Виховна година з профорієнтації у 9 класі

Про матеріал
Виховна година з профорієнтації "Я і моє життя " дозволяє дітям краще пізнати себе, свій характер та домогає зорієнтуватися у виборі подальшого житєвого шляху. Тестування " Пізнай себе" спонукає дітей замислитися на власними вчинками та характеру їх поведінки. Спонукає до особистого роздуму про життя та аналізу власної особистості.
Перегляд файлу

Виховна година з профорієнтації

для учнів 9-Б класу ( класний керівник Осипенко К.Л.)

« Я і моє життя»

 

Тема: Хочу- можу – треба.

Мета: З’ясувати рівень знань учнів про професії;

Розширити знання дітей про професії;

 Розвивати вміння працювати самостійно та в групах;

Розвивати вміння планувати та оцінювати свою діяльність;

 Познайомити з поняттями «майстер», «посада»;

Виховувати шанобливе ставлення до людей різних професій

Обладнання: мультимедійна дошка, геометричні фігурки з картону

 

Хід заняття

 

Класний керівник. Пройде зовсім небагато часу, і вам доведеться вибирати свій шлях у житті. І шлях цей почнеться з перехрестя, від якого розходяться не 3, як в казці, а 50 тис. доріг - саме стільки зараз існує професій. І дуже важливо не помилитися у виборі шляху. Адже від цього вибору залежить дуже багато: і матеріальний достаток, і коло спілкування, і інтереси, і щастя в житті. Недарма кажуть, що, обираючи професію, людина вибирає свою долю. Що ж таке професія?

На дошці написані 4 слова, які мають відношення до професійної діяльності людини: професія, спеціальність, кваліфікація, посада. Як би ви пояснили відмінність між цими словами?

                                                    (Діти дають відповіді.)
Підведемо підсумки. Я дам короткі визначення цих понять, а ви подивіться, наскільки ви виявилися близькі до істини. Отже.
Професія - це трудова діяльність людини, яка дає йому засоби для існування і розвитку.
Спеціальність - вид занять у межах однієї професії.
Кваліфікація - це рівень професійної майстерності.
Посада - це місце, займане людиною в організації.
         Як бачимо, багато хто з вас дали правильні тлумачення всіх цих слів. Всі ці слова разом містять професійну характеристику людини.
1. Гра «ХТО ЖИВЕ В МОЄМУ ДОМІ» (робота в групах)

Кожна група отримує конверти, на яких намальовано будинок. У кожному вікні написана назва однієї професії. До конверта вкладені риси характеру людини: добрий, розумний, справедливий, неправдивий, хоробрий, швидкий, злий, чесний, ледачий, веселий ….

Ви маєте вибрати ті риси характеру, які повинні мати люди вашої професії: лікар, повар, військовий, міліціонер, учитель, льотчик, бухгалтер, будівельник, шахтар, рятувальник, фермер, кравчиня.

2. Проблемна ситуація «Чий це вибір?»
Класний керівник. Один вчений, який написав книгу про вибір професії, багато років пропрацював у школі і завжди цікавився подальшою долею своїх учнів. При зустрічі він задавав їм незмінний питання: «Чи задоволений ти обраною професією?» І отримував гнітючий відповідь: (!) Приблизно кожен третій помилився у своєму виборі, і кожен другий зізнавався, що не зовсім задоволений, і якщо б починати спочатку, то, напевно, пішов би по іншій дорозі. Чому ж так багато молодих людей помиляється у своєму виборі? Як ви вважаєте?

Зразкові відповіді дітей:
  -«Тиснуть» батьки.
    - Йдуть за модою.
    - Нічого не знають про професії, яку обрали.
    - Вибирають «за компанію».
    - Не хочуть дізнаватися про негативні сторони професії.
    - Не мають здібностей і нахилів до цієї професії.
    - Наслідують героїв кіно і телесеріалів.
Класний керівник. Ви перерахували найпоширеніші причини помилок у виборі професії. Це тиск батьків, відсутність знань про обрану професію, гонитва за модою, переоцінка власних сил і здібностей. Але як же тоді правильно вибрати професію?
 1. Міні-лекція «Формула професії»
Класний керівник. Скажіть, будь ласка, що вийде, якщо скласти три слова, які винесені в тему сьогоднішнього класної години: «хочу», «можу» і «треба»?
(Учитель крейдою перекреслює тире між словами в назві теми класної години, виходять плюси. Діти висловлюють припущення).
         Я відкрию вам секрет: вийде правильний вибір професії.
Фахівці з профорієнтації встановили, що правильним може бути тільки усвідомлений вибір професії.
(Учитель дописує на дошці після трьох слів називання класної години. «= Усвідомлений вибір професії»)
Як пояснити цю формулу? У ній всього три величини:
    хочу - це все, що мені подобається, до чого лежить душа;
    можу - це все, що мені по силам, за здібностями;
    треба - це все, що потрібно для суспільства, країни.
         Разом виходить формула усвідомленого вибору професії. Усвідомлений вибір - це такий вибір, при якому людина враховує і особисті устремління (хочу), і свої можливості (можу), і потреби суспільства в цей професії саме в даний момент (треба).
Класний керівник. Як же працює формула усвідомленого вибору професії?
Зараз ви побачите це у виконанні (імена, прізвища).

Класний керівник. Хто з вас теж хоче продемонструвати, як працює формула усвідомленого вибору професії?
(Діти піднімають руки, пропонують свої варіанти усвідомленого вибору).
         Співвідношення між «хочу» і «можу» - у ваших руках. Якщо у людини є мрія і він твердо йде до своєї мети, він обов'язково її досягне. Але для цього потрібно розібратися в собі, дізнатися свої сильні і слабкі сторони, свої здібності і недоліки.

                                                     Тестування.

Класний керівник ; Може бути, трохи розібратися в собі вам допоможе жартівливий тест з геометричними фігурами. Використовуючи три геометричні фігури - трикутник, коло, квадрат, намалюйте чоловічка, що складається з 10 елементів. Повинні бути використані всі три види фігур. Якість малюнка не має значення. Якщо намальовані зайві елементи - їх треба закреслити, якщо їх  не вистачає - домалювати відсутні. Час виконання - 30 с.
                                       (Діти малюють фігурки.)
Тепер підрахуйте кількість трикутників
А тепер слухайте ключ до тесту.

Перший тип: 6-8 трикутників - тип керівника, хороші викладачі. Яскраво виражене прагнення до лідерства, добре розбираються в людях, працюють з інформацією.
Другий тип: 5 трикутників. Відповідальний виконавець, хороші організаторські здібності. Професіонал, до дрібниць продумує свою діяльність.
Третій тип: 4 трикутника. Різноманітність інтересів і талантів. Схильність до індивідуальної роботи.
Четвертий тип: 3 трикутника. Тип вченого. Раціональний, об'єктивний, легко переключається з одного виду діяльності на інший.
П'ятий тип: 2 трикутника. Інтерес до мистецтва і людині. Тонко відчуває все нове і незвичайне.
Шостий тип: 1 трикутник. Винахідник, конструктор, художник. Володіє багатою уявою.
         Звичайно, цей тест не відображає все різноманіття ваших талантів. Але, може бути, він допоможе вам замислитися про себе , про своїх можливостях і здібностях і почати розвивати ці здібності. У кінцевому підсумку це допоможе вам у виборі життєвого шляху.

Класний керівник: У світі багато  професій. Щоб не заплутатися в них, фахівці об'єднують їх у великі класи, групи. Всі професії об'єднують в п'ять великих груп, тип   (Перегляд презентації)
Перший тип: людина - природа. Люди цих професій мають справу з живою і неживою природою (ветеринар, агроном, гідролог, вівчар, механізатор, тракторист). Для них характерний загальний предмет праці - тварини і рослини, грунт і повітряне середовище.
Другий тип: людина - техніка. Це можуть бути льотчики, водії, матроси, токарі, слюсарі та інші професії, які використовують технічні пристрої.
Третій тип: людина - людина. Предметом праці у цій професії є інша людина, а характерною рисою діяльності - вплив на інших людей. До такого типу професій належать учитель, лікар, журналіст, продавець.
Четвертий тип: людина - знакова система. Фахівці такого типу використовують в своїй праці різні знаки: усна і письмова мова, цифри, хімічні та фізичні символи, ноти, схеми, карти, графіки, малюнки, дорожні знаки і т. п. Це бухгалтери, учені, люди, що працюють в лабораторіях, наукових центрах.
П'ятий тип: людина - художній образ. Людей цього типу відрізняє наявність живого образного мислення, художня фантазія, талант. Це музиканти, художники, актори, дизайнери та ін
Щоб не помилитися у виборі професії, потрібно врахувати свої психологічні особливості, здібності, фізичні можливості.
Ви знаєте, що характер людини відображає ставлення людини до навколишнього середовища. і саме риси характеру визначають поведінку людини – способи діяльності в типових ситуаціях. У залежності, яка риса домінує в характері людини виділяють такі риси, як інтелектуальні, емоційні та вольові. А також кожна професія висуває свої вимоги до рис характеру особистості, тому ми зараз пройдемо  Методику вивчення характерологічних рис особистості„ Прочитавши твердження і варіанти відповідей у «Бланку опитувальника» відповідно до них ви повинні в „Бланку відповідей” під відповідними номерами поставити свою відповідь у вигляді знаку плюс („+”) відповідної колонки („а”, „б” чи „в”).

 

БЛАНК ОПИТУВАЛЬНИКА

  1. Я міг би жити один, далеко від людей:
    1. так
    2. інколи
    3. ні
  2. Інколи я погано себе почуваю без особливих на те причин:
    1. так
    2. не знаю
    3. ні.
  3. Читаючи про якийсь особливий випадок, я цікавлюсь всіма подробицями:
    1. так, завжди
    2. інколи
    3. рідко.
  4. Коли друзі жартують наді мною, я переважно сміюсь разом з ними і зовсім не ображаюсь:
    1. вірно
    2. не знаю
    3. не вірно.
  5. Те, що деякою мірою відволікає мою увагу від чогось:
    1. дратує мене
    2. щось середнє
    3. не турбує мене.
  6. Мені подобається товариш:
    1. інтереси якого носять діловий і практичний характер;
    2. не знаю;
    3. який відрізняється глибоко продуманими поглядами на життя.
  7. На підприємстві мені було б цікавіше:
    1. працювати з машинами та механізмами і приймати участь в основному виробництві;
    2. важко сказати
    3. розмовляти з людьми, займатися суспільною роботою.
  8. У мене завжди вистачає енергії, коли це необхідно:
    1. так
    2. важко сказати
    3. ні.
  9. Я швидше розкрив би свої особисті думки:
    1. моїм хорошим друзям
    2. не знаю
    3. в своєму щоденнику.
  10. Я не можу спокійно слухати, як інші люди проголошують ідеї, протилежні тим, у які я твердо вірю:
    1. вірно
    2. важко відповісти
    3. не вірно.
  11. Я настільки практичний і обережний, що зі мною трапляється менше неочікуваних випадків, ніж з іншими людьми:
    1. так
    2. важко сказати
    3. ні
  12. Я гадаю, що я говорю неправду рідше, ніж більшість людей:
    1. вірно
    2. важко відповісти
    3. не вірно.
  13. Я надав би перевагу працювати:
    1. в установі, де б мені випало керувати людьми і бути серед них;
    2. важко відповісти;
    3. бути вільним спеціалістом.
  14. Те, що я роблю, у мене не виходить:
    1. рідко
    2. щось середн
    3. часто.
  15. Навіть, якщо мені кажуть, що мої ідеї не можуть бути здійсненими, це мене не зупиняє:
    1. вірно
    2. не знаю
    3. не вірно.
  16. Я намагаюсь сміятись з жартів не так голосно, як це робить більшість людей:
    1. вірно
    2. не знаю
    3. не вірно.
  17. Зусилля, що витрачені на складання планів:
    1. ніколи не зайві
    2. важко сказати
    3. не варті цього.
  18. Мені більше подобається працювати з людьми вишуканими, витонченими, ніж з людьми відвертими і прямолінійними:
    1. так
    2. не знаю
    3. ні
  19. Мені приємно зробити людині послугу, погодившись призначити зустріч з нею на час, зручний для неї, навіть, якщо це незручно для мене:
    1. так
    2. інколи
    3. ні.
  20. Коли я лягаю спати, я:
    1. засинаю швидко
    2. щось середнє
    3. засинаю важко
  21. Якби я працював у магазині, я хотів би:
    1. оформляти вітрини
    2. не знаю
    3. бути касиром.
  22. Я надаю перевагу:
    1. самому вирішувати питання, що стосуються мене особисто;
    2. важко відповісти;
    3. радитися зі своїми друзями.
  23. Акуратні та вимогливі люди не вживаються зі мною:
    1. вірно
    2. інколи
    3. не вірно
  24. Якщо люди про мене думають погано, то я намагаюсь їх переконати , продовжуючи діяти по-своєму:
    1. так
    2. важко сказати
    3. ні
  25. Трапляється, що я цілий ранок не хочу ні з ким розмовляти:
    1. так
    2. інколи
    3. ніколи.
  26. Мені буває скучно:
    1. часто
    2. інколи
    3. ніколи
  27. Я часто думаю, що найдраматичніші події вже через рік не залишать в моїй душі жодного сліду:
    1. так
    2. важко сказати
    3. не вірно.
  28. Я думаю, що було б цікавіше бути:
    1. ботаніком і працювати з рослинами;
    2. не знаю;
    3. страховим агентом.
  29. Якщо питання, яке потрібно вирішити, дуже складне і вимагає від мене багато зусиль, я намагаюсь:
    1. зайнятися іншими питаннями;
    2. важко відповісти;
    3. ще раз спробую вирішити це питання.
  30. Вночі мені сняться фантастичні і безглузді сни:
    1. так
    2. інколи
    3. ні.

Обробка результатів

Характерологічна риса

№№ запитань

Замкнутість-товариськість

1, 7, 9, 13, 19, 25

Емоційна стійкість-нестійкість

2, 5, 8, 14, 20, 26

Практичність, творчість

3, 6, 15, 18, 21, 27

Раціональність-зваженість

4, 10, 16, 22, 24, 28

Самоконтроль

11, 12, 17, 23, 29, 30

 

Кожна відповідь оцінюється в балах, які проставляються біля кожного запитання. Відповідь „b” завжди оцінюється 1 балом. На запитання 1-7 та 23-30, якщо ви відповіли стверджено “а”, то вона оцінюється в 0 балів, а якщо ви відповіли  “с”, то – 2 бали. За відповіді на запитання 8-22 на твердження ви відповіли “а” – 2 бали, “с” – 0 балів.

 Класний керівник. Вибір професії - це дуже важлива подія в житті кожної людини. Але яку б професію ви не вибрали, вам завжди знадобляться знання, отримані в школі. Тому постарайтеся вже зараз визначити область ваших інтересів, більше читайте, набирайтеся досвіду та знань. Для цього потрібно пробувати себе в самих різних областях. Як добре помітив один мудрець: «Щоб не помилятися, потрібно мати досвід. Щоб мати досвід, потрібно помилятися ».

 

docx
Додано
20 березня 2020
Переглядів
942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку