Виховна година «Віночок вити – життя любити»

Про матеріал
поглибити та закріпити знання дітей про роль українського віночка в національному вбранні. Розширити поняття про значення кожної з квіток (чорнобривця, ромашки, барвінку, волошки, маку, безсмертника, незабудки), стрічок та їх кольорів. Ознайомити з певним порядком розташування стрічок у віночку. Закріпити кількісну та порядкову лічбу. Вправляти у вмінні рухатись ритмічно, співвідносити рухи з темпом та характером музики. Закріпити елементи українського народного танцю. Розвивати логічне мислення, пам'ять, зв'язне мовлення, увагу, спостережливість, уяву. Виховувати любов до Батьківщини, повагу та інтерес до народних звичаїв і оберегів.
Перегляд файлу

Виховна година

«Віночок вити – життя любити»

для учнів 1 класу

Мета: поглибити та закріпити знання дітей про роль українського віночка в національному вбранні. Розширити поняття про значення кожної з квіток  (чорнобривця, ромашки, барвінку, волошки, маку, безсмертника, незабудки), стрічок та їх кольорів. Ознайомити з певним порядком розташування стрічок у віночку.

Закріпити кількісну та порядкову лічбу.

Вправляти у вмінні рухатись ритмічно, співвідносити рухи з темпом та характером музики. Закріпити елементи українського народного танцю.

Розвивати логічне мислення, пам'ять, зв'язне мовлення, увагу, спостережливість, уяву.

Виховувати любов до Батьківщини, повагу та інтерес до народних звичаїв і оберегів.

 

Обладнання: український віночок, стрічки ( 1 коричнева, 2 жовті, 2 зелені, 2 сині, 2 блакитні, 2 жовтогарячі, 2 рожеві, 2 малинові), дидактична гра «Збери віночок», дидактична лялька в українському вбранні та у віночку, запис українських народних мелодій; презентація на дану тему.

Хід виховної години:

Ой, заходьте діти – квіти,

Будемо гостей стрічати та віночок сплітати.

А віночок сплетемо – хороводом підемо!

Лине українська народна пісня. Заходять діти з вихователем (на голові – віночок). Розміщуються на стільчиках півколом.

Вихователь знімає з голови віночок і кладе перед дітьми на столик.

  • Який гарний український віночок! Колись його  обов'язково носили дівчатка, починаючи з 3 років, та усі жінки. Перший віночок дитині плела рідна матуся. У народі кажуть: «Віночок вити – життя любити». Адже віночок – це не просто краса чи предмет вбрання, а й оберіг, знахар душі, лікар. Бо в ньому є така дивовижна сила, яка і біль знімає, і сили додає, і  волосся береже.
  • А чи знаєте ви, в чому ця сила? (в квітах)
  • З яких же квітів сплетений наш віночок? (діти називають)

Слайд № 1

  • Покажіть, будь ласка, чорнобривець.
  • Якого кольору пелюстки?
  • Так, ця квітка різнобарвна. Кінчики пелюсток гостренькі.
  • Чим подобається вам ця квітка?
  • А тепер, діти, прислухайтесь (повільно промовляє: чорнобривець).
  • Так, кожна пелюсточка має чорну смужечку, наче бровенятка. І схожий чорнобривець на веселого чорнобрового хлопчика, який дивиться на нас і промовляє:

Підфарбую бровенята, хай засяють оченята,

Будь гарненька, чорноброва, білолиця і здорова!

  • А ще чорнобривець є символом краси.
  • Наступною у нашому віночку ми відшукаємо ромашку і поговоримо про неї (діти розказують, якого кольору пелюстки, серединка, які кінчики у пелюсток).

Слайд № 2.

  • Чим подобається  вам ромашка?
  • Так, вона гарна, ніжна, неначе посміхається до кожного з нас. Це символ ніжності й доброти.
  • Подивіться ось на ці  квіти! Вони – ніби оченята нашої Вікусі, такі ж блакитні. Давайте уважно послухаємо їх назву: не-за-буд-ка… Неначе промовляє: не забувайте нас, турбуйтеся і любіть усе живе в природі! Ця квітка є символом вірності.

Слайд № 3.

  • Ось і ця квітка хоче, щоб про неї розповіли. Вона називається барвінок. На які квіти схожі?
  • Чим відрізняються від квітів незабудки?
  • Барвінок є  символом життя.

Слайд № 4.

  • А ця квіточка називається безсмертник: дрібненькі, маленькі, зібрані до купочки, наче дружна сімейка. І є вони символом здоров’я. Безсмертник – лікарська рослина, чай із цих квітів дають діткам, коли в них болить животик.

Слайд № 5.

  • Діти, давайте уважно поглянемо на наш віночок. Про яку квіточку ми забули?
  • Так, про мак! Цz чудова квітка, має великі  яскраві пелюстки і чорненьку об'ємну серединку. Мак обов’язково вплітали у вінок, адже він є символом печалі та смутку.

Слайд № 6.

  • Про кожну квіточку в віночку ми поговорили! Уявімо, що ми квіти і хочемо зібратися у віночок і покружляти!

Проводиться фізкультхвилинка з елементами аутотренінгу:

(звучить спокійна легка мелодія)

  1. Прокинулися квіточки, потягнулися до сонечка пелюстками…
  2. Дмухнув вітерець, квіти загойдалися…
  3. Нахилилися, присіли, доторкнулися до матінки-землі, відчули її тепло і знову потягнулися, розправили пелюстки…
  4. Покружляли, порухались, зібралися у віночок…
  • Чудові квіти – це не всі складові українського віночка! Його прикрашають ще й різнокольоровими стрічками, кожна з яких теж має своє значення. І сором був тій дівчині, у якої пов’язані вони були неправильно, невміло, не в тій послідовності.
  • А зараз я вам розповім одну бувальщину, уважно послухайте…
  • Якось сиділа дівчинка на галявинці, плела віночок. Поглянула на землю – нашу годувальницю та й  прив'язала посередині першу стрічку. Як ви думаєте, якого кольору вона була?
  • Так, вона була коричнева! І означає землю.

Слайд № 7.

  • Почало пригрівати сонечко. Посміхнулась дівчинка теплим промінчикам та й  прив’язала стрічку… якого кольору?
  • Так, жовту! Але прив’язала не одну, а дві: нехай сонце пригріває землю з обох боків. Отже, жовті стрічки означають сонечко!

Слайд  № 8.

  • Пригріває сонце, вибивається з-під землі молоде житечко – все зеленіє навкруги. І прив’язала дівчина до віночка…. які стрічки?
  • Звичайно, зелені! Хай зеленіє житечко з обох боків.

Слайд № 9.

  • Глянула вона на небо… А воно синє-синє, чисте, без жодної хмаринки. І прив'язала … стрічки. Так, сині, і означають вони небо!

Слайд № 10.

  • Але без води стало житечко в’янути … На небі – ні хмаринки. І стала дівчинка дощик закликати:

(закличку діти проспівують разом)

Іди – іди, дощику,

Зварю тобі борщику

В глиняному горщику!

  • Набігли хмари, впали на землю перші  блакитні краплинки. Зраділа і прив’язала  до віночка …. (блакитні) стрічки. І означають вони живильну водичку!

Слайд № 11.

  • Зраділо житечко, підросло та швидко достигло. Зібрали люди урожай, напекли смачного, із золотавою скоринкою, хліба. З’їла дівчинка окраєць та й прив’язала ….(жовтогарячі) стрічки, що означають хліб!

Слайд № 12.

  • Стало радісно людям, бо де хліб у хаті – там весело і хороше. Усі щирі, добрі. Прив’язала дівчина малинові стрічки, які означають щирість!
  • Стали люди багатими, бо там, де хліб, там і достаток. І вирішила дівчинка прив’язати  …. (рожеві) стрічки. Означають вони багатство!

Слайд № 13.

(у процесі бесіди вихователь разом з дітьми прив’язують до віночка стрічки). Слайд № 14.

(раптом чується стук у двері)

  • Хто ж це може бути? (заходить дидактична лялька Оксана в українському національному вбранні, але на голівці нічого немає. В руках тримає кошик, накритий вишиваним рушником)
  • Добрий день, любі діти! Я проходила повз ваш клас і почула розмову про український віночок. Вирішила звернутися за допомогою. Подивіться уважно, чого не вистачає моєму вбранню?
  • Вишиванка моя гарна, спідниця з фартушком теж нові, чепурні. Навіть чобіточки червоні є! А ось віночка – немає! І так мені від цього гірко! Ви все вмієте, все знаєте! Сплетіть, будь ласка, і мені віночок!
  • Допоможемо нашій гості, діти? (так)

Дидактична гра «Збери віночок»

(діти приєднують квіти та стрічки на липучках до голівки ляльки)

  • То якої ж форми віночок?
  • Полічіть, скільки квіточок у ньому? (шість)
  • Яку квітку ми вплетемо першу?
  • Який за порядком чорнобривець?
  • А ромашка?
  • Молодці, діти!
  • Наші дівчатка люблять  одягати віночки на свята, співати, танцювати! Запрошую усіх діток та нашу дорогу гостю Оксану до веселої гри

«Плетемо віночок»

(діти стають в коло, беруться за руки, всі разом співають, вихователь бере віночок і дівчинці в центрі кола одягає на голівку):

Як на свято ішли,

Ми віночок знайшли,

Та не знали, де діти,

Мали з того радіти!

А тепер ось який той віночок

Ясний на голівці лежить,

Буде радість в нім жить!

(коло рухається в одну сторону, дівчинка у віночку в іншу, потім вибирає з кола когось із хлопчиків і танцюють,  решта плескають в долоні. Так по черзі усі дівчатка.)

(гра виконується під українську народну пісню)

Слайд № 15

Лялька Оксана прощається з дітьми:

  • Дякую, мої хороші, за вашу допомогу! Віночок вийшов чудовий! Ви розумні, гарні, чуйні! До побачення! Бажаю вам успіхів у навчанні!
  • Я не з пустими руками прийшла. В моєму кошику, під оцим чудовим вишиваним рушником, пиріжечки з маком. Запашні, золотаві, дуже смачні! Пригощайтеся, на здоров’я! (роздає дітям пиріжки)

1

 

docx
Додано
4 червня 2023
Переглядів
121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку