Виховна година "Правовий батл"

Про матеріал
Даний захід дозволяє підвищити правову грамотність підлітків, націлений на профілактику правопорушень, орієнтації учнів на життя в правовій державі; - розвиток логічного мислення учнів, уміння відстоювати свої погляди в рамках законних дій; - виховання законослухняних громадян, які поважають інших людей і закон.
Перегляд файлу

Правовий батл

Мета: -підвищення правової грамотності підлітків, профілактика правопорушень, орієнтація учнів на життя в правовій державі;

- розвиток логічного мислення учнів,  уміння  відстоювати свої погляди в рамках законних дій;

- виховання законослухняних громадян, які поважають інших  людей і закон.

Розповідь

Ви знаєте, що були часи, коли дітей взагалі не сприймали як щось особливе, до них ставилися як до дорослих. Згадайте хоча б дітей з історії «За вогнем’’.

Пройшло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло, що до дітей треба ставитися не так, як до дорослих, що вони потребують особливої уваги.

Лише в XVII–ХVШ ст. на дітей почали звертати увагу. Раніше діти не мали ні дитячого одягу, ні дитячих іграшок чи книжок.

(Розгляд і порівняння ілюстрацій, на яких зображені діти в різні історичні епохи.)

У середньовічній Німеччині слово «дитина» взагалі було синонімом до слова «дурень». Дітям було нелегко, не було законів, які оберігали б їхнє життя.

 Довгі роки найрозумніші і найдобріші люди боролися за дітей самотужки, і, нарешті, у 1924 році вони вперше зібралися в місті Женеві, де прийняли перший документ про потреби дітей — Декларацію прав дитини.

Права людини починаються з прав дитини. Люди люблять і любили своїх дітей завжди.

Було прийнято цілий ряд важливих міжнародних актів, що дали початок міжнародному руху за права дитини. Та центральне місце займає «Конвенція ООН про права дитини», прийнята саме 20 листопада 1989 року.

Конвенція ООН про права дитини - це угода між країнами. В ній записано, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Цей особливий документ було ратифіковано 191 країною світу.

       Згідно з Конвенцією, права дитини діляться на 5 груп:

• Цивільні права (право на ім’я, національність, життя,  принцип недискримінації, право на особисте життя);

• Політичні права (свобода слова, свобода самовираження);

• Економічні права (право на захист від експлуатації);

• Соціальні права (право на освіту, охорону здоров’я, соціальне забезпечення);

• Культурні права (право на відпочинок та дозвілля).

   Варто пам’ятати: якщо людина має права, то вона повинна мати і обов’язки. Якщо немає обов’язку – немає права. Права кожної людини закінчуються там, де починаються права іншої. Кожна людина повинна поважати права іншої людини.

Таким чином, право існувало дуже давно, а точніше з моменту появи людини. І сьогодні чотири команди правових експертів зібралися на турнір, щоб обговорити і пролити світло, на  важливі  питання справедливості і закону.Але спочатку давайте познайомимося. Шановні команди, представтесь, будь ласка,і скажіть своє гасло.

(команди називають свій девіз та назву команди)

І туру: «Правова розминка»

За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал

1.Цицерон говорив: «Щоб стати абсолютно вільними, ми повинні стати рабами....» Рабами кого, або чого ми повинні стати?....   (закон)

2.   Хто був автором першої Конституції в Україні/.............  (П.Орлик)

 3.   Назвіть  4  символи державності   України........(Конституція, герб, гімн, прапор)

4.   Як називається переслідування, ущемлення громадянських і людських прав, а також і знищення цілого народу?...........(геноцид)

5.   Цей біблійний цар і суддя приймав настільки мудрі рішення, що став своєрідною «притчею во язицех». Як його звали?.....(Соломон)

6.   У якому випадку на Запорозькій Січі могли закопати в одній ямі живого і мертвого?....   (коли один козак вбив іншого, і суд визнав його винним)

7.   Який документ прийняла ООН рішенням своєї Генеральної Асамблеї 20 листопада 1989 року?.................... (Конвенцію про права дитини)

8. Перший збірник законів….(Руська правда)

 ІІ тур: «Правовий бліц»

Ведучий.  Кожній команді буде задано по 18  питань. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.  Команди, які наберуть більше балів, вважаються переможцями.

І КОМАНДА

1. З якого віку в Україні дозволено одружуватись дівчатам? (з 17 років)

2. Як називається Міжнародний договір, що встановлює права й обов’язки держав у певній сфері діяльності (Конвенція)

3. Коли підписано Акт проголошення незалежності України                                          ( 24 серпня 1991 року)

4. Рішення суду у кримінальній справі ( Вирок)

5. Особа, яка надає допомогу і виступає захисником у суді ( Адвокат)

6. Доказ того,що підозрюваний у скоєні злочину був у цей час зовсім в іншому місті ( Алібі)

7.До якого віку людина вважається дитиною?   (До 18 років)

8. Навмисні дії,що грубо порушують громадський порядок і виражають неповагу до суспільства ( Хуліганство)

9.У Радянському Союзі – КДБ, в США – ФБР, в Росії – ФСБ. А в Україні?  ( СБУ)

10. Документ про загальну середню освіту ( Атестат)

11. Основний закон країни ( Конституція)

12. Державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров’я, права і свободи громадянина України ( поліція)

13.Примусове затримання особи співробітниками правоохоронних служб  (Арешт)

14.Той, хто бачив злочин ( Свідок)

15.Надана законами держави можливість здійснювати що-небудь ( Право)

16.Карне, суспільно небезпечне, заборонене діяння, що посягає на власність, життя і здоров’я людини, права і свободи громадян ( Злочин)

17.Привласнення чужого майна за допомогою хитрощів, обману, махінацій.     ( Шахрайство)

18.Добровільний, рівноправний союз жінки і чоловіка, спрямований на створення сім’ї. (Шлюб)

ІІ КОМАНДА

1.Перший документ народженої дитини (Свідоцтво про народження)

2.Він може бути цивільним, адміністративним, кримінальним ( Кодекс)

3.Добровільне об’єднання громадян країни за певними політичними поглядами ( Партія)

4.Документ, необхідний для проведення арешту або обшуку ( Ордер)

5.Особа, наділена державою юридичними правами та обов’язками (Громадянин)

6.Голова і гарант  держави (Президент)

7.Злочин проти навколишнього середовища, незаконне полювання (Браконьєрство)

8.До якого органу треба звертатися при порушені прав людини ( Суд)

9.З якого віку людина може вибирати своє громадянство (з 18 років)

10.Основний документ громадянина (Паспорт)

11.Герб України ( Тризуб)

12.З якого віку в Україні дозволено одружуватись хлопцям? (з 18 років)

13. Вищий законодавчий орган України ( Верховна Рада)

14.Основний міжнародний документ із прав дитини?

(Конвенція про права дитини)

15.Скільки державних мов в Україні? (Одна)                                                        16.Скажіть давньогрецькою мовою «влада народу». ( Демократія.)

17.Універсальна політична форма організації суспільства. (Держава.)

18.Основне і невід`ємне право людини. (На життя.)

Ведучий: Закінчився ІІ тур правового батлу.

 ІІІ тур: Вправа  «Права і обов’язки дитини»

   Учні одержують бланки із завданням – визначити  кожному праву відповідний обов»язок.

Права

1 . Усі діти мають право на любов і турботу

 2. Всі діти рівні у своїх правах 

3.Особлива турбота — дітям-інвалідам 

4. Усі діти мають право на повноцінне харчування 

5. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля 

6. Усі діти мають право на освіту 

7. Особлива турбота — дітям, які перебувають у конфлікті з законом 

8. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди 

9. Всі діти мають право на медичну допомогу 

10. Всі діти мають право на вільне спілкування 

11 . Особлива турбота — дітям без сімей 

12. Жодну дитину не можна примусово залучати до праці 

13. Всі діти мають право на інформацію 

14. Жодну дитину не можна ображати або принижувати 

15. Всі діти мають право на життя 

Обов’язки

1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас

2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини

3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм

4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів

5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим

6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання

7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону

8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні

9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби

10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету

11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас

12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці

13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах

1 4. Не ображати і не принижувати оточуючих

15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.

Фізкультхвилинка: Вправа «Ливарпамен» (немає правил)

   Психолог об’єднує учасників у дві команди методом «День і ніч» з різною кількістю гравців і просить вишикуватися в дві колони. Потім він дає маркер першому гравцеві в кожній команді та пропонує почати гру. Певна річ, група буде розгубленою через відсутність вказівок. Через деякий час психолог поступово пояснює окремі правила гри, говорячи ,що маркер треба спочатку передати в кінець колони, а потім повернути його назад. Виграє команда, яка закінчує передачу предмета першою. Команди починають, але психолог їх зупиняє, сказавши, що вони не дотримуються правил гри. Маркер слід через ліве плече. Гравці починають обурюватися,що їм  нічого не казали про це. Після чергового старту гра зупиняється і дається нове правило (повертатися до сусіда, що стоїть позаду, а потім віддавати маркер). Коли «переможці» оголошені, більшість учасників обурені перебігом гри.

Обговорення:

• Що ви відчували, коли виконували цю вправу?

• Що було справедливим?

• Що було не справедливим?

• Для чого потрібні правила?

• Що є спільного між правилами та законами?

• В чому відмінність правил та законів?

 IV тур: «Юридична консультація»

За кожну правильну відповідь команда отримує 3 бали

1.Під час навчання в університеті Ганна П. одружилася з громадянином Лівану Ахмедом Р. Після закінчення навчання вони виїхали жити до Лівану. Через рік у них народилася дівчинка. Мати хвилюється, чи має її донька право на українське громадянство.

(Мати зберігає громадянство України незалежно від укладання шлюбу з  іноземцем і виїзду на постійне проживання до Лівану, тому дитина є громадянином України згідно зі Ст.7 Закону України «Про громадянство України»)

2. До дверей лікарні  в м. Одесі було підкинуто новонароджену дитину. Незважаючи   на  намагання  співробітників  лікарні  і   працівників  мілілії, встановити   батьків   дитини   не   вдалося.   Головний   лікар   звернувся   до юридичної консультації з питанням, як визначити громадянство дитини в цьому випадку, адже батьки хлопчика невідомі.

(Дитина є громадянином   України  згідно зі Ст.7"Закону  України  «Про громадянство України»)

 3.Водій автомобіля зупинився на сигнал дівчини на заміській дорозі. Дізнавшись, що потрібна допомога у транспортуванні пораненого юнака до медичної установи,   відмовився   її надати.   Друзі  юнака силою  відібрали автомобіль і відвезли пораненого до лікарні. Чи будуть вони притягнуті до кримінальної відповідальності?

(Друзі юнака не будуть притягнуті до кримінальної відповідальності, тому що вони діяли в стані крайньої необхідності. Можливе лише відшкодування такої завданої матеріальної шкоди, як вартість бензину).

4.Фермер побачив, як двоє чоловіків, погрожуючи ножами, намагаються заволодіти комбайном, і зробив декілька пострілів з мисливської рушниці, що  належала йому. Нападники  дістали  поранення.  Чи  понесе  фермер покарання? Якщо так, то яке?

(Фермер скоріше за все не буде притягнутий до відповідальності, тому що діяв у стані необхідної оборони. Зважаючи на груповий характер нападу і наявність у нападників холодної зброї (ножа), застосування рушниці є правомірним).

V тур: Конкурс  «Юридична математика»

1. Конкурс «Числа у правознавстві»

   Команди по черзі називають номер свого запитання (від 1 до 10) – за правильну відповідь 1 бал.

1.Яке відношення має число «450» до органів влади? (450 депутатів – конституційний склад Верховної Ради).

2.Чим знамените число «1710» в історії українського державотворення? (1710 рік – написана Конституція Пилипа Орлика).

3.Який зв'язок між числом «28» і сучасною Конституцією України? (28 червня – День Конституції України).

4.Що означає число «16» по відношенню до головного документу громадянина України? (16 років – вік одержання паспорту).

5.Знайдіть зв'язок між словом «Вибори» і числом «18»? (З 18 років громадянам України надається виборче право).

6.Яке відношення має «161» до Основного закону України? (161 – стаття в Конституції).

7.Що таке «15» у Кримінальному праві? (Максимальний термін позбавлення волі).

8.Що означає число «40» у трудовому законодавстві? (40 годин – максимальний робочий час на тиждень).

9.Що означає число «24» у трудовому законодавстві? (24 дні – мінімальний термін відпустки).

10.Для Президента України має значення число «35»?Чому? (35 років – мінімальний вік кандидата в президенти).

 

2.Конкурс «Обставини скоєння злочину»

Команды одержують картки, на яких описані різні обставини скоєння злочинів. Необхідно кваліфікувати обставини :

  1. обставини, які пом’якшують покарання за злочин;
  2. обставини, що посилюють покарання за злочин
  3. обставини, які не впливають  на покарання за злочин.

Питання 1 команді

  1.   Украв під час землетрусу(2)
  2. Образив людину, але публічно попросив пробачення (1)
  3. Відбирав дрібні гроші, не знаючи, що це грабіж (3)
  4. Зразу після нанесення тілесних ушкоджень сам надав першу медичну допомогу тому, хто постраждав (1)

Питання 2 команді

  1. Зразу після нанесення тілесних ушкоджень сам надав першу медичну допомогу тому, хто постраждав (1)
  1.   В п’яному вигляді чіплявся до громадян (2)
  2. Після затримання допоміг розслідуванню розкрити злочин і затримати своїх спільників(1)
  3.  Повторно скоїв злочин, за яке вже відбував покарання (2)

 

VІ тур: Конкурс  «Чи знаєте ви зміст Конвенції ООН про права дитини?»

   Команди одержують бланки із завданням – визначити справжні та жартівливі права. Кожному праву відповідає певна літера. Із цих літер треба скласти зашифровану ключову фразу («І я знаю Конвенцію ООН»). Написати цю фразу на аркуші.

Знайдіть права, які дійсно визначені у Конвенції:

1.Усі діти мають право на любов та турботу. (і)

2.Кожна дитина має право їсти лише гамбургери, чіпси та ход-доги. (в)

3.Дітей, які добре ставляться до своїх батьків, ті повинні особливо поважати. (х)

4.Усі діти рівні у своїх правах. (я)

5.Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства чи війни. (з)

6.Кожна дитина може нецензурно висловлюватися, якщо вона того захоче. (ь)

7.Особлива турбота – дітям-інвалідам. (н)

8.Усі діти мають право на повноцінне харчування. (а)

9.Усі діти мають право на відпочинок та дозвілля. (ю)

10.Жодна дитина не повинна мити посуд. (л)

11.Усі діти мають право на освіту. (к)

12.Кожна дитина має право користуватися посудом. (ш)

13.Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату. (ч)

14.Особлива турбота – дітям, які перебувають у конфлікті з законом. (о)

15.Особлива турбота – дітям біженцям. (н)

16.Діти мають право вільно висловлювати свої погляди. (в)

17.Кожна дитина має право відмовитися від обіду. (с)

18.Усі діти мають право на медичну допомогу.(е)

19.Усі діти мають право на вільне спілкування. (н)

20.Діти, які мають брата чи сестру, повинні отримувати додатковий захист. (ж)

21.Особлива турбота – дітям без сімей. (ц)

22.Жодну дитину не можна примусово залучити до праці. (і)

23.Усі діти мають право на інформацію. (ю)

24.Жодну дитину не повинні принижувати чи ображати. (о)

25.Кожна дитина має право отримувати сніданок у ліжко. (т)

26.Кожна дитина має право на свободу думки, релігії, поглядів. (о)

27. Кожна дитина має право безкоштовно розважатися. (р)

28.Жодна дитина не повинна бути об’єктом будь-якого насилля. (н)

           Ведучий 1: Шановні команди, шановні болільники,  зараз ми надаємо слово нашому журі, яке дасть оцінку нашої сьогоднішньої гри і підведе підсумок.

Ведучий 2: Жити серед людей непросто . в суспільстві кожен відіграє певну роль. Права і обов’язки, свобода і відповідальність – тільки в комплексі ці поняття роблять людину людиною, яка живе в суспільстві. Запам’ятайте!  Закони захищають нас. Але незнання закону не звільняє від  відповідальності за його порушення.  

docx
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
1126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку