Виступ " ЗМІСТ ТА СТРУКТУРА МЕТОДОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ВЧИТЕЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ "

Про матеріал
Всередині нас криються потенційні творчі можливості, й ми повинні працювати щосили, щоб розкрити цей потенціал Мартін Лютер Кінг
Перегляд файлу

 Тихонова Тетяна Миколаївна,

                                                                                  вчитель англійської мови НВК

ЗМІСТ ТА СТРУКТУРА МЕТОДОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ВЧИТЕЛЯ

 НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Всередині нас криються потенційні

творчі можливості,

й ми повинні працювати щосили,

 щоб розкрити цей потенціал

Мартін Лютер Кінг

 

Показником   педагогічної компетентності  справжнього  вчителя  Нової української школи є  сформована методологічна культура.

Методологічна культура це  багатогранне й поліфункціональне філософсько-антропологічне й педагогічне явище, яке характеризує культуру мислення в  сфері освіти, засновану на методологічних знаннях, уміннях, навичках, здатності до рефлексії, науковому обґрунтуванні, критичному осмисленні й творчому застосуванні певних концепцій, форм і методів пізнання, управлінні й конструюванні педагогічної теорії і практики з метою вирішення професійно-педагогічних проблем та осмислення власного педагогічного досвіду.

Змістом її є грунтовна професійна підготовка, гнучкість і адаптивність мислення, володіння методологічними знаннями, вміння     орієнтуватись в мінливих умовах професіональної діяльності.

Мета діяльності зумовлена певною потребою, задоволення якої потребує певних дій.  Завдання діяльності – це потреба, яка виникає за певних умов і може бути реалізована завдяки визначеній структурі діяльності, до якої належать:

• предмет діяльності – елементи навколишнього середовища, які має суб’єкт до початку своєї діяльності і які підлягають трансформації в продукт діяльності;

• засіб діяльності – об’єкт, що опосередковує вплив суб’єкта на предмет діяльності (те, що звичайно називають "знаряддям праці"), і стимули, що використовуються у певному виді діяльності;

• процедури діяльності – технологія (спосіб, метод) одержання бажаного продукту;

• умови діяльності – характеристика оточення суб’єкта в процесі діяльності, соціальні умови, просторові та часові чинники тощо;

 • продукт діяльності -   результат  трансформації предмета в процесі діяльності.

Провідною   функцією   методологічної   культури   є   світоглядна,   якій

підпорядковані пізнавальна (вчитель здатний самостійно одержувати нові знання завдяки постановці й вирішенню творчих завдань шляхом самостійного «відкриття» і «винаходу» за допомогою методологічних знань, засвоєних методологічних процедур, методологічної рефлексії) , нормативна (створення та впровадження в практику педагогічних досліджень, наукових ідеалів, відомої сукупності стандартів і приписів, правил і парадигм),  знакова ( вироблення    численних систем знаків за допомогою яких  вчитель робить більш доступною класифікацію  видових та родових ознак,   створюючи  й розвиваючи мову педагогічної та галузевої науки), інтеграційна ( виявлення методів наукового пізнання й раціональне їх використання в науково-дослідній діяльності), креативна (самостійна розробка  й  наукове обгрунтування   програм авторського навчального курсу, планування й проведення  педагогічного експерименту, аналіз результатів, узагальнення та поширення   висновків).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

До компонентів  моделі методологічної структури вчителя – дослідника належать:

- ціннісні орієнтації, які становлять «вісь» методологічної культури педагога-дослідника; 

-методологічні знання –знання філософської, педагогічної та психологічної теорій в їх постійному розвитку;

-культура мислення – здатність   до саморозвитку і вміння виходити за межі сформованих форм і канонів мислення ;

- духовність особистості;

-діалектичність мислення – вміння бачити проблему, протиріччя;

-гнучкість мислення – здатність швидко і легко переходити від одного класу явищ до іншого, далекого від першого за змістом;

-здатність до генерування нових ідей – чим більше ідей породжує людина, тим більше шансів, що серед них будуть вдалі ідеї;

-здатність до асоціювання – вміння встановлювати зв'язки між  двома або більше явищами (предметами, відчуттями, ідеями, словами і т.п.);

-метафоричність – здатність до перенесення властивостей одного предмета (явища) на інший на основі ознаки, спільної для обох предметів, що зіставляються;

-діалогічність мислення –особлива форма взаємодії між рівноправними й рівнозначними свідомостями ;

-рефлексійність – вміння аналізувати власну діяльність, здатність до наукового обґрунтування, критичного осмислення і творчого застосування певних концепцій, форм і методів пізнання;

-діалогічність – мовна форма спілкування; відказ від претензії на монопольне володіння істиною, повага права іншого на власну думку;

-перцепція – багатофункціональний процес, який передбачає сприйняття внутрішнього світу людини, інтерпретацію і прогнозування на цій основі її вчинків;

-етика педагога-дослідника – коректне використання досягнень інших науковців. 

Отже, структура методологічної культури вчителя-дослідника досить складне утворення, всі компоненти якого пов’язані і взаємообумовлені, адже вчитель в даному аспекті  є   носієм методологічної культури, який  має глибоко осмислювати педагогічні явища і процеси, визначати існуючі протиріччя в освітній системі, творчо застосовувати сучасні концепції, підходи та методи пізнання, не порушуючи гуманітарної природи людини.

Література:

1 .  Гернего О. О. Домінуюча роль діалектичної концепції у формуванні  бінарного культурно-історичного суб’єкта як джерела саморозвитку суспільства: проблеми і перспективи / О. О. Гернего // Університетські наукові записки. – 2005. – №4 (16) – С. 401 – 408

2. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.

3. Сафонова І. О. Діалог культур на аксіологічних засадах – мета-принцип формування міжкультурної компетентності / І. О. Сафонова // Духовність особистості: методологія, теорія і практика. – 2013. – Вип. 3(56). – С. 146–157.

4. Електронний ресурс. - Режим доступу: http://wikipage.com.ua/1x136c.html. –  Методологічна культура педагога- дослідника  в аспекті гуманітарності.

5.Електроннийресурс.-Режим доступу:ttps://stud.com.ua/46395/pedagogika/logika_doslidzhennya- Методологічна культура вчителя. Логіка дослідження.

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Англійська мова (10-й рік навчання, рівень стандарту) 11 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку