"Використання проєктних технологій у виховній роботі закладу" З досвіду роботи.

Про матеріал
Як зацікавити дітей і відволікти їх від гаджетів? Яку технологію серед усього розмаїття сьогодні обрати? Про використання проєктної діяльності як найбільш ефективної технології для формування творчої самостійності дітей і йдеться у цій статті.
Перегляд файлу

ВИКОРИСТАННЯ ПРОЄКТНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ВИХОВНІЙ РОБОТІ

Толматова Т.М.

Україна, смт. Балабине Запорізького району Запорізької області

Балабинський навчально-виховний комплекс «школа І-ІІІ ступенів – гімназія «Престиж» Запорізького району Запорізької області

 

Світ дуже швидко змінюється, вимагаючи нових вмінь, знань, навичок.

 Життя сьогодні вимагає від школи формувати  дитину активною, самостійною, ініціативною, розвивати дослідницькі, пізнавальні інтереси учнів - і все це у поєднанні із вмінням реалізовувати все це у житті. Випускники шкіл мають швидко зорієнтуватися в будь-якій ситуації, знайти потрібну інформацію, засвоїти та використати її. Однак людина не може обробити  надто  великий обсяг  потрібних знань самостійно, легше це зробити  у співпраці з іншими. Важливим у сучасному інформаційному суспільстві є вміння не тільки здобувати знання, але й по-новому ставитися до процесу пізнання навколишньої дійсності та вміння ці знання використовувати.

ХХІ століття – це час, коли необхідно об’єднувати спільні інтереси заради отримання спільного результату. Це час командної роботи.  Звичайно,  поняття командної роботи не нове, адже активно використовується у спорті, але сьогодні воно значно розширило сферу свого застосування.

Серед всього розмаїття сучасних педагогічних технологій особливу увагу привертає саме метод проєктів – відносно нова педагогічна технологія, але за нею велике майбутнє. 

Завданням цього методу є навчити дітей використовувати набуті знання для розв’язання різноманітних задач, прищепити уміння збирати інформацію, аналізувати її, робити узагальнення, висновки.

 Термін «проєкт» (з лат. -  «proectus»)  означає «кинутий уперед», отже,  у сучасному розумінні проєкт — це намір, який буде здійснено в майбутньому.

Вперше про метод проєктів  заговорили  у 20-их роках ХХ століття,  його ще називали також методом проблем.  Засновниками вважають американського філософа й педагога Дж. Дьюї та його учня В. Кілпатріка.

Основним для цього методу є надання можливості дітям самостійно отримувати знання із різних предметів для отримання результату. Вчитель лише може підказати, направити, надати джерело потрібної інформації. Учні всю роботу виконують самі, а отже, мають змогу надалі успішно самореалізуватися  й адаптуватися в суспільстві. Самостійна діяльність під час виконання проєкту – важливий досвід у процесі формування особистості.

Проєкт  - це мета, яку дитина зрозуміла, яку сприйняла та реалізувала у процесі діяльності. Це п’ять «П»: проблема, проєктування, пошук інформації, продукт, презентація.

Типи проєктів: творчі, ігрові, інформаційні, практико – орієнтовані та дослідницькі. Кожен із них не тільки дає можливість сформувати у дитини вміння самостійно спланувати свою роботу, знайти потрібну інформацію й проаналізувати її, але й обговорити свої пропозиції з іншими. Тобто учень розвиває мислення, мовлення, вміння формувати думки, вміння працювати в групах, виконувати різні соціальні ролі, брати на себе відповідальність.

Чому ж ми надаємо цьому методу перевагу над іншими? Тому що це -  висока мотивація в дітей, нові, цікаві та корисні знання, творче самовираження і політ фантазії, комунікабельність, активна життєва позиція, командний дух, свобода самовираження, взаємоповага, демократичність.

Першим проєктом для нашої школи стала пошуково–дослідницька робота «Визначні мешканці мого селища», присвячена висвітленню діяльності людей, які прославили своє рідне Балабине. До цього творчого дослідницького проєкту долучилися класні керівники 8-9 класів, учні та їхні батьки. Проєкт був розрахований на два місяці, і це дозволило глибоко вивчити проблему. Тему було обрано з метою виховання поваги до відомих односельців, любові до рідного селища та ознайомлення з історією його розвитку, виховання почуття патріотизму.

Розпочали роботу із підготовчого етапу – із визначення поняття «визначні»: хто входить до цієї категорії, як треба прославити свій рідний край чи своє село аби підходити під це поняття. Ініціативна група дев’ятикласників визначила категорії: мистецтво, література, наука. Результатом нашої роботи  стала виставка робіт відомих майстрів селища (зразки вишивки, картин, збірки книжок) на території закладу під час проведення вечора зустрічі з випускниками та  презентація історії школи, селища, пам’ятних місць, з якою було ознайомлено усіх учнів закладу під час виховних годин. Робота над проєктом зацікавила дітей, адже вони навчилися розподіляти обов’язки, спілкуватись один з одним, адекватно оцінювати себе та інших членів команди, а головне – бачити високо оцінений іншими результат своєї роботи. Звичайно, не все вийшло так, як було заплановано. Але це тільки початок.

Наступним нашим проєктом була «Шкільна велопарковка» («У здоровому тілі – здоровий дух!». Над цим проєктом ми працювали більш виважено, адже вже враховували попередні помилки.

Над тим, який проєкт обрати, думали досить довго. Скористалися нагодою відвідати у вересні Форум учасників проекту «ПЛАН ДІЙ» у м. Київ від благодійної організації «ВЧИТЕЛІ ЗА ДЕМОКРАТІЮ ТА ПАРТНЕРСТВО» для навчання учнів створювати та реалізовувати власні проєкти. Повернулися із столиці учасники учнівського самоврядування із ідеєю створення шкільної велопарковки. Проєкт для шкіл України не новий, але цікавий для нашої школи, що тільки розпочинала процес оновлення (заміна вікон, опалення, утеплення будівлі тощо), тому доречним було б і встановлення металевих конструкцій для паркування велосипедів.

Увесь жовтень ініціативна група учнів восьмих класів працювала над реалізацією проєкту: було створено чотири групи «Пошуковці», «Кореспонденти», «Соціологи» та «Сценаристи». Члени кожної групи працювали над своїми завданнями. «Пошуковці» в мережі Інтернет шукали інформацію про конструкції велопарковок – розміри, дизайн, матеріал та його кількість тощо. «Кореспонденти» та «Соціологи» провели опитування та анкетування серед учнів усієї школи про кількість власників велосипедів, про бажання та можливість добиратися до школи на велосипедах, про необхідність безпечного облаштованого місця для велосипедів. Результати опитування анкетування довели проблему відсутності паркувальних місць та велику кількість бажаючих добиратися до закладу на велосипеді, а не в переповненому автобусі. Також групи матеріали проведеної роботи висвітлювали на створеній сторінці Facebook. «Сценаристи» протягом листопада та грудня готували благодійний концерт для збору коштів, створювали ескізи об’яв, запрошень, вхідних квитків. Підсумком усіх старань стало проведення концерту, на якому було представлено глядачам більше 20 номерів художньої самодіяльності. Запрошені гості зібрали 3000 гривень для облаштування конструкцій для велопарковки. Звичайно, що без допомоги дорослих діти не можуть обійтись, якими б самостійними та ініціативними не були.  Так, домовлялася з приватними підприємцями про виготовлення та встановлення конструкцій адміністрація закладу. На початку січня велопарковка на 12 місць запрацювала! І вже за тиждень велосипеди вже просто не вміщались, незважаючи на зовсім не велосипедний сезон.  Отже, ось він - результат кропіткої роботи. Діти працювали і отримали результат своєї праці. Вони задоволені, адже довели, на що здатні.

Наступною нашою роботою став проєкт  Healthy Schools: заради здорових та радісних школярів”, у якому братили участь усі школярі нашого закладу.  Діти на сьогодні отримують мало інформації про здоровий спосіб життя: раціональне харчування, спорт, шкідливі та корисні звички для підростаючого організму тощо. Вони  малорухливі, постійно завантажені або навчанням, або просто подорожами Інтернетом, мало приділяють увагу тому, чим, як і де харчуються, тобто несвідомо погіршують своє здоров’я, стають асоціальними. Отже, проблема підростаючого покоління у відсутності мотивації  дотримуватися  здорового способу життя.  Тому за мету цього проєкту ми взяли популяризацію здорового способу життя: фізичної активності, раціонального харчування, впровадження концепції «здорового» дизайну та комфортного психологічного середовища. Протягом півроку усі діти школи брали участь у різних активностях: спортивних змаганнях, турнірах, конкурсах,  міні проєктах, що пропагують здоровий спосіб життя. Очікувані результати: набуття та засвоєння учнями нових знань про здоровий спосіб життя; впровадження нових форм організації тематичного дозвілля учнів; можливість отримати кошти від спонсорів проєкту - гроші на мультимедійне обладнання для школи.

Отже, проєктна діяльність – найбільш ефективна технологія для формування творчої самостійності дітей. Він сьогодні актуальний та ефективний, адже дає можливість дитині експериментувати, синтезувати отримані знання, розвивати творчі задатки та комунікативні навички, працювати в команді, тобто працювати над вирішенням проблем разом із однодумцями. І головне  - дозволяє дитині успішно адаптуватися до нових потреб життя. Перефразовуючи відомий вислів, можна зазначити: зроби зі мною щось корисне -  і я навчусь.

 

Література:

1.Бичков А.В. Метод проектів в сучасній школі. - М., 2000..

2.Буркова Л. Парадигмальний підхід до класифікації сучасних дидактичних теорій / Людмила Буркова // Рідна школа. – 2006. – № 10. – С. 8–11.

3.Мариновська О. Науково-методичний проект “Проектна педагогіка” / Оксана Мариновська, Світлана Юсипчук // Вертикаль : додаток до часопису “Обрії”. – 2008. – № 1 (12). – С. 16–22.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 грудня 2020
Переглядів
244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку