Виховний захід з хімії « У пошуках «Останнього героя»

Про матеріал
Гра, значною мірою, є основою всієї людської культури. Саме у грі дитина активно мислить, вільно відчуває, творить.« У пошуках «Останнього героя»- гра дозволяє яскраво реалізувати всі основні функції навчання: освітню, виховну й розвивальну. Гра в цілому, і зокрема на виховних заходах, впливає на формування позитивного ставлення учнів до навчання.
Перегляд файлу

                                    

        Овчаренко Наталія Петрівна , вчитель хімії

        Петраківський заклад загальної середньої освіти

Катеринопільської ОТГ Звенигородського р-ну Черкаської обл

 

 

                                                   Хімія в позаурочний час

У процесі вивчення хімії реалізуються  різні форми й методи навчання, але недостатньо використовується така перспективна форма, як гральна, що дозволяє ефективно підвищувати якість підготовки учнів.

На мою думку, основним моментом, на який слід звернути особливу увагу, створюючи й використовуючи навчальні ігри, є привернення уваги учнів до змісту самої гри, а значить, і до навчального матеріалу.

Важливим чинником є й те, що гра, значною мірою, є основою всієї людської культури. Саме у грі дитина активно мислить, вільно відчуває, творить. Гра дозволяє яскраво реалізувати всі основні функції навчання: освітню, виховну й розвивальну. Гра в цілому, і зокрема на виховних заходах, впливає на формування позитивного ставлення учнів до навчання.  Чергування гральних моментів допомагає учням усвідомити себе в новій позиції, подивитись на раніше відомі і звичні речі іншими очима, активніше використовувати здобуті на уроках знання й уміння.

Перебудова позиції учнів під час включення їх у гральні сюжети не тільки викликає ситуативний інтерес до виконання цього завдання , а й сприяє формуванню інтересу до самого навчального предмета. Колективне виконання завдань змушує учнів більшою мірою зважати на своїх товаришів, співпереживати за їх успіхи і невдачі, бути уважними, зібраними. Подібне осмислення дисциплінує, підвищує вимогливість до себе, формує толерантність щодо інших, що, поза сумнівом, підвищує рівень колективної діяльності.

Майже всім учням подобаються  телевізійні розважальні ігри. Кожна дитина залюбки взяла б у ній участь. Якщо учень  зіграє якусь роль у таких іграх, він запам’ятає її назавжди. З цією метою і використовую ігри, у процесі яких активізується пізнавальна діяльність учнів, зміцнюються і поглиблюються знання і вміння .

 

 

 

 

                              Виховний захід з хімії  « У пошуках «Останнього героя»

Загальні положення: у кожній команді по 6 осіб. Команди обирають собі назви та емблеми. Після кожного іспиту  команда, шляхом таємного голосування  видаляє одного гравця. Коли «виживає» 6 осіб з 12, вони об’єднуються в одну команду.

                                                   Частина І

(Музика: Останній герой», група «Бі-2»)

Ведучий . Ми раді вітати вас на нашій грі «Вижити». Перед тим , як розпочати гру, я ознайомлю вас з правилами . У грі беруть участь 2 команди, у кожній з них по 6 осіб. Перша команда називається «Електрон», друга – «Нейтрон». Після кожного іспиту команди шляхом таємного голосування вирішують, кому час виходити із гри.

Розпочинаймо!

                                                Перше випробування.

(Посеред залу розташовані лавочки, які утворюють тунелі. У тунелях натягнуті смуги паперу)

Ведучий .Зараз ми перевіримо, як добре фізично підготовлені до випробувань наші герої. Команди за певний час мають пробігти уздовж тунелів, у яких натягнуті смуги паперу. За кожну зірвану смугу втрачає один бал.

(Звучить музика. Коли закінчуються випробування, команда , яка його не витримала, іде на таємне голосування, де вирішується доля складу команди. Після голосування один гравець виходить з гри).

Ведучий . Ви вже визначили найслабкішу ланку вашої команди. Наступне випробування дасть змогу визначити ще одну.

                                                Друге випробування .

Ведучий . На кожному з вас прикріплені картки, на яких зображені частини хімічних реакцій. Ваше завдання правильно і якомога швидше зібрати реакцію. Тож уперед!

                                                  Третє випробування.

Ведучий . Зараз я ставитиму кожному з членів команди запитання , якщо ви відповідаєте правильно , вам і команді присуджується один бал. Виграє та команда , яка дасть найбільше правильних відповідей за 2 хвилини.

Запитання до команди , яка програла у попередньому випробуванні.

1. Цей відомий здавна метал намагалися виплавити ще середньовічні рудокопи, але він зразу перетворювався на оксид. Метал був подібний до не спійманого гірського міфічного духу, за що й дістав його ім’я . Яке?

(Кобальт. У народному господарстві його використовують у надтвердих сплавах, фарбах та емалях. Навіть чорнило не обходиться без сполук Кобальту).

2. Який метал називають металом хірургів?

(Тантал. Метал високої чистоти, незамінний у хірургії, бо має дуже чудові властивості: він не подразнює живих тканин - м’язів і кісток).

3.Який метал за звичайної температури залишається рідким і яку назву мають його сплави з іншими металами?

(Ртуть з іншими металами крім Со,Fе, Мn,Ni та Pt утворює амальгами).

4.Який метал найважчий на Землі?

(Осмій, він утричі важчий від заліза. Густина осмію  22, 45 г/см3).

5.Який метал добувають з руди червоного кольору? (Ртуть)

6.Який елемент був названий  на честь Д.І.Менделєєва? (Менделєєвій)

7. Який метал є найтвердіший?  (Хром)

8. Який метал має назву , яка проходить від слова «фарба»?  (Хром)

9. Який лужний метал забарвлює полум’я у фіолетовий колір?

(Калій)

10. Який метал відкрив французький хімік Луї Ніколя Вокелен, як метал «солодкої землі»? ( Берилій)

11.Який метал давньогрецький філософ Арістотель назвав живим сріблом? (Ртуть)

12. Який метал названо на честь столиці Швеції? (Гольмій. Названо на честь столиці Швеції колишньої  Гольмії).

                                  Запитання до другої команди.

1. Який метал названо ім’ям столиці Франції? (Лютецій . У давнину так називали

 Париж).

2.Цей метал відкрив 1795 р. німецький хімік М. Клапрот і має ім’я фантастичної цариці ельфів - маленьких істот, героїв скандинавської міфології. Завдяки легкості, тугоплавкості, стійкості в повітрі та у воді, метал набув всесвітньої слави . Він незамінний у сучасному ракето - та літакобудуванні. Як називається цей метал?

(Титан. Слово утворене від імені Титаній)

3.Сполуки яких металів мають солодкий смак? (Солі Берилію, Ітрію, Плюмбум ацетат)

4. Який метал названо на честь могутніх і безсмертних дітей богині землі-Геї і бога неба - Урану. (Титан)

5.Який метал алхіміки назвали металом Місяця? (Срібло)

6. З якого  металу можна виготовити ядерні кулі?  (Із синтетичного каліфорнію, критична маса якого 1,5 г).

7. Який сплав є найдавніший? (Бронза).

8. Назва цього металу походить від імені непосидючого міфічного бога торгівлі - Гермеса. Метал був відомий іще давньогрецькому філософу Арістотелю та вченому - лікареві Діоскоріду. Одна з його властивостей - «бігати по гладенькій поверхні. Попадаючи в кров людини, він спричиняє захворювання». Який це метал? ( Ртуть).

9. Без якого елемента рослини не мали б зеленого кольору? . (Без магнію).

10. Горіння якого металу не можна гасити  вуглекислим газом, бо вогонь дужчає. (Магній).

11. Який метал названо на честь батьківщини вченої Марії Склодовської –Кюрі? (Полоній)

12.У яких географічних назвах трапляється слово «мідь»?. (Острів Мідний - один із Командорських островів, Кіпр - від латинської назви мідь - «купрум»).

                                          Четверте випробування.

Ведучий .  У наступному випробуванні беруть по одному учаснику з команди. Їх завдання полягає в тому , щоб дістати з ємкостей по дві капсули, в кожній з яких знаходиться по половині заповітного слова «перемога». Відповідно переможе той , хто найшвидше збере слово.

                                        П’яте випробування - «Ланцюжок»

Ведучий .  Командам запропоновують теми «Метали». «Електролітична дисоціація», члени команд мають по черзі називати слова, що належать до них, якщо хтось з гравців не доповнює ланцюжок або збивається, та команда програє. Отже, почали!

                                         Шосте випробування «Хімія+».

Ведучий .  Хімія – королева серед природничих наук, тісно пов’язана з іншими науками. Тому кожний з команди має попрацювати над запитаннями і дати відповідь. Та команда, яка дасть більше правильних відповідей , переможе.

Хімія та географія.

1. Назви яких елементів походять від назв країн? (Францій, Германій, Полоній)

2.Назви яких елементів походять від назв частин світу? (Америцій, Європій)

Хімія та біологія.

1.Скільки заліза міститься в організмі дорослої людини? (4г).

2.При нестачі якого хімічного елемента кров не зсідається? (Са).

Хімія та екологія.

1. Яке автомобільне пальне є екологічно чистим і не отруює повітря? (Водневе)

2. Широко відомі лікувальні властивості глауберової солі, яку відкрив французький вчений Глаубер. Він описав її так: «Ця сіль, якщо її ретельно приготувати,  схожа на лід: вона утворює абсолютно прозорі кристали які розпливаються на язиці, не подразнюючи його».

- Які правила безпеки порушив Глаубер?

Хімічні закони.

1.Періодичний закон (вказати дату відкриття, хто відкрив,його формулювання).

2. Закон збереження речовини.

Хімія та історія.

1. Назви яких елементів пов’язані з міфологією?

(Нептуній,Плутоній,Ураній).

2. Якщо вірити давнім історикам, то під час походу Олександра Македонського в Індію, офіцери його армії хворіли шлунково-кишковими захворюваннями не так часто, як солдати. Їжа і питво у них були однаковими, а ось металевий посуд - різним. З якого дивовижного металу був виготовлений офіцерський посуд? (Срібло).

Хімія та література.

1. У романі «Війна світів» Г.Уелс розповідає про війну, розв’язану космічними прибульцями - марсіанами на Землі. На руїнах своєї колишньої цивілізації земляни несподівано знаходять чорну речовину –смертельну отруту, яка виявилася хімічною сполукою аргону. Яку неточність допустив письменник? (Аргон – інертний елемент).

Хімія та фізика.

1.Як в літню спеку зробити холодильник?

                                                        Частина ІІ.

(Після шести випробувань в обох командах залишилось по 3 гравці. Вони об’єднуються в одну команду і змагаються далі).

Ведучий. Першу частину нашої гри завершено. Починається друга частина гри. У нашій грі буде одне нововведення, а саме-тотем (показати глядачам), який надягатиме гравець, що переміг у випробуванні. Тотем дає гравцю імунітет під час голосування.  Це означає, що члена команди не мають права голосувати проти гравця, який одержав такий тотем.

                                          Сьоме випробування.

Ведучий. Учасникам гри пропонують прослухати пісні і визначити все, що стосується хімії. Той, хто відповість на більшу частину пісень виграє і отримує тотем.

1.Отже перша мелодія. («Зимова вишня» А.Варум)

Запитання. Яка хімічна речовина згадується в пісні? Проаналізуйте її властивості (вода у трьох станах).

2.Друга мелодія. («Горіли свічки»)

Запитання. Як ви зрозуміли ,йтиметься про горіння свічки? Назвіть ознаки цих явищ. (Явища хімічні: горіння (виділення тепла), виділення світлової енергії (зміна забарвлення). Явища фізичні: зміна агрегатного стану (плавлення твердого парафіну)

3. Третя мелодія.(«Кава з шоколадом» )

Запитання. Приготування чаю. кави, какао - справа досить проста. Ложечка кави, філіжанка гарячої води, розмішали, дотримуючись правил техніки безпеки, і все - розчин готовий. А як приготувати 200г розчину з масовою часткою його 5 %? Учасники розв’язують задачу. Оцінюється правильність і швидкість).

Ведучий. Після цього випробування  «виживуть» тільки 4 гравці. Але і їм ми не дамо спокою, позаяк герой має бути тільки один, останній. А значить , настав час укотре показати інтелект.

                  Дев’яте випробування - «Смуга перешкод»

Ведучий. Перед кожним з вас – смуга перешкод. Для того , щоб її  подолати , слід правильно відповісти на запитання . Правильна відповідь - крок уперед. Природно, що виграє той, хто першим пройде смугу перешкод. У ваших руках картки з буквами А,Б,В,Г. Неважко здогадатися , що це варіанти відповідей на пропоновані запитання. Ви маєте після кожного запитання піднімати картку з тим варіантом відповіді, яка, на ваш погляд, правильна.

1. Польський учений К.Функ 1912р., проводячи дослідження в Лондонському інституті профілактичної медицини, уперше здобув речовину, яку виділив з рисових висівок як профілактичний засіб проти бері-бері, страшної хвороби, що лютувала в країнах Азії. Функ назвав її:

а) спірулін;

б) агар-агар;

в) вітамін;

г) целюлоза.

2.Цей газ без кольору , смаку і запаху. Трапляється в природі як у вільному , та45к і у зв’язаному стані. Уперше його добув 1772р. шведський хімік К.Шеєле:

а) азот;

б)кисень;

в)  водень;

г)гелій.

 

3. Це доволі поширений елемент. Через свою активність у вільному вигляді в природі не трапляється, а буває у зєднаннях. Він увіходить до складу рослин, міститься в кістках, у крові людини і тварин. Як називається цей елемент?

а) сірка;

б) магній;

в) натрій;

г) фосфор.

4. Самий важкий метал:

а) осмій;

б) натрій;

в) хром;

г) залізо.

5. Позитивно заряджені частинки це:

а) йони;

б) катіони;

в) аніони;

г) атоми.

6. Яке молоко не можна пити:

а) біле;

б) кисле;

в)вапняне;

г) коровяче.

Десяте випробування.

Ведучий. Зараз кожен із вас назве по дві цифри від 1 до 33. Ці цифри зашифровані букви. Отже, у вашому розпорядженні є кілька букв. Із цих букв за 2 хв. ви мусите скласти якомога більше слів і записати їх. З гри вибуває той, хто складе найменше слів.

                               

  Одинадцяте випробування.

Ведучий. Ось і настав той час , коли ми дізнаємося, хто з наших гравців є справжнім «останнім героєм». Звісно, за традицією середньовічних турнірів переможця визначить фехтування. Але ми вирішили дещо осучаснити цю традицію.

     Гравці одержать «шпаги» , якими вони проколюватимуть повітряні кульки, прив’язані до стільців. Той, хто впорається швидше, буде «останнім героєм».

(Переможця нагороджують призом).

Список використаної літератури:

1.Інтерактивні технології навчання:теорія, практика, досвід:метод.посібн./авт..-уклад. О.Пометун, Л.Пироженко. - К.:А.П.Н. – 2004.

2. Інноваційні процеси в школі: організація і управління. – Володимир, 1995.

3. А.І.Гончаров, В.Л.Павлов. Хімія в житті та діяльності людини . – К.:В-во Київ,  1996.

4.Позакласні заходи з хімії. - Бібліотека шкільного світу , 2004.

5.Цікаво про хімічні елементи та їх сполуки. - Бібліотека шкільного світу , 2004.

6.Інтерактивне навчання на уроках хімії. - Бібліотека шкільного світу , 2004.

7. В. Жильченко. Гра як засіб активізації навчально-пізнавальної діяльності                    учнів на уроках хімії та  в позаурочний час .Хімія. Шкільний світ, 2005 .

8. Андреєва В.М., Наволокова Н.П.     Практична педагогіка  для вчителя.

Основа, 2008.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
13 лютого 2022
Переглядів
440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку