Виховний захід "Курити або бути здоровим – обирай сам!"

Про матеріал
Виховний захід "Курити або бути здоровим – обирай сам!". Підійде для дітей старших класів.
Перегляд файлу

Курити або бути  здоровим – обирай сам!

         Мета уроку:

Інформативно-виховна:

  •         інформування молоді про негативний вплив тютюну на здоров’я не лише того, хто палить, але й оточуючих;
  •         інформування про ризик розвитку залежності від тютюну, набуття нових та ускладнення наявних захворювань.
  •         з’ясування причин і наслідків вживання тютюнових виробів, аналіз існуючих у молодіжному середовищі міфів про них;

Виховна:

  •         Формування у підлітків якостей сильної особистості та здатності протистояти тютюновій індустрії.

Профілактична:

 -  Попередження паління серед підлітків та учнівської молоді.

- формування негативного ставлення до тютюнопаління.

Обладнання: малюнки антитютюнового спрямування, відео «Правда про тютюнопаління від професора Жданова», ноутбук, кольорова крейда, магніти.

Хід виховного заходу:

(На центральній дошці записана тема виховного заходу і вивішені малюнки анти тютюнового спрямування, на лівій і правій дошці записані вислови відомих людей про куріння:

Куріння – це звичка, огидна для зору, нестерпна для нюху, шкідлива для мозку, небезпечна для легенів.

Якоб І, король Великобританії, 1604 р.

Тютюн приносить шкоду тілу руйнує розум, отупляє цілі нації.

О. де Бальзак)

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація проведення заходу:

Людство в своєму розвитку вже переступило межу третього тисячоліття. Без сумніву, за такий час в суспільстві вирішувалися і вирішуються безліч проблем.Такою, що потребує негайного вирішення, постає сьогодні проблема тютюну, вона стосується кожного з нас, а не лише тих хто палить.

З приводу соціальних, економічних та екологічних наслідків виробництва і споживання тютюну у світовому вимірі, а особливо руйнівного впливу вживання тютюну і тютюнового диму на здоров’я дітей, стурбованість світової спільноти відображає Рамкова конвенція ВООЗ, яка передбачає створення програм національного, регіонального та глобального епіднагляду за масштабами, структурами та наслідками вживання тютюну й впливу тютюнового диму.Міністерство охорони здоров’я України в «Державній цільовій програмі щодо зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров’я населення України на 2008-2012 роки» наголошує, що за оцінками експертів ВООЗ, в Україні від хвороб, пов’язаних з курінням, щорічно гине майже 100 000 осіб, що становить 13% від усіх смертей. І при цьому, за даними опитування, яке проводить Держкомстат, рівень тютюнокуріння серед осіб 12 років і старше виріс з 22,9% в 2002 році до 25,4% в 2006 році. Україну відносять до країн з високою розповсюдженістю паління. В наш час палять 51 % чоловіків працездатного віку в міській і 60% - в сільській місцевості.

Найбільша частота паління реєструється серед чоловіків віком 20-29 років. Розрахунки показують, що із цієї когорти молодих чоловіків 25% помруть передчасно внаслідок хвороб, пов'язаних з палінням, тобто із 3,5 мільйонів молодих людей зазначеного віку 587 тисяч не доживуть до 70 років. 3а даними ВООЗ в Україні споживається 1,5% всіх сигарет у світі. В той же час, населення України складає не більше 0,85% населення 3емлі. Якщо в усьому світі на кожну людину припадає в середньому 870 випалюваних за рік сигарет, то в Україні - 1500-1800 або біля 4,5 сигарети в день, тобто приблизно в 2 рази більше, ніж в середньому на земній кулі. Загальна кількість курців досягає майже 10 мільйонів осіб. Не випадково цю ситуацію оцінюють як тютюнову епідемію. Тому саме цій важливій проблемі присвячений даний виховний захід.

ІІІ. Історія поширення тютюну

(Історію пошерення підготовлюють діти).

Все почалося в XV ст., коли Колумб висадився за океаном в далекій і невідомій країні. Там його здивовані матроси побачили схожих на фокусників людей, які згортали з сухого листя трубки, брали їх в рот і підпалювали. Тубільці втягували дим і випускали його назовні. Нещасні нерідко при цьому втрачали свідомість, входили в транс і навіть корчилися як від сильного болю, але, за їх словами, вже не могли жити без цього «табако».

Всі ми знаємо, що поганий приклад може бути заразливим. Тютюн потрапив спочатку на кораблі Колумба, а потім з легкої руки його матросів — у Європу, де почав поширюватися по будинках і салонах шукачів гострих відчуттів. Втім, швидкому поширенню табакопаління почало сприяти не стільки людська цікавість, скільки жадання наживи і агресивна реклама.В кінці XVI ст. англійці, сподіваючись на крупні бариші, завезли тютюн в «далеку Росію», але на перших порах вони зазнали фіаско. Через необережність курців в Москві та інших містах Росії почали траплятися пожежі. Цар Михайло Федорович, побачивши, що справа прийняла настільки неприємний поворот, заборонив тютюн і навіть ввів різні покарання для тих, хто, незважаючи на заборону, продовжує балуватися небезпечним зіллям. Курців почали засилати до Сибіру, найзухвалішим з них виривали ніздрі, як небезпечним злочинцям. І народ був в цьому солідарний з урядом.

Втім, до середини XVII ст. не лише купці, але й багато державних чиновників зрозуміли, що завдяки торгівлі тютюном можна отримувати немалі гроші. Переслідування курців повсюдно почало сходити нанівець, і, нарешті, зовсім припинилося. Почалося швидке поширення тютюну по всьому світу, процес пішов, незважаючи ні на пожежі, швидке поширення тютюну по всьому світу, процес пішов, незважаючи ні на пожежі, ні на заперечення церкви, ні навіть на явне погіршення здоров'я новоявлених залицяльників заморського зілля. Цар Петро I, наслідуючи приклад європейських королів, високим указом вирішив ввезення тютюну до Росії, оподаткувавши купців величезним митом.

ІV. Вияснення причин, чому люди палять.

Вчитель запитує в учнів, які на їхню думку, існують причини тютюнопаління (чому люди не палять?)

Чому люди палять?                                 Чому люди не палять?

 - Модно                                                      - Щоб зберегти здоров’я

 - Щоб виглядати дорослим                      - Щоб зупинити погіршення здоров’я

 - Самоствердження за допомогою  - Знають про шкідливий вплив  тютюну                                                         цигарок                                                                - Прагнуть не мати шкідливих звичок       

- За компанію                                                    - Мають сильну волю, характер

- Щоб бути «як усі»                                   

- Наслідують «авторитета»      

- Бачать з дитинства як палять батьки і вважають це за норму

- Не впевнені в собі

V.Розвінчування міфів про тютюнопаління.

(Учитель зачитує твердження, а учні піднімають руку– якщо погоджуються з цим твердженням, не піднімають руку– якщо не погоджуються. Вислуховуємо учнів, що підняли руку. Надаємо слово тим, хто має протилежну точку зору).

Міф.

Куріння підбадьорює та підвищує працездатність.

Факт.

Давно спростована думка про те, що куріння знімає стрес. Навпаки, воно призводить до нервозності й бажання закурити наступну сигарету.

Міф.

Краще курити, ніж товстіти.

Факт.

Лікарі довели, що більшість людей вже через рік після відмови від нікотину втрачають усі зайві кілограми. Пацієнтам, які відмовилися від куріння та протрималися впродовж двох років, ожиріння загрожує менше, ніж запеклим курцям. Окрім того, серед товстунів курців анітрохи не менше, ніж серед тих, у кого немає проблем із зайвою масою тіла. Саме по собі куріння на масу тіла ніяк не впливає, воно лише послаблює відчуття голоду. Доведено й те, що багато колишніх курців використовують їжу як замінник сигарети, саме це й збільшує їхню масу. Варто також зауважити, що куріння шкідливіше від зайвої ваги.

Міф.

Куріння допомагає думати.

Факт.

Радше навпаки. Причина зниження інтелекту криється у відкладеннях кальцію в судинах. Вони заважають кровообігу та збагаченню мозку киснем, що призводить до зниження мозкового потенціалу.

Міф.

Легкі сигарети не дуже шкідливі для здоров’я.

Факт.

На жаль, вони не менш шкідливі, ніж звичайні. Використовуючи легкі сигарети, курці затягуються частіше та глибше, що призводить до раку легенів.

Міф.

Пасивне куріння є безпечним

Факт.

Насправді, воно, навіть, небезпечніше, ніж звичайне. Сигаретний дим поділяють на два струмені: основний і побічний. Перший потрапляє в легені під час затягування, а другий виходить від вогника, що жевріє на кінці сигарети, де концентрація шкідливих хімічних речовин у 50 – 100 разів більша. У родинах, де батьки постійно курять, дитина в 4 -5 разів частіше хворіє, у неї порушується розумовий і психічний розвиток.

VI. Хвороби, які виникають в результаті паління.

Обговорення вчителя з учнями хвороб, які виникають в результаті паління.

Паління спричиняє 30% всіх випадків смерті від онкологічних захворювань і 90% всіх випадків захворювання раком легень. Зростання поширеності паління серед жінок призвело до того, що в деяких країнах рак легень, як провідна причина смерті від онкологічних захворювань у жінок, випередив рак молочної залози. Тютюнопаління також істотно збільшує ризик розвитку інших форм рака: ротової порожнини, глотки, гортані, стравоходу, підшлункової залози, нирок, сечового міхура, шийки матки. Під впливом тютюнового диму відбувається хронічне подразнення слизової оболонки гортані, розвивається запалення голосових зв'язок, вони потовщуються, грубішають. Це призводить до зміни тембру голосу (грубий голос курця), що особливо помітно в молодих жінок.

Діти курців мають значно гірші імунологічні показники і тому вони більш схильні до частих вірусних та бактеріальних інфекцій.

VII. Мозковий штурм.

Усім учням пропонується висловити свою думку. Приймаються усі відповіді дітей, які записуються на дошці.

Якщо я палю, тоді…

Маю поганий запах    

Круто виглядаю    

Почуватимусь старшим   

Стану залежним від тютюну

Матиму проблеми з батьками

Маю жовті зуби                

Трачу більше грошей

Як бачите, позитивних зрушень, що приносили б радість і задоволення, значно менше, ніж негативних.

VIІI. Цікава інформація про тютюн та паління.

(Учні завчасно підготовлюють інформацію про тютюнопаління).

1 учень. Нікотин - одна з найнебезпечніших отрут рослинного походження. Людина загине миттєво, якщо дозу нікотину з однієї курильної трубки ввести в організм шляхом ін'єкції. У момент затягування температура на кінчику сигарети досягає 600-900 °С. Під час куріння відбувається суха перегонка тютюну, внаслідок чого утворюються токсичні речовини. Понад 200 з них небезпечні для організму.  Особливо небезпечний радіоактивний ізотоп полоній-210, виділений з тютюнових листків. Учені довели, що значна його частина залишається і нагромаджується в організмі. Людина, що викурює в день 20 сигарет, отримує таку саму дозу радіації, яку б вона отримала, зробивши 200 рентгенівських знімків на рік.

2 учень. Підліток 10-15 років, який щоденно  вдихає дим батька-курця, «випалює» 80 цигарок за рік, маленька дитина – цигарку на 3 дні. Рідні і близькі курця не зі своєї вини стають «пасивними курцями». Курець у тому чи іншому ступені хвора людина, тому що  тютюновий дим грубо  втручається в усі види обмінних процесів. Під час куріння в організмі відбувається розпад вітамінів. Тютюновий дим нейтралізує вітамін С. Імунна система у курців різко знижена.Тютюновий дим, який має високу температуру, потрапляючи в порожнину рота, починає свою руйнівну дію. Із рота курця йде неприємний запах, язик обкладений сірим нальотом (один з показників неправильної діяльності шлунково-кишкового тракту).

3 учень. Під впливом нікотину і частинок тютюнового диму жовтіють і псуються зуби. Температура диму в роті становить 50-60 °С, температура повітря, що надходить у рот, набагато нижча, різниця температур впливає на зуби: псується емаль, кровоточать ясна, з'являється карієс.  Нікотин згубно впливає на органи чуттів: знижується зір, гострота слуху. Курці нерідко погано розрізняють смак гіркого, солодкого, солоного. Смоли тютюнового диму нагромаджуються на пальцях і нігтях, надають їм жовто-коричневого забарвлення. Через органи дихання в організм надходять шкідливі компоненти тютюнового диму.

4 учень:

Знайте, що, на думку медиків:

1 цигарка скорочує життя на 15хв;

1 пачка цигарок — на 5 год;

той, хто палить 1 рік, втрачає 3 місяці життя;

хто палить 4 роки — втрачає 1 рік життя;

хто палить 20 років — 5 років;

хто палить 40 років — 10 років.

ІХ. Перегляд відео «Правда про куріння від професора Жданова»

(Учні дивляться відео. Потім обговорюють побачене, роблять висновки).

Х. Профілактика тютюнопаління

У багатьох країнах світу вирішили не обмежуватися розмовами. Останні роки подекуди навіть почали вводити проти любителів тютюну тій країні, яка проголосила свободу як головну цінність людства — США. Штраф до 3000 доларів чекає кожного, хто надумається закурити в Нью-йоркському ресторані з кількістю місць більше 35. В Італії останнім часом взагалі кинули палити в суспільних місцях, включаючи ресторани, бари, музеї, не говорячи вже про банки і офісні приміщення. Бояться. Ще б, адже з порушників там стягується штраф до 125 доларів! В Данії астрономічно виросли ціни на цигарки. У Сінгапурі палити на вулицях дозволено, а струшувати попіл ні... Тому, хто впустить коробку з-під цигарок, загрожує штраф в 625 доларів. В Токіо з 2002 р. заборонено палити у всіх суспільних місцях під загрозою величезного штрафу. Ці заходи по боротьбі з курінням прийняті урядами багатьох розвинених держав. Керівники заводів, банків, офісів, у свою чергу, почали давати надбавку до заробітної плати некурящим співробітникам.

А які ж заходи уживаються в нашій країні щодо боротьби з тютюнопалінням?

  1. На пачках сигарет почали писати про те, що паління небезпечне для здоровя.
  2. Намагаються заборонити рекламу сигарет.
  3. Міністерством освіти і науки України видано наказ від 10.09.2003 р. №612 «Про формування здорового способу життя дітей і молоді й заборону тютюнопаління в навчальних закладах.

ХІ. Висновки.

Підводяться підсумки виховної години.

І завершити виховну годину я хочу мудрою притчею.

Притча.

В одного майстра було дуже багато учнів. Найбільш здібний із них одного разу задумався: «Чи є питання, на яке нашт учитель не зможе дати відповідь?»

Він зловив у лузі найкрасивішого метелика і заховав його в долоні. Потім прийшов до майстра і запитав: - Скажи, учителю, якого метелика – живого чи мертвого тримає я в долонях? – він був готовий у будь яку мить стиснути їх заради своєї істини.Не дивлячись на учня, вчитель відповів: «Все в твоїх руках!»


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зінченко Дар'я Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 лютого 2023
Переглядів
209
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку