Виховна година з елементами тренінгу " Шлях до толерантності та милосердя " для учнів 9-го класу.

Про матеріал

Виховна година з елементами тренінгу «Шлях до толерантності та милосердя» для учнів 9 класу.

Мета: розкрити поняття «толерантність», використовуючи історичні факти, афоризми видатних людей; розвивати вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію; виховувати чуйність, доброту, ввічливість, взаємоповагу, людяність, терпимість до чужих вад; сприяти формуванню суспільно важливих рис особистості; формувати у дітей відповідальність за взаємовідносини з оточуючими.

Перегляд файлу

 

Бориславська санаторна школа - інтернат І - ІІІст.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховна година з елементами

 тренінгу

 «Шлях до толерантності

 та милосердя»

 

 

 

 

 

Підготувала:

класний керівник

Пігур О. М.

 

 

 

 

 

 

Борислав

2017

 

Мета: розкрити поняття «толерантність», використовуючи історичні факти, афоризми видатних людей; розвивати  вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію; виховувати чуйність, доброту, ввічливість, взаємоповагу, людяність, терпимість до чужих вад; сприяти формуванню суспільно важливих рис особистості; формувати у дітей відповідальність за взаємовідносини з оточуючими.

Обладнання: мультимедійна дошка, афоризми видатних людей, матеріали тренінгу, заздалегідь підготовані «відбитки рук», ілюстрації.

Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.

 

Хід заняття

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань:

Щоб довідатися про що йтиметься на сьогоднішньому нашому занятті вам слід відгадати кросворд:

13.

т

о

 

9.

 

в

2.

 

3.

 

7.

 

л

а

л

ч

 

 

8.

ю

 

р

ю

м

4.

5.

6.

у

д

10.

 

и

1.

б

и

ж

п

к

й

я

п

11.

12.

с

т

о

л

е

р

а

н

т

н

і

с

т

ь

е

в

о

р

и

я

і

у

і

к

п

а

к

р

 

с

т

й

т

с

р

с

л

і

к

і

п

 

е

о

н

т

т

б

т

у

в

т

с

и

 

р

в

я

я

ь

о

ь

в

ч

о

т

м

 

д

н

т

 

т

 

а

у

в

ь

і

 

я

і

т

 

а

 

н

т

н

с

 

с

я

 

н

т

і

т

 

т

 

я

я

с

ь

 

ь

 

т

ь

  1.          Поблажливе, терпиме ставлення до когось або чогось. (терпимість)
  2.          Почуття глибокої сердечної прив'язаності до кого-, чого-небудь. (любов)
  3.          Добре, співчутливе ставлення. Вияв жалості, помилування. (милосердя)
  4.          Характерна риса людини сповненої самопожертви, самовідданості.ертовність)
  5.          Вияв розуміння, здатність  поділяти чиюсь думку. (прийняття)
  6.          Визнання своєї провини, вияв жалю з приводу своєї провини.аяття)
  7.          Уважність і сердечне ставлення до людей; (чуйність)
  8.          Увага до чиїхось потреб, хвилювання щодо їх благополуччя (турбота)
  9.          Людинолюбство, гуманізм. (людяність)
  10.     Вияв уваги, турботи, бажання дбати про чиїсь потреби.(піклування)
  11.     Чуйне ставлення до чийого-небудь горя, до чиїхсь переживань. (співчуття)
  12.     Почуття міри, якої необхідно дотри­муватися у розмові, вміння відчути межу, за яку не можна переступати у стосунках з людьми. (тактовність)
  13.     Характеристика привітної людини, яка любить та вміє спілкуватися з людьми.

(товариськість)

 

ІІІ. Основна частина заняття.

Повідомлення теми та мети заняття.

Девізом нашого заняття я обрала слова Георга Ліхтенберга, німецького ученого і публіциста  «Привчи свій розум до сумніву, а серце до терпимості!»

 

 

Вчитель. Послухайте вірш Василя Симоненка. (Вірш розповідає учениця)

 


Ти знаєш, що ти людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя − єдина,

Мука твоя − єдина,

Очі твої − одні.

Більше тебе не буде,

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди −

Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе −

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба −

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі − людина,

І, хочеш того чи ні,

Усмішка твоя − єдина,

Мука твоя − єдина,

Очі твої − одні.

 


 

Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – низенькі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Всі ми різні, але в цьому і полягає багатство людського світу.

 

У ході роботи ми з вами дамо відповіді на такі питання:

  • Що означає поняття «толерантність»?
  • Чи завжди ми толерантні до інших людей?
  • Які якості має толерантна людина і як їх виховувати в собі?

То що ж таке «толерантність»?

 

У перекладі з латинської «tolerance» означає «терпіння».

Отже, толерантність – це різновид взаємодії та взаємовідносин між окремими людьми на основі терпіння та взаємоповаги.

Як казав італійський історик, філософ-гуманіст Франческо Гвіччардіні «Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші. Ось чому і  дружба, і допомога, і спілкування  були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості». 

 

Прислів’я народів світу про терпимість:

  • «Нетерпимі часто платять дорого за те, що терплячим дістається безкоштовно» – говорять французи.
  • «Якщо у трьох одна мета, вони землю перетворять на золото, якщо ж мета різна, вони золото перетворять на порох» – говорять услід китайці.
  • «За терпіння дасть Бог спасіння» – вважають українці.
  • Араби запевняють: «Мир існує для людини – людина для миру».
  • Індійці запевняють: «У людини, яка живе заради інших, навіть коротке життя буде сповнене щастям».
  • Індонезійці впевнені: «Любов людини до людини – це повноводе і прозоре джерело, води якого очищують усе, чого торкаються».

Ці прислів’я створені в різні часи, різними народами, які належать до різних світів, культур, релігій, але усі вони закликають до злагоди, терпіння, миру.

 

 В усьому світі Міжнародний день толерантності відзначається 16 листопада.
Його запровадили у 1995 році за рішенням ЮНЕСКО. Саме цього дня ухвалили Декларацію принципів терпимості.

 

Серед задекларованих принципів толерантності є такі:

  • рівність між представниками різних народів незалежно від їх статі, раси, національності, релігії чи приналежності до будь-якої іншої групи;
  • взаємна повага, доброзичливість і терпиме ставлення всіх членів суспільства до представників інших соціальних, культурних, релігійних груп;
  • відмова від насилля;

 

  • рівні можливості для участі у політичному житті всіх членів суспільства;
  • гарантоване законом збереження і розвиток культури та мов національних меншин;
  • можливість дотримуватись традицій усіх культур, представлених у суспільстві;
  • свобода віросповідання;
  • співпраця і солідарність у вирішенні спільних проблем;

 

Отже, поміркуймо, що означає «бути толерантним»? (Учні висловлюють свої думки, які фіксуються на дошці, виокремлюємо основні і формуємо квітку толерантності)

 

Кожен з нас потребує толерантного ставлення, але є категорії людей, для яких це життєво необхідно.

Поміркуймо, кому саме? (обговорення думок учнів)

 

Дійсно, існує типологізація толерантності за соціальними сферами життя, а саме:

Вікова толерантність — неупередженість до “недоліків” людини, пов'язаних з її віком.

1 жовтня – Міжнародний день людей похилого віку.

 

Міжнаціональна толерантність — ставлення до представників різних націй, здатність приймати недоліки представників іншої національності, не заперечуючи своїх власних.

10 грудняМіжнародний день прав людини, тому не забувайте, що всі люди мають право на відмінності від інших.

 

Фізіологічна толерантність — ставлення до хворих, інвалідів, фізично неповноцінних, осіб із зовнішніми недоліками і т.д.

3 грудня – Міжнародний день інвалідів.

Завжди слід пам’ятати, що від життєвих потрясінь ніхто не застрахований, тому не буває чужих проблем, чужої біди.

Такі люди потребують постійної допомоги від нас, а не лише 8 грудня в день благодійності.

Як бачимо, грудень насичений пам’ятними датами, але ми повинні постійно проявляти толерантність.

 

Маргінальна толерантність (толерантність стосовно маргіналів) — ставлення до бомжів, жебраків,  невиліковно хворих, наркоманів, алкоголіків, ув'язнених і т.д

Слово “маргінальний” у перекладі з латини означає “той, що перебуває на межі”. Це групи людей, спосіб життя яких не відповідає стандартам, притаманним суспільству, але вони не порушують суспільних правових норм. Ці люди живуть за своїми певними законами. До маргінальних груп часто зараховують представників національних меншин. У більшості країн Європи це, насамперед, народ рома, або цигани. До цієї категорії належать невеликі замкнуті секти (скажімо, “Біле братство”), а також вуличні діти, бомжі, ВІЛ-інфіковані та інші.

Нещодавно ми з вами згадували про людей, які живуть з ВІЛ, адже 1 грудня – Всесвітній день боротьби зі СНІДом.

Пам’ятаймо, що ця хвороба не передається через дружбу.

 

Релігійна толерантність — ставлення до конфесій, релігій з боку віруючих і невіруючих.

 

Міжкласова толерантність — терпиме ставлення до представників різних майнових шарів — багатих до бідних, бідних до багатих.

Дійсно, нам важко сприймати людей, які чимось відрізняються від нас, але ж не забуваймо, що для інших ми також не такі, як вони. Та в цьому і полягає насиченість та різноманітність життя.

 

На сьогоднішнє заняття я запросила Надію Сергіївну, нашого шкільного психолога, яка допоможе нам розібратися з проблемою толрантності за допомогою тренінгу (до 10 хвилин).

 

Згадаємо ще раз, що означає «бути толерантним» (квітка толерантності)?

А зараз виконаємо невеличке заввдання. У вас на партах знаходяться ваші бумажні долоні, напишіть на пальчиках, те що ви зробили б для того, щоб світ став більш толерантним (на виконання до 5 хвилин). Називаючи, все що записано, учні чіпляють навколо зображення планети Земля свої долоні.

ІІІ. Заключна частина.

Отже, якою повинна бути толерантна особистість?

Портрет толерантної особистості:

  • Толерантна особистість знає про свої достоїнства і недоліки, вміє ставитися до себе критично.
  • Вміє жити в згоді з іншими і самим собою.
  • Має почуття відповідальності, яку не перекладає на інших.
  • Толерантна людина впевнена, що її доля залежить від неї самої.
  • Визнає світ у його різноманітності і готова вислухати будь-яку думку, не ділить світ на дві частини  чорну і білу, а людей лише на два сорти  хороші і погані, свої і чужі.
  • Вміє співчувати, бути привітними до людей.
  • Має почуття гумору, здатність посміятися над собою, не виявляє своєї

зверхності над іншими.

  • Вихована людина завжди чинить толерантно.

Для того, щоб наше заняття завершилося на приємній та позитивній ноті, пропоную переглянути мультфільм, який стосується нашої теми.

Дякую за увагу!

 

Додаток

 Афоризми відомих людей:

 

Привчи свій розум до сумніву, а серце до терпимості!
(Георг Ліхтенберг, німецький учений і публіцист)

 

Не все те неправильне, що тобі не зрозуміле.

Г. Сковорода

 

Гарні манери має той, хто найменшу кількість людей ставить у незручне становище.

Дж. Свіфт

 

Добра людина не та, яка вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зла.

В.О. Ключевский

 

«Ми різні – в цьому наше багатство.

Ми разом – в цьому наша сила»

 

Перед великим розумом я схиляю голову,

 перед великим серцем я стаю на коліна

Й. В. Гете

 

Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе.

 Леонардо да Вінчі, італійський художник епохи Відродження

 

 Людина, яка робить  щасливими, не може бути сама нещасною.

 Гельвецій, французький філософ

 

Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини.

Сааді, перський поет

 

Підняти слабкого – цього замало: треба ще його потім і підтримати.

Вільям Шекспір, англійський драматург

 

Легше вирішує і засуджує той, хто менше змилується.

Джордано Бруно, італійський мислитель

 

Дійсна ознака, за якою можна впізнати справжнього мудреця, терпимість.

 Генрік Ібсен, норвезький драматург

 

Гідність людини полягає у тому, щоб любити тих, хто ії ображає.

Марк Аврелій, давньоримський імператор і філософ

 

Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші. Ось чому і  дружба, і допомога, і спілкування  були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості. 

                                                        Фр. Гвіччардіні – італійський історик, філософ

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шмыкова Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 грудня 2017
Переглядів
6854
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку