Міністерство освіти і науки України
Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди
Кафедра інформатики
Наукове дослідження магістра на тему:
«РОЗРОБКА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ
З ОСНОВ ІНФОГРАФІКИ
ДЛЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ»
Виконала: студентка 5 курсу, групи 5І
спеціальності 8.04030201 Інформатика
(шифр і назва спеціальності)
______________Лисенко А.О.____________
Керівник: кандидат педагогічних наук,
доцент, доцент кафедри інформатики
Пономарьова Наталія Олександрівна
(прізвище та ініціали)
Рецензент__к.т.н., проф. Гончаров О.І.
(прізвище та ініціали)
Харків – 2016 р.
АНОТАЦІЯ
Лисенко Анастасія Олександрівна. Розробка навчально-методичних матеріалів з основ інфографіки для майбутніх учителів інформатики / Кер. к.п.н, доц. Пономарьова Н.О. - 30 с.
Наукове дослідження магістра: 35 с., 17 джерел, 38 рисунків.
В роботі схарактеризовані місце і роль інфографіки як засобу візуалізації навчальної інформації, виконано порівняльну характеристику засобів створення інфографіки. Автором розроблено та апробовано у практиці навчально-методичні матеріали для викладання основ інфографіки для майбутніх учителів інформатики.
ВІЗУАЛІЗАЦІЯ, ІНФОГРАФІКА, ЗАСОБИ СТВОРЕННЯ ІНФОГРАФІКИ, МАЙБУТНІ УЧИТЕЛІ ІНФОРМАТИКИ.
ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………………….…4
РОЗДІЛ 1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ІНФОГРАФІКИ ТА ЇЇ ВИДІВ……………………………………………………………………………..6
РОЗДІЛ 2. ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА СУЧАСНИХ ЗАСОБІВ СТВОРЕННЯ ІНФОГРАФІКИ………………………………………………….14
РОЗДІЛ 3. РОЗРОБКА ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ОСНОВ ІНФОГРАФІКИ МАЙБУТНІМИ УЧИТЕЛЯМИ ІНФОРМАТИКИ В КУРСІ «КОМП'ЮТЕРНА ГРАФІКА»………………………………………………….16
3.1. Комплект лабораторних робіт для вивчення основ інфографіки майбутніми учителями інформатики в курсі «Комп'ютерна графіка»..............................................................................................16
3.2. Результати апробації розроблених навчально-методичних матеріалів у практиці підготовки майбутніх учителів інформатики….31
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………...33
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………….34
ВСТУП
Удосконалення усіх складових системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів визначено одним із основних завдань Національної стратегії розвитку освіти.
Так, підготовка майбутніх учителів математики та інформатики має включати в себе опанування широким колом сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, які є інструментом для створення ефективних педагогічних технологій та гостру потребу у впровадженні яких відчуває сьогодні система освіти
Однією з таких технологій постає візуалізація, яка глибоко проникає до інформаційного забезпечення освіти, управління, наукових досліджень, статистики, журналістики, реклами тощо [1]. Термін «візуалізація» походить від латинського «visualis» – той, шо сприймається візуально, наочний. Візуалізація – це процес представлення даних у вигляді зображення з метою максимальної зручності їх розуміння; надання осяжної форми будь-якому об’єкту, суб’єкту, процесу тощо [2].
Засоби візуалізації набувають зараз широкого розповсюдження, а одним із найпопулярніших постає інфографіка.
Інфографіка є предметом досліджень та застосувань порівняно недавно. Так, не існує однозначного тлумачення цього поняття різними авторами та фахівцями. Найбільш поширеним можна вважати визначення інфографіки як способу візуалізації інформації через поєднання структурованих текстових та різних видів графічних даних.
Різноманіття видів інфографіки та їх відповідність сучасним інформаційним тенденціям створює підґрунтя для використання інфографіки вчителями у практичній професійній педагогічній діяльності як інноваційного засобу візуалізації.
Однак, слід зауважити, що ефективне використання засобів створення інфографіки вчителями вимагає певної їх попередньої підготовки. Також важливою є завчасна підготовка майбутніх вчителів до застосування як інфографіки, так і візуалізації навчальної інформації в цілому, у професійній діяльності. Зауважимо також, що на даний час навчально-методичних матеріалів на підтримку опанування інфографікою вчителями існує обмаль, а наявні рекомендації та розробки не адаптовані до використання з освітньою метою.
Вищевикладене обумовило актуальність вибору теми наукового дослідження магістра – «Розробка навчально-методичних матеріалів з основ інфографіки для майбутніх учителів інформатики».
Мета наукового дослідження: розробити навчально-методичні матеріали з основ інфографіки для використання у процесі навчання майбутніх учителів інформатики курсу «Комп'ютерна графіка».
У відповідності до мети були поставлені такі завдання роботи:
РОЗДІЛ 1.
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ІНФОГРАФІКИ ТА ЇЇ ВИДІВ
Історія інфографіки в широкому розумінні сягає доісторичних часів, коли задовго до початку розвитку писемності графічне зображення використовувалося як спосіб передачі досвіду майбутнім поколінням.
Комунікація між людьми стародавніх цивілізацій відбувалася шляхом розвитку піктографічного письма (піктограми - стилізоване і схематизоване зображення). Піктограми є в писемності Єгипту, Месопотамії, Китаю.
Прикладами ранньої інфографіки є стародавня карта з неолітичної стоянки Чатал-Гююк, яка датується приблизно 7500 р. до н. е., а також зображення індіанців Месоамерики для відображення подорожей минулих поколінь.
У 1621 році Христоф Шейнер опублікував «Rosa Ursina sive Sol». Ця книжка оприлюднила його дослідження на тему обертання сонця, а засобами інфографіки були оформлені зображення, що демонстрували схеми обертання Сонця.
У 1786 році Вільям Плейфер, інженер та політекономіст, опублікував перші графічні дані у своїй книжці «Комерційний і політичний атлас». Щоб презентувати економіку Англії XVIII століття, Плейфер використав статистичні графіки, гістограми та лінійні графіки.
Приблизно у 1820 році Карл Рітер запропонував карти, що складались з використанням пояснень, умовних знаків, масштабу тощо.
У 1857 році англійська медсестра Флоренс Найтінгейл використала інформаційні зображення з метою переконання королеви Вікторії покращити умови військових шпиталів. За основу вона взяла так звану «полюсну діаграму» — поєднання складених і секторної діаграм, що відображають число та причини смертей, спричинених кожним місяцем Кримської війни.
У 1861 році вийшла інфографіка на тему катастрофічного березневого походу Наполеона на Москву. Автор графіки, Чарльз Йозеф Мінард, скомбінував чотири різних змінних фактори, які зробили внесок у падіння Наполеона, в одному двовимірному зображенні.
У 1878 році Джеймс Джозеф Сильвестр запропонував термін «граф» і опублікував ряд діаграм, які відображають відношення між хімічними зв'язками і математичними властивостями.
В 1958 році Стівен Тулмін запропонував графічну модель аргументу, під назвою Toulmin Model of Argumentation. Його діаграма містить шість взаємопов'язаних компонентів, що використовуються для аналізу аргументів.
У 70-х роках ХХ століття були запущені космічні апарати Піонер-10 і Піонер-11 які мали на своєму борту так звані «Пластинки «Піонера»» — дві анодованих золотом пластинки з алюмінію, кожна з яких містила символічну інформацію про людину. Повідомлення-картинки містили зображення оголених фігур чоловіка і жінки, а також символи, які повинні були дати інформацію про походження космічного апарату. Зображення були створені Карлом Саганом та Френком Дрейком і були унікальними прикладами інфографіки, оскільки їхнє графічне значення мало бути зрозумілим позаземним істотам, які не мають уявлення про людську мову.
Першороходцем у візуалізації даних вважають Едварда Тафті, який написав серію книжок «Visual Explanations» на тему інформаційної графіки. Названий газетою «Нью Йорк Таймс» (The New York Times) «Да Вінчі даних», Е.Тюфті розпочав з 1993 року проводити лекції та семінари на тему інфографіки . На думку цього вченого, візуалізація даних відображає кожен аспект даних найкращим чином і надає глядачу можливість прослідковувати зв'язки між даними та бачити схеми даних. Внесок Тафті у розвиток візуалізації даних та інфографіки вважається колосальним, а його принципи дизайну знаходять застосування на багатьох веб-сайтах, в журналах та газетах сьогодення.
Одже, сучасне поняття «інфографіка» сформувалося в другій половині ХХ століття для позначення інформації, поданої у вигляді графіків і схем, об’єднавши кілька сфер діяльності.
Зауважимо, що на початку 80-х років з’явився й термін «інфографія», що утворився від скорочення й поєднання двох американських слів: Information + Grafics, що дало Infografics, або Infographie французькою. Під інфографією розуміли вид образотворчого мистецтва, що служить для подачі інформації у ЗМІ, способів візуалізації інформації як графічних, так і комп’ютерних форм. Інфографіка в такому контексті являє собою конкретний продукт інфографії [3].
Е. Тафті пропонував визначати інфографіку як графічний спосіб подачі інформації, даних і знань.
С. Лаптєв під інфографікою розуміє область комунікативного дизайну, в основі якої лежить графічне подання інформації, зв'язків, числових даних і знань.
За П.Луї інфографіка може бути визначена як переклад чисел у форму малюнка, ескізу або пояснення до плану чи ілюстрації.
Таким чином, інфографіка використовується для швидкої і чіткої передачі вербальної інформації з формуванням пов'язаних з нею візуальних образів.
Тенденція до візуалізації інформації, зростання науково-технічних можливостей, конкуренція на медіаринку, професійне забезпечення установ, що працюють у галузі дизайну сприяли активному використанню інфографіки, перш за все, в засобах масової інформації. Тут інфографіка стала є новим ключовим методом інформаційного середовища
На думку дослідників, своєю широкою популярністю інфографіка зобов’язана, у першу чергу, образному мисленню, візуалізації образів та зверненню до власного зорового досвіду та є симбіозом вербальної та візуальної комунікацій. Поширення інфографіки спричинила, на думку фахівців, одна з ключових потреб сучасної аудиторії – прагнення отримати інформацію перш за все у візуальному форматі. Так, сучасний споживач медіа:
Одним із найпоширеніших тлумачень інфографіки галузі медіа є визначення В. Тулупова, який вказує, що інфографіка – це різноманітні карти, таблиці, діаграми (лінійні, стовпчикові, стрічкові, кругові, фігурні), схеми, креслення, картограми, картосхеми. Інфорграфіка - це лаконічний інформаційний матеріал, який ілюструє текстову публікацію, що містить заголовок, підпис, посилання на джерело інформації» [5].
У журналістиці стандартними визначеннями інфографіки як допоміжного засобу під час створення журналістського матеріалу, є наступні:
Інфографіка – це довідкова або ілюстративна інформація, яка представлена у виді таблиць, графіків, діаграм та може допомогти в розповсюдженні ідей та приверненні уваги. Основна її мета – інформування. При цьому часто даний інструмент виступає в якості доповнення до текстової інформації, яка охоплює тему в повному об’ємі та вміщує декотрі пояснення [6].
Інфографіка - це додатковий, відносно новий і якісний засіб дизайнера при створенні привабливого видання. Наприклад, за допомогою таблиць, карт, які супроводжують статтю, дизайнер може перетворити сірі сторінки в оригінально оформлений матеріал» [7].
Разом з тим, існують і більш широкі тлумаченні інфографіки. Так, наприклад, Ю. Гончарова стверджує, що інфографікою слід називати візуальну подачу інформації, коли текст доповнює картинку, а не навпаки [8]. Схожої думки дотримується й В. Санчо, який визначає інфографіку як інформаційний елемент, виражений за допомогою зображення й типографічних елементів, який дозволяє зрозуміти або істотно полегшити розуміння подій, дій або будь-яких важливих аспектів і супроводжує або замінює текстову інформацію [9].
Одним із загальних визначень, що стосується різних сфер діяльності суспільства, на лише журналістики (дизайну, аналітики, соціології, економіки тощо), є наступне:. «Інфографіка – це інтегрована платформа, що об’єднує різні напрямки діяльності. У вузькому розумінні, інфографіка є способом подачі інформації, що надає можливість для інтеграції різних складових в єдине ціле, у широкому, – це принципово новий спосіб організації даних в умовах постійно мінливого інформаційного поля» [10].
Отже, найголовніше у створенні інфографіки є, перш за все, її сполучуваність із текстом, вона ні в якому разі не повинна перешкоджати його сприйняттю. Також вона має бути доступною та зрозумілою. Інфографіку використовують, коли необхідно показати пристрій або алгоритм роботи чого-небудь, співвідношення предметів і фактів у часі й просторі, продемонструвати тенденцію розвитку, реконструювати подію, використати інструменти наочності й протиставлення, відобразити великі обсяги однорідної інформації, а також представити складну інформацію з мінімальними витратами часу [11]. Інфографіка - це особливе вміння лаконічно поєднувати великий обсяг інформації, чисел і візуальних образів. Основною метою інфографіки є удосконалення процесу сприйняття інформації, пояснення складної інформації в простих образах, а також передача даних в компактному і цікавому повідомленні, яке виглядає привабливіше в порівнянні зі звичайним текстом. Інфографіка зараз, на думку вчених, є ідеальною мовою для передачі даних.
Таким чином, інфографіка зараз є одним із найпопулярніших та найрозповсюджених сучасних засобів візуалізації масивів інформації різного змісту.
Під інфографікою в сучасному тлумаченні розуміють спосіб візуалізації інформації через поєднання структурованих текстових та різних видів графічних даних.
До найсуттєвіших особливостей інфографіки відносять:
Інфографіку часто умовно розділяють на три категорії, а саме:
Численні варіації інфографіки також можна розділити й на дві інші групи:
- діаграми, гістограми, номограми та графіки, які поділяються на підгрупи (точкові, лінійні кругові тощо). Дані види використовуються для представлення кількісних (числових) даних;
- карти, схем, зображень і їх послідовностей. Такі види організації інформації використовують для представлення сукупності (наприклад, ієрархій) об'єктів і якісних даних.
Прикладами інфографіки для подання сукупності даних є:
У спеціальній літературі розрізняють статичну та динамічну інфографіку; аналітичну, новинну та інструкційну інфографіку; інфографіку типів «числа в картинках», «розширені списки», «процес та перспектива»; інфографіку порівнянь, розвитку, визначення частки, просторову, алгоритмічну, інфографіки внутрішньої будови та ін. [12].
Особливості інфографіки сприяють її використанню вчителями у практичній професійній педагогічній діяльності з як інноваційного засобу візуалізації. Так, як вказують фахівці, візуалізація дає змогу вирішити цілий комплекс педагогічних проблем: зробити складний навчальний матеріал зрозумілим та доступним для усвідомлення; привернути й розвинути інтерес учнів до навчання предметів; збільшити обсяг експериментально-дослідної роботи школярів; створити умови для неформального засвоєння учнями змісту навчання, для набуття глибоких, системних знань тощо [13].
Тому уявляється актуальною підготовка майбутніх вчителів інформатики до активного використання інфографіки у педагогічній діяльності.
РОЗДІЛ 2.
ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА СУЧАСНИХ ЗАСОБІВ СТВОРЕННЯ ІНФОГРАФІКИ
На основі аналізу спеціальної та методичної літератури нами виконано порівняльний аналіз функціональних можливостей засобів створення інфографіки з точки зору доцільності їх використання у підготовці майбутніх вчителів математики та інформатики для створення інфографіки начального призначення.
До критеріїв порівняння було віднесено вихідні дані (назва, розробники, дата створення); основне призначення; метод розповсюдження (комерційне чи безкоштовне, або для безкоштовного використання); вимоги до доступу (потребує встановлення, чи розміщено в он-лайн доступі); локалізація; функціональні можливості; додаткові можливості.
Нами розглянуто у відповідності до вказаних критеріїв такі засоби Creately, Vizualize.me, Visual.ly, Cacoo, Infogr.am, Many Eyes, Piktochart, Easel.ly, Chart Go, Edraw Max, AnyChart, Stampsy, ArcGIS, Bokeh, CartoDB, Circos, ECharts та ін.
Середовище Easel.ly є онлайн ресурсом, який пропонує безкоштовні шаблони для створення інфографіки. Всі структурні елементи майбутньої інфографіки можна налаштувати і відредагувати. Vizualize - генератор нестандартних та сучасних резюме у вигляді інфографіки. За допомогою цього сервісу можна викласти всю інформацію у вигляді структурованої схеми, виділивши ключові цифри та факти. Piktochart - інструмент для безкоштовного створення інфографіки та схем для презентацій на основі введених даних. У нього є вбудований редактор схем і кольорової палітри, набір шрифтів і можливість завантаження фонів, форм і картинок. Visual.ly - це інструмент, який дозволяє генерувати ряд інфографіки, яка майже повністю буде заснована на метриках з соціальних мереж та може бути в них розміщена. На сайті Visual.ly зібрані приклади кращих робіт з інфографіки. Cacoo - онлайн інструмент для малювання, який робить можливим створення різних видів інфографіки, включаючи карти сайту, схеми сторінок, UML і мережеві графіки. Сервіс дозволяє здійснювати користувачам спільну роботу в реальному часі. Creately – інструмент, який допомагає створювати професійні діаграми та динамічні схеми із запропонованого набору типів діаграм (блок-схеми, організаційні таблиці, UML дизайни, UI шаблони та ін.). Chart Go – англомовний онлайн сервіс, що дозволяє створювати графіки та діаграми. EdrawMax – програма вільного доступу для малювання діаграм, графіків, бізнес планів тощо, яка підтримує великі формати сторінок. Many Eyes - сервіс для створення інфографіки у формі «бульбашок», діаграм, хмар тегів, графів, до яких навіть можна застосувати елементи інтерактивності. Infogr.am — один із нових безкоштовних інструментів для створення інфографіки, у тому числі інтерактивної, де можна використовувати відео.
За результатами аналізу, найбільш легкими в опануванні та зручними для використання з освітньою метою для майбутніх учителів інформатики виявилися сервіси Easyl.Ly, Infogr.am, Cacoo. Зауважимо, що крім того, певні можливості у створенні інфографіки надає популярна програма Microsoft Publisher.
Easyl.Ly є безкоштовним онлайн сервісом, який містить стандартні можливості для створення та редагування інфографіки зі зрозумілим та зручним інтерфейсом. Infogr.am дозволяє як автоматично налаштовувати інфографіку, так і виконувати авторські розробки. Користувачу пропонується набір тем для безкоштовного користування, проте є можливість підключити на комерційній основі індивідуальні дизайнерські послуги. Cacoo – це онлайн інструмент, що дозволяє створювати інфографіку, що містить крім традиційних елементів мережні графіки, ментальні карти та ін. Перевагою Cacoo є можливість організувати спільну діяльність користувачів над проектами.
РОЗДІЛ 3.
РОЗРОБКА ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ОСНОВ ІНФОГРАФІКИ МАЙБУТНІМИ УЧИТЕЛЯМИ ІНФОРМАТИКИ В КУРСІ «КОМП'ЮТЕРНА ГРАФІКА»
3.1. Комплект лабораторних робіт для вивчення основ інфографіки майбутніми учителями інформатики в курсі «Комп'ютерна графіка».
Мета: навчитися створювати інфографіку в онлайн середовищі Easyl.Ly.
Теоретичні відомості:
Середовище Easel.ly є онлайн ресурсом, який пропонує безкоштовні шаблони для створення інфографіки. Всі структурні елементи майбутньої інфографіки можна налаштувати і відредагувати.
Рис.3.1. Вікно реєстрації |
Перед тим, як приступити до роботи потрібно зареєструватися, так як скачувати результат своєї роботи можуть тільки зареєстровані користувачі. Після завершення реєстрації користувач автоматично переходить на головну сторінку, де представлено зразки робіт. |
Рис.3.2. Зразки робіт Easel.ly
В цілому редактор має інтуїтивно зрозумілий інтерфейс. Зверху розташовується панель інструментів.
Рис.3.3. Панель інструментів Easel.ly
До складу панелі інструментів входять такі розділи:
Рис.3.4. Зразки фонових малюнків Easel.ly
Рис.3.5. Зразки об’єктів Easel.ly
Рис.3.6. Текстові поля Easel.ly
Рис.3.7. Вікно вставки малюнка Easel.ly
Після клацання мишею на будь-якому з об'єктів з'являться наступна панель з інструментами:
Рис.3.8. Панель редагування об’єктів Easel.ly
Ця панель дозволяє видалити об'єкт, заблокувати його від редагування, зробити дублікат об'єкта. Стрілки вгору/вниз переміщують шари з об'єктами вгору/вниз відносно один одного. Пункт Opacity змінює прозорість об'єкта.
Після завершення роботи над проектом потрібно зберегти інфографіку, натиснувши Save і вказавши потрібне ім'я. Після збереження робота буде доступна на домашній сторінці користувача. Щоб завантажити його, потрібно натиснути на посилання Share, а потім на кнопку Download.
Рис.3.9. Загальні операції з інфографікою у Easel.ly
Практичні завдання:
Завдання 1.
Створити інфографіку на тему «Основні галузі застосування комп'ютерної графіки».
Завдання 2.
Створити інфографіку за наведеним прикладом на тему «Інтерфейс середовища програми Photoshop CS3»:
Рис.3.10. Приклад завдання.
Завдання 3.
Створити інфографіку на тему «Інструменти середовища програми Photoshop CS3».
Завдання 4.
Створити інфографіку на тему: «Знайомство з клавіатурою»
Рис.3.11. Приклад завдання.
Завдання 5.
Створити інфографіку на тему «Структура локальної мережі моєї школи»:
Рис.3.12. Приклад завдання.
Контрольні питання
Мета: навчитись створювати та зберігати у різних форматах інфографіку в онлайн середовищі Infogr.am.
Теоретичні відомості:
Сервіс Infogr.am дозволяє швидко створювати інфографіку, однак поки знаходиться на стадії бета-тестування і на сайті зараз встановлена версія 0.4.
Для початку роботи потрібно зареєструватися, після цього користувачу пропонується три варіанти подальших дій: створити графік (діаграму), подивитися бібліотеку або перейти на професійний платний аккаунт.
Для створення графіків (діаграм) слід натиснути Створити (Create) – і буде здійснено перехід на сторінку з їх різними варіантами. Після цього необхідно завантажити дані у форматі XLS, XLSX або CSV і графік (діаграма) буде побудований.
Рис.3.13. Приклад графіка (діаграми) в Infogr.am.
Під заставкою розташована інструкція, дотримуючись якої, можна створити інфографіку в Infogr.am:
Рис.3.14. Вікно інструктажа в Infogr.am.
Користувачу для ознайомлення пропонують блок з новими шаблонами, які розробники сервісу планують ввести найближчим часом.
Рис. 3.15. Перспективні шаблони Infogr.am.
Також демонструється нова функція «Інтерактивна діаграма зміни у часі»:
Рис. 3.16. Перспективна діаграма Infogr.am.
Для створення інфографіки використовують кнопку «Start now». Після натискання на неї відкривається сторінка, де пропонується увійти до сервісу через одну із соціальних мереж (Facebook або Twitter).
Рис. 3.17. Вікно входу до Infogr.am.
Далі можна створити нову інфографіку, новий графік (діаграму), подивитися вже раніше створені свої роботи тощо за допомогою меню:
Рис. 3.18. Меню Infogr.am.
При виборі цього розділу для створення нової інфографіки користувач переходить до вибору шаблон. Поки шаблонів доступно всього три.
Рис. 3.19. Шаблони Infogr.am.
Рис. 3.20. Панель додавання. |
Після вибору шаблону користувач бачить його вже «в зборі»: з тих складових частин, які можна додати, видалити або змінити. Далі в Infogr.am пропонується додати графік/діаграму, картинку, заголовок, цитату, текстове поле на спеціальній панелі. |
При додаванні нового графіку (діаграми) надається вибір з кількох їх видів:
Рис. 3.21. Види графіків (діаграм) Infogr.am.
Після додавання будь-якого нового об'єкта на робоче поле він поміщається завжди в самий низ, звідки його потім можна пересувати, просто захопивши його і перемістити на нове місце.
Для редагування графіків (діаграм) потрібно зробити подвійне клацання по потрібному графіку і тоді відкриється бічне меню редагування, яке виглядає майже як звичайна електронна таблиця.
Крім того є дуже зручна функція завантаження готових електронних таблиць з Microsoft Excel відразу в Infogr.am. Це робиться натисканням спеціальної клавіші «Load data» над таблицею.
Всі створені роботи зберігаються в галереї сервісу і в будь-який момент є доступними для редагування за актуальними даними.
Практичне завдання
Завдання 1.
Створити інфографіку на тему: «Порівняльна характеристик текстового редактора Word та WordPad».
Завдання 2.
Створити інфографіку з теми: «Інтегровані пакети MS Office» за прикладом:
Рис. 3.22. Приклад завдання.
Завдання 3.
Створити діаграму з теми: «Хто з учні твого класу найчастіше користуються соціальною мережою «Вконтакте» протягом доби?».
Завдання 4.
Створити інфографіки до теми: «Функції складових комп’ютера» за зразком:
Рис. 3.23. Приклад завдання.
Завдання 5.
Створити інфографіку на тему «Алгоритми та виконавці» за прикладом:
Рис. 3.24. Приклад завдання.
Контрольні запитання:
Мета: навчитися створювати інфографіку в онлайн середовищі Cacoo.
Теоретичні відомості:
Cacoo — це безкоштовний, простий і зручний сервіс для створення, спільного використання та публікації діаграм, схем, плакатів.
Cacoo дозволяє організувати справжню спільну роботу над проектами: вони можуть бути відредаговані кількома людьми одночасно, а зміни, що вносяться користувачами, відображаються в режимі реального часу. Cacoo підтримує діалог з користувачем російською мовою.
Основними видами проектів, що можна створити в Cacoo є:
- Карта сайту
- Каркасні схеми
- Каркасні схеми від руки
- Веб-служби
- Блок-схеми
- UML
- ER-діаграми
- Основні трафарети
- Хмари з текстом
- Люди
- Усмішки
- Вітальні листівки
- Розмірні лінії
- Офісне обладнання
- Мережа
- Планування приміщень
- Прості іконки
- Файли iPhone
- Файли IPad
- Файли Android
- Електричні схеми.
Рис. 3.25. Приклад інфографіки з Cacoo.
Для реєстрації необхідно зайти на сайт www.cacoo.com. Є також можливість реєстрації через Google-аккаунт користувача.
Рис. 3.26. Вікно реєстрації на Cacoo. |
Рис. 3.27. Реєстрація на Cacoo через Google-аккаунт. |
Після авторизації користувач одержує доступ на свій "Робочий стіл".
Рис. 3.28. Робочий стіл користувача Cacoo.
Рис. 3.29. Створення діаграм на Cacoo. |
Далі можливо створювати діаграму (інфографіку) двома способами: порожню («Створити діаграму») або на основі шаблону.
|
Користувачу пропонуються різноманітні шаблони діаграм, які він може вільно обирати.
Рис. 3.30. Шаблони діаграм Cacoo.
Для редагування готової діаграми (інфографіки) можна виконувати такі дії:
Рис. 3.31. Переміщення блоків діаграм Cacoo.
Рис. 3.32. Зміна тексту на діаграмі Cacoo.
Рис. 3.33. Кнопка зміни стилю. |
Рис. 3.34. Застосування зміни стилю. |
- вставка зображення в діаграму (інфографіку) – виконується за допомогою послідовності дій: меню Вставка зображення з комп'ютера — меню Вибрати картинку — меню Відкрити — Вставляється картинка — Змінюємо розміри і переміщаємо в потрібне місце діаграми;
Рис. 3.35. Меню додавання зображень Cacoo.
Рис. 3.36. Діалогове вікно збереження діаграми Cacoo.
Рис. 3.37. Діалогове вікно експорту діаграми Cacoo.
Практичні завдання:
Завдання 1.
Створити інфографіку до теми «Як змінився комп’ютер за 30 років?».
Завдання 2.
Створити інфографіку з теми «Інтернах за хвилину в цифрах».
Завдання 3.
Створити плакат з теми «Сервіси Web 2.0 в розвагах».
Завдання 4.
Створити інфографіку на тему «Топології компютерних мереж».
Контрольні запитання:
3.2. Результати апробації розроблених навчально-методичних матеріалів у практиці підготовки майбутніх учителів інформатики.
Окремі складові комплекту лабораторних робіт для вивчення основ інфографіки майбутніми учителями інформатики в курсі «Комп'ютерна графіка» були апробовані у практиці підготовки майбутніх учителів інформатики на фізико-математичному факультеті Харківського національного педагогічного університету імені Г.С.Сковороди.
Так, під час проходження студентами 4-го курсу спеціальності «Математика-інформатика» практики з інформаційних технологій (з 26.10.2015 р. по 31.10.2015 р.) їм було запропоновано презентацію «Інфографіка та її освітній потенціал», а також практичні завдання для опанування такими засобами створення інфографіки як Creately, Fluxvfx, Hohli, Lilach & Sarah’s Inforgraphics package, Stat Planet, Tagxedo, Vizualize.me, Visual.ly, Cacoo, Google Public Data Explorer, Infogr.am, Many Eyes, Photo Stats, Piktochart, Vizify, Wordle та ін.
У вказаних сервісах студентами-практикантами було виконано розробку комплекту інфографіки на тему «Сучасні ІТ-спеціальності» (див.рис.3.1).
Рис.3.38. Приклади робіт з комплекту інфографіки
«Сучасні ІТ-спеціальності»
Матеріали наукового дослідження були висвітлені у доповіді та публікації «Порівняльна характеристика засобів створення інфографіки» на VІІ науково-практичної конференції магістрантів ХНПУ імені Г.С. Сковороди «Цивілізаційний поступ сучасної освіти і науки» (18–19 лютого 2015 р., м. Харків).
Результати наукового дослідження також були представлені у доповіді «Навчання основам візуалізації навчальної інформації майбутніх учителів математики та інформатики» на Всеукраїнській науково-практичній конференції студентів і молодих вчених «Актуальні аспекти математичної підготовки в сучасних ВНЗ: погляд студентів і молодих вчених» (14-15 квітня 2016 року, м. Харків).
ВИСНОВКИ
В сучасних умовах провідним видом сприйняття інформації під час використання інформаційно-комунікаційних технологій є візуальне, тому важливим аспектом професійної діяльності педагога є використання можливостей візуалізації навчальної інформації як інноваційного засобу оптимізації навчального-виховного процесу.
Візуалізація навчального матеріалу, яка спирається на його представлення у вигляді зображень з метою забезпечення максимальної зручності для розуміння, надання осяжної форми будь-якому об’єкту навчання, – один із найперспективніших підходів до оптимізації навчального процесу.
Підготовка майбутніх учителів математики та інформатики має включати вивчення психолого-педагогічних засад візуалізації навчальної інформації, опанування сучасними засобами візуалізації навчальної інформації та визначення способів впровадження технологій візуалізації навчальної інформації до навчально-виховного процесу.
В ході наукового дослідження було виконано: