колись прогнівила?Чим провинилась, матусенько, я?-Донечко люба, ходи-но до мене,Я обійму твоє зболене тіло. Муки твої поверну я на себе,Тільки б нічого тобі не боліло. Донечко, кажеш, нема в тебе долі,Але у долі є, донечко, ти. Ти народилась провісником волі,Правди, надії й краси. А у житті, то всього ж бо буває,Усмішки й сльози у ньому сплелись. Та нещасливих людей не буває,Ти зрозумієш це, доню, колись.-Мамо, лебідко, пробач мої сльози,Це лиш ранкова роса. Це просто вчора були ще морози,Але тепер вже весна. Йтиму вперед, поки в мене є сила,Я подолаю всі бурі страшні. Мамочко рідна! Я так щаслива!Усе багатство моє при мені.
Гра «так – ні»1. Матір’ю поетеси була письменниця Олена Пчілка. 2. Леся Українка прекрасно грала на фортепіано. 3. Свій перший вірш Леся Українка написала у 13 років. 4. Леся Українка не знала жодної іноземної мови. 5. Протягом усього життя Леся боролася з важкою недугою. 6. Справжнє ім’я Лесі Українки – Лариса Петрівна Косач.
Словникова робота. Лицарство-це кодекс поведінки й честі, яких офіційно дотримувалися за Середньовіччя. Лицарство походить із середньовічної Франції й Іспанії, згодом поширюється на всю Європу. Лицар - іст. Західноєвропейський середньовічний феодал. 2. іст. Вільний козак – запорожець. 3. перен. Благородний захисник когось. 4. перен., розм. Вихована, надзвичайно чемна людина. Сперечник – той, що прагне перемогти. 1. прагнути перемогти, перевершити когось у чомусь. 2. Мати однакові з ким – чим – небудь якості, заслуги. Спис – холодна зброя у вигляді гострого металевого наконечника на довгому держаку
V. Узагальнення і систематизація знань. Опрацювання змісту поезії Лесі Українки «Мрії» за питаннями-Чим пояснити те, що героїня твору захоплювалася віком лицарства?Хто такі лицарі?Яким, на вашу думку, повинен бути лицар — оборонець слабких, незахищених?-Хто сильніший — переможець чи переможений? Чому? На чиєму боці ви?_ До кого лірична героїня мала більше поваги у вірші «Мрії» Лесі Українки? Про які її людські якості це свідчить?
Вікторина за змістом поезії.1. Чого бажала у дитячі роки лірична героїня твору? (надзвичайною, дивною)2. Чим захоплювалась лірична героїня поезії у дитячі роки? (Лицарством)3. Хто не очаровував розум ліричної героїні? ( вродливі королівни, принци)4. Кому під час поєдинку двох мужів авторка надавала перевагу? (тому, хто «розпростертий, до землі прибитий списом, говорив: «Убий, не здамся!».)