«Води суходолу – поверхневі та підземні води. Річка та її будова»

Про матеріал
учні дізнаються, які частини річки; відмінності між річковою системою і басейном річки; типи річок за характером перебігу; правила показування річки на географічній карті; вміння визначати за картами та описами різні види витоків і гирл річок; описувати географічне положення річок, показувати найбільші річки світу.
Перегляд файлу

Тема уроку : «Води суходолу – поверхневі та підземні води. Річка та її будова»

Мета : поглиблення та систематизація знань про воду, гідросферу, будову річки, отриманих у початковій школі та на уроках природознавства; формування первинних практичних навичок визначати за картою напрямок течії річки, знаходити частини річки, ліві та праві притоки; розвивати  увагу, вміння самостійно виконувати різноманітні завдання , працювати в групах; виховання бережливого ставлення до  природи і водних ресурсів.

Тип уроку : комбінований.

Обладнання : презентація, атласи , картки із завданнями , курвіметри, дидактичний посібник «Географічна пошта».

Форми роботи : фронтальна, групова, парна, індивідуальна.

                                 Хід уроку

                                                                    “Картина навколишньої природи визначається водою.”

В.І.Вернадський

І. Організація класу

А зараз , діти ,поринемо у світ «музикотерапії» нехай ця хвилинка надасть нам

наснаги для сьогоднішнього нашого уроку .

https://www.youtube.com/watch?v=P8Sy4JkSorA

Нехай сьогоднішній день буде  успішним і щедрим на добрі вчинки, мудрі думки, відмінні  оцінки.

Один мудрець сказав: « Якщо ти протягом дня  не посміхнувся- ти прожив  його даремно».Отож візьміться за руки,  посміхніться один одному ,щоб з гарним  настроєм  працювати на уроці. Слайд 1

Девіз уроку :

Збиратись разом – це початок,

Триматись разом – це  процес,

Працювати разом – це успіх.

І щоб урок у нас був успішним , треба працювати разом, колективом.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь 

1. Прийом «Географічна розминка» (без настінної карти й атласу) Слайд 2

Завдання. Не зазираючи до карти, скажіть, де знаходяться:

1. В яких півкулях розташований об ‘єкт  ?

2. Які материки омиває?

3. До якого океану належить ?

Червоне море, Гібралтарська протока, півострів Антарктичний , течія Західних вітрів.

2. Географічна мозаїка. Слайд 3

  1. Кількість грамів речовин, розчинених в 1 л води - …         ( солоність )
  2. Швидкість цієї хвилі до 50 км / год - …                         ( цунамі)
  3. Підняття та опускання рівня води у Світовому океані , викликаний притяганням Місяця і Сонця - …                             ( припливи і відпливи)
  4. Назвіть дві затоки найбільш багаті нафтою і газом - …                        

 ( Персидська , Мексиканська)

  1. Горизонтальне переміщення води , бувають холодні і теплі - …          

    ( течії)

  1. Живі організми поверхневого шару води - …                  ( планктон)

Самоперевірка .Слайд 4          

3. Завдання «Знайди пару» ( затоки)( І група) Робота на картках

Мексиканська

Біскайська   

Бенгальська                                                                 

          

 

4.«Знайди пару» (острови)

Кораловий

Вулканічний

Материковий

 

a42053f95b2f.jpg429d2965167f.jpgaogoshima-island-volcano-800x500.jpg

 

3.«Знайди пару» ( затоки) ( ІІ група)

Мексиканська

Біскайська   

Бенгальська                                                                 

         

 

4.«Знайди пару» (острови)

Кораловий

Вулканічний

Материковий

 

a42053f95b2f.jpg429d2965167f.jpgaogoshima-island-volcano-800x500.jpg

IIІ. Визначення тем і мети уроку

  • Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Сьогодні у нас буде незвичайний урок ,урок – мандрівка на якому ми будемо досліджувати , вивчати ,знаходити, визначати.  Скажіть , а чи хочеться вам дізнатися  куди ми помандруємо зараз?

 Дізнатися першим  зможе той , хто вміє  знаходити об’єкти за їх географічними координатам. Використовуючи атласи, знайдіть  зашифровані  об’єкти, складіть  перші літери  і назвіть тему нашого уроку.

( Працюють в парах) (РІЧКИ) слайд 5

  • 50 пн.ш.  08сх.д.–  РЕЙН
  • 24пн.ш.  68сх.д. – ІНД
  • 13пн.ш.  15сх.д. –ЧАД
  • 07пд.ш. 12сх.д.-  КОНГО
  • 03пд.ш. 68зх.д. – АМАЗОНКА

Отож тема нашого уроку «Води суходолу – поверхневі та підземні води. Річка та її будова.» Слайд 6.

Проблема уроку : Чому річки називають «блакитні артерії планети»?

Відповідь на яке ми спробуємо дати в кінці нашого уроку

Прийом  міні – лекція

Подивіться  будь ласка на карту  світу. Річкові системи  немов кровоносні судини людського організму . Дуже різні  та не схожі одна на одну , всі річки  великі працівниці: вони  транспортують воду на величезні відстані, зрошують  земельні угіддя, постачають водою населені пункти , мають великі запаси енергії. Річку можна порівняти з істотою: вона народжується, дорослішає, працює, старіє, має свій  характер, іноді  спокійний, подеколи бурхливий. Сьогодні на уроці ми ближче  познайомимось із  цими дивовижними витворами  природи,  а також з’ясуємо ,що являють собою води суходолу.

Визначимо, яку будову мають річки,  в ході уроку поповнимо  свій  словничок  новими термінам і поняттями.

 IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь

Вода  є невід’ємною  частиною  живої природи. На Землі  немає  такого місця де б зовсім  не було води. Вода наділена дивовижними властивостями . Вона  вимиває, переносить, розчиняє, руйнує,  створює, живить.

На Землі  вода знаходиться  у водах суходолу  та водах Світового океану.

Води суходолу  охоплюють  поверхневі і підземні води. Води Світового океану  - океани , моря, затоки, протоки.

(Прийом «Мозковий штурм»)

  • На яких річках ви бували ?
  • А яка річка протікає в нашій місцевості?
  • Як ви розумієте, що таке річка ?

Усі версії, ключові слова записуються на дошці, аналізуються та формуються поняття. Слайд 7.

 Створення асоціативного  куща

                                              

 

                 

Сьогодні на уроці ми поповнимо  «географічну торбинку» новими знаннями

 ( знайдіть в своєму словничку  визначення  річка -  це...   зачитають) Слайд 8.

Отже, річка – це природний водний потік, що тече в зниженні рельєфу утвореному її рухом.

Кожна річка починається з витоку. Слайд 9.

Витік – це місце, де річка бере свій початок. Це може бути джерело, болото, озеро, гірський льодовик.

  • Діти , а яка найбільша річка України?

Дніпро – третя  за довжиною річка Європи та найбільша  річка України.Бере початок на Валдайській височині ( Смоленська область – Росія). Бере початок з болота . З  болота бере початок і найповноводніша річка світу – Амазонка. З болота  бере початок  і найбільша річка Волині -  Прип’ять. Більшість Волинських річок починаються з боліт - Стохід, Цир тощо.

Найдовша річка світу Ніл бере початок  з озера . З озер починаються  річки  Міссісіпі та Ангара. Слайд

З джерел бере початок Волга і Дністер.

Завдання 5. За фізичною картою світу знайдіть , де знаходиться витік річок: Амазонки, Ніл, Хуанхе. Слайд 10.

Кожна річка  має початок і закінчення.  Усі річки закінчуються гирлом.

Знайдіть в словничку і зачитайте. Слайд 11.

Гирло –це  місце впадання  в іншу річку , озеро чи море. Найбільші річки світу  найчастіше впадають  в океан або море. За будовою розрізняють два типи гирл: дельти й естуарії.

Дельти утворюються в річках , які приносять у гирла велику кількість піску і мулу. У гирлі річки  вони є піщаними островами  і нагадують трикутника.

Дельти деяких річок  досягають великих розмірів: Міссісіпі- 150 тис. км .кв.,Амазонка – 100 тис. км.кв., Лена – 45 тис. км.кв.В межах дельти  переважають родючі  та сприятливі грунти.
Слайд 12

Прийом « Мандрівка» .( робота в парах)

Завдання 6. Здійсніть мандрівку  за картою світу і знайдіть річки у яких утворилися найбільші дельти.

Там, де гирла  річок затоплюються водами океану  виникають естуарії- це лійкоподібні  розширення  в бік  гирла річок. Найвідоміші  естуарії – Ла – Плата – виник на річці Парана, що в Південній Америці. Різновидом  естуарій є лимани , які утворюються  внаслідок  опускання  суші і проникнення  в гирла рік морських вод.  Так виник  в Україні – Дніпровський  лиман, Куяльницький, Хаджибейський  і інші.

Відстань від витоку до гирла становить  довжину річки, яку  можна  виміряти  за допомогою карти.

  • Давайте пригадаємо  як можна виміряти  кривизну ліній? ( курвімерорм, циркулем – вимірювачем і підручними засобами – ниткою).
  • Чому річку не можна виміряти лінійкою ?

Прийом « Картографічна лабораторія» Слайд 13.

  • Завдання 7. За допомогою курвіметра на карті України  виміряйте довжину річок (від витоку до гирла).

І група  - річки Дніпро

ІІ група – річки Стохід

Річка  завжди має притоки. Якщо подивитися  за напрямом течії  то всі більш дрібні   річки,  які впадають  в неї  з правого боку називаються правими притоками, а ті , що впадають  з лівого боку – лівими притоками. Слайд

Для того ,щоб визначити притоки потрібно стати за напрямом течії з лівого боку будуть ліві притоки , з правого – праві.

Прийом « Географічний практикум»  Слайд 14.

  • Завдання 8. За картою України визначити :

І група – ліві притоки Дніпра;

ІІ група – праві притоки Дніпра.

Річка з усіма своїми притоками  створює річкову систему. Наприклад :

Річкову систему Дніпра  складають  понад тисяча річок , що є його притоками. Слайд 15.

Якщо за умов  безхмарної  погоди  подивитися  з літака на  річкову  систему, виявляється вона схожа  на дерево, в якому  основа річки – це стовбур , а її  притоки – гілки. Слайд16.

Площа суходолу, з якого  річка збирає  воду, називається басейном річки.  Сусідні річкові басейни  відокремлені один від одного  певними кордонами – вододілами. Зазвичай  ними виступають гори або підвищення  рельєфу. Найбільший  річковий басейн має Амазонка. Його площа  складає понад 7 млн. км.кв. На цій території можна розмістити майже цілий материк Австралію.

Всі  річки  впадають  одна в одну , в озера, в моря, в кінцевому  результаті несуть  свої води  в Світовий океан. 

Отже, всі річки  суходолу  можна  розподілити  за басейнами  чотирьох  океанів та басейнами  внутрішнього стоку.

Прийом «Знайди пару»( робота в групах) Слайд 17.

Завдання 9. Знайдіть відповідність між річками і їх басейнами і з ‘єднайте  стрілочками

 І група       Замбезі                Північно – Льодовитий

                    Лена                     Атлантичний

                   Амур                     Індійський

                   Амазонка             Тихий

ІІ група     Дніпро                 Тихий

                   Об                        Атлантичний

                  Амудар’ я             Північно – Льодовитий

                  Янцзи                  Внутрішнього стоку

 

Водний потік річки як справжній будівельник  постійно працює . він несе  з собою глину, пісок, гальку. Руйнуючи  та розчиняючи гірські породи  в одному місці та відкладаючи  в іншому , річка поступово  будує свою  неповторну долину.

Знайдіть в словничку, що таке річкова долина ? Слайд 18.

Річкова долина -  звивисте  заглиблення  по якому  тече річка від витоку до гирла.

Річкові долини мають свою будову , основним елементом  якої є річище( русло), заплава та тераси. Слайд 19.

Прийом «Географічна торбинка»

Сьогодні ми поповнимо  свою  географічну торбинку , ум вигляді  словникової  роботи. Слайд 19.

У кожного із вас є ці географічні терміни із визначеннями , які ви собі дома впишете у свої  географічні словнички.

Річище – найглибша частина  річкової долини, що постійно  зайнята водним потоком.

Річкова система – головна річка  з усіма її притоками.

Басейн річки – територія, з якої річка збирає свої води.

Вододіл- границя  басейнів сусідніх річок.

Заплава- це частина річкової долини, яка періодично затоплюється водою  під час повеней або паводків. Заплава вкрита рослинністю.

Тераса - це частина річкової долини , які  ніколи не заливаються водою. Це свідчить про те, що в минулому  була значно  мілкішою, тоді тераси  були заплавами, а заплави – річищем.

Дно  річки  складається  з різних   за твердістю  гірських порід: м’які  породи  розмиваються дуже швидко, а тверді – повільно і тому  виступають з води  утворюючи   пороги. Вони завжди  створюють небезпеку і  перешкоджають судноплавству.

Там, де  на річці є високий  скелястий уступ  вода  з нього падає – утворюючи  водоспади. Слайд 20

  • Найвищий водоспад світу – Анхель  в басейні р.Оріноко (Південна Америка), висота 1054м.
  • Ніагарський водоспад – найгучніший  в світі , шум падіння води  можна почути на відстані 20 км.
  • Найширший водоспад  Вікторія  - на р. Замбезі( Африка). Ширина уступу  сягає 1800м , висота падіння  води – 120 м. Слайд 21.

Прийом «Здивую всіх»  Слайд 22.

Сьогодні  наші експедиційні групи  мали випереджуючі завдання :

І група -  готували презентацію  на тему «Найбільші річки світу»

ІІ група -  готували презентацію  на тему «Річка Стохід – найчистіша  річка  Волині»

Виступи учнів

V. Закріплення  нових знань

Прийом « Географічна пошта»  Слайд 23.

  • Завдання 10.

Розташуйте  назви річок  по материках  на яких вони розміщені.

Ніл, Єнісей, Дніпро, Хуанхе, Оріноко, Міссісіпі, Муррей, Конго

 

Євразія

Африка

Північна Америка

Південна Америка

Австралія

Антарктида

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «Географічний тренінг» Слайд 24.

Завдання  Скласти схему  використовуючи опорні слова.

                               

 

 

 

 

 

Затоки, протоки, річки, озера, моря, льодовики, океани, болота, підземні води, хмари, штучні водойми, канали.

VI. Підсумок уроку

Прийом « Проблемне питання» Слайд 25

  • Чому річки називають «блакитні артерії планети»?

Очікувані відповіді  учнів.

 (Річки часто називають блакитними артеріями планети,   тому, що вони  справді несуть  величезні маси  прісних вод у різних  частинах суходолу. Річні  води  мають дуже велике значення для життя людей, вони надзвичайно необхідні  для водопостачання  міст і сіл, для господарської діяльності людини)

Прийом «Мікрофон»

• Що таке річка? Назвіть та поясніть складові річки.

  • Чи сподобався урок?

 Метод «Торбинка вражень»

  • VII. Домашнє завдання. Слайд 26

Опрацювати §47, підготувати повідомлення про річки  Волинської області.

 

 

 

 

 

витік річок Амазонка, Ніл, Хуанхе .

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 жовтня 2021
Переглядів
1491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку