ВИСТУП "ВИКОРИСТАННЯ СТЕМ-ОСВІТИ НА УРОКАХ З МЕТОЮ РОЗВИТКУ ДОСЛІДНИЦЬКИХ ЗДІБНОСТЕЙ В ПОЧАТКОВІЙ ЛАНЦІ"

Про матеріал
Застосування СТЕМ освіти у навчальному процесі під час вивчення прудметів початкової ланки з метою покращення дослідницької діяльності
Перегляд файлу

Нові вимоги сьогодення до навчання ставлять перед вчителем нові виклики щодо підходів до викладання.

У чому  переваги STEM - освіти ?

- інтегроване навчання -  поєднання практичного та міждисциплінарного підходу;

- застосування отриманих знань у реальному житті ;

- підвищення інтересу до технічних дисциплін;

- інноваційніст;

- розвиток критичного мислення;

- впевненість у власних можливостях;

- робота в команді.

 Крім інтеграції наук природничих, технології , математики технічної творчості йде розвиток навичок мислення, читання, письма, робототехніки, підготовки до реального життя. З величезним захопленням сприймають діти навчання шляхом моделювання, проектування та експериментування.

На мою думку найбільш ефективною формою роботи для реалізації STEM підходу в освітньому просторі є зміна ролі вчителя та учня. Вчитель буде виступати менеджером і консультантом, а учень – дослідником.

 Як я впроваджую елементи STEM - освіти на уроках ? Спочатку почала із lego і методом спроб і пошуків зрозуміла, що цей конструктор можна використовувати на всіх уроках,  де тільки можливо.  У першому  класі , користуючись набором lego, я доступно наочно пояснювала учням програмований матеріал,  що складає основу вивченняусіх предметів. Вивчаючи тему «Тварини»  діти створювали середовище для життя тварин , таке,  яке вони бачили, або таке, про яке вони мріють, і знову захищають свої проекти . Цікаво пройшов фестиваль « Stem color fest» . Учні отримали певний колір , досліджують значення цього кольору для життя людини тварини живої природи, де він зустрічається в природі,  в житті, в  традиціях нашого народу .

Конструктор lego учні застосовують на уроках природознавства для того, щоб проілюструвати використання природних водойм , їх утворення,  їх різні типи. Дітям дуже подобається конструювати макети літаків, кораблів, машин, будинків. Набори конструктора створені саме з навчально- розвивальною метою. Кожен набір можна використовувати як індивідуально, так і для пар і групи дітей .

Важливе місце в моїй роботі належить формуванню навичок дослідницької та експериментальної діяльності . Воно здійснюється у доступній формі відповідно до вікової категорії та інтересу учнів . За STEM методикою в центрі уваги ставлю практичні завдання чи проблеми. Учні вчаться знаходити шляхи вирішення цієї проблеми через пошук помилки. Скеровую роботу так, щоб діти самі перейшли до її вирішення. На уроках «Я досліджую світ» при вивченні теми «Вода», «Повітря»,  «Грунт» було проведено ряд  дослідів і експериментів. Учні самостійно дослідили властивості води і повітря, стани води, значення води, повітря і ґрунту для життя живої природи.

Крім уроків, є можливість і для творчого пошуку. В позаурочний час я проводжу дозвіллям «Весела перерва» із застосуванням конструктора. Так було проведено конкурс  «Село моєї мрії» , де кожен учень ознайомився з проектом своєї вулиці чи села, захищав його .

Дидактична вправа «Склад»

Літературне читання.

Мета: розвивати вміння ділити слова на склади, визначати наголошений  склад.

Поділіть слово на склади.

Викладіть стільки цеглинок, скільки складів у слові.

Поставте наголос.

Покладіть на наголошений склад ще одну цеглинку – цей склад «сильніший».

Придумайте своє слово, яке б підійшло до цієї моделі з цеглинок.

 Дидактична вправа «Інтонування речення»

Українська мова.

Мета: вправляти дітей у вмінні визначати кількість слів у реченні, вчити інтонувати речення.

Викладіть стільки цеглинок, скільки слів у реченні.

Візьміть ще одну цеглинку та прикріпіть на першу, що позначає перше слово у реченні.

Вимовте речення, поставивши логічний наголос на це слово.

Переставте цеглинку на друге слово.

Вимовте речення, поставивши логічний наголос на це слово.

Так, переставляючи цеглинку на різні слова в реченні, діти вимовляють те ж саме речення, наголошуючи (виділяючи голосом) різні слова.

Гра «Пішоходи і водії»

«Я досліджую світ»

Мета: вчити застосовувати правила дорожнього руху, моделювати ситуацію на дорозі, самостійно приймати рішення.

Діти об’єднуються у малі групи.

У кожної групи аркуш паперу, на якому схематично зображена вулиця, перехрестя тощо.

Розподіляються ролі: регулювальник (у нього цеглинки червоного, жовтого і зеленого кольорів – кольори сигналів світлофору), водії (у них цеглинки інших кольорів), пішоходи (зображують людинку вказівним і середнім пальчиками).

Пішоходи і водії займають будь-які місця на схемі вулиці.

По команді учителя «Рухаємось!», усі починають зображувати дорожній рух, регулювальник, показуючи цеглинки червоного, жовтого, зеленого кольорів, імітує світлофор.

По команді учителя «Стоп!», гра припиняється і в групі обговорюється, чи виконувалися правила дорожнього руху, якщо хтось їх порушив, разом з’ясувати, як треба було діяти за правилами тощо.

Ролі перерозподіляються або групи отримують нову схему вулиці, перехрестя, і гра продовжується.

 

 

Моделювання є достатньо ефективним способом дослідження складних систем різного призначення. Будь-яка модель наочна, оскільки вона сприймається чуттєво. Створення наочних образів за допомогою моделей потребує не тільки використання готових моделей, але й залучення молодших школярів до активної пізнавальної діяльності, спрямованої на їх побудову. Ключові слова: STEAM-освіта, моделювання, «Я досліджую світ».

Основну мету освіти кардинально перепрограмовують зміни, що

зумовлені масовим входженням в життя людини світової інформаційної

мережі. Сучасні засоби комунікації багаторазово збільшили швидкість

обміну інформацією, а разом з тим і швидкість прийняття рішень.

У сучасному світі практично вся діяльність є колективною, що в

більшій мірі сприяє формуванню компетенцій, ніж індивідуальна

діяльність. Тому перед освітянами постала проблема серйозного навчання

культурі праці і участі в колективній діяльності, виховання

відповідальності за доручену справу та креативного ставлення до

виконання завдання.

Однак, важливо розуміти, що STEАM – це не просто технічна освіта. Вона

охоплює значно ширше поняття, а саме вдале поєднання креативності та

технічних знань. Одним із методів STEАM освіти є моделювання.

Молодший шкільний вік є початком формування навчальних дій у

дітей. У той же час моделювання – це дія, яка виноситься за межі

молодшого шкільного віку в подальші види діяльності людини і виходить

на новий рівень свого розвитку. За допомогою моделювання можна звести

вивчення від складного, незнайомого – до знайомого, простого, тобто

зробити об’єкт доступним для ретельного вивчення. Необхідність

володіння методикою моделювання в початковій школі пов’язана з

потребою вирішення психологічних і педагогічних завдань. Коли учні

будують різні моделі досліджуваних, явищ, цей метод виступає в ролі

навчального засобу і способу узагальнення навчального матеріалу,

допомагає дітям «учитися активно», формує універсальні навчальні дії.

Моделювання в навчанні має два аспекти: моделювання як зміст, яке

учні повинні засвоїти, і моделювання як навчальна дія, засіб, без якого

неможливе повноцінне навчання. У початковій школі дія моделювання

здебільшого постає не як зміст (додаткова тема в навчанні), а саме як

навчальна дія, засіб переходу мислення учнів на більш високий рівень,

засіб, що дозволяє значною мірою уникнути формалізму знань.

Основне призначення моделі на уроці в тому, щоб за результатами її

дослідження скласти уявлення про характер і особливості досліджуваного

об’єкта . Моделювання являє собою процес створення учнями під керівництвом учителя образу досліджуваного об’єкта, що фіксує найістотніші його ознаки.Найчастіше в початковій школі використовували предметні (Матеріальні моделі – це тривимірне зображення об’єкта, його частини чи групи об’єктів у зменшеному або збільшеному вигляді.) моделі, наприклад форм рельєфу, текучих вод, глобус. STEM-освіта: науково-теоретичні аспекти, досвід впровадження, перспективи розвитку

Нині спектр навчального моделювання в освітньому процесі значно

розширився. У змісті всіх навчальних дисциплін початкової школи можна

знайти елементи моделювання. При вивченні курсу «Я досліджую світ» статичними моделями є, наприклад, макети форм рельєфу, макет з планетами сонячної системи, муляжі внутрішніх органів людини, плодів, глобус (при вивченні формиЗемлі), акваріум (при вивчені водного світу). До динамічних моделей належать знову ж глобус (при показі обертання Землі), телурій, діюча модель вулкана. Наприклад, знайомлячись з глобусом як моделлю Землі, першим етапом роботи є формування в учнів наукового уявлення про форму Землі, її справжні розміри. Для цього організовується опосередковане

сприймання Землі з використанням фотографій, кадрів діафільму,

фрагментів кінофільму. Другий етап – зіставлення форми планети, її

розмірів з глобусом, який учитель показує, не називаючи, що це таке. Діти

разом із вчителем роблять висновок: глобус – це зменшене у багато разів

зображення Землі. Тут уводиться поняття «модель». Далі вивчаються

умовні позначення, за допомогою яких на глобусі-моделі позначаються

реальні об’єкти Землі. Тільки після того як діти оволодіють поняттям

«глобус – модель Землі», у них формується вміння користуватися

глобусом, читати його, описувати за ним певні території .

У 1 класі, вивчаючи «Я досліджую світ», у роботі з учнями доцільно

використовувати моделі світлофора, виготовлені з паперу, іграшки-моделі

транспортних засобів. Корисно виготовляти моделі Сонця, Землі з

пластиліну, моделі-аплікації веселки, хмар, моделі, що відображають

багатство і різноманітність природи нашої планети (схеми). Моделюючи,

дитина сама, визначає, у якому вигляді виконає модель – буде це малюнок,

казка чи об’ємний предмет, відображена у грі ситуація дійсності. Учень

стає активним учасником уроку, бере участь у виборі форм і методів, що

використовуються. Це є рушійним мотивом у навчанні.

Проводячи уроки з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» хочеться

як найбільше практичних дій від здобувачів освіти і в цьому нам

допомагає моделювання, як один з напрямів STEAM-освіти.

Тому можемо зробити висновок, що використання методу

моделювання в початковій школі має багато плюсів, серед яких легкість.

Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції

у сприйнятті інформації, доступність, дітям це цікаво і зрозуміло.

Використання моделювання допомагає як при ознайомленні дітей з новим

матеріалом, так і при діагностиці отриманих знань.

docx
Додано
18 грудня 2023
Переглядів
187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку