Виховний екологічний захід "Годівничка"

Про матеріал
Даний захід покликаний формувати в дітей відповідальне ставлення до охорони птахів,підгодівлі їх взимку і вивчення особливостей різних видів птахів
Перегляд файлу

 

 

Полянська гімназія

 Сарненської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконала: учениця 7 класу Полянської гімназії

Конько Софія

Керівник: вчитель географії

                  Харечко Олена Василівна

2020-2021н.р.

МЕТА АКЦІЇ:

 

 

  • виховання ціннісного ставлення до біорізноманіття;
  • проведення просвітницької роботи;
  • вивчення птахів своєї місцевості;
  • охорона та збереження орнітофауни;
  • підгодівля птахів в період холодів.

 

ЗАВДАННЯ АКЦІЇ:

  • ознайомлення з видовим різноманіттям зимуючих птахів нашої місцевості;
  • надання учням знань з будови птахів, аспектів їх підгодівлі;
  • оволодіння методиками визначення, спостереження та обліку зимуючих птахів;
  • розвиток гуманного ставлення до птахів, мотивація до їх охорони;
  • цікаві факти про харчування птахів.

 

ЕТАПИ  ПРОВЕДЕННЯ АКЦІЇ :

  1. Вивчення орнітофауни нашої місцевості (учні 5,6,7,8,9 класи, протягом жовтня -листопада).
  2. Майстрування годівничок та заготівля кормів (учні 5,6,7,8.9 класів разом з батьками, протягом листопада).
  3. Розвішування годівничок на території школи та біля власної домівки учнів (учні 5,6,7,8,9 класів разом з батьками, наприкінці листопада).
  4. Підгодівля птахів взимку (учні 5,6,7,8,9 класів, протягом грудня-березня).
  5. Проведення заходу "Пригоди в царстві птахів".
  6. Проведення серед учнів конкурсу на кращу фотороботу про птахів.
  7. Проведення конкурсу на кращий вірш про птахів.
  8. Підведення підсумків проведення акції

 

Цілі та очікувані результати:

-         дослідити видовий склад птахів, що зимують у нашій місцевості;

-         розширити знання учнів про птахів;

-         організувати підгодовування та провести спостереження за птахами і на їх основі проаналізувати інтерес птахів до запропонованих кормів.

Учасники, виконавці: учні 5.6,7,8,9 класу, Конько Софія Юріївна

Місце проведення: територія школи та населеного пункту села Поляна.

Час проведення: листопад 2020 – березень 2021.

За цей час учасники конкурсу:

-         працювали над плануванням, аналізом спостережень;

-         оволодівали навичками спостереження за об’єктами живої природи;

-         поглиблювали знання з природничих дисциплін.

 

Вступ. 

У річному циклі птахів можна виділити такі періоди: підготовка до розмноження, виведення пташенят, линяння, підготовка до зимівлі та зимівля. Під час підготовки до зимівлі птахи інтенсивно живляться, накопичуючи запаси жиру, потрібного для міграцій і зимівлі. Зимують птахи по-різному. Горобці, сороки, ворони, тетеруки, глухарі залишаються на тому самому місці. Такі види птахів називають осілими.

Перелітні птахи (ластівки, гуси, журавлі тощо) здійснюють щорічні тривалі перельоти – міграції: вони відлітають з місць гніздування на зимівлю, а навесні повертаються. Місцями гніздування вважають ті території, де птахи розмножуються, а місцями зимівлі – ті, де завершується їхня осіння міграція. Птахи, що гніздяться в Україні, зимують здебільшого на території країн Середземномор'я, Близького Сходу чи Африки. Першими, як правило, відлітають птахи, що прилетіли навесні пізніше за інших, і навпаки, останніми ті, які прилетіли першими.

Кочові птахи (сойки, дятли, синиці) можуть переміщуватись у пошуках їжі, не віддаляючись на значні відстані від місць гніздування. За умов теплої зими деякі види перелітних птахів можуть не відлітати на південь і залишатися зимувати в Україні(наприклад, шпаки, дрозди, крижні). 

У зв’язку з польотом розміри птахів варіюють у невеликих розмірах. Маса найбільших літаючих птахів 14-16 кг (лебеді, грифи), найменших – 1,6-2г (колібрі). В Україні найменші – корольки, кропивники.

В охороні птахів важлива роль належить не лише державним установам, але й громадським організаціям. В Україні найбільшою з таких організацій є Товариство охорони та вивчення птахів при Академії наук вищої школи, яка тісно співпрацює з кафедрою зоології Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серед членів цього товариства найбільше школярів.

Тому птахів охороняймо і підгодовуймо!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орнітофауна нашої місцевості

  Ряд Горобцеподібні

Шпак звичайний

 

   Оперення дорослої особини звичайного шпака – чорне, з характерним металевим відблиском. Над крилами і на голові можуть бути білі плями, область горла і голови відливають фіолетовим відтінком, черевце – синім, спина – зеленуватим.

Ластівка

Без названия (3)

 

     Більшу частину дня ця пташка проводить у польоті, ловлячи комах. Завдяки гострим легким рилам, ластівки літають швидко, легко й спритно. Вони навіть можуть пити на льоту. Ноги в ластівок короткі. Ходять ці пташки незграбно й рідко сідають на землю, хіба лише тоді, коли збирають матеріал для будування гнізд. Дзьоб короткий, але може широко розкриватися. Ластівок вважають чудовими синоптиками. У сонячну погоду вони підіймаються високо в повітрі, оскільки дрібні комахи підхоплюються висхідними потоками  теплого повітря і заносяться у верхні шари повітря. Коли ж перед грозою чи дощем повітря насичується водяною парою, то комахи, які намокають, літають ближче до землі. За комахами спускаються ближче до землі і ластівки, які продовжують полювання  і в дощову погоду.

Соловей

Без названия (2)

Вважають, що самці соловейки, які співають усю ніч. Є самотніми птахами, котрі намагаються піснею заманити мігруючих самок донизу, коли ті пролітають у цей час угорі. У момент співу соловейко забуває про небезпеку, опускає крила й цілковито піддається співу. Може здатися, що соловейко – птах лісів і чагарників – гніздиться на деревах. Натомість він будує свої гнізда на землі або на нижніх гілках у кущах.

Ряд Гусеподібні

Білий лелека

Одне і теж саме гніздо лелеки можуть використовувати багато років підряд. У народі існує повір’я, що лелеки приносять з собою весну. Це пов’язано з тим, що ці птахи прилітають рано навесні – у березні або на початку квітня.

Лебідь

Без названия (3)

     Незважаючи на граціозність, лебеді відрізняються великою силою і можуть становити небезпеку для людини. Особливо це стосується періоду виховання пташенят. Птахи починають люто захищати своє потомство і стають агресивними. Під час нападу вони можуть поламати людині кістки. З огляду на це, краще до них близько не підходити і не лякати.

Осілі (зимуючі) птахи

 Горобці, голуби, горлиці, кільчасті сойки, галки, ворони, сороки, повзики, синиці великі, вівсянки, дятли великі строкаті.

Ряд Горобцеподібні

Велика синиця

Без названия (1)

Синиця – корисна пташка. Влітку середньостатистична синиця за день з’їдає 300-400 гусениць, тобто стільки, скільки важить сама. У синиць феноменальна пам’ять. Вони пам’ятають місця, де вони знаходили їжу. Тривалість життя синиці в природі 1-3 роки, а в неволі можуть прожити до 15 років.

                                             Горобець звичайний

 

Без названия

  Горобці зазвичай літають зі швидкістю 38 км/год, але переляканий горобець може розігнатися до 50 км/год. На волі живуть 4-5 років. За будівництво гнізда відповідальні самці. Горобці – однолюби. Це дуже родючі пташки.

Чорна ворона

                                 Без названия (2)

  Розмах крил ворони досягає 1,4-1,5м. Ворона  - одна з небагатьох птахів, яка здатна виконувати маневри, аналогічні авіаційним фігурам пілотажу. У природі ворони живуть 10-15 років, у неволі – 75 років. Ворона може легко зламати палець людині за допомогою дзьоба. Може жити в домашніх умовах, в якості домашньої тварини(з малих років приручити її неважко, але подорослішавши вона не визнає нікого, крім господаря і стає ревнивою).

 

Сорока

Без названия

  Довжина тіла сороки – близько 50см. Хвіст довше її тіла. Китайці вважають сороку птахом щастя, який приносить людям удачу. У нашому фольклорі сорока швидше пов’язана з образом пліткарки. Сороки дуже люблять блискучі предмети. Птахи прикрашають ними свої гнізда, щоб доставити собі радість і залучити потенційного партнера. Надлишки їжі ці птахи заривають у землю, причому потім без проблем знаходять ці сховки.

Зозуля

 

Без названия (1)

Більшість видів зозуль не будують гнізда та не висиджують яєць, а підкидають їх іншим птахам. Відомо близько 150 видів птахів, яким зозуля підкидає свої яйця. Це очеретянка, вільшанка, плиска та інші дрібні співочі пташки. Зозулине яйце має вагу 3г, тоді як у птахів її розмірів вага яйця становить 15г. і не тільки за формою, а й за розмірами і формою, а й за кольором воно схоже до яйця тієї пташки, в гніздо якої зозуля підкидає своє яйце.

Ряд Сови

Сова

 Без названия (1)

Сови не здатні рухати очима. Бачать світ тільки в чорно-білому кольорі. Голова сови може повертатися на 270◦. Більшість видів сов є нічними птахами, але є деякі які полюють як вдень, так і вночі.

Ряд  Денні хижі

   Більшість хижих птахів живиться хребетними. Кігті в них довгі, гострі, гачкоподібні – ними вони хапають і вбивають здобич. Дзьоб короткий, міцний, кінчик його загнутий гачком униз – ним хижаки розривають здобич на частини. Це нагніздні птахи. Живуть парами.

Шуліка чорний

C:\Users\admin\Downloads\unnamed.jpg

   

 

 

Майстрування годівничок і підгодівля птахів

 

 

 

 

Учні школи вішають годівниці

 

 Процес вивішування

 

 

 

Місця для годівниць

 

 

 

 

C:\Users\admin\Pictures\изображение_viber_2021-03-22_23-00-46.jpg

 

 

 

Конкурс на кращий вірш про птахів

Заклик

В нас зимуючі птахи,

Дуже гарні й голосні.

Радо нас стрічають,

Своїм співом голосним, 

Всіх нас звеселяють.

 

Нас, ви, люди, бережіть,

Не моріть і не губіть.

Від недуг і всіх нещасть,

Ви нас просто бережіть.

 

В нас зима бува холодна,

Деколи бува голодна. 

Ми вас просим – підкорміть,

Рід пташиний не губіть.

(Конько Софія,7 клас)

 

Пташка

 

Подивись, людино,

Що зробила ти зі мною!

Пташка квилить, пташка плаче

Гіркою сльозою.

 

Пташка квилить, пташка плаче,

Гіркою сльозою.

А людина своє править,

В руках із косою.

 

Подивись, людино,

Зглянься наді мною!

Не залишай пташенят 

Малих сиротою.

 

Я тобі в пригоді стану,

Як весна настане.

Я принесу тобі звістку

І серце розтане.

(Питель Анастасія,9 клас)

Годівничка

 

На гіллі стрибаю,

Зиму я все виглядаю.

Коли прийде білосніжна,

Щоб в садку все було біло.

Але коли я дочекаюсь,

Життя голодного зазнаю.

Тож, люди, ви не оминайте!

Мене підкормлюйте, не полишайте.

(Сорока Милана,5 клас)

 

Крик птахів

 

Люди, люди, зупиніться! 

Озирніться, схаменіться!

Птахів наших не губіть!

Зиму холодну і голодну

Пережить допоможіть!

(Конько Софія,7 клас)

Зима

Взимку холодно людині,

І рослині, і пташині.

Тож і ми часу не гаймо,

Йдемо в парк, в ліси, сади,

Годувати їх негайно.

(Сорока Милана, 5 клас)

 

                                                       Годівничка

Виготовлю годівничку,

Для горобчика й синички.

Будуть вони прилітати,

Крихти й сало тут клювати.

(Конько Софія, 7 клас) 

 

Вчора з класом ми усім 

Майстрували чудо-дім.

Вже прийшла зима холодна,

Для птахів вона голодна.

Прилітайте в сад синиці,

Горобці і всяка птиця.

Корму вистачить на всіх,

Й на великих, й на малих.

(Конько Світлана,5 клас)

 

 Жовтогруда і маленька,

По деревах скаче.

Їсти хоче вже вона,

Пташка мало вже не плаче.

Вкрила снігом все зима,

Їжі вже давно нема.

Люди, люди, ви рятуйте,

Пташкам їжі наготуйте!

(Басиста Аліна. 5 клас)

 

Був проведений серед учнів конкурс на найкраще фото. Ось найкращі.

 

 

C:\Users\admin\Pictures\изображение_viber_2021-03-22_13-45-59.jpg

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\admin\Pictures\изображение_viber_2021-01-24_22-00-17.jpg        

Конько Вікторія,9 клас

 

C:\Users\admin\Pictures\изображение_viber_2021-03-22_1.jpg

Давидюк Микола,7 клас

C:\Users\admin\Pictures\изображение_viber_2021-03-22_13-45-.jpg

Сорока Милана, 5 клас

 

 

 

 

C:\Users\admin\Pictures\изображение_viber_2021-03-22_13.jpg

Линь Лілія, 5 клас

 

C:\Users\admin\Pictures\изображение_viber_2021-03-22_13-45-56.jpg

Давидюк Микола,7 клас

C:\Users\admin\Pictures\изображение_viber_2021-03-22_23-35-23.jpg

Тоюнда Альона,8 клас

 

 

 

 

C:\Users\admin\Pictures\л.jpg

Линь Лілія,5 клас

 

 

D:\робочий стол\Новая папка  флешка\USB DISK\шпаківні екскурсія\DSC01926.JPG

 

Питель Анастасія. 9 клас

C:\Users\Користувач\Desktop\DSC01867.JPG

 

Питель Анастасія, 9 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пригоди в царстві птахів

Мета заходу: сформувати поняття про птахів, види птахів; чому птахи залишаються зимувати в нас; розвивати вміння робити висновки, аналізувати природні явища і сезонні зміни в житті птахів; виховувати любов і повагу, шанобливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: фотографії і малюнки з зображенням зимуючих птахів, макет годівнички, відео-матеріали  з Інтернет-ресурсів про життя птахів.

 

(дійові особи – Снігур, Синичка, Горобець, Ворона, Дятел)

(дійство відбувається взимку, в зимовому парку, біля годівнички з кормом.

Спочатку біля годівнички і неподалік неї літав і скакав маленький Горобець)

 

Горобець: Ох і люта ж ця зима,

Корму вже ніде нема.

Я літаю і шукаю,

Ну нема його й нема.

 

До годівнички підлітає Снігур:

Зимно, зимно навкруги,

Мерзнем ми, червоногруді снігурі.

А у парку, в годівничці,

Знайдем ми собі харчі.

 

(До годівнички підлітають решта птахів)

Дятел: Я без їжі не сумую,

У дуплі її знайду я.

На деревах, на шишках.

На березах й гілочках.

 

Синичка: Я маленька і жовтенька,

Жовтогруда і гарненька.

По доріжках, парках, скверах,

Їжу я собі знайду.

 

Ворона: Я остання прилетіла,

Дуже – дуже зголодніла.

Хочу крихту я знайти,

Їсти дуже хочу.

(Посідали біля порожньої годівнички в парку. В цей час до парку на прогулянку прийшла молода родина з дітьми)

 

Дівчинка: Мамо. Тату, дивіться, годівничка, а біля неї сидять птахи. – може вони голодні? Можливо їм треба посипати корму?

 

Мама: Так, діти. Птахам взимку дуже важко, адже сніг вкриває землю і пташкам нема де шукати їжу. Тому підгодівля птахів дуже важлива. Але якщо ви візьметесь підгодовувати пташок, то робити це потрібно постійно, аж до настання теплої весни. Тому що птахи пам’ятають місця, де вони знаходили їжу.

 

Дівчинка: Мамо, а що можна їсти птахам?

 

Мама: Зернята, зернові, фрукти, крихти сала. Ні в якому разі не можна годувати малих пташок білим хлібом, тому що всередині шлунку хліб розбухає і пташка може померти.

 

Дівчинка: Давайте купимо корму і погодуємо їх. Бо вони сидять біля годівнички, і, мабуть, дуже вже хочуть їсти. А я буду сюди постійно приходити, їх годувати. А давайте і біля свого будинку повісимо годівничку!

 

Мама: Добре, йдемо купляти корм.

(Вся сім’я дружно вирушила в магазин. А тим часом в парк завітали двоє приятелів – розбишак з рогаткою)

1-хлопець: Дивись, біля годівниці пташки.

2-хлопець: Ага, бачу. А давай постріляємо по них з рогатки.

1-хлопець: Давай.

Почали цілитись і стріляти, і попали по маленькому горобчику, горобчик запищав, хотів злетіти, але в нього не вийшло. Всі птахи бачачи цю ситуацію порозліталися в різні боки.

 

Тим часом з магазину з кормом поверталася родина. Дівчинка побачила цю картину, скрикнула, тим самим злякавши розбишак. 

Коли вони підійшли до горобця, він так само пищав від болю, в нього було поранене крило, тому втекти від людей він не зміг. 

Дівчинка: Мамо, тату, що будемо робити з горобчиком, адже ми не залишимо його в біді? Адже йому дуже потрібна наша допомога.

Мама: Звичайно що не залишимо. Адже так не можна знущатись з птахів. Стріляти рогаткою, чіпати їхні гнізда, цього птахи не люблять. Давайте посиплемо корм іншим птахам, заберемо горобчика та й підемо додому. 

Так і зробили.

 

Птахи побачивши їжу, позлітались до годівниці.

Дятел: Добра дитина, не залишить нікого в біді, тільки жаль нашого горобчика. Чи побачимо ми ще його?

 

(Родина забрала горобчика і пішли додому)

Дівчинка: Мила пташко, не пищи. Ми тебе заберемо і вилікуємо.

Мама: Звичайно, і як ти видужаєш, випустимо тебе на волю.

Пташки, які спостерігали за цим всім, сиділи біля годівниці.

Ворона: Не перевелись ще добрі люди. Які знають, що нам взимку теж голодно і холодно. Молодці!

Дятел: Так, дійсно хороші і горобчика нашого, мабуть, підлікують і випустять на волю.

Снігур: Було б дуже добре.

Синичка: Будемо прилітати до годівнички, так побачимо чи випустили горобчика чи ні. Як бачите. Дійсно є хороші і співчутливі люди, які готові прийти на допомогу птахам. Дякуємо їм і за корм і за горобчика. Хай все і у їх і у нас буде добре. Полетіли.

 

Нехай ластівки будують гнізда біля людських домівок, а жайворонок кожен ранок співає під вашим вікном. 

БЕРЕЖІМО ПТАХІВ!!!

 

(підготувала: вчитель географії Полянської гімназії Харечко О.В.)

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 вересня 2022
Переглядів
746
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку