Виховна година "Вчимося говороти по телефону"

Про матеріал
Виховна година створена з метою поглибити знання учнів з різноманітних засобів спілкування; ознайомити дітей з історією виникнення мобільних телефонів; культурою спілкування по телефону; основними заходами безпечного поводження з мобільними телефонами; виховувати в учнів ввічливість, культурне спілкування, повагу до співрозмовників.
Перегляд файлу

4 клас

 

Тема:

Вчимося говорити по телефону

Мета:

Поглибити знання учнів з різноманітних засобів спілкування; ознайомити дітей з історією виникнення мобільних телефонів; культурою спілкування по телефону; основними заходами безпечного поводження з мобільними телефонами; виховувати в учнів ввічливість, культурне спілкування, повагу до співрозмовників

Матеріально – технічне забезпечення

Дидактичне забезпечення: бесіда, вірші, правила;

Технічні засоби навчання: тестування;

Використані джерела інформації:

  1. Квач О. М. Вчимося говорити по телефону, або Мистецтво спілкування / О. М. Квач // Розкажіть онуку: Редакція освітянських видань, 2009, № 5. - С. 83 - 84.
  2. Нові години спілкування. 4 клас/ О. Є. Білецька, І. І. Димченко - Харків: Основа, - 2018. – с. 101-104.

Складова моделі успішного випускника: громадянин

Орієнтир:

громадянська позиція

Педагогічний інструментарій:

Підхід: особистісно-орієнтований, компетентнісний, діяльнісний;

Технологія: інтерактивного навчання;

Форма роботи: година ввічливості

Ознаки успішного зростання випускника: здатність до спільного життя, до співпраці у громадянському суспільстві; здатність до відповідальності перед суспільством

 

Хід заняття

 

Вступ

 

І. Вступне слово вчителя.

-          Дорогі учні!

Відтоді як ви пішли до школи, вас почали сприймати як дорослих, які зайняті найважливішою справою в житті навчанням.

Може трапитися багато ситуацій, в яких ви не знатимете, як поводитися. Ця бесіда допоможе вам знайти відповіді на питання, що донедавна не цікавили вас. Пам'ятайте: мало знати правила їх треба обов'язково виконувати.

Основна частина

 

ІІ. Ознайомлення дітей з різноманітними засобами зв’язку.

 «Агов! Аго-о-ов!..» чується в лісі. Це означає: хтось заблукав. Але не будеш кричати: «Я, здається, заблукав. Якщо хтось мене чує, відгукніться й допоможіть мені, будь ласка, знайти дорогу». Так і охрипнути недовго. Тільки крикнути «Агов!» подати умовний сигнал лиха і тебе обов'язково зрозуміють. І допоможуть. Якщо почують.

А якщо ні? Коли треба крикнути комусь щось дуже важливе, а цей хтось знаходиться в іншому лісі або в іншому місті? Можливо, в іншій країні.

Що можна використати для спілкування?

Як би ви вчинили, опинившись у подібній ситуації? Які підручні матеріали використали задля уваги до себе й одержання допомоги? Які засоби зв'язку ви знаєте ?

Вам допоможуть засоби зв'язку.

«Чуємо, чуємо», відповідають вам. А як же не чути, якщо є телефон, телеграф, радіо... Але в давні часи ніяких засобів зв'язку не було...

Щодня ми дізнаємося про щось нове. Тобто отримуємо інформацію. І отримуємо її через очі та вуха. Тому й повідомлення ми можемо або побачити, або почути.

З давніх часів для передачі сигналів на відстані використовували звук. Наприклад, часті удари дзвону оповіщали про тривожні події. А в Африці били в спеціальні барабани - тамтами. Їх бій чимось схожий на людську мову.

В який спосіб люди в давнину передавали сигнали один одному? Про які інші засоби передачі інформації ти чув або читав?

Особливо необхідний був зв'язок на морі. Тому моряки придумали сигнальні прапорці, з допомогою яких можна передавати повідомлення з корабля на корабель. Кожне положення рук матроса-сигнальника позначало певну букву або цифру.

Як на морі передавали сигнали про небезпеку?

Давайте на хвилинку станемо моряками й спробуємо передати повідомлення про небезпеку. Які жести використовуватимете й що вони означатимуть?

Але всі засоби зв'язку діяли тільки в ясну погоду і на відстані прямої видимості. А що робити вночі? Або в тумані? Дуже добре використати електрику! Так з'явився стрілочний телеграф. А потім Самуел Морзе придумав новий телеграфний апарат, на якому передавали повідомлення з допомогою азбуки Морзе комбінації точки, тире.

Поміркуйте, як же раніше працювала пошта для об'ємних повідомлень, тому що телеграфом можна передати лише короткі повідомлення?

Яку славнозвісну азбуку використовують й донині для передачі інформації? Комбінацію яких знаків узято за основу? Запитайте у батьків чи знайомих, чи знають вони азбуку Морзе й запропонуйте вивчити разом й поспілкуватися у такий дивний для нас спосіб.

Для листів на глиняних дошках потрібні були витривалі гінці. Дуже довгий шлях долали люди, які перевозили листи на конях. Листи-повідомлення про лихо закупорювали в пляшку й кидали в море, але це був неефективний спосіб порятунку. Бо повідомлення могли виловити лише через декілька років. Листоношами «працювали» голуби. І навіть бджоли.

Про які способи передачі інформації ви сьогодні довідалися вперше ? Наскільки ефективними вони були ? Обґрунтуйте свою відповідь.

Згадайте відомі літературні твори або улюблені мультфільми, де герої використовували різні способи передачі інформації.

Знову людям на допомогу прийшла електрика. Вчений A.C. Попов придумав перший радіотелеграфний пристрій. Так почали передавати живий людський голос. Люди придумали телефон, а потім винайшли зв'язок без проводів.

ІІІ. Мистецтво спілкування.

З того часу як існує людське суспільство, воно сповнене правил поведінки. В усі часи їжа та одяг, стосунки чоловіків і жінок, відносини між нижчими і вищими категоріями населення суворо регламентувалися. Порушувати ці правила означало викреслити себе зі своєї соціальної групи. Але в усі часи і в усіх етнічних групах ввічливість і чемність слугували загальним інтересам; Відомо: для того щоб якийсь звичай увійшов у систему правил хорошого тону, він повинен був витримати перевірку часом. Саме слово «етикет» виникло із заборони ходити по квітниках. Головний садівник Людовіка XIV розмістив на ділянках молодого Версальського парку заклики не топтати їх. Садівник, звернувся до його величності з проханням підписати наказ, який би нагадував про те, що «не потрібно нехтувати написами». Так слово ввійшло в життя, означає поведінку, відповідно до установленого порядку.

Яким правилам понад 1000років?

Що потрібно було, щоб звичай увійшов у систему правил хорошого тону? Що вам відомо про слово «етикет»?

Є у мене вірний друг,

Має він чудовий слух

І говорить голосами

Моїх друзів, тата й мами.

Понад 100 років тому Олександр Грехем Белл винайшов і запатентував перший телефон. Відтоді встановлено мільйони апаратів, які готові з'єднати нас як з сусідами, так і з іншими континентами. Це доводить, що телефонний зв'язок займає почесне місце в наших ділових, сімейних, дружніх відносинах. І кожного разу знімаючи трубку, ми не замислюємося про те, що це незамінний помічник в нашому житті.

Але не треба забувати, що безмежно розвиваюча телефонна мережа не звільняє нас від правил, написаних хорошим вихованням.

Коли розмовляють по телефону, то вітаються і прощаються навіть з незнайомими людьми. Той, хто телефонує, повинен одразу повідомити, хто говорить. Якщо ви знімаєте слухавку у себе вдома, необхідно назвати себе або ж сказати: «Квартира...». Якщо людина, яка зателефонувала, не називає себе, можна не відповідати й покласти слухавку. Дискусії, хто повинен називати себе першим: той, хто телефонує, чи той, кому телефонують, марні. Вирішує все швидкість: ви знімаєте слухавку, говорите, хто ви. А той, хто телефонує, в свою чергу називає себе. Після того потрібно привітатись і вже потім ви можете перейти до справи.

Загальне правило: закінчує розмову той, хто зателефонував. Співрозмовники коротко і ввічливо прощаються і кладуть слухавки на апарат.

Телефонний зв'язок розрахований на коротку ромову. Адже помилка в правилах користування телефоном і є в надто довгій розмові. Пам'ятайте: час дорогий не тільки для вас, а й для вашого співрозмовника.

Хто сконструював перший телефон ? Якою повинна бути розмова по телефону?

Яких правил потрібно дотримуватися, тримаючи слухавку й ведучи розмову?

Нечемно телефонувати до 8-ї години ранку і після 8-ї години вечора, як і в ті часи, коли люди снідають, обідають, вечеряють. За несвоєчасну розмову вибачаються.

Якщо до слухавки підійшла не та людина, з якою вам хотілось би поговорити, попросіть вибачення за те, що потурбували, попросіть покликати вам потрібну людину, завчасно дякуючи.

Коли можна телефонувати?

Не представившись на початку розмови означає бути неввічливим.

Якщо ви телефонуєте незнайомій людині, то є рація сказати про себе декілька слів, щоб вона знала, з ким має розмову. Коротка довідка про себе це не значить самореклама.

Щодо слова «Алло!» його використовують для перевірки зворотного зв'язку: воно для того, щоб переконатися про присутність абонента.

А про те, що номер набираємо уважно і вибачаємося в разі помилки, можна і не говорити.

Про що повинні пам'ятати при розмові по телефону?

Телефон сьогодні виконує безліч функцій.

Якщо ви телефонуєте на телефонну станцію, щоб навести довідку, можна не називати себе.

Якщо у вас немає можливості поговорити зараз, попросіть зателефонувати через деякий час.

Тримайте слухавку так, щоб вашому співрозмовнику було добре чути. Не говоріть одночасно по телефону і з кимось, хто з вами в кімнаті. Не закінчуйте фрази свого співрозмовника це неповага до нього.

А якщо розмова з технічних причин обірвалася, зв'язок відновлює той, хто телефонував.

Пам'ятайте, розмову по телефону можуть почути сторонні особи і вам не зберегти свої таємниці.

Особливих застережень вимагають розмови по чужому телефону. Не можна зловживати люб'язністю людей, які дозволили користуватися своїм телефоном. Перше і головне правило: користуйся чужим телефоном тільки для відповіді на дзвінок. Та одразу ж оплатіть розмову.

Які правила користування чужим телефоном? Чи можна цим зловживати? Чому?

Будьте ввічливими під час розмови по телефону!

Цю фразу виконуємо не завжди... І все-таки хоч мінімальна повага до людей кожного здатна зробити геніальний витвір Белла незамінним елементом благополуччя. І нам ще доведеться чимало вчитися, щоб це було так!

Діти, телефон — завжди

Гарний засіб від біди.

Ці важливі номери

Добре вивчи й повтори:

101-пожежна охорона,

102-поліція,

103-швидка допомога,

104-аварійна служба газу.

ІV. Користь та шкода мобільних телефонів.

Ми живемо в час небувалого злету інформаційних технологій. Ми отримуємо інформацію завжди, коли читаємо книжки, слухаємо радіо, дивимось телевізор, спілкуємось між собою. Завдяки технічному прогресу з'явилися нові засоби комунікації, тобто засоби спілкування, а разом з ними нові цінності. І сьогодні ми не можемо не згадати про мобільні телефони: їхню користь і шкоду. Нині наявністю мобільних пристроїв складно кого-небудь здивувати. Наше життя заповнене мобільними телефонами, смартфонами, флеш-дисками, ноутбуками та ін.

Ми звикли ставитися до мобільного телефону, як до цілком безпечної  речі, тому й носимо його в кишені, сумочці чи на шиї. Виявляється, це дуже небезпечно. На вас чатують безліч небезпек.

Небезпека 1.

Опромінення. Стільниковий зв'язок викликає рак мозку.

Рекомендації зводяться до наступного: передусім потрібно вибрати телефон з меншою максимальною потужністю, прагнути обмежити кількість розмов і розмовляти безперервно не більше 2-3 хвилин, перекладаючи телефон від одного вуха до іншого. Крім того, треба враховувати,
що дитячий організм більш сприйнятливий до дії EMI, тому необхідно жорстко обмежувати спілкування дітей з мобільним телефоном. Так британці, наприклад, збираються ввести вікові обмеження, а також максимальну тривалість розмов і кількість можливих щоденних дзвінків для дітей.

Небезпека 2.

Внаслідок користування мобільними телефонами у людей виникає підвищена тривожність і схильність до психозів.

З чим це пов'язано?

Людське тіло виконує роль антени для телефонів. Активність мозку змінюється, коли ми підносимо телефон до вуха. Зустрічаючи таку атаку, мозок «завантажується», а потім «розвантажується», тобто сповільнюється процес мислення у будь-який час доби. Частіше всього вдень, коли ми так часто використовуємо чудо техніки, без якого вже ніяк не обійтися,
і коли нам потрібна ясна голова для вирішення важливих задач. Та після телефонної розмови справа не краща. Тоді стає ще гірше. Акумулятор випускає низькочастотні імпульси, й електромагнітні поля підвищують свої дії. Вихід із ситуації. На жаль, він тільки один: не розмовляти по мобільному телефону довше 3-х хвилин, мінімальний інтервал між дзвінками 15 хвилин.

Небезпека 3.

Блискавка.

Останні дослідження англійських медиків дали підстави ще для однієї небезпеки, пов'язаної з використанням мобільного телефону.

Під час грози мобільний стає смертельно небезпечним. Річ у тім, що більшості людей, в яких втрапляє блискавка, вдається вижити тому, що завдяки високому електричному опору шкіри розряд розповсюджується по всій поверхні тіла, не проникаючи углиб. Проте матеріали-провідники можуть посилити дію розряду блискавки, спрямувавши його в тіло людини. Подібним провідником є і мобільний телефон, особливо увімкнутий. За приклад медики наводять історію 15-річної дівчинки, що розмовляла по телефону в парку під час грози і під час блискавки розряд пройшов через вухо, до якого був прикладений телефон, викликавши ураження мозку.

Тому, опинившись під час грози в лісі, парку чи просто неба, хоча б відключіть свій мобільний. І в жодному разі не намагайтеся перекричати грім у свою слухавку.

Небезпека 4.

Акумулятор.

Про те, що мобільні телефони, хоч і дуже рідко, вибухають, також неодноразово повідомлялося в ЗМІ. До того ж, вибухає не сам телефон, а його власний... акумулятор.

Перший випадок стався в Україні. Мобільний телефон вибухнув у руках 11-річного хлопчика. З розповіді підлітка, зі слухавки спочатку пішов дим, потім був удар і вогняний спалах, після чого він знепритомнів. Отямившись, хлопчик побіг по допомогу до родичів. Андрія негайно доправили до лікарні. Вибухом хлопчику понівечило праву долоню, відірвало два пальці. Кислотою з акумулятора обпалило ліву руку. Дві години лікарі зшивали тканину і знову формували долоню, але врятувати два пальці не вдалося. Жахливо уявити, що могло б статися, якби під час вибуху підліток розмовляв, по телефону.

Як стверджують фахівці, вибухнути може, звичайно, не сам телефон, а його акумулятор в тому випадку, якщо він слухавці не «рідний», не фірмовий, а придбаний дешево десь на ринку. Такий акумулятор справді може повестися зовсім непередбачувано і завдати власникові каліцтва.

Щоб уникнути таких випадків, акумулятор до телефону потрібно купувати тільки у фабричній упаковці і з гарантією. І здійснювати таку покупку тільки в спеціалізованих магазинах або салонах зв'язку.

Та навряд чи застереження медиків приведуть до того, що хтось відмовиться від цього зручного засобу спілкування. Адже для дітей це - оперативний зв'язок з батьками. Нині мобільний телефон дає можливість своєчасно повідомити батькам, що діти закінчили навчання, і взагалі про місцезнаходження протягом дня.

Проте використання мобільних телефонів на уроці може заважати здійснювати навчальний процес. До того ж, під час виконання самостійних, контрольних робіт в учнів часто виникає ідея використати мобільний телефон як джерело списування. А ще більшість школярів користуються телефонами з відеокамерами, доступом до Інтернету. Діти хочуть бути оригінальними, щоб когось принизити чи самому похизуватися. Так пропагується жорстокість і розпуста. Поява подібних тенденцій в учнівському середовищі викликає занепокоєння і стурбованість. В зв'язку з цим Міністр освіти видав наказ Міністерства освіти і науки України від 24.05.07 №420 «Про використання мобільних телефонів під час навчального процесу». Цим наказом забороняється користуватися з 1 вересня 2007 року мобільним телефоном у школі. Учні мають користуватися ними лише як засобом зв'язку і не під час уроків.

V. Заходи безпечного поводження з мобільними телефонами

  1. Носити апарат у спеціальних чохлах, аби уникнути контакту з тілом.
  2. Не класти його до кишені, особливо нагрудної.
  3. Неприпустимо носити телефон на шийному шнурочку, коли він звисає у ділянці сонячного сплетіння.
  4. Не можна залишати заряджатися на легкозаймистих предметах (папір, килим) і не ставити телефон на за рядку уночі, адже більшість апаратів вибухає саме під час заряджання.
  5. Не купувати батареї невідомих виробників.

 

Заключна частина

 

VІ. Підсумок заняття.

1. Тестування.

1. В яку пору доби найчастіше трапляються випадки вибуху мобільних телефонів?

а) вдень;

б) вночі.

2. Чому потрібно носити апарат у спеціальних чохлах?

а) щоб не загубити;

б) щоб уникнути контакту з тілом.

  1.  Де не можна залишати трубку на зарядку?

а) поблизу телевізора;

б) на легкозаймистих предметах.

  1.  Що потрібно зробити з телефоном під час грози ?

а) не брати в руки;

б) вимкнути;

в) нічого.

  1.  Скільки часу можна безперервно розмовляти по телефону?

а) 2-3 хвилини;

б) 4-5 хвилин;

в) не більше 5-ти хвилин.

  1.  Що забороняється в наказі міністра освіти «Про використання мобільних телефонів під час навчального процесу»?

а) користуватися мобільними телефонами під час уроків;

б) користуватися мобільним телефоном у школі.

2. Вправа «Незакінчене речення».

  • Я не знав, а тепер дізнався…
  • Я не вмів, а тепер навчився…
  • Найкраще мені вдалося…
  • Найбільше запам’яталось…

 

docx
Додано
10 січня
Переглядів
376
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку