Завдання для І (шкільного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади української мови і літератури

Про матеріал
Матеріал містить зразки завдань І (шкільного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади української мови і літератури для 7-11 класів.
Перегляд файлу

Завдання для І (шкільного) етапу

Всеукраїнської учнівської олімпіади української мови і літератури

7 клас

 

Українська мова

 

1. Складіть.

Укладіть опис (не менше 5-6 речень)  осіннього вечора, використавши у структурі  тексту речення  а) зі звертанням; б) із вставним словом; в) із прямою мовою.

 18 балів

2. Проаналізуйте.

Запишіть речення, поставте розділові знаки. Виконайте повний синтаксичний розбір (дайте загальну характеристику простого речення, підкресліть члени речення, надпишіть над ними, якими частинами мови вони виражені).

Березу вільху і ліщину дубів могутність величаву і навіть тихий верболіз люблю я ліс (П. Воронько).

 9 балів

Виконайте морфологічний, словотворчий, морфемний розбори виділеного слова.

6 балів

3. Поміркуйте.

Коротко викладіть свої думки, обґрунтувавши, чому в корені іменника допомогти пишеться о, а в іменнику допомагатиа.

6 балів

        4. Поясніть.

Розкрийте значення фразеологізму моя хата скраю.

4 бали

Усього з української мови – 43 бали

 

 

Українська література

1. Укладіть висловлення.

 Доведіть, що "Захар Беркут" – це історична повість (до 1 сторінки).

12 балів

2. Визначте.

Дайте короткі відповіді:

1

За жанрово-тематичним розмаїттям пісня "Ой у степу криниченька"  належить до

2 бали

2

Коломийки виникли на ...

1 бал

3

Трагічний і героїчний пафос, потужний ліризм, наявність відомих і безіменних героїв, жартівливі елементи, образи матері, коханої дівчини, сумний або оптимістичний настрій — усі ці характеристики властиві пісням.

 

1 бал

4

Пісні, у яких ідеться про якісь суспільні чи побутові події, називаються

1 бал

5

Суспільно-побутові пісні поділяються на такі різновиди:

5 балів

Усього – 10 балів

 

3. Складіть.

Акровірш – вірш, у якому перші літери кожного рядка, прочитувані згори вниз, утворюють слово або речення, найчастіше – ім'я того, кому присвячується поезія.

    Небо спить, мов зайченя,

    І маленьке зірченя

    Чорну шибку прочиня.

Складіть акровірш, у якому перші літери рядків утворюють ім’я головної героїні  повісті І.Я. Франка "Захар Беркут".

11 балів

4. Заповніть.

На основі особливостей художнього стилю поданого уривка заповніть "паспорт" твору.

"…се був сивий, як голуб, звиш 90-літній старець, найстарший віком у цілій тухольській громаді. Батько вісьмох синів, із яких три сиділи вже разом із ним між старцями, а наймолодший, Максим, мов здоровий дубчак між явориною, визначався між усім тухольським парубоцтвом. Високий ростом, поважний поставою, строгий лицем, багатий досвідом життя й знанням людей та обставин, … був правдивим образом тих давніх патріархів, батьків і провідників цілого народу, про яких говорять нам тисячолітні пісні та перекази. Незважаючи на глибоку старість, … був іще сильний і кремезний…

 "Життя лиш доти має вартість, – говорив він частенько, – доки чоловік може помагати іншим. Коли він стає для інших тягарем, а хісна не приносить їм ніякого, тоді він уже не чоловік, а завада, тоді він уже й жити не варт. Хорони мене Боже, щоб я коли-будь мав статися тягарем для інших і їсти ласкавий, хоч і як заслужений хліб!" Ті слова – то була провідна, золота нитка в життю …"

1. Автор.

2. Назва твору.

3. Літературний рід.

4. Жанр.

5. Тема.

6. Основна ідея.

7. Головні герої.

10 балів

 

Усього з української літератури  – 43 бали

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для І (шкільного) етапу

Всеукраїнської учнівської олімпіади української мови і літератури

 

8 клас

 

Українська мова

1. Складіть.

Укладіть опис (не менше 5-6 речень)  зоряного неба, використавши у структурі  тексту речення з а) однорідними обставинами; б) дієприкметниковим зворотом;                  в) дієприслівниковим зворотом.

 18 балів

2. Проаналізуйте.

Запишіть речення, поставте розділові знаки. Виконайте повний синтаксичний розбір (дайте загальну характеристику простого речення, підкресліть члени речення, надпишіть над ними, якими частинами мови вони виражені).

Сонце цілий день закрите хмарами надвечір вибилося з своєї неволі і сідаючи за гору обливало червоним світлом усе село (Панас Мирний).

 10 балів

Виконайте морфологічний, словотворчий, морфемний розбори виділеного слова.

6 балів

3. Поміркуйте.

Коротко викладіть свої думки, обґрунтувавши, чому іменники ІІІ відміни жіночого роду з нульовим закінченням в орудному відмінку пишуться по-різному: ніччю – із подвоєнням; радістю – без подвоєння; любов’ю – з апострофом.

8 балів

        4. Поясніть.

Розкрийте значення фразеологізму топтати ряст.

4 бали

Усього з української мови – 46 балів

Українська література

1. Укладіть висловлення.

 Доведіть, що "Маруся Богуславка" – це дума (до 1 сторінки).

12 балів

2. Виконайте тестові завдання.

У завданнях 1-7 оберіть одну правильну відповідь.                                  

1. Оберіть рядок, у якому названо ім’я та прізвище кобзаря, якого в ХІХ столітті назвали "Гомером у селянській свиті".

А Андрій Шут;

Б Федір Холодний;

В Михайло Кравченко;

Г Гнат Гончаренко;

Д Остап Вересай.

2. Оберіть рядок, у якому названо народного героя, оспіваного в пісні "За Сибіром сонце сходить".

А Іван Сірко;

Б Богдан Хмельницький;

В Максим Залізняк;

Г Устим Кармелюк;

Д Северин Наливайко.

 

3. Оберіть рядок, у якому названо лише історичні пісні.

А "Чи не той то Хміль", "Буря на Чорному морі", "Зажурилась Укра­їна, бо нічим прожити…";

Б "Та, ой, як крикнув же козак Сірко"; "Маруся Богуславка", "Чи не той то Хміль";

В "За Сибіром сонце сходить", "Максим козак Залізняк", "Ой Моро­зе, Морозенку";

Г "Зажурилась Україна, бо нічим прожити…", "За Си­біром сонце сходить", "Маруся Богуславка";

Д "Чи не той то Хміль", "Буря на Чорному морі", "Та, ой, як крикнув же козак Сірко".

4. Оберіть рядок, у якому правильно визначено основні групи дум за змістом і проблематикою.

А історичні та родинно-побутові;

Б історичні та соціально-побутові;

В фантастичні та соціально-побутові;

Г міфологічні та соціально-побутові;

Д історичні та соціально-героїчні.

5.  Оберіть рядок, у якому правильно визначена тема пісні  "Зажурилась Україна, бо нічим прожити…".

А змальовано звитяжну боротьбу з турецько-татарськими нападниками;

Б показано боротьбу проти соціального та національного гніту;

В змальовано боротьбу із польською шляхтою;

Г оспівано боротьбу козаків із монголо-татарськими завойовниками;

Д увіковічено лицарів-оборонців рідної землі.

У завданні 6 установіть відповідність.

6. Між образом-символом та означенням поняття, яке часто використовується  в літературі.

1  калина;                              

2  зозуля;                               

3  явір;                          

4  сова.                                                                             

 

А символ мудрості;

Б символ підступності;                    

В символ України;

Г жінка, що тужить над своєю долею;

Д вродливий молодий парубок.

 

 

 

 

 

14 балів

4. Заповніть.

На основі особливостей художнього стилю уривка заповніть "паспорт" твору.

 

1. Автор.

2. Назва твору.

3. Літературний рід.

4. Вид.

5. Жанр.

6. Тема.

7. Основна ідея.

8. Сюжет твору.

9. Головні персонажі.                                                                                         20 балів

Усього з української літератури  – 46 балів

 

 

Завдання для І (шкільного) етапу

Всеукраїнської учнівської олімпіади української мови і літератури

 

9 клас

 

Українська мова

1. Складіть.

Укладіть опис (не менше 5-6 речень)  заходу сонця, використавши у структурі  тексту речення: а) поширене називне; б) узагальнено-особове; в) складне.

 18 балів

2. Проаналізуйте.

Запишіть речення, поставте розділові знаки. Виконайте повний синтаксичний розбір (дайте загальну характеристику простого речення, підкресліть члени речення, надпишіть над ними, якими частинами мови вони виражені).

І сп’янілий до нестями вечір квітами пропах солов’їними піснями заливається в кущах (В. Сосюра).

 7 балів

Виконайте морфологічний, словотворчий, морфемний розбори виділеного слова.

6 балів

3. Поміркуйте.

Коротко викладіть свої думки, обґрунтувавши, чому іменники ІІ відміни чоловічого роду з кінцевим приголосним [р] мають у родовому відмінку різні закінчення: бригадира – -а; воротаря – -я;

6 балів

        4. Доберіть.

Доберіть українські відповідники  до слів:

Вакансія, імітація, орнамент, фіаско, меркантильний, акцентувати.

   6 балів

Усього з української мови – 43 бали

 

Українська література

1. Укладіть висловлення.

На прикладі народної балади "Ой чиє то жито, чиї то покоси" розкажіть про прийом метаморфози (до 1 сторінки).

12 балів

2. Визначте.

Дайте короткі відповіді:

1

Українську народну пісню "Сонце низенько, вечір близенько" неперевершено виконували…

2 бали

2

Пісні про жіночу недолю назвав "жіночими невольничими псалмами"…

1 бал

3

Ліро-епічний сюжетний пісенний твір, за основу якого взято подію                    легендарно-історичного, родинно-побутового змісту з описами незвичайних ситуацій, людей, вчинків, називається… 

1 бал

4

Кульмінацією у баладі "Бондарівна" є місце, коли…

2 бали

5

Учені умовно поділяють балади на такі жанрово-тематичні групи:

4 бали

Усього – 10 балів

 

 

 

3. Складіть.

Акровірш – вірш, у якому перші літери кожного рядка, прочитувані згори вниз, утворюють слово або речення, найчастіше – ім'я того, кому присвячується поезія.

Небо спить, мов зайченя,

І маленьке зірченя

Чорну шибку прочиня.

Складіть акровірш, у якому перші літери рядків утворюють ім’я головної героїні  балади "Бондарівна".

11 балів

 

4. На основі особливостей художнього стилю поданого вірша заповніть "паспорт" твору:

Васильки у полі, васильки у полі,

і у тебе, мила, васильки з-під вій,

і гаї синіють ген на видноколі,

і синіє щастя у душі моїй.

Одсіяють роки, мов хмарки над нами,

і ось так же в полі будуть двоє йти,

але нас не буде. Може, ми квітками,

може, васильками станем – я і ти.

Так же буде поле, як тепер, синіти,

і хмарки летіти в невідомий час,

і другий, далекий, сповнений привіту,

з рідними очима порівняє нас.

 

  1. Автор.
  2. Назва.
  3. Літературний рід.
  4. Вид.

     5.  Тема.

     6.  Ідея.

  1. Віршовий розмір.

     8.  Художні прийоми.

11 балів

Усього з української літератури – 44 бали

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для І (шкільного) етапу

Всеукраїнської учнівської олімпіади української мови і літератури

 

10 клас

 

Українська мова

 

1. Складіть.

Укладіть опис (не менше 5-6 речень)  осіннього саду, використавши у структурі  тексту речення: а) складносурядне; б) складнопідрядне; в) безсполучникове складне речення.

 18 балів

2. Проаналізуйте.

Запишіть речення, поставте розділові знаки. Виконайте повний синтаксичний розбір (дайте загальну характеристику складного речення та його частин, побудуйте схему, підкресліть члени речення, надпишіть над ними, якими частинами мови вони виражені).

Побризкані росою трави стояли тихі принишклі бо ранок був теж тихий та безвітряний і обіцяв сонячний жаркий день (Г. Тютюнник).

 11 балів

Виконайте морфологічний, словотворчий, морфемний розбори виділеного слова.

6 балів

3. Поміркуйте.

Коротко викладіть свої думки, обґрунтувавши, чому прикметник морквяний пишеться без апострофа, а іменник черв’як, дієслово зв’язати – з апострофом.

8 балів

4. Утворіть.

Утворіть словосполучення, використавши одне слово із записаних у дужках.

Театральний (квиток, білет); кредитний (квиток, білет); залізничний (квиток, білет); студентський (квиток, білет); екзаменаційний (квиток, білет); банківський (квиток, білет).

6 балів

Усього з української мови – 49 балів

Українська література

 

  1. Укладіть висловлення.

 Відгук – зв’язний текст, що виражає живу оцінку прочитаного, побаченого чи почутого з вираженням свого ставлення до нього.

 Напишіть відгук про самостійно прочитаний твір (до 1 сторінки).

 

План

  1. Назва твору, його автор.
  2. Що описано в творі?
  3. Чим він цікавий? (Обґрунтувати на основі конкретних фактів і прикладів).
  4. Як оформлений твір, яка його мова?
  5. Кому варто його читати? Чому?

12 балів

 

2. Визначте.

Дайте короткі відповіді:

1

Великий розповідний твір, у якому описи приватного життя кількох персонажів упродовж тривалого часу поєднуються з широкими соціальними узагальненнями, називається….

2 бали

2

Портретна характеристика: "Веселі сині, як небо, очі світились привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи..." стосується персонажа… із твору…. Назвіть прізвище автора повісті.

3 бали

3

"Яка прекрасна мова! Читав – наче погожу воду у спеку пив…" писав про твір І.С. Нечуя-Левицького "Кайдашева сім’я"

2 бали

4

 Виховувала в народному дусі дітей у сім’ї Рудченків, стала прообразом багатьох героїнь творів Панаса Мирного…

1 бал

5

Як співавтору Івану Білику належать розділи у творі "Хіба ревуть воли, як ясла повні"…

2 бали

Усього – 10 балів

3. Складіть.

Акровірш – вірш, у якому перші літери кожного рядка, прочитувані згори вниз, утворюють слово або речення, найчастіше – ім'я того, кому присвячується поезія.

Небо спить, мов зайченя,

І маленьке зірченя

Чорну шибку прочиня.

Складіть акровірш, у якому перші літери рядків утворюють ім’я головної героїні  поеми Т.Г. Шевченка "Наймичка".

11 балів

ІІІ. На основі особливостей художнього стилю поданого уривка заповніть "паспорт" твору:

"Надворi весна вповнi. Куди не глянь – скрiзь розвернулося, розпустилося, зацвiло пишним цвiтом. Ясне сонце, тепле й приязне, ще не вспiло наложити палючих слiдiв на землю: як на Великдень дiвчина, красується вона в своїм розкiшнiм убраннi... Поле – що безкрає море – скiльки зглянеш – розiслало зелений килим, аж смiється в очах. Над ним синiм шатром розiп'ялось небо – нi плямочки, нi хмарочки, чисте, прозоре – погляд так i тоне... З неба, як розтоплене золото, ллється на землю блискучий свiт сонця; на ланах грає сонячна хвиля; пiд хвилею спiє хлiборобська доля... Легенький вiтрець подихає з теплого краю, перебiгає з нивки на нивку, живить, освiжає кожну билинку... I ведуть вони мiж собою тиху-таємну. розмову: чутно тiльки шелест жита, травицi... А згори лине жайворонкова пiсня: доноситься голос, як срiбний дзвiночок, – тремтить, переливається, застигає в повiтрi... "

1. Автор.

2. Назва твору.

3. Рік видання.

4.  Літературний рід.

5. Жанр.

6. Тема.

7. Головна ідея.

8. Сюжетні лінії.           14 балів

Усього з української літератури – 47 балів

 

Завдання для І (шкільного) етапу

Всеукраїнської учнівської олімпіади української мови і літератури

 

11 клас

 

Українська мова

1. Складіть.

Укладіть опис (не менше 5-6 речень)  осіннього лісу, використавши у структурі  тексту речення: а) складне з однорідною підрядністю; б) безсполучникове;                           в) складносурядне.

 18 балів

2. Проаналізуйте.

Запишіть речення, поставте розділові знаки. Виконайте повний синтаксичний розбір (дайте загальну характеристику складного речення та його частин, побудуйте схему, підкресліть члени речення, надпишіть над ними, якими частинами мови вони виражені).

Бринять живою радістю ліси як ранок спалахне на небокраї як сонце огняне завісу піднімає із їх первісної і чистої краси (В. Симоненко).  

10 балів

Виконайте морфологічний, словотворчий, морфемний розбори виділеного слова.

6 балів

3. Поміркуйте.

Коротко викладіть свої думки, обґрунтувавши, чому в корені слова завмираю пишеться и, а в слові завмер – е.

6 балів

        4. Доберіть.

Доберіть українські відповідники  до слів:

ексклюзивний, віртуальний, толерантний, імпозантний, респектабельний.

   5 балів

Усього з української мови – 45 балів

 

Українська література

  1. Укладіть висловлення.

Відгук – зв’язний текст, що виражає живу оцінку прочитаного, побаченого чи почутого з вираженням свого ставлення до нього.

Напишіть відгук про самостійно прочитаний твір (до 1 сторінки).

План

  1. Назва твору, його автор.
  2. Що описано в творі?
  3. Чим він цікавий? (Обґрунтувати на основі конкретних фактів і прикладів).
  4. Як оформлений твір, яка його мова?
  5. Кому варто його читати? Чому?

12 балів

2. Визначте.

Дайте короткі відповіді:

1

Справжнє прізвище Миколи Хвильового…

1 бал

2

Вислів "Нема мудріших, ніж народ учителів" належить…

2 бали

3

Жанр ліричної поезії, у якому автор розмірковує над проблемами, здебільшого схиляючись до філософських узагальнень, називається…

1 бал

4

Світоглядно-естетична концепція Павла Тичини, унікально виражена за допомогою багатьох поетичних засобів: звукових (асонанс, алітерація, звуконаслідування, анафора й епіфора), зорових (епітет, метафора, індивідуально-авторські слова), формальних (розміщення строф і рядків у них) тощо, називається…

1 бал

5

М. Зеров, М. Рильський належали до групи київських…

2 бали

Усього – 7 балів

3. Складіть.

Акровірш – вірш, у якому перші літери кожного рядка, прочитувані згори вниз, утворюють слово або речення, найчастіше – ім'я того, кому присвячується поезія.

Небо спить, мов зайченя,

І маленьке зірченя

Чорну шибку прочиня.

Складіть акровірш, у якому перші літери рядків утворюють ім’я жінки, якій присвячені рядки:

Я Ваші очі пам'ятаю,

Як музику, як спів.

Зимовий вечір. Тиша. Ми.

Я Вам чужий – я знаю.

А хтось кричить: ти рідну стрів!

І раптом – небо... шепіт гаю...

О ні, то очі Ваші. – Я ридаю.

Сестра чи Ви? – Любив...

11 балів

 

4. На основі особливостей художнього стилю поданого уривка з вірша заповніть "паспорт" твору:

Кохана спить...

 Ви чули ж бо: так липа шелестить.

 Ви знаєте, як сплять старі гаї? –

 Вони все бачать крізь тумани.

 Ось місяць, зорі, солов'ї...

 "Я твій", – десь чують дідугани.

 А солов'ї!..

Та ви вже знаєте, як сплять гаї!

  1. Автор.
  2. Назва.
  3. Літературний рід.
  4. Жанр.

     5.  Тема.

     6.  Ідея.

  1. Віршовий розмір.

     8.  Художні прийоми.                                    14 балів

Усього з української літератури – 44 бали

 

 

 

doc
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.)
Додано
7 травня
Переглядів
59
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку