Заняття з соціально – побутово орієнтування з дітьми з інтелектуальною недостатністю, середній шкільний вік, "Готування страв із круп. Каші."

Про матеріал
Розповісти дітям про кашу, як традиційну страву, її користь для здоров'я. Продовжити знайомити учнів із основами здорового правильного харчування. Познайомити учнів із харчовою цінністю круп, з видами каш.
Перегляд файлу

Готування страв із круп. Каші.

(заняття з соціально – побутово орієнтування з дітьми з інтелектуальною недостатністю, середній шкільний вік)

 

Скрибка В.М., асистент вчителя – реабілітолога Центру комплексної реабілітації дітей з інвалідністю «БлагоДар», м. Славутич

МЕТА:

Дидактична:  Розповісти дітям про кашу, як традиційну страву, її користь для здоров'я. Продовжити знайомити учнів із основами здорового правильного харчування.  Познайомити учнів із харчовою цінністю круп, з видами каш.

Корекційно-розвиткова: Корекція вербальної пам'яті на основі вправ у запам'ятовуванні слів.  Корекція слухового сприйняття учнів на основі вправ у впізнанні та співвіднесенні.  Корекція та розвиток зв'язного мовлення (аналізуючі функції, поповнення та збагачення пасивного та активного словникового запасу).

Виховна:  Виховувати інтерес до навчання, предмету.  Сприяти формуванню поваги до культури власного народу.

Тип заняття: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: гербарій рослин (гречка, просо, пшениця, рис, овес); СD диск (спів птахів); зразки круп (пшоно, вівсяні пластівці, рис, гречка, манка, кукурудзяна, пшенична); тарілочки з видами каш; табличка з назвою теми заняття (приготування страв із круп. каші.); 4 мішечки з крупами; чавунок; сокира, смайлики; словникові слова (назва круп);

Хід заняття

1. Організаційний момент. Привітання

2. Нервово-психологічна підготовка

Звучить музика. Спів птахів. На дошці ілюстрація "поле пшениці".

Педагог : Давайте уявимо. Ми знаходимося на краю пшеничного поля. Стоїть яскравий сонячний день, вітерець колише стиглі колоски. Чується спів птахів. Ми зігріваємось теплом цього дня….

2. Основна частина

Вступ до теми

З поля я принесла колоски. Я розповім вам про пригоди зернятка. (Показ). Посадили навесні в землю маленьке зернятко. Спочатку з'явився паросток, потім він перетворився на колосок. Все літо колосок зростав, набирався сил.

У ньому стало багато зернят. Земля, сонце, вода, тепло допомогли маленькому зернятку перетворитися на сильний колос, повний нових зерен. А в них багато корисних поживних речовин. Восени колоски зібрали, обмолотили – дістали насіння. З зерен зробили крупу, а з крупи можна зварити кашу.  Тема нашого заняття: «Готування страв із круп. Каші»

Вивчення нового матеріалу

Розповідь педагога

Однією з традиційних страв українців  була каша.

Українська кухня створювалась протягом багатьох віків, тому вона певною мірою відбиває не тільки історичний розвиток українського народу, його звичаї і смаки, а й соціальні умови, природні та кліматичні особливості, в яких перебував український народ в ході свого історичного розвитку. Уже в часи трипільської культури (5-6 тисяч років тому), яку сприйняли східні слов'яни, населення Правобережної України вирощувало зернові культури - пшени-цю,  ячмінь і просо.

Каша - одна з найдавніших і найпоширеніших слов'янських страв. В Україні каші як найдавніші страви із зернових, були поширені й у давньоруські й у пізніші часи. Кашу готували з пшона, гречки, ячменю, пшениці, вівса, кукурудзи, згодом рису. Товчені зерна відокремлювали від луски, одержуючи чисту крупу за допомогою шеретування у круподернях або товчення у ступах. У цьому разі крупа могла лишатися цілою або перетворювалася на дрібну січку. Крупи підготовлювали до варіння по-різному: ячмінь, пшоно, кукурудзу, пшеницю мили, гречку і овес підсмажували до золотавого кольору. За густиною каші були круті й рідкі.

Готували кашу й на сніданок, і на вечерю. Круту кашу присмачували смальцем, олією, маслом, молоком, запивали кисляком. Пшоняну або кукурудзяну кашу, запечену з молоком, цукром та яйцями, готували на родинні урочистості.

На полях росло багато дикої пшениці – полби.

-Кашу варили і в будні, і на свята як бідні, так і багаті люди. Звідси і прислів'я: "Каша - мати наша". Варили кашу в чавунці, у печі.

Спеціальні каші варили на честь будь-якої знаменної події. Так, наречений та наречена обов'язково мали при гостях зварити кашу, а потім її з'їсти.

Так перевірялася міцність почуттів. У князів існував звичай - на знак примирення між ворогами варити кашу. Без каші мирний договір вважався недійсним. З того часу про незговірливих людей кажуть: «З ним каші не звариш».

 За старих часів на Русі було навіть свято каші. Відзначалося воно у день Акуліни – гречаниці 26 червня. Цього дня просили хорошого врожаю.

    Весільні бенкети називали кашею. Їх зазвичай влаштовували у будинку нареченої. Казали: «Заварив кашу – розхлинуй!».

Гра «Прислів'я заплуталися»

Завдання: скласти слова в прислів’я.

КАШУ МАСЛОМ ЇЖА НАША

БОРЩ ТА КАША НЕ ІСПОРТИШ

З НИМ КАШІ РОЗХЛОБУЙ

ЗАВАРИВ КАШУ-НЕ ЗВАРИШ

КАША-МАТИ НАША!

Фізкультхвилинка.

Колосками щоб стати,

Спершу нам треба поморгати.

Вітер хилить тихо вправо,

Очками подивимося праворуч

Вітер хилить тихо вліво,

Очками подивимося вліво.

Вгору потягнемо ми паростки

(Очі та ручки вгору)

Дощ поллє нам корінці. (очі вниз)

Педагог: Молодці. Отже: Чому ж така шана каші?

- Каша містить велику кількість поживних речовин, легко засвоюється організмом, що важливо вранці (адже ми тільки прокидаємося). Дає нашому організму енергію, щоб рухатись і не втомлюватися.

Давайте поговоримо, з яких же рослин і круп можна зварити кашу?

За часів Стародавньої Русі «пригожими до здоров'я» вважалися каші з круп ячних, гречаних, вівсяних круп та пшона. Крупи – універсальні продукти. Вони постачають організму вуглеводи (65-77%), рослинні білки (7-12%), жири (до 6%), мінеральні речовини, серед яких фосфор, залізо, калій, магній. Кальцій.

Найбільше любили та цінували крупи з гречки. (Показ крупи.)

Гречана крупа. У ній багато клітковини, вітамінів, заліза та білка. Гречку рекомендують при багатьох захворюваннях, ожирінні та як загально зміцьнюючий засіб.

Завдання: Знайдіть на столі тарілочку з гречаною крупою /назвіть розмір, колір, форму/. Як називається каша з гречаної крупи.

Друге місце за харчовою цінністю займала вівсяна каша.

Рослина овес. Крупа – вівсяні пластівці.

З ним подружилися ми давно,

Дарує він крупу та толокно,і борошно, і кашу, і печиво. Подякуємо йому за частування .

    Овес. У ньому багато рослинного білка, вітамінів та мінералів. Вітаміни В Е сприяють зростанню дитячого організму. Слід зазначити, що вівсяні пластівці в процесі приготування краще засвоюються організмом. Каші рекомендуються для сніданків.

За старих часів казали: «Вівсяна каша хвалилася, що з маслом коров'ячим народилася».

Завдання: Знайдіть на столі тарілочку з вівсяною крупою /назвіть розмір, колір, форму/. Як називається каша з вівсяної крупи? Вівсяна каша.

Рослина рис. Крупа – рис.

Рисом харчується більшість населення Землі, передусім Азії. Нашу планету умовно можна розділити на західний світ пшениці і східний світ рису. Легко перетравлюється. Ця властивість широко використовується у дієтичному харчуванні. З рису можна приготувати тисячі страв, і щоразу його смак буде іншим.

Завдання: Знайдіть на столі тарілочку з рисовою крупою / назвіть розмір, колір, форму / Як називається каша з рисової крупи? Рисова каша.

Рослина пшениці. Крупа – манна, пшенична.

З пшениці роблять манну крупу, «полтавську», та «артек» (дроблене зерно). Манна каша на молоці дуже калорійна та легко перетравлюється. Її дають і малюкам, і старшим дітям. Особливо гарна манка з кислуватим варенням або шматочками яблук.

Завдання: Знайдіть на столі тарілочку з манною крупою / назвіть розмір, колір, форму / Як називається каша з рисової крупи? Манна каша.

Рослина просо. Крупа – пшоно.

Найдавнішою зерновою культурою є просо. Зараз із нього роблять пшоно. Перетравлюється воно повільно і зазвичай рекомендується при цукровому діабеті, атеросклерозі та захворюваннях печінки.

Завдання: Знайдіть на столі тарілочку з пшоняною крупою /назвіть розмір, колір, форму/. Як називається каша з рисової крупи? Пшоняна каша.

Повторення

Назвіть види каш (Педагог показує крупу, діти відповідають.)

Висновок . Які крупи є. Який вигляд. Які каші є?

Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра «Знавці»

На дотик визначте яка крупа в мішечку. За якими ознаками ви визначили, що в мішечку знаходиться ця крупа?

2. Гра «Кухарі»

Співвіднесіть каші-крупи

3. Гра «Добавки»

Зробіть каші смачнішою. Каша вам відразу посміхнеться, стане дуже смачною та корисною. Пропоную вам такі добавки: яблуко, родзинки, горіхи, виноград, банан, масо, варення.

• Назвіть каші за зразком: рисова каша з варенням і т.д.

IІІ. Заключна частина

Про який корисний продукт ми сьогодні говорили? Для чого потрібно їсти кашу?  З яких продуктів можна приготувати кашу? На наступному занятті ми будемо  готувати манну кашу.

Заохочення учнів смайликами, залежно від участі у заняті.

У наших предків каша на столі була у свята. Не заважало і нам забувати хороше. За старих часів у школі початок нового етапу навчання відзначалося спільною трапезою. Всі пригощалися кашею, так виникло слово «однокашник» . Ось і ви тепер, дізнавшись про кашу, стали не лише однокласниками, а й однокашниками. Так що ставтеся до каші з повагою! Усього вам доброго!

 

 

docx
Додано
15 листопада 2023
Переглядів
117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку