Я. Стельмах "Найкращий намет"

Про матеріал
Розробка уроку української літератури з позакласного читання за твором Ярослава Стельмаха "Найкращий намет" для учнів 6 класу
Перегляд файлу

 

                     Урок позакласного читання з української літератури

у 6 класі

Ярослав Стельмах «Найкращий намет»

Автор розробки:

учитель української мови та

літератури, вища категорія,

«старший учитель»

Згурівського НВК

«Гімназія – ЗОШ І ступеня»

Київської обл..

Мотузко Світлана Борисівна

 

Тема. Пригоди і романтика. Я. Стельмах «Найкращий намет»

Мета: продовжити знайомство учнів із пригодницькою літературою на прикладі уривків із повісті Я. Стельмаха «Найкращий намет»; розвивати уміння учнів аналізувати прочитаний твір, вчинки та поведінку героїв; давати власну оцінку прочитаному; виховувати любов до книжки, бажання читати.

Учні повинні знати: зміст твору Я. Стельмаха «Найкращий намет».

Учні повинні вміти: визначати видові й жанрові ознаки пригодницького твору (повісті), переказувати уривки з повісті, давати відповіді на запитання, давати власну оцінку подіям, характеризувати героїв та обґрунтовувати власне ставлення до них.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: портрет Я. Стельмаха, текст повісті «Найкращий намет», ілюстрації до повісті.

                                            Хід уроку:

І. Оргмомент.

   - Який розділ відкривають слова:

    Гей, нові Колумби й Магеллани,

    Напнемо вітрила наших мрій!

    Кличуть нас у мандри океани,

    Бухту спокою облизує прибій.

    Хто сказав, що все уже відкрито?

    Нащо ж ми народжені тоді?      (В. Симоненко)

  • Хто з українських письменників написав пригодницькі твори?
  • То яка ж тема сьогоднішнього уроку? (запис на дошці, діти переписують до зошитів)

ІІ. Цілевизначення та планування уроку.  - Діти, які цілі ви ставите перед собою на урок? Що нового хочете дізнатися?

ІІІ. Мотивація. - Діти, а навіщо нам знання, котрі сьогодні отримаємо? Чи зможемо ми використати їх у майбутньому?

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

 Слово вчителя. Сьогодні, любі шестикласники,  будемо працювати над уривками з повістіЯ. Стельмаха «Найкращий намет». Напередодні ми розділилися на три групи і проведемо змагання «Кращі про найкраще». Нас очікують такі етапи роботи: (записані на дошці)

 1. «Розкажу про Стельмаха»

                                2. «Знаю і відповідаю»

                                3. «Ілюструємо»

                               4. «Назову героя»

                               5. «Читаємо за ролями»

                               6. «Переказуємо улюблені уривки»

Тож, 1 конкурс – «Розкажу про Стельмаха». Від кожної команди один представник протягом 2 хвилин має розказати про Ярослава Стельмаха, але так, щоб не повторювати вже сказаної інформації. Найбільша кількість балів – 5. (Виступи учнів, підведення підсумків).

Наступний 2 конкурс – «Знаю і відповідаю». Усім командам будуть запропоновані різноманітні запитання, на які слід дати влучну правильну відповідь. Першою відповідатиме команда, що виявиться спритнішою, але можна давати відповідь лише один раз. Вартість відповіді – 1 бал.

  • Що це за твір, у якому описуються незвичайні або небезпечні події? (пригодницький)
  • Що це за твір, більший за оповідання, у ньому є декілька героїв та подій? (повість)
  • Що це за твір, у якому передається піднесений, емоційний стан людини? (романтичний)
  • Зі скількох частин складається повість «Найкращий намет»? (із 6)
  • Назвіть ці частини ( «Приїхали!», «Перша ніч», «Відкриття», «Конкурс пісні», «Несподівана пропозиція», «Військова гра»)
  • «Найкращий намет» - це продовження якого твору? («Митькозавр із Юрківки»)
  • Назвіть повне ім.»я та прізвище героїв твору ( Сергій Стеценко і Митько Омельчук)
  • Де відбуваються події, описані у повісті «Найкращий намет»? ( у таборі)
  • Із ким заприятелювали хлопці у перший день? ( з акордеоністом Славком)
  • Де повинні були спати старші загони? ( «у справжніх військових наметах»)
  • Скільки було наметів? ( 9)
  • Хто такий Сергій Анатолійович? ( фізкультурний організатор)
  • Яку роботу загадали зробити нашим героям? ( розносити ліжка та розвантажувати дошки з машини)
  • Що у першу ніч перебування у таборі пішов уночі робити Митько? (лякати дівчат)
  • Яка незвичайна пригода відбулася в таборі у першу ж ніч? ( до табору прийшов новий хлопчик)
  • Як звали «нічного злодія»? ( Генка Биструшкін)
  • Як називався табір? ( «Сонячний»)
  • Як відкрили першу зміну? ( вогнищем, кашею, концертом)

Молодці, перші три частини ви знаєте добре. Але яка команда набрала найбільше правильних відповідей? ( підрахунок балів)

3. Наступний конкурс – «Ілюструємо» (Усне словесне малювання). До речі, маємо ілюстраціїдо уривків із повісті Ярослава Стельмаха «Найкращий намет», які підготувала кожна команда. Розгляньте їх. Що тут зображено? (розповіді учнів)

         Чия команда зробила найкращі ілюстрації та прокоментувала їх? (підведення підсумків)

          4. Четвертий конкурс – «Назву героя». Кожна команда навмання вибирає по два аркуші, на яких подані описи героїв повісті «Найкращий намет». Порадившись, ви повинні назвати цього персонажа:

А) «…хлопець…білявий такий, і чемодан на колінах тримає»  ( Славко)

Б) «…дядечко у спортивних штанях і майці»  (начальник табору Олександр Миколайович)

В) «…дівчина із пов»язаним круг шиї піонерським галстуком і зошитом у руці»  (вожата Ірина Василівна)

Г) «…хлопець із піднятими вгору руками»  ( Генка Биструшкін)

Д) «…вусатий кремезний чолов»яга із добрим обличчям»  (бригадир Никодим Петрович)

Е) « він один брав стільки дощок, що ми й утрьох не підняли б!»  (фізкультурний організатор Сергій Анатолійович)

    (команди по черзі дають відповіді. Підводяться підсумки)

5. Поступово ми дібралися до конкурсу «Читаємо за ролями». Працювати будемо з розділом «Конкурс пісні». Кожна команда отримує свій уривок, підбирає читців, протягом хвилини готує їх, а потім пропонує прослуховування даного уривку.

     (читання, оцінювання, підведення підсумків)

6. Останній конкурс – «Переказуємо улюблені уривки». Кожній команді пропонується вибрати для детального переказу по два епізоди з розділів «Несподівана пропозиція» та «Військова гра» (по одному з кожного розділу), вибрати серед членів своєї групи тих, хто ці уривки буде переказувати. Пропонується для підготовки 3 хвилини.

      (виступи учнів, підведення підсумків)

V. Підведення підсумків уроку.«Незакінчене речення»:

  • Я переконався, що твори Ярослава Стельмаха…
  • Повість «Найкращий намет» допомогла мені зрозуміти…
  • Я хотів би, щоб серед моїх друзів був…, бо…
  • Я обов»язково прочитаю…
  • На сьогоднішньому уроці мені найбільше сподобалося…, а не сподобалося…

VІ. Рефлексія. (питання на аркушах у кожного учня)

  • Що нового про себе я дізнався?
  • Чи вмію я читати, переказувати, давати відповіді на запитання?
  • Над чим мені треба ще попрацювати?
  • Чи вмію я працювати у команді?

VІІ. Домашнє завдання. Підготуватися до написання відгуку про самостійно прочитаний твір дитячого українського письменника.

 

 

1

 

docx
Додано
8 липня 2020
Переглядів
6074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку