Застосування інноваційних технологій у вивченні географії та біології в умовах реалізації Концепції Нової української школи

Про матеріал

Розвиток індивідуальних якостей особистості стає найбільшим викликом сучасної освіти. Таким чином, головним стратегічним напрямком розвитку системи шкільної освіти є шлях вирішення проблеми сучасного навчання – такого навчання, в центрі якого особистість здобувача освіти була б в центрі уваги педагога, а провідною була б пізнавальна діяльність.

Перегляд файлу

"Будьте самі шукачами, дослідниками.

                                                                                Не буде вогнику у вас — вам ніколи

                                                               не запалити його в інших"

В. Сухомлинський.

 

 

 

 

Застосування інноваційних технологій у вивченні географії  та біології  в умовах реалізації Концепції Нової української школи

 

          Розвиток індивідуальних якостей особистості стає найбільшим викликом сучасної освіти. Випускник сучасної  школи, який має жити і працювати в  суспільстві  повинен мати певні якості:

  • гнучко адаптуватися  до змін життєвих ситуацій, самостійно набувати нових знань, вміти застосовувати їх на практиці для вирішення поставлених завдань;
  • мислити критично, щоб мати можливість бачити проблему, розумно і раціонально підбирати необхідні рішення;
  • вміти творчо мислити і генерувати принципово нові ідеї;
  • грамотно працювати  з інформацією;
  • бути  комунікабельним, щоб мати можливість працювати в команді.

       Таким чином, головним стратегічним напрямком розвитку системи шкільної освіти є  шлях вирішення проблеми сучасного навчання – такого навчання, в центрі якого особистість здобувача освіти була б в центрі уваги педагога, а провідною була б пізнавальна діяльність, а не викладання. Такою є система освіти в провідних країн світу.

       Нагальна необхідність сучасної освіти полягає в пошуку нових, більш ефективних педагогічних технологій навчання. В сучаснїй практиці навчання інновації розглядаються як необхідна умова  розвитку інтелектуального, творчого і морального розвитку учнів.  Змінюється суспільство, в якому ми живемо, змінюються пріоритети. А разом з ними і  мета природничої  освіти. Двадцять перше століття вимагає від вчителя географії та біології  не стільки "наповнювати" голови здобувачів освіти різноманітною  інформацією, скільки навчати навичкам самостійно отримувати бажану  інформацію, аналізувати її. В першу чергу -  завдання створити особистість, здатну до подальшої самоосвіти. Сьогодні вже неможливо навчати традиційно: у центрі навчально-виховного процесу має бути здобувач освіти. Від його активності на уроці, вміння працювати з учителем, однокласниками залежить успіх в опануванні програмового матеріалу.

     Мета педагогічної діяльності – сформувати компетентну особистість школяра на основі розвитку пізнавального інтересу, навчити самостійно мислити, озброїти необхідними для цього знаннями, вміннями та навичками.

Звичайно, досягти цієї мети шляхом використання лише традиційних форм та методів організації навчальної діяльності неможливо. Тому потрібно запроваджувати нові освітні технології, спрямовані на всебічний розвиток дитини.

        Мета природничої освітньої галузі – формування особистості учня, який знає та розуміє основні закономірності  живої і неживої природи, володіє певними вміннями її дослідження, виявляє допитливість, на основі здобутих знань та пізнавального досвіду, усвідомлює цілісність природничо-наукової картини світу, здатен оцінити вплив природничих наук, техніки та технологій на сталий розвиток суспільства та можливі наслідки людської діяльності у природі, відповідально взаємодіє з навколишнім природнім середовищем.

Новітніми підходами до організації навчання у сучасній школі є застосування різноманітних інноваційних технологій.

Творчі здібності характеризуються як властивості особистості, що забезпечують успіх у будь якій діяльності. Так, ці здібності включають чотири основні компоненти:

  • Мотиваційний (допитливість, творчий інтерес, захопленість, емоційність, прагнення творчих досягнень, особиста значимість творчої діяльності).
  • Комунікативний (уміння сприймати усне і писемне мовлення; відтворювати, самостійно будувати усні і писемні висловлювання).
  • Інтелектуально-логічний (уміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне, пояснювати, доводити, систематизувати й узагальнювати).
  • Інтелектуально-евристичний (уміння висувати гіпотези, фантазувати, переводити знання та вміння в нові нестандартні ситуації, критично мислити, оцінювати).

Для розвитку творчих здібностей необхідними є:

  • використання різних форм, методів організації навчальної діяльності, орієнтованої на конкретного здобувача освіти;
  • створення на уроці педагогічних ситуацій, що дають змогу кожному здобувачеві освіти  виявити ініціативу, самостійність у роботі, та умов для природного самовираження;
  • створення атмосфери зацікавленості кожного здобувача освіти в роботі класу;
  • стимулювання здобувача освіти до висловлювань, використання різних способів використання завдань без страху помилитися, дати неправильну відповідь;
  • підтримка здобувача освіти в його бажанні аналізувати свою роботу та роботу інших на уроці.

До сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання відносяться Інтернет-технології, мультимедійні програмні засоби, офісне та спеціалізоване програмне забезпечення, електронні посібники та підручники,  системи дистанційного навчання (системи комп'ютерного супроводу навчання).

Інтернет – це джерело інформації, корисної з точки зору навчальної діяльності, її аналізу та оцінювання. Інформаційні ресурси Інтернет  використовуються за наступними напрямками:

  • самоосвіта,  вивчення досвіду колег  України та інших країн.
  • підготовка конспектів і дидактичних матеріалів, атестаційних матеріалів.
  • позакласна робота здобувачів освіти при підготовці рефератів, доповідей, повідомлень, індивідуальних творчих завданнях.
  • використання безпосередньо на уроках при самостійній роботі з документами, що вивчаються, довідковими матеріалами, навчальними інтерактивними моделями тощо.
  • тестування знань з певних розділів курсу.

У будь якому варіанті доступ в Інтернет для вчителя підвищує і рівень підготовки самого вчителя, і рівень проведення занять, і якість знань здобувачів освіти. При цьому інтерес більшості до комп'ютера та Інтернету підвищує мотивацію навчання.

Застосування інформаційних комп’ютерних технологій не тільки полегшує засвоєння навчального матеріалу, але й надає можливості для творчого розвитку учнів:

  • підвищує мотивацію до навчання та інтерес пізнання учнів;
  • мотивує початок проектно-дослідницької діяльності;
  • розкриває приховані творчі здібності;
  • розвиває критичне мислення;
  • формує активну життєву позицію.

Використання  комп’ютерних технологій дає великі переваги перед традиційним уроком. Це:

  • засвоєння  учнями на сучасному рівні нових важливих знань, умінь, навичок;
  • самоосвіта й самовдосконалення особистості учня й учителя;
  • оптимальність та результативність при вивченні й викладанні географії та біології;
  • можливість ефективного використання у всіх видах урочної  й позаурочної діяльності;
  • високий рівень уваги і зацікавленості до навчання з боку учнів протягом усього уроку;
  • обсяг виконаних завдань набагато перевищує обсяг виконаних завдань на звичайних уроках;
  • групова робота характеризується високою активністю кожного учня, а індивідуальна – їх відповідальністю.

В навчальному процесі найчастіше використовуються такі елементи ІКТ, як електронні підручники, інтерактивну дошку, електронні енциклопедії, освітні ресурси Internet, диски з ілюстраціями, геоінформаційні програми, презентації, що демонструються за допомогою мультимедійного проектора.

Комп'ютер (ноутбук, нетбук, планшет) є універсальним засобом навчання і може використовуватися для проведення різних типів занять лекції, практичної роботи, семінару, самостійної роботи, контролю знань тощо. Застосування персональних комп’ютерів вирішує проблему змісту навчання, нових його форм і методів, значно підвищує рівень мотивації у навчанні. Це відбувається на всіх рівнях засвоєння нового матеріалу, його закріплення і перевірки знань, умінь і навичок.

Підвищити інтерес до географії та біології  можна через створення мультимедійних презентацій. Цей вид діяльності дуже подобається школярам різних вікових категорій – з 5 по 11 клас.

У навчанні особливе значення надається власній діяльності дитини. У ході створення презентацій учні розвивають своє мислення і творчу уяву, використовуючи прийоми порівняння, виділення головного в навчальному матеріалі. У результаті – при правильному розподілі уваги учнів, задіюються три механізми сприйняття: зорово-образне, пов'язане з фотографіями; слухове свідоме, пов'язане з розумінням того, що учні чують; додаткове зорове свідоме, пов'язане з одночасним читанням додаткового матеріалу.

Презентація підсилює динаміку уроку, дозволяє завоювати увагу учнів, адже увага – множник інформації. Вона дозволяє учням реалізувати своє Я, створює для нього ситуацію успіху; формує новий погляд вчителя на особу дитини, сприяючи його саморозвитку, самовдосконаленню, розвитку творчих здібностей, оскільки така робота передбачає активне проникнення в процес сприйняття і засвоєння знань учнів. Використання комп’ютерних презентацій у викладанні курсу географії в середній школі робить урок наочним і виразним, допомагає кращому засвоєнню нового матеріалу. Практика показує широкий інтерес школярів до таких уроків.

Очевидні переваги мультимедійних уроків-презентацій в тому, що якісно змінюється ставлення учня до біології, чи географії, як навчального предмета. Підвищується навчальна й пізнавальна активність учнів на уроці. Значно поліпшується сприйняття матеріалу, що вивчається, і його запам’ятовування. 

Комп’ютерні програми з географії та біології (або педагогічні програмні засоби) відрізняються за дидактичними цілями. Виділяють наступні їх типи:

навчальні програми – для показу на екрані дисплею нового матеріалу;

програми-тренажери – для повторення найуживаніших термінів, понять, категорій;

контролюючі програми – це універсальні конструктори тестів.

імітаційно-моделюючі програми – для формування певних проблем і подання можливих варіантів їх вирішення;

довідково-інформаційні – сприяють отриманню інформації, передусім з Інтернету й мультимедійних інтегрованих інформаційних засобів навчання;

геоінформаційні – для просторового аналізу географічних об'єктів вивчання шляхом застосування відповідних поступальних картографічно-геоінформаційних навчальних моделей;

 навчально-інтегровані – комбінують різні вищезгадані види/підвиди навчальних програм і/або їхні елементи.

Безперечно, серед засобів навчання найбільш часто використовуються підручники, географічні карти й атласи. З огляду на високий рівень застосування сучасних технологій при викладанні географії та біології в загальноосвітніх школах, доцільно звернути увагу на використання таких сучасних засобів навчання, як інтерактивні карти.

Інтерактивна карта – електронний картографічний засіб нового покоління. Це картографічний посібник для вдосконалення вивчення географії у школі, що відповідає вимогам навчальної програми з відповідного курсу.

Навчання учнів покоління Z вимагає від учителя неабиякої креативності і постійного пошуку нових засобів і методів навчання. Одним з таких засобів є смартфон або планшет на базі операційної системи Android. Дані гаджети дозволяють використовувати ресурси мережі Інтернет та різноманітні безкоштовні додатки, що завантажуються з сервісу PlayМаркет.

Безкоштовні додатки не тільки значно поліпшують засвоєння знань, вмінь учнів, надають можливість аналізувати, візуалізують знання та розвивають предметні та життєві компетентності учнів, а ще й оберігають їх від агресивних та демотиваційних ігор – пам'ять смартфона все-таки обмежена, отже, є стимул спонукати дітей завантажити гаджет навчальною інформацією.

Електронні підручники та посібники, системи дистанційного навчання є корисними для організації дистанційної форми навчання та електронної методичної підтримки навчання у класі особливо в умовах відсутності достатньої кількості підручників.

Хмарні технології – ще одна перевага сучасного світу, яка вже давно закріпила свої позиції в освітньому процесі. У школі – це он-лайн сервіси для навчання, спілкування, тестування; системи дистанційного навчання, бібліотека, медіа тека; сховища файлів, спільний доступ (Dropbox, SkyDrive).

Он-лайн сервіси – це інтерактивні сайти, з допомогою яких можна швидко і в зручній формі створювати власні ресурси або ж використовувати запропоновані розробниками завдання і вправи.

ІКТ на уроці. Початок уроку  має на меті налаштувати учнів на сприйняття та осмислення нової інформації. Тому цілком доцільно замінити уже традиційні мозкову атаку чи бліц-опитування на віртуальне змагання в одному з мобільних додатків.

Перевірити домашнє завдання теж можна з допомогою техніки – або смартфонів, якщо завдання було в мобільному додатку, або комп’ютера і мультимедійного комплекту, якщо треба було готувати додаткову інформацію (випереджальне завдання).

Формулювання мети та завдань уроку можна зробити простішим, запропонувавши до перегляду короткий відеоролик (фрагмент новин чи тематичної передачі, яка може бути зовсім не пов’язаною з навчанням) з ключовими словами і тезами уроку.

Виклад нового матеріалу найчастіше асоціюється з презентаціями, які дають можливість демонстрації складних для сприйняття об’єктів та сприяють залученню учнів до самостійної дослідницької роботи.

Створення презентацій – це творчий процес з елементами проектної діяльності. Школярі із задоволенням створюють такі проекти і з ще більшим задоволенням і увагою дивляться роботи своїх однокласників, аналізують їх і оцінюють. У цьому випадку в учнів виникає інтерес до пошуку необхідної інформації в різних джерелах, формуються пізнавально-інформаційна і комунікативна компетенції. Працюючи в Інтернеті з сайтами, учні одержують повнішу і свіжішу інформацію про туристичні регіони і центри світу, статистичні матеріали з різних тем, мають можливість відстежувати динаміку економічних і соціальних процесів.

Завершення та підсумок уроку – найкращий час перевірити знання. Тестові завдання як засіб контролю результатів навчання сьогодні досить популярні. Головними причинами цього є: можливість автоматизованої обробки результатів, точний підрахунок числа виконаних відповідей, високий ступінь об'єктивності оцінок, що виставляються. Додатковий інтерес до тестового контролю предмету останніми роками пов'язаний з організацією зовнішнього незалежного оцінювання для випускників 11-х класів та ДПА у 9-х класах.

Використовувати тестові завдання можна декількома способами. По-перше, це індивідуальна робота учнів з комп'ютером і повна обробка відповідей комп'ютерною програмою. Інший спосіб, більш прийнятний – виведення тестових завдань на екран мультимедійного проектора – припускає заповнення паперових носіїв всім класом одночасно і обробку відповідей або вчителем, або учнями. Наприклад, учнів 9-х класів можна готувати до державної підсумкової атестації вже з перших тем, що вивчаються у 9 класі. Тести розміщено на слайдах. Перевірити правильність їх виконання можна відразу на уроці, взаємоперевіркою або самоперевіркою, коли правильна відповідь з’являється на екрані. Або можна перевірити знання номенклатури у різних курсах шкільної географії, тощо.

Інший варіант застосування ІКТ на практичних роботах – це візуалізація завдань, наприклад, при роботі з картою. Учням часто важко зорієнтуватися, використовуючи декілька тематичних карт для опису певної території (8 клас, практична робота № 4). Наочне накладання однієї карти на іншу з допомогою мультимедійного проектора дає змогу швидше встановлювати взаємозв’язки між тектонічною і геологічною будовою та рельєфом і корисними копалинами.

Вивчення географії вимагає запам'ятовування великої кількості номенклатури, тому в засвоєнні знань важливу роль грає пам'ять. Наявність ігрових і навчальних програм із заповнення карт і знаходження відповідностей допомагає учневі легко справитися з об'ємом необхідних знань, а вчителеві – проводити опитування.

Інтерактивні електронні карти можуть стати і частиною нового матеріалу, і елементом практичної роботи і основою домашнього завдання.

При роботі з електронною картою можна:

  • наближати вибрану ділянку земної поверхні для детальнішого розгляду;
  • знімати частину позначень, спрощуючи карту, роблячи її більш наочною;
  • робити малюнки, позначки;
  • наносити написи за допомогою звичайної або екранної клавіатури;
  • деякі карти можна суміщати, що дозволяє виявити причинно-наслідкові зв'язки і закономірності;
  • додавати прив'язаний до території ілюстративний і текстовий матеріал;

Враховуючи наскрізну тематику географії від молодших до старших класів, найкраще використовувати комп’ютерну техніку під час вивчення теми «План і карта», пізніше найкраще порівнювати між собою дві – три карти одного масштабу, але різного змісту (6 клас).

Дуже ефективним є використання комп’ютера під час вивчення будови природних об’єктів (наприклад, вулканів, літосферних плит, різних типів островів тощо).  Доцільно використовувати його і в темах, де розглядаються явища і об’єкти із зональним та азональним розподілом, а також для з’ясування географічних закономірностей (7 клас).

Застосовувати технічні засоби доцільно і під час вивчення тем, в яких розглядаються певні процеси в динаміці (наприклад, розпад єдиного материка Пангея, утворення коралових островів, гірських систем Анд тощо) та складання прогнозів розвитку тих чи інших процесів.

Доцільно застосовувати комп’ютери і в процесі вивчення явищ, які мають звукове відображення і коли цей звук значною мірою виражає їх внутрішню сутність. Для комп’ютерного навчання географії, за всією сумою чинників оптимально підходять курси географії України (8 – 9 клас), економічної та соціальної географії світу (10 клас). Це пов’язане з тим, що учні вже мають значну базу географічних знань та готові до самостійної роботи з комп’ютером. Тому в цих курсах дану техніку можна використовувати практично для будь-якої роботи – від дослідження космічних та аерофотознімків до процесів виробництва і його територіальної організації, від характеру зміни економічних зв’язків до глобальних проблем людства в динаміці.

Он-лайн сервіси можуть бути використані при необхідності перевірки знань, підготовки до ЗНО, а також як ігровий елемент уроку. В залежності від виду сервісу, його можна використовувати як інтерактивну карту, модель, тренажер тощо.

Он-лайн сервіси географічного змісту стосуються, передусім, візуалізації просторово координованих даних.

Найпопулярнішою є платформа LearningApps.org – сервіс для підтримки процесів навчання та викладання за допомогою невеликих інтерактивних модулів.

Mapillary - аналог ресурсу Google Earth. Сервіс допомагає подивитися панорамні фотографії з усього світу і розглядати панораму лінійно.  Цю функцію можна використати на уроках у 6 та 8 класах при вивчені топографічних карт. Можна запропонувати учням здійснити порівняльний аналіз реальних світлин та відповідної місцевості на топокарті.

Phet interactive simulations – симуляції, що дозволяють не лише переглянути навчальне відео, а й зрозуміти сутність виникнення процесу, наприклад, утворення хвиль або принцип роботи льодовика. «Сім чудес України» – всеукраїнський просвітницький проект. Його задум – показати Україну з боку унікальності у природному та історико-культурному форматі.

Seterra Online – одна з найбільш захоплюючих та популярних географічних вікторин у світі. Цю платформу можна запроваджувати при роботі з учнями 6, 7 та 10 класів для засвоєння таких категорій знань: материки та частини світу; найбільші країни в світі або в межах окремого материка; столиці країн і найбільші міста; річки; озера, моря; острови; прапори окремих країн.

Windyty – неймовірно яскрава інтерактивна візуалізація потоків вітру, температури, тиску, опадів і морських течій в режимі реального часу на всій земній кулі. Можна подивитися, як в Атлантичному океані народжуються шторми, або на течія Гольфстрім.

Solar System Scope – повноцінна модель Сонячної системи, за якою можна легко вивчити її будову, усвідомити відмінності між планетами-гігантами і планетами земної групи, наочно представити космічні відстані та розміри космічних тіл.

Музейний портал – дозволяє в он-лайн режимі відвідати найвідоміші музеї України, Росії, Казахстану, Франції та Німеччини.

Особливе місце серед ІКТ на уроках географії належить мобільним додаткам технічного характеру – віртуальний компас, термометр, телескоп тощо. Як правило, ці додатки працюють нестабільно, дають інформацію зі значними похибками, значно залежать від технічного стану і якості смартфона, тому не доцільно замінювати ними реальні компаси, термометри та інші прилади.

Проте, повна технологізація освітнього процесу поки що неможлива, але на уроках географії та біології  вона і не є бажаною, тому що перевантаженість наочністю провокує зниження концентрації уваги, а відтак – зниження рівня пізнавальної активності. Використовувати ІКТ на уроках повнофункціонально заважають декілька причин: порівняно низька кількість педагогічних програмних засобів та електронних посібників природничого змісту, рекомендованих Міністерством освіти і науки України.

Завдання вчителя полягає в тому, щоб заохочувати до активної пізнавальної діяльності учня, створювати умови для виявлення зацікавленості, стимулювати до висловлювань без побоювань помилитися, формувати прагнення учнів знаходити свій спосіб роботи, вчитися аналізувати та виявляти учнівську ініціативу, самостійність у самовираженні. Успішність навчально-виховного процесу, висока якість уроку досягається саме завдяки використанню нестандартних технологій.

Чи буде урок цікавим дітям, чи захочуть вони брати в ньому активну участь, залежить від того, наскільки добре продумана кожна деталь уроку. При організації уроку необхідно спиратися на його мету. Потрібно чітко визначити, що повинен понести з уроку учень, яке завдання буде вирішувати урок: чи буде це вивчення нового матеріалу або урок повторення, узагальнення та систематизації знань, контрольне заняття.

Досягнення мети буде прямо залежати від мотивації учнів. Тому необхідно докласти максимум зусиль, щоб у школярів з’явилося бажання знати те, про що їм розповідається. Потрібно активно використовувати свій творчий потенціал, різноманітні методи, прийоми і засоби навчання.

Дуже важливо вибрати форму уроку. Вона визначається відповідно до його цілей та віку учнів. Форми уроку дуже різні. Уроки вивчення нового матеріалу можна проводити у вигляді подорожі, пригоди, уроку-казки, уроку-сюрпризу і т. д. Для більш старшого віку це може бути презентація, в тому числі підготовлена самими учнями. Урок закріплення матеріалу можна проводити у вигляді конкурсу, презентації, концерту, ярмарку. Це може бути як в межах одного класу, так і декількох класах паралелі. Дуже цікавими є уроки-екскурсії, уроки-походи, уроки-мандрівки, уроки-марафони. Це сприяє не тільки прояву інтересу учнів до  уроку, а й згуртуванню класу. Контрольний урок можна провести у формі олімпіади, вікторини, уроку-змагання, уроку-брейн-рингу та інші. Комп’ютер, таблиці, ілюстрації, відеофільми, презентації — правильне й доречне використання цих засобів тільки прикрасить урок.

Спираючись на цілі та форму уроку, потрібно правильно підібрати методи і прийоми навчання. Вони класифікуються за різними підставами і можуть бути: словесні, наочні, практичні, пояснювально-ілюстративний метод, репродуктивний метод, метод проблемного викладу, частково-пошуковий, або евристичний, метод, дослідницький метод. Велике значення для розвитку пізнавального інтересу школярів набувають методи проблемного навчання, адже саме вони більшою мірою здатні активізувати учнів на уроці.

Проблемне питання, проблемне завдання, проблемна ситуація. Все це дозволяє зробити будь-який урок цікавим, завдяки тому, що діти самі беруть участь пошуку відповіді. Застосування різних методів навчання сприяє підвищенням пізнавального інтересу учнів, а це нерозривно пов’язано з кращим засвоєнням досліджуваного матеріалу, розвитку в них творчих здібностей, уваги, пам’яті, мислення. Учень буде із задоволенням чекати наступних уроків, знаючи, що на них завжди цікаво.

Під час уроків із застосуванням елементів інтерактивних методик, які мають багато переваг: у роботі задіяні всі діти класу, учні вчаться працювати у групі, парі, формується доброзичливе ставлення до опонента, кожна дитина має можливість пропонувати свою думку, створюється "ситуація успіху", за короткий час опановується багато нового матеріалу, формується вміння аргументувати свою думку.

Інтерактивні методи дають змогу створювати навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно, а це надає змогу учням розвивати світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення, виявляти і реалізовувати індивідуальні можливості дітей, що і робить урок цікавим.

Добираючи цікаві завдання, слід враховувати те, що вони повинні сприяти повноцінному всебічному розвитку дітей, їх пізнавальних здібностей, мовлення, досвіду спілкування з однолітками і дорослими, прищеплювати інтерес до навчальних занять, формувати уміннь і навичок до навчальної діяльності, допомогти дитині оволодіти уміннями аналізувати, порівнювати, абстрагувати, узагальнювати.

Кожен урок – це творчий акт, в якому педагог і учні з однаковим задоволенням пориваються на пошуки істини. Інтерактивні технології заохочують учнів допомагати один одному – вчитися. Важливо проводити інтегровані уроки, на яких здійснюються міжпредметні зв’язки, а також активізується діяльність учнів. Велике значення слід приділяти проведенню практичних робіт відповідно до програми. Щоб учень займав активну позицію в процесі навчальної діяльності, він повинен мати потужні джерела мотивації навчання. Мотиви базуються на активному інтересі до того, що вивчається. Для того щоб сформувати позитивне ставлення до теми, що вивчається, на етапі мотивації навчальної діяльності, слід застосовувати такі прийоми: «Дивуй!», «Приваблива мета», «Фантастична добавка», «Проблемне питання», «Мікрофон». Необхідно дбати про те, щоб учні засвоїли обов’язковий мінімум знань, умінь і практичних навичок які передбачені державним стандартом та навчальними програмами. Матеріал який вивчається зрозумілий і доступний учням.

Важливо створити гарний мікроклімат на уроках, який би  сприяв творчій діяльності створити доброзичливі стосунки між учителем та учнями.

Отже, щоб розв’язати проблему перетворення здобувача освіти з об’єкта педагогічного впливу в суб’єкт навчання, необхідно використовувати творчі завдання, нестандартні уроки, дискусії, ігри.

 


Гра як метод навчання

 

Значення гри неможливо вичерпати й оцінити розважально-реактивними можливостями. У тому і є її феномен, що, будучи розвагою, відпочинком, вона здатна перерости в навчання, у творчість, у терапію, у модель типу людських відносин і проявів у праці.

Гру, як метод навчання, передачі досвіду старших поколінь молодшим, люди використовували з давніх-давен. Широке застосування гра знаходить у народній педагогіці, у дошкільних і позашкільних установах. У сучасній школі, що робить ставку на активізацію та інтенсифікацію навчального процесу, ігрова діяльність використовується в таких випадках:

 

 

Поняття «ігрові педагогічні технології» включає досить велику групу методів і прийомів організації педагогічного процесу у формі різних педагогічних ігор. На відміну від ігор взагалі, педагогічна гра має істотну ознаку - чітко поставлену мету навчання й відповідні їй педагогічні результати, які можуть бути обґрунтовані, виділені в явному вигляді й характеризуються навчально-пізнавальною спрямованістю. Ігрова форма занять створюється на уроках за допомогою ігрових прийомів і ситуацій, що виступають як засіб спонукання, стимулювання до навчальної діяльності.

Реалізація ігрових прийомів і ситуацій при визначеній формі занять відбувається за такими основними напрямами:

  • дидактична мета ставиться перед здобувачами освіти у формі ігрового завдання;
  • навчальна діяльність підкоряється правилам гри;
  • навчальний матеріал використовується в якості її засобу;
  • у навчальну діяльність уводиться елемент змагання, що переводить дидактичне завдання в ігрове;
  • успішне виконання дидактичного завдання пов'язується з ігровим результатом.

 

Ігрові мотиви та організація ігор

 

Ігрові форми навчання, як жодна інша технологія, сприяють використанню різних способів мотивації.

1. Мотиви спілкування:

  •                 здобувачі освіти, спільно вирішуючи завдання, беручи участь у грі, вчаться спілкуватися, враховувати думку товаришів;
  •                 при вирішенні колективних завдань використовуються різні можливості здобувачів освіти;
  •                 спільні емоційні переживання під час гри сприяють зміцненню міжособистісних відносин.

2. Моральні мотиви:

  •                 у грі кожен здобувач освіти має виявити себе, свої знання, уміння, свій характер, вольові якості, своє ставлення до діяльності, до людей.

3. Пізнавальні мотиви:

  •                 кожна гра має близький результат (закінчення гри), стимулює здобувача освіти до досягнення мети (перемоги) й усвідомлення шляху досягнення мети (треба знати більше інших);
  •                 у грі команди чи окремі здобувачі освіти споконвічно рівні (немає відмінників і трієчників, є гравці). Результат залежить від самого гравця, рівня його підготовленості, здатностей, витримки, умінь, характеру;
  •                 знеособлений процес навчання у грі здобуває особистісне значення. ЗдобувачІ освіти приміряють соціальні маски, поринають в історичну обстановку й відчувають себе частиною досліджуваного історичного процесу;
  •                 ситуація успіху створює сприятливе емоційне тло для розвитку пізнавального інтересу. Невдача сприймається не як особиста поразка, а як поразка у грі й стимулює пізнавальну діяльність (реванш);
  •                 змагальність - невід'ємна частина гри - притягальна для дітей;
  •                 у грі завжди є якесь таїнство - неотримана відповідь, що активізує розумову діяльність здобувача освіти, штовхає на пошук відповіді;
  •                 думка шукає вихід, вона спрямована на рішення пізнавальних завдань. До педагогічних підходів організації дитячих ігор, на мій погляд, необхідно віднести ряд таких моментів.

 

Ігрові ситуації у своїй роботі використовую на уроках різних типів.

Так, на уроках повторення і узагальнення знань, закріплення умінь, використовую методичний прийом «Рекламне бюро».

Клас, за бажанням здобувачів освіти, ділиться на «всесвітньо відомі» рекламні кампанії, назви їм придумують самі здобувачі освіти.

Попередньо, за кілька уроків, всім компаніям дається однакове завдання: створити рекламний постер для материка (7кл), природного явища (6кл), держави (7кл, 10кл) і представити його на «суд світової громадськості» класу.

Кожна компанія зобов'язана при рекламуванні використовувати наочний матеріал по географічному об'єкту (малюнки, схеми, фотографії, газети, журнали і.т.д.).

Оціночна рекламна комісія утворюється з числа здобувачів освіти класу і не носить постійний характер. Комісія у своїй оціночної діяльності керується наступними критеріями, які попередньо повідомляються всьому класу:

  •              відповідність рекламного постеру запропонованої теми,
  •              оригінальність подання,
  •              розмаїття представленого матеріалу, логічність побудови постеру, змістовне розкриття рекламованого об'єкта.

Максимально подання триває десять хвилин.

Рекламні кампанії можуть працювати по одній темі, але за різними напрямками.

Наприклад, компаніям пропонується створити рекламний постер Франції. Першій групі рекомендується підготувати економічний постер, другій групі - створити культурологічний постер Франції, і.т.д.

Цей методичний прийом розвиває вміння самостійно працювати, компонувати матеріал, аналізувати його, надавати йому форму і захищати його, а головне - бачити його практичну реалізацію.

 

На уроках навчання вмінням і навичкам використовую ділові ігри. Наприклад, у сьомому класі при вивченні океанів, пропоную здобувачам освіти такі ситуації:

1. Один з вас буде капітаном, інший - штурманом. Потрібно обрати маршрут плавання з Чорного моря до берегів Північної Америки через Атлантичний океан, поставити мету експедиції, розповісти про природу тих місць, де ви побували.

2. Уявіть, що ви зазнали корабельної аварії і врятувалися на невеличкому  плоту. Розкажіть про те, що трапилося.

Ділова гра розвиває у дітей фантазію, але фантазію реальну, засновану на здобутих знаннях, вчить міркувати, розповідати, аналізувати.

 

 

ГРА „МАГІЧНИЙ КВАДРАТ

 

Апробована в 7 класах при вивченні фізичної географії материків та океанів та в 10 класі при вивченні географії країн світу.

 

Необхідно підготувати листи А4, на яких буде вказана певна інформація

Наприклад, для 7 класу:

 

2061

2037

6959

5895

3937

8848

1545

7495

8611

3323

2925

4506

4750

1281

4807

5642

 

  •                  2О61 м – г. Говерла, Карпати, Україна
  •                  2037  м – г. Мітчел, Апалачі, США
  •                  8848  м – г. Джомолунгма, Гімалаї, Непал

 

Здобувачам освіти необхідно назвати географічні обєкти, які вказані в таблиці лише цифрами. В 10 класі ускладнюю цю гру. При вивченні характеристики держав здобувачі освіти виконують випереджальне завдання (готують різносторонню інформацію про країну та виготовляють прапор цієї країни).

Ця гра стає з подвійним дном:

  • у першому рівні запитань  оголошено цифри, які містять інформацію про площу або кількість населення країни;
  • другому рівні знаходяться саме прапори держав.

Даючи відповідь на запитання першого рівня, здобувач освіти отримує можливість відповісти на запитання другого рівня (прапор якої країни він бачить).

Гра дає можливість закріпити вивчений матеріал, розвиває зорову та механічну пам'ять, сприяє росту обізнаності здобувачів освіти.

 

ГРА „ПІДБЕРИ ПАРУ”

 

Умови проведення гри.

Здобувачі освіти, проаналізувавши інформацію в двох колонках, повинні стрілками з'єднати відповідні пари.  Час виконання обговорюється.

Цю гру можна проводити при ивченні тем з фізичної географії материків та океанів.

Під час вивчення теми «Рельєф Євразії» можна запропонувати наступне завдання, а саме, слід встановити пару, тобто відповідність вершини гірській системі

 

ГІРСЬКІ СИСТЕМИ

ВЕРШИНИ

КАВКАЗ

ЕВЕРЕСТ

АЛЬПИ

НАРОДНА

КРИМСЬКІ ГОРИ

ЕЛЬБРУС

УРАЛЬСЬКІ ГОРИ

РОМАН-КОШ

ГІМАЛАЇ

МОНБЛАН

 

У 8 класі, при вивченні теми «Геоморфологічні структури», пропоную наступний вид завдання:

 

ТЕКТОНІЧНІ СТРУКТУРИ

СУЧАСНІ ФОРМИ РЕЛЬЄФУ

ДНІПРОВСЬКО-ДОНЕЦЬКА ЗАПАДИНА

ПРИДНІПРОВСЬКА ВИСОЧИНА

УКРАЇНСЬКИЙ ЩИТ

СЕРЕДНЬОРОСІЙСЬКА ВИСОЧИНА

 

 

Гра «ХТО БІЛЬШЕ ЗНАЄ?»

 

Змагаються дві команди по три – п’ять учнів у кожній. Учитель оголошує тему, наприклад «Азія». Треба записати якомога більше назв річок, озер, міст, країн та інших географічних об’єктів. На виконання завдання відводиться 3-5 хв. Виграє команда, яка запише найбільше географічних назв.

        

         Другий варіант цієї гри такий. Учитель називає якусь літеру, наприклад «Д», і пропонує здобувачам освіти  назвати географічні об’єкти, які б починалися з цієї літери. Наприклад: Дністер, Дніпро, Десна і т. ін. чим більше здобувачі освіти    називатимуть географічних назв, тим важче буде підбирати нові.

      

        Бали зараховуються обом командам, але виграє та, в якої записано найбільше географічних назв.

 

 

 

 

Гра «ГЕОГРАФІЧНА МОВЧАНКА»

 

         Участь беруть дві команди. Запрошують двох учнів ( по одному від команди) до карти. Один учень стоїть біля карти, а другий – на такій відстані від неї, щоб йому не видно було на карті написів назв географічних об’єктів. Учень біля карти показує географічні об’єкти (острови, півострови, озера, моря, та ін.). Другий учень називає ці об’єкти. Через деякий час учні міняються місцями. Першу чергу учнів змінює друга і т. д. виграє команда, яка припуститься менше помилок.

 

 

Гра «КОРИСНІ КОПАЛИНИ»

 

Для гри використовуються картки з картону розміром 5*5 см з умовними знаками корисних копалин. Контурна карта України.

Гру можна проводити на уроці за 5-7 хв. до дзвінка.

На стіні вивішують контурну карту України. До карти запрошується учень, який може бути індивідуальним учасником гри або представником від команди. Йому вручають карткуу з умовним знаком, наприклад кам’яного вугілля. Учень має прикріпити картку на карті в місці кам’яновугільного басейну. За кожну правильну відповідь присуджується бал. Перемагає той, хто набере найбільше балів.

 

ГЕОГРАФІЧНІ ЗАГАДКИ

 

Біжить, шумить хвилюється, а добіжить – загубиться.

Край видно, але дійти до нього неможливо.

Під склом знаходжусь, на південь і на північ дивлюсь, якщо зі мною підеш, – назад дорогу легко знайдеш.

Країна без людей, міста без будинків, ліси без дерев, моря без води.

Такий великий, що займає весь світ, такий малий, що в щілину пролізе.

Гуде, реве, гілля ламає, пилюку піднімає, з ніг збиває. Чуєш його, та не бачиш.

Без рук, без ніг, а малювати вміє.

Біла скатертина весь світ накрила.

По якій дорозі півроку ходить, а півроку їздить?

 

Є два брати дужі,

Та ніяк вони не дружать,

Один кружить тільки вправо

Хліборобам на забаву,

Інший вліво повертає –

Суховії приганяє.

Всім відома їхня мати,

Але як братів тих звати?

(Циклон і антициклон)

 

 

 

 

 

КРОСВОРДИ

 

  • Частина земної поверхні, яку ми бачимо навколо себе на рівному місці.
  • Лінії у вигляді півкіл, що проведені через полюси.
  • Прилад для орієнтування.
  • Перший мореплавець, який здійснив навколосвітню подорож у 1519-1522 р.
  • Прилад для визначення відносної висоти точок місцевості.
  • Зменшення зображення земної поверхні.
  • Найжаркіший материк землі.
  • Кола, що проведені на глобусі і карті паралельно до екватора.
  • Найсухіший материк землі.

 

АНАГРАМИ

 

Використання анаграм допомагає здобувачам освіти   орієнтуватися в назвах географічних об'єктів. Використовую це завдання при закріпленні географічної номенклатури материка, тощо. Здобувачам освіти   подобається самостійно готувати анаграми, та оцінювати відповіді учнів.

Наприклад:

                       ДИАН НАПАРА

                                                       РАЙБОКАМА ЗОНАМАКА

                                                                                                           ЖОРАМА ОКОНОРІ

 

 

 


ТЕХНОЛОГІЇ ГРУПОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ ТА ГЕОГРАФІЇ

Групова навчальна діяльність – це форма організації навчання в малих групах, об’єднаних загальною навчальною метою за опосередкованого керівництва вчителя і в співпраці зі здобувачами освіти.

Групова форма навчальної діяльності має кілька значних переваг:

  • за той самий проміжок часу обсяг виконаної роботи набагато більший;
  • висока результативність у засвоєнні знань і формуванні вмінь;
  • формується вміння співпрацювати;
  • формується мотиви навчання, розвиваються гуманні стосунки між дітьми;
  • розвивається навчальна діяльність.

Групова навчальна діяльність не потребує додаткового часу, а навпаки, заощаджує його. Так, для вивчення економічної та соціальної географії світу в 10 класі відводиться одна година на тиждень, а обсяг навчального матеріалу досить значний.

У таких умовах організація навчальної діяльності в малих групах є своєрідним виходом із ситуації.

Вивчаючи тему «Політична карта світу», здобувачі освіти   працюють у групах, використовуючи підручник, атлас.

Кожна група одержує конкретне завдання.

  • Яка відмінність між країною, державою, територією?
  • Що таке унітарна держава, федеративна, конфедеративна?
  • Як поділяються держави за формою державного правління?
  • Як поділяються держави за структурою господарства?
  • Назвіть колонії на сучасній карті світу?

Користуючись текстом підручника, здобувачі освіти   за 5 хвилин формують відповідь на поставлені запитання, і лідер команди доповідає перед класом. Так, учні всього класу за короткий час ознайомлюються з типологією держав. Після цього пояснюю, що найчастіше за критерії поділу держав беруть рівень економічного розвитку, в основу якого покладено визначення валового національного продукту (ВНП). У формі бесіди доводжу сутність ВНП та його відмінність від внутрішнього валового продукту (ВВП).

Після того групам пропонується дослідити тип країн певного економічного розвитку:

  • Які риси характерні для економіки країн «Великої сімки»?
  • Характеристика середньо розвинених країн перехідної економіки.
  • Формування господарств високорозвинених країн.
  • Особливості розвитку постсоціалістичних країн перехідної економіки.
  • Спеціалізація господарств країн, що розвиваються.

Працюючи з текстом підручника, здобувачі освіти   складають характеристику групи країн і діляться інформацією з однокласниками. Такий спосіб навчання сприяє формуванню навичок роботи з джерелами інформації, вчить  самостійно здобувати знання. Вивчаючи економіку певної країни, доцільно запропонувати групам складання структурно-логічних схем.


РОЗРОБКИ УРОКІВ

 

Тема: Тихий океан. 6 клас

Мета: поглибити знання про особливості природи океану; продовжити формування навичок роботи з картами; практично застосовувати знання з біології, фізики, хімії; розвивати критичне та логічне мислення; посилювати інтерес до знань.

Обладнання уроку: карта океанів, атласи, картини, підручники, фрагмент відеофільму «Голуба планета».

Тип уроку: інтегрований урок (засвоєння нових знань).

Форма проведення: експедиція.

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

(На аркуші написане слово «океан»). Які асоціації викликало у вас слово ОКЕАН? Отже: Тихий океан - складова частина Світового океану, велетенська природна водойма.

III. Мотивація навчальної й пізнавальної діяльності учнів. (Вступна бесіда)

Як ви думаєте, чому вивчення океанів є важливим завданням? У світі захоплень.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя. Запрошую вас до співпраці в експедиції з вивчення Тихого океану.

План. Географічне положення, розміри океану. З історії дослідження. Рельєф дна. Клімат та його особливості. Органічний світ океану.

Мета: систематизувати знання учнів про особливості розмірів та природи Тихого океану. Завдання: На основі зібраних даних довести, що природа Тихого океану є дуже різноманітною. З’ясувати причини її різноманітності. Я переконана, що кожен з вас на уроці збере факти й збагатить свої знання про особливості природи Тихого океану.

2. Самостійна робота в групах.

Перша група - «ГЕОГРАФИ»

  • Географічне положення океану щодо екватора і нульового меридіана.
  • Береги яких материків омиває?
  • Де проходять межі між океанами?
  • Яка протяжність океану з півночі на південь і з заходу на схід по екватору? (відстань визначіть у градусах і кілометрах: 1° дуги меридіана =? км; 1° дуги екватора =? км)

 

Друга група - «ІСТОРИКИ»

  • Коли розпочалося вивчення Тихого океану?
  • Який внесок у вивчення океану зробив Магеллан?
  • Хто ще досліджував океан, і коли це було?
  • Який внесок у вивчення океану зробили наші співвітчизники?
  • Які дослідження проводилися й проводяться протягом XX-XXI століть?

Третя група - «ГЕОМОРФОЛОГИ»

  • Яку тектонічну будову має дно Тихого океану?
  • Які особливості має рельєф дна: шельф, улоговини, підняття, хребти?
  • Які пересічні й найбільші глибини зафіксовано в Тихому океані?

Четверта група - «КЛІМАТОЛОГИ. БІОЛОГИ. ФІЗИКИ. ХІМІКИ»

  • В яких кліматичних поясах розташований Тихий океан?
  • В яких напрямах змінюється температура води в океані?
  • Які особливості циркуляції атмосфери над океаном, і які це дає наслідки?
  • Які найбільші теплі й холодні течії утворилися в океані?
  • Які фізичні й хімічні властивості має вода Тихого океану?

Випереджувальні завдання:

  1. Фізики

 На уроках фізики ми неодноразово говорили про своєрідність розширення води. Під час нагрівання від 0° до 4° С об’єм води зменшується. Ця властивість води відіграє надзвичайно велику роль у житті на Землі. У Тихому океані в прибережних районах на північ і на південь від помірних кліматичних поясів восени, коли верхні шари води починають охолоджуватися, вони стають щільнішими й опускаються на дно. На їх місце знизу піднімається тепліша вода. Але таке переміщення відбувається лише до того часу, поки температура води не знизиться до 4°С. При подальшому зниженні температури верхні шари води не стискуються і не будуть опускатися. Тому у високих широтах верхні води Тихого океану замерзають і перешкоджають промерзанню води до дна. Вода з поверхні океану випаровується, й у верхніх шарах атмосфери пара охолоджується, перетворюється на воду, яка сприяє утворенню атмосферних опадів. Постійно діючі вітри переносять вологі повітряні маси на узбережжя материків, що омиваються Тихим океаном.

  1. Хіміки.

 Хімічні властивості води океану полягають у тому, що вони мають здатність розчиняти в собі хімічні речовини. Вода Тихого океану має гірко-солоний смак. Це можна пояснити тим, що в ній розчинені солі та хімічні елементи. Уміст солей у воді океану становить понад 5 % маси всієї води. Найбільше у воді розчинено солей натрію, калію, магнію, кальцію. Наприклад, частка солей натрію (кухонної солі) у Тихому океані становить 1,89 % від загальної маси води. Солоність води становить від 35 %о в прибережних екваторіальних водах і до 11 - 15 %о в субарктичних та субантарктичних водах.

 

  1. Розв’язання тестових завдань із взаємоперевіркою

Тести (1 завдання - 2 бали)

1). Площа Тихого океану становить...

           а) 178,7 млн. км2;  б) 180 млн.км2;  в) 177,8 млн.км2;

2).Тихий океан омиває береги...

           а) шести материків; б) п’яти материків.

3) Утворення океанічних течій зумовило...

 а) циркуляція атмосфери;  б) тектонічна будова дна.

4) Найглибшою западиною світу є...

а) Перуанський жолоб;  б) Маріанський жолоб.

5) Обмілина, що утворилася внаслідок життєдіяльності коралових поліпів, називається...

 а) кораловим рифом; б) кораловим рифом; в) кораловим морем.

6) Води Тихого океану замерзають...

 а) по всій акваторії; б) у високих північних і південних широтах.

VII. Домашнє завдання:

§ 14, вчити номенклатуру океану, нанести на контурну карту географічні об'єкти

VIII. Підсумок уроку

Я вас запрошувала до співпраці, будь ласка, дайте оцінку уроку, використовуючи слова: мені сподобалось, я дізнався (лась), мені було не зрозуміло…

 

 

ТЕМА: « ОКЕАНИ » 7 клас

Навчальна мета: перевірити рівень навчальних досягнень здобувачів освіти   по темі «Океани»; узагальнити та систематизувати знання; закріпити практичні навички роботи з картою; вчити користуватися здобутими географічними знання­ми, джерелами інформації;

Розвиваюча мета: розвивати навички роботи з контурною картою, атласом, додатковою літературою; розвивати навички порівняльного аналізу природи океанів, самостійність логічного мислення.

Виховна мета: бережливе ставлення до одно­го з багатств природи — води; пізнавальну активність і самостійність, бережне ставлення до багатств океанів.

Обладнання: карта світу, карта океанів, контурні карти, атласи, конверти, картки, комп’ютерні програми для 7 класу, маршрут подорожі, вислови, скринька.

Тип уроку: перевірка та оцінюван­ня знань.

Форма проведення: урок-подорож.

Епіграф: „Океан – це постійний рух, любов і вічне життя”

                                                                                                 Ж. Верн

Хід уроку:

І. Організаційний етап

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель:

Ми часто чуємо Земля - блакитна планета. І, дійсно, якщо на карту Землі подивитись, землі на Землі 1/3. Нашу планету правильніше було б назвати планетою Океан.

   Глянь на глобус – голубий: океан то Світовий.

  Океани він єднає, їх чотири в собі має:

  • Індійський - він самий (ЯКИЙ? )…. ( солоний ) у світі,
  • Океан Атлантичний славен ( ЧИМ?)своїми …. (хребтами)
  • Льодовиковий весь час спить під ( ЧИМ?) … ( льодовиками)
  • А Тихий – не тихий, а зовсім бурхливий, глибокий і самий( який?)
  • великий)

Учитель:

Запитання: Яке походження слова « океан »?

Учасники команди: Слово „Океан” прийшло від давніх греків, так вони назвали безперервну водну оболонку Землі, що немовби величезна ріка обтікала світ з усіх боків.

Світовий океан – це основна частина гідросфери, в якій зосереджено 96,5% всієї води планети.

Світовий океан – це безмежні простори, з своїми особливостями і властивостями:

  • солоністю
  • температурою
  • рухом води
  • природними ресурсами
  • органічним світом

ІІІ. Узагальнення знань з теми:

Учитель:

А на сьогоднішньому уроці всіх Вас запрошую в завершальну мандрівку по океанам словами відомого письменника Жюля Верна:

«Ви совершите путешествие в страну чудес! Смена впечатлений взволнует ваше воображение. Вм не устанете изумляться виденному,..), Я хочу еще раз окинуть взглядом все, что мной изучено в морских глубинах, не однажы, мною исследованннх! Вы будете участником моих научннх занятий... — и Мировой океан раскроет перед нами свои тайны!»

                                                                                                           Ж. Верн.

А ще хочеться, щоб ви в нашій мандрівці були справжніми дослідниками і мали такі ж риси, як герої творів Жюля Верна - мандрівники, вчені, винахідники, дослідники - завжди розумні, вольові, шляхетні й людяні. Вони не знають, що таке вагання, суперечності, сумніви. Обравши мету, вони йдуть до неї, долаючи всі труднощі й небезпеки. Вони невтомно борються за свободу і справедливість, захищають бідних і знедолених.

Сподіваюся, що кожен з вас зуміє продемонструвати свої знання і дії на уроці і оцінить свої знання за допомогою картки.

 

Я + ДІЇ НА УРОЦІ

1. Я знаю____________________________________________________________

2. Я захоплююсь і захопився____________________________________________

3. Я - член експедиції__________________________________________________

4. Працюю в парі_____________________________________________________

5. Мої досягнення_____________________________________________________

6. Моя оцінка. ______

7. Оцінка команди._____

 

Під час подорожі будьте уважними! Вам потрібно скласти звіт цієї подорожі – це і буде вам  завдання додому.

 

 

 

Запитання:

Діти! А яку мету і завдання ви поставите для цієї подорожі?

Учасники команди:

  • повторити географічне положення океанів;
  • рельєф дна;
  • основні закономірності клімату і водних мас;
  • своєрідність природи океанів;
  • закріпити знання карти;
  • звернути увагу на збереження органічного світу і охорону Світового океану.

Учитель:

Так, ми пригадаємо, узагальнимо знання які ви отримали на попередніх уроках. А, можливо, і дізнаємось щось нове, адже Світовий океан такий загадковий і таємничий, має безліч скарбів, можливо ми їх знайдемо. Звернемо особливу увагу на охорону вод Світового океану.

        Завдання ми визначили. А що на вашу думку, що ще  потрібно для подорожі?

Учасники команди:  ( корабель, команда, командир )

 

 

 

Учитель:

А щоб визначити команди і їх склад, (це можна зробити по бажанню), а ми - по картографічному жеребкуванню.

Завдання: кожному учаснику я роздаю фрагменти карти з контурами океанів, ви їх складаєте і ви отримаєте назву океану. По назвах океану формуються команди.

(4 команди).

 

Виберіть капітанів команд.

( учасники і формують групи, один учасник -  помічник для оцінювання команд.)

КОМАНДИ:

І. Атланти

ІІ. Індіанці

ІІІ. Тихоокеанці

ІY. Арктиканці

 

Учитель:

Завдання: за 1-2 хвилини складіть римований віршик про свій океан, що підтвердить готовність ваших команд.

 

Учасники:

Яке ж обладнання вам потрібно для подорожі? (карти, атласи, підручники, додаткова література).

 

           

 

 

Отже в мандрівку, попутного вам вітру і ніяких перешкод.

Учасник команди:

Пливемо по Дніпру до Чорного моря. Через протоку Босфорд і Дарданели пропливаємо в Средземне море, через Гібралтарську протоку ми випливаємо в Атлантичний океан. Ми бачимо безкраї простори води, пахощі морів, крик чайок.

Прямо по курсу ми бачимо маяк.

Ми наближаємось до Канарських островів...

Учитель:

Запитання:

А що ви знаєте про ці острови?

Це перша наша зупинка, там нас чекають загадкові події...

 

  1.              Зупинка « ПОШТОВА »

Учитель:

( в великому конверті )

Послання.

Шановні часники мандрівки!

Карта – друга «мова» географії.

А чи знаєте ви її? Географічне товариство перевірить рівень ваших знань за допомогою завдання.

Завдання: На картках написані назви островів, проток, заток, морів всіх океанів. Ваше завдання розкласти їх в відповідні конверти з назвами Океанів. І кожна команда вибирає одного учасника, який показує географічну номенклатуру на карті відповідно свого океану, учасник іншої команди його запитує ( прикріплює прапорці відповідного кольору).

 

 

1. Японське море. Т

2. Берінґова протока. Т

4. Острів Ісландія. А

5. Мадагаскарська течія. І

6. Бенгальська затока. І

7. Червоне море. І

9. Чорне море А

10. Біле море.А

11. Південнокитайське море. Т

12. Острів Ґренландія. А

13. Гольфстрім. А

14. Перська затока. І

15. Мексиканська затока. А

16. Острів Шрі-Ланка. І

17.Баренцеве море Л

18. Півострів Таймир Л

19. о. Нова Земля Л

20. о. Вікторія Л

21. Великий Барєрний риф Т

 

Учитель. Географічне товариство переконалось, що ви знаєте карту і не заблукаєте, дає дозвіл для подальшої мандрівки.

Рухаюємось далі. Попереду нас цифра 8742 м. Що ця цифра означає в Атлантичному океані?

 

2. Зупинка ЦИФРОВА

Завдання: вам дані різні цифри, ви повинні визначити що вони означають для Світового океану( кожній команді роздається однакові завдання)

1820 р. – перше навколосвітнє плавання Магеллана;

11022 м. – Маріанський жолоб;

10 тис. кількість островів в Океанії

178,7 млн.км - площа Тихого океану

14,1 млн. км - площа Пів. Льодовитого океану

42% - солоність Червоного моря

Учитель. Дуже добре і ми рухаємось далі ( стрілкою показано на карті ).

А ось ми бачимо скриньку.

Це незвичайна скринька. А з чим вона повинна бути на вашу думку?

 

3. Зупинка СКРИНЬКА СКАРБІВ

( в скриньці кольорові камінчики і цікаві запитання до кожної команди).

Які коштовності можна знайти в океані?

  1.              Чи існує море без берегів?
  2.              Назвіть кольорові моря.
  3.              В яке море Індійського океану не впадає жодна річка?
  4.              Як змінюється температура і солоність води в океані?
  5.              Який півострів говорить про свою величину?
  6.              Форма якого півострова нагадує жіночий чобіток?

 

Учитель. Скарби знань ми знайшли. І рухаємось далі.

І наближаємось до най, най. най …. Океану. Якого?

 

  1.     4. Зупинка НАЙ, НАЙ, НАЙ.

Завдання:

Пригадати рекорди і унікальність кожного океану з приставкою най.

 

5. Зупинка « Царство Нептуна »

„Океан – це постійний рух, любов і вічне життя”

Океан –це особлива планета життя. Відомо, що зараз в океані мешкає біля 160 тис. видів тварин і 10 тис. видів подорослів. Але це число постійно змінюється, при вивчені і дослідженні знаходять все нових і нових представників органічного світу. Тільки під час експедиції на Челенжері було знайдено 4417 нових видів рослин і тварин.

 

Відеофільм про органічний світ Світового океану

  • Запитання: Які види риб можна зустріти в океані?
  • Чому з кожним роком все біднішим стає органічний світ океану?
  • З чим це пов’язано?

Учитель:

Задача:

Яку частину Світового океану щорічно забруднюють танкери, якщо залишки нафти, яку вони викидають у воду, складають 2 млн. тонн, і а одна тонна нафти забруднює 112 км2 поверхні води?

Які зміни може спричинити забруднення нафтою гідросфери?

Учасники команди:

Розв'язання проблеми.

Морська аварія – розлив нафти – зменшення надходження світла - зміна водно – сольового складу – загибель рослин і тварин.

Учитель:

А далі ми припливаємо до суворого, холодного, складного в різних планах океану. І тому пройшовши цей шлях ви отримаєте результат вашої подорожі.

 

  1.              6. Зупинка ТЕСТОВА

Підсумковий комп’ютерний тест.

Правильна відповідь для тесту (324422134211)

 

ІY. Підсумок уроку.

Заповнення карток.

Запитання: Чи досягнули Ви мети, яку ми ставили з вами перед початком уроку?

Учасники  уроку- гри висловлюють свої враження і роблять підсумок уроку.

Оцінювання команд і учнів.

 

Y. Домашнє завдання: Скласти звіт про мандрівку. Кросворд.


8 клас.Фізична географія України

Тема: Загальна характеристика клімату України. Основні кліматотвірні чинники та їх вплив на території України.

Мета: сформувати вміння здобувачів освіти давати загальну характеристику клімату України; розширити знання про кліматотвірні чинники та їх вплив по терені нашої країни;

сприяти розвитку навиків роботи з підручником, картами атласу та іншою додатковою літературою;

розвивати вміння аналізувати, логічно мислити, робити висновки і висловлювати свої думки;

формувати навики самостійної творчої діяльності.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати: здобувачі освіти  повинні:

  • давати загальну характеристику клімату;
  • характеризувати ОС впливу кліматотвірних чинників на клімат України;
  • називати баричні центри, які формують клімат України;
  • вивчити поняття «сумарна сонячна радіація», «пряма сонячна радіація», «розсіяна сонячна радіація», «увібрана сонячна радіація», «радіаційний баланс».

Метод навчання: проблемно- пошуковий.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент. – 1 хв.

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності. – 2хв.

Клімат – один з найважливіших компонентів географічної оболонки Землі. Розуміння кліматичних явищ можливе тільки з урахуванням географічних чинників, пов’язаних із кліматом. Як формується клімат України під впливом кліматотвірних чинників, ми дізнаємося на уроці.

Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів уроку.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. – 30 хв.

1.Вступне слово вчителя.

Отже, сьогодні ми починаємо вивчення теми « Кліматичні умови і ресурси України». Будемо вивчати її протягом 5 уроків.

Ті, котрі дійсно хочуть дізнатися більше про клімат України, кого цікавлять питання кліматичних умов, сучасних змін і особливостей клімату можуть дослідити ці проблеми і підготувати навчальні та творчі проєкти:

  •              Причини зміни клімату України.
  •              Прикмети погоди, приказки і загадки про клімат в нашій місцевості.
  •              Кліматичні умови Києва та Київської  області.

Проєкти готують протягом чотирьох уроків і звітують перед класом.

2. Групова робота.

Об’єднання учасників  у 3 групи, які працюють з підручником над питаннями:

1-а група: В яких кліматичних поясах розташована територія України? Які типи клімату та кліматичні області виділяють?

2-а група: Чи простежується кліматична зональність в Україні, які відбуваються зміни клімату?

3-я група: Чому вважають, що клімат України добре вивчений?

Підсумок роботи груп

  1.           Кліматичні умови в Україні досить сприятливі.
  2.           Україна розташована переважно в помірному поясі, тільки Південний берег Криму в субтропічному. Виділяють помірно-континентальний тип клімату і субтропічний (середземноморського типу).
  1. На теренах нашої країни спостерігається кліматична зональність і зростає континентальність клімату із заходу на схід.
  2. Велика кількість метеостанцій, метеопостів та космічні супутники дозволяють прогнозувати кліматичну ситуацію в Україні.

 

3. Метод «Гронування».              вітер

                                                           погода

                                                                     опади і вологість

                                                                       сонячна радіація

                                               

                                                                   циркуляція атмосфери

 

              підстилаюча поверхня     тиск,               хмарність

 

Підсумок вчителя, підведення до визначення основних кліматотвірних чинників.

 

4. Самостійна групова робота.

(Робота з підручником )

Проблеми:

1 група. Що складає енергетичну основу кліматоутворюючих процесів на Україні?

2  група. Як атмосферна циркуляція впливає на формування клімату України?

3  група. Як впливає на клімат характер підстилаючої поверхні України?

Завдання:

На основі опрацьованого тексту і ОС, підготовлених вчителем,( ОС додаються: додаток 1 - «Сонячна радіація», додаток 2 - « Атмосферна циркуляція», додаток 3 – «Підстилаюча поверхня»), розв’язати дані проблеми.

Нові терміни записати до географічного словничка.

 

5. Метод «Акваріум».

Групи з допомогою вчителя та ОС показують вплив основних кліматотвірних чинників на території нашої країни.

 

  • Приклад відповіді 1 групи.

Група учасників уголос характеризує сонячну радіацію, яка є енергетичною основою кліматоутворюючих процесів на Україні, і на всій планеті. Це найважливіший чинник, що формує клімат України. Найбільшу кількість сонячної радіації отримує західне узбережжя Кримського півострова. Сонячна радіація – це випромінені Сонцем тепло та світло. Розглядаються види сонячної радіації.

Група дає характеристику сумарної сонячної радіації, що в Україні зростає з півночі і північного заходу (4190 МДж/м2) на південний схід та південь (5200 МДж/м2). Сумарна радіація залежить від кута падіння сонячних променів, тривалості дня, хмарності.

 

Літо 600                північ                          Зима 150

 

 

 

  Південь

  680                                                                                              230

  =

 

 

Група характеризує термін « радіаційний баланс». Це різниця між сумарною і відбитою радіацією та випромінюванням підстилаючої поверхні. Робить висновок, що від нього залежить температура повітря і грунту, випаровування, швидкість танення снігу.

6. « Коло знань»

Вчитель підсумовує знання учасників про кліматотвірні чинники і зупиняє  їх увагу  на баричних центрах. Баричні центри атмосфери, з яких циклони та антициклони приносять різні типи і підтипи повітряних мас, і пов’язану з ними погоду,  вчитель показує у вигляді таблиці.( Додаток 4)

ІV. Закріплення нових знань і умінь (проводиться у формі бесіди). – 10 хв.

  1. Охарактеризуйте головні чинники формування клімату України.
  2. Чому кількість годин сонячного освітлення на території України зростає не з пн. на пд., а з пн.-зх. на пд.-сх. і пд.?
  3. Накреслити формулу розподілу сонячної радіації, пояснити.
  4. Які чинники, крім географічної широти, впливають на інтенсивність сонячної радіації?
  5. Що таке радіаційний баланс? Назвати показники в Україні.
  6.   В яку пору року і чому в Україні найбільша і найменша частина сонячної радіації відбивається від підстилаючої поверхні і повертається в
    атмосферу (альбедо)?
  7. Що таке циркуляція атмосфери?
  8. Які повітряні маси впливають на клімат України? Які з них мають найбільший вплив? (Біля карти).
  9. Що таке атмосферний фронт? Які основні фронти встановлюються над територією України?
  10.         Як впливають на клімат території України циклони і антициклони?
  11.         Які особливості підстилаючої поверхні впливають на клімат України?

V. Підсумок уроку. Домашнє завдання. -2 хв.

  1.                  Опрацювати §
  2.                  Підготувати повідомлення про циклони та антициклони, бризову циркуляцію.

                                                  ОПОРНІ СХЕМИ

 

            

 

Опорні схеми повинні являти собою прості, зрозумілі і наочні схеми навчального матеріалу. В опорних схемах повинні бути показані основні поняття і зв’язки між ними, наведені приклади географічних назв. Опорні схеми можуть бути виготовлені попередньо на картці, або на класній дошці, або можуть створюватися разом зі здобувачами освіти  під час пояснення нового матеріалу. Вже під час пояснення нового матеріалу учні повинні сприймати його в структурно-логічній послідовності і цілісності. Тому, головна мета вчителя на даному етапі уроку – навчити  паралельному запису (конспектуванню) навчального матеріалу. Цю роботу вчителя можна звести до слідуючи моментів:

а) навчання  згортанню інформації в план-конспект, тобто з словесної форми вибирати тільки головне: слова, схеми, малюнки, географічні назви і т.ін., котрі є зв’язуючими символами під час відтворення матеріалу;

б) навчання шифровці інформації за допомогою яскравих кольорів, більш великих літерних позначень та інших символів. На початковому етапі навчань рекомендується складати більш детальний конспект, котрий легше б сприймався і відтворювався кожним здобувачем освіти, незалежно від рівня його підготовки.

Оскільки основна діяльність у процесі вивчення нового матеріалу зводиться до роботи над опорними схемами, то школярі  засвоюють ту інформацію, яка відображена в схемі. Це і є мінімум знань по темі.

При роботі з опорними схемами утворюється значний резерв навчального часу для виконання завдань, спрямованих на відпрацювання прийомів учбової діяльності. Дуже важливий той факт, що завдання практичного характеру діти виконують як в самому процесі вивчення теоретичного матеріалу, так і після. Завершує урок самостійне виконання школярами програмних практичних робіт.

Необхідно пам’ятати про те, що опорні схеми повинні послідовно розкривати новий матеріал. Тому, при підготовці опорних схем необхідно детально продумати кожен знак, кожне слово. Головне – викласти навчальний матеріал так, щоб на основі логічних зв’язків він став доступним і надовго відбився в пам’яті дитини.

Здобувачі освіти, коли працюють з опорними схемами, вчаться „згортати” і „розгортати” необхідну інформацію. Багаторазове повторення навчального матеріалу дає можливість кожному засвоювати обов’язковий програмний мінімум, але не в загальному, а в особистому посильному для нього темпі. Важливо і те, що спираючись на добре засвоєні теоретичні знання, можливо легко виконати  практичні завдання. Вчитися стає легше, а отже, і цікавіше.

 


Сонячна радіація

(Р) – випромінення

Сонцем тепла і світла(ккал/см2 на рік, або МДж/м2)

 

 

 

Р сумарна = Р пряма + Р розсіяна

Р сумарна залежить від:

1) кута падіння сонячних променів;

2) тривалості дня;

3) хмарності

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Атмосферна циркуляція - горизонтальні і вертикальні переміщення повітряних мас

 

а) мПП, кПП, АП, кТП, мТП

 

 

 

 

 

       

 

 

 

 

 

г) бризова циркуляція

 узбережжя Чорного і Азовського морів

Підстилаюча поверхня

1.Рельєф:

а) гори – кліматичні бар’єри


б) рівнини – вільний рух повітряних мас

                                  

 

 

в) водосховища - пом’якшують?

г) альбедо – відбиваюча здатність поверхні

  • зима – 80 %
  • літо – 20 %
  • сніг – 85 %
  • пісок – 30 %
  • луки – 26%
  • вода – 5%
  • рілля – 4%

 

                             Вплив баричних центрів атмосфери на територію України

 

 

      Арктичний максимум

 

Ісладський мінімум

 

 

 Азіатський максимум

 

 

 

Азорський  максимум  Іранський мінімум

 

  Середземноморська депресія  

 

 

 

 

 

Баричний центр

Тип повітряної маси

Характер погоди

1. Холодна пора

Ісландський мінімум

Морська помірна

Похмура, волога і помірно – м’яка

Азіатський максимум

Континентальна

Ясна, суха і холодна

Середземноморська депресія

Морська помірна

М’яка з відлигами і снігопадами

2. Тепла пора

Азорський максимум

Морська і континентальна тропічна

Ясна, суха, жарка

Ісландський мінімум

Морська помірна

Похмура, волога і прохолодна

Арктичний максимум

Континентальна арктична і помірна

Ясна, суха і холодна

Іранський мінімум

Континентальна тропічна

Ясна, суха і жарка з сильним вітром

 

 

 

    360 º

         360º:24=15º

                       1º= 4 ХВИЛИНИ

 

        ЗХ< СХ

-                                      +

 

 

                     ЗРАЗКИ ІНДИВІДУАЛЬНИХ РІЗНОРІВНЕВИХ ГЕОГРАФІЧНИХ ДИКТАНТІВ

(10 клас)

 

Тема: Країни Західної Європи

 

1. Великобританія

2. Німеччина

3. Франція

4. Італія

Це твердження стосується, або обєкт належить до країни під цифрою...

І – ІІ рівень:

1. Найбільша за площею.

2. Федеративна республіка.

3. Є острівною державою.

4. Монархія.

5. Уряд працює у двох столицях.

6. Розміщена в Південній Європі.

7. Є одне місто-мільйонер.

8. Багата на поклади нафтию

9. З галузей хімічної промисловості велике експортне значення має парфумерна та фармацевтична промисловість.

10. Найнижча частка зайнятих у сільському господарстві.

ІІІ-ІV рівень:

1. Найбільша за чисельністю населення.

2. Дві мікродержави в межах території країни.

3. Характерна депопуляція населення в останні десятиріччя.

4. Мешканці належать до германської та кельтської мовної груп.

5. Рівень урбанізації – понад 90%.

6. Є чотири міста-мільйонери.

7. Розміщений один з найвідоміших вугільних басейнів світу.

8. Найбільшу частку електроенергії дають АЕС.

9. Найбільші промислові центри розміщені на півночі країни.

10. Експортує продукцію машинобудування, хімічної промисловості, має найбільше позитивне сальдо торгового балансу.

 

Тема: Країни Азії

 

1. Південна Азія

2. Південно-Східна Азія

3. Південно-Західна Азія

Це твердження стосується, або обєкт належить до регіону під цифрою...

1 – 2 рівень:

1. Належать країни Сирія, Ліван.

2. Країни виходять до Перської затоки.

3. У ньому сконцентрована найбільша кількість населення.

4. Четверта за чисельністю населення держава світу.

5. Найбагатший на лісові ресурси.

6. Є значні поклади залізної руди, кам”яного вугілля в одній з найбільших країн світу.

7. Галузі промисловості в основному спрямовані на переробку продукції сільського господарства.

8. Розвинута рибна промисловість, лісопереробка.

9. Найбільше поголівя ВРХ, хоч використовується неефективно.

10. Домінує плантаційне сільське господарство, яке спеціалізується на вирощуванні чаю, джуту, кенафу.

11. Найбільші експортери нафти.

3 – 4 рівень:

1. Належать два королівства у підніжжі найвищих у світі гір.

2. Належить один з “азіатських драконів”.

3. Значна частка населення розмовляє на мові малайської мовної групи.

4. Серед релігій домінує іслам.

5. Через регіон проходить оловяно-вольфрамовий пояс Землі.

6. Інтенсивно використовується процес опріснення морської води.

7. Розміщено багато високотехнологічних підприємств зарубіжних власників.

8. Є індустріально-аграрні країни з новітніми технологіями виробництва.

9. Пята частина світового виробництва рису.

10. З цього регіону походять пшениця, овочеві культури.

11. Формується осередок торгових операцій світового значення.

12. Давні експортери чаю.

 

Тема: С Ш А

 

1. Північ

2. Південь

3. Захід

Це твердждення стосується, або обєкт належить до  району США під цифрою...

          1 – 2 рівень:

1. Входять Аляска і Гавайські острови.

2. Найвища густота населення.

3. Є чотири міста-мільйонери.

4. Великі родовища залізної руди.

5. Знаходяться великі озера.

6. Значні поклади сірки і фосфоритів.

7. Потужний каскад ГЕС у штаті Вашингтон.

8. Головний район розвитку кольорової металургії.

9. Знаходиться нафтохімічна столиця країни.

10. Знаходиться “кукурудзяний пояс”.

11. Дає найбільше сільськогосподарської продукції.

12. Вирощують бавовну, цукрову тростину.

3 - 4 рівень:

1. Основний район концентрації родовищ нафти і газу.

2. Простягається один мегаполіс.

3. Розміщений штат, де фіксується найбільше зростання населення за рахунок мігрантів.

4. Знаходиться так званий “чорний пояс”.

5. Багатий на руди кольорових металів.

6. Найбільш посушливий район.

7. Зосереджені майже всі підприємства чорної металургії.

8. Виробляється найбільше автомобілів.

9. Знаходяться найбільші центри ракетокосмічного- та авіабудування.

10. Найбільший промисловий район країни.

11. Вирощують овочі, фрукти, цукрові буряки.

12. Знаходиться найбільший ПНП країни.

Тема: Країни Латинської Америки, Африки, Австралії і Океанії

1. Австралія і Океанія

2. Латинська Америка

3. Африка

Це твердження стосується, або обєкт належить до регіону світу під цифрою...

1 –2 рівень

1. Весь материк займає одна країна.

2. Столиця країни Буенос-Айрес.

3. Одна розвинута країна з ринковою економікою, а решта належать до найбідніших.

4. Знаходиться найбільше за чисельністю населення місто світу.

5. Більшість  населення належить до нігеро-кардофанської мовної сімї.

6. Країни з найнижчими у світі доходами на душу населення.

7. Обробна промисловість розвинута у двох країнах, повністю забезпечує потреби регіону.

8. У більшості країн розвинуті тільки добувні галузі промисловості.

9. Велике поголівя свійських тварин, але дуже низька продуктивність їх використання.

10. Сучасні шосейні шляхи є тільки поблизу столичних та портових міст.

11. Регіон є найбільшим експортером кави.

12. Одна з країн є найбільшим експортером вовни.

3 – 4 рівень:

1. Уругвай.

2. Багато острівних найменших у світі держав.

3. Країна, що займає шосте місце в світі за чисельністю населення.

4. Мешканці розмовляють в основному ісранською та португальською мовами.

5. Основний регіон сучасного антропогенного опустелення.

6. Північні райони багаті на нафту, залізні руди, фосфорити, а південні – на мідні руди, алмази.

7. Серед країн, що розвиваються, дає понад половину валової продукції.

8. У сільському господарстві характерні великі латифундії.

9. Основними зерновими культурами є просо і сорго.

10. Формально одна з країн володіє найбільшим флотом.

11. Потужні експортні потоки залізної руди, вугілля, бокситів спрямовані в Японію.

12. Найбільший експортер бананів.

 

doc
Додано
5 грудня 2021
Переглядів
3469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку