Завдання міської дистанційної школи "Крок до олімпу"

Про матеріал

Різнорівневі завдання з відповідями з української мови та літератури олімпіадного зразка. Містять тести, завдання на редагування, аналіз речення; бліц-завдання з теорії літератури, аналіз ліричного твору, теми творчих робіт

Перегляд файлу

Підготувала:

Красіна Тетяна Анатоліївна,

учитель української мови та літератури

КГ №49 Покровського району

Завдання

11 клас

Українська мова

І. Виберіть одну правильну відповідь        6 б.

1. Визначте рядок, у якому всі слова пишуться з м’яким знаком.

А селянс..кий, Уман...щина, мовец.., кавказ..кий, Марин..ці;

Б нян..чин, брин..чати, порад..ся, мен..ший, забуд..ко;

В Гор..кий, Хар..ків, різ..блений, пол…с..кий, їдал..ня;

Г київс..кий, нян..ці, дізнаєт..ся, Гал..чин, прізвис..ко;

Д батал..йон, козац..кий, лял..чин, сяд..мо, спіл..ці.

2. У якому рядку в усіх словах відбувається спрощення на письмі?

А швидкіс..ний, пропус..ний, хвас..ливий, шіс..надцять;

Б рідкіс..ний, корис..ливий, проїз..ний, перехрес..ний, вартіс..ний;

В щас..ливий, ненавис..ний, контрас..ний, облас..ний, свис..нути;

Г почес..ний, якіс..ний, пес..ливий, ціліс..ний, сер..це;

Д компос..ний, захис..ний, доблес..ний, гіган..ський, хвас..ливий.

3. Визначте рядок, у якому всі іншомовні слова пишуться з буквою и.

А к..пар..с, Мадр..д, Д..дро, Лейпц..г, Адр..ат..ка;

Б Ч..каго, Ж..ронда, Пак..стан, К..плінг, С..дней;

В Афр..ка, С..ц..лія, такс..ст, д..зель, Мавр..танія;

Г Алж..р, Корс..ка, Ват..кан, аргент..нець, Сев..лья;

Д С..рія, Кр..т, Ш..ллер, Флор..да, Корд..льєри.

4. У якому рядку похідні прикметники від поданих іменників потрібно писати із суфіксом –ськ-?

А гайдамаки, Прага, Житомир, киргизи, ткач;

Б Кабул, Рига, Великі Луки, Вінниця, Воронеж;

В Тулуза, Оренбург, Бремен, Токмак, Волноваха;

Г товариш, Золотоноша, Чорнухи, Орлеан, Іртиш;

Д Глибока, Овруч, Сосниця, Хмільник, Ямпіль.

5. Визначте рядок, у якому всі слова слід писати через дефіс.

А зеленаво/жовтий, кисло/солодкий, зелено/листий, народно/визвольний;

Б екс/чемпіон, авто/сервіс, хліб/сіль, котрий/небудь;

В хтозна/який, вряди/годи, довго/таки, міні/футбол;

Г гуси/лебеді, південно/західний, життє/радісний, трудо/день;

Д віце/адмірал, густо/синій, повік/віки, швидко/плинний.

6. У якому рядку всі слова пишуться з часткою не окремо?

А проблеми не/розв’язані, не/виконавши, не/скошена трава, не/озорий лан;

Б ще не/прочитана книга, не/уцтво, говорив не/чутно, не/мічний старий;

В не/забаром весна, не/для нас, не/загартований організм, не/порушно;

Г не/під силу; не/голосно, а тихо; не/помиті вікна, не/питаючи броду;

Д не/до/вподоби, не/побачив, ще не/засіяна нива, не/гаючи часу.

ІІ. Завдання із лексики          4 б.

1 кардинальний  А істотний

2 превентивний  Б всеосяжний

3 тотальний   В передовий

4 фіктивний   Г підроблений

     Д запобіжний

ІІІ. Завдання із фразеологізмами         4 б.

Діжка Діогена, сізіфова праця, дамоклів меч, скриня Пандори (розкрити значення 4 приклади по 1 б.)

ІV. Завдання із числівниками         4 б.

(записати цифри словами, визначити відмінок  4 приклади по 1 б.)

Авіалайнер із 524 пасажирами, вручити 240 учасникам, грошова винагорода у розмірі 1970 гривень, у 58 учнів.

V. Виконайте повний синтаксичний розбір речення     8 б.

Ніякі бесіди ніяке тлумачення не розкривають тієї емоційної наснаги слова яку несе в собі мелодія пісні якщо ви хочете щоб рідне слово назавжди ввійшло в духовне життя дитини стало її багатством не забувайте рідну пісню ( В.Сухомлинський).

(поставити розділові знаки, визначити члени речення, надписати над кожним частину мови, накреслити схему, дати характеристику реченню)

VІ. Редагування або переклад         4 б.

Перекладіть українською мовою словосполучення.

Принять меры, принимать решение, занимать должность, согласно договору, повестка дня, выносить на обсуждение, выносить благодарность, личное дело.

Усього 30 б.

Українська література

І. Розгорнута відповідь          4 б.

Пояснити зміст літературних термінів

Вітаїзм, «кларнетизм», «розстріляне відродження», трагічний оптимізм.

ІІ. Бліц-опитування     4 б. (8 завд. по 0, 5 б. )

  1. Хто з письменників започаткував літературну дискусію 1925-1928 рр.
  2. Різновид літературного чи публіцистичного твору, зазвичай спрямований проти політичного устрою в цілому чи окремої його частини, проти тої чи іншої соціальної групи, партії, управління тощо, найчастіше — через розкриття окремих представників.
  3. Неримований, нерівнонаголошений віршорядок (і вірш як жанр).
  4. Ліричний вірш, що складається з чотирнадцяти рядків п'ятистопного або шестистопного ямбу, власне, двох чотиривіршів (катрени) з перехресним римуванням та двох тривіршів (терцети) з усталеною схемою римування.
  5. Назвіть автора статті про П.Тичину «Феномен доби, або Сходження на Голгофу слави».
  6. Кого з представників плеяди письменників 1920-1930-х років сучасники називали «добрим генієм українського кіно»?
  7. Український поет-неокласик, автор багатьох літературних перекладів з російської, польської, французької літератур, названий Є.Маланюком «алхіміком мудрих слів».
  8.  Авангардний напрям в українській літературі та образотворчому мистецтві, що розвинувся на початку XX століття.

(відповідь одним словом).

ІІІ. Аналіз поезії            10 б.

Одчиняйте двері —
Наречена йде!
Одчиняйте двері —
Голуба блакить!
Очі, серце і хорали
Стали,
Ждуть...

Одчинились двері —
Горобина ніч!
Одчинились двері —
Всі шляхи в крові!
Незриданними сльозами
Тьмами
Дощ...

(П.Тичина)

Тема, ідея, образи, проблематика, художні засоби, розмір поезії

VІ. Творче завдання           12 б.

Напишіть есе на тему «Молодий я, молодий», в якому розкрийте роль молоді (Вашу роль) в розбудові сучасного демократичного українського суспільства. У творі проаналізуйте позицію митців слова щодо оцінки суспільних подій в Україні в різні часи.

Усього 30 б.


Відповіді

11 клас

Українська мова

І. 1 Д. 2 Б. 3 В. 4 Г. 5 В. 6 Д.

ІІ. 1 А, 2 Д, 3 Б, 4 Г.

ІІІ. Діжка Діогена – скромне, невибагливе, аскетичне житло.

Сізіфова праця – безплідна, важка, нескінченна, нікому не потрібна праця.

Скриня Пандори – джерело нещасть, бід.

Дамоклів меч – постійна смертельна небезпека.

ІV. Авіалайнер із п’ятьмастами двадцятьма пасажирами (Ор.), вручити двомстам сорока учасникам (Дав.), грошова винагорода у розмірі однієї (одної) тисячі дев’ятисот сімдесяти гривень (Род.), у п’ятдесяти восьми (п’ятдесятьох вісьмох) учнів ( Род.)

V. Ніякі (займ.) бесіди (імен.), ніяке (займ.)  тлумачення (імен.) не (частка) розкривають (дієслово) тієї (займ.) емоційної (прикм.) наснаги (імен.) слова (імен.)/1, яку (займ.) несе (дієслово) в (прийменник) собі (займ.) мелодія (імен.) пісні (імен.)/2: якщо (сполучник) ви (займ.) хочете (дієслово)/3, щоб (сполучник) рідне (прикм.) слово (імен.) назавжди (прислівник) ввійшло (дієслово) в (прийменник) духовне (прикм.) життя (імен.) дитини (імен.), стало (дієслово) її (займ.) багатством (імен.)/4, не (частка) забувайте (дієслово) рідну (прикм.) пісню (імен.) ( В.Сухомлинський)/5.

Речення розповідне, неокличне, складне з різними видами зв’язку: безсполучниковим і підрядним.

[…], (яку): якщо (…), щоб (…), […].

  1. Двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними підметами.
  2. Двоскладне, поширене, повне, неускладнене.
  3. Двоскладне, непоширене, повне, неускладнене.
  4. Двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними присудками.

VІ. Вжити заходів, ухвалити рішення, обіймати посаду, згідно з угодою (відповідно до угоди), черга (порядок) денна (денний), ставити на обговорення, оголошувати подяку, особова справа.


Українська література

І. Трагічний оптимізм – це ідейна риса творчості поетів “празької школи”: поєднання трагічного світовідчуття, готовності покласти своє життя у подвигу задля України з оптимістичною вірою у її майбутнє.

Кларнетизмтермін, запропонований Ю. Лавріненком для позначення стильової якості синтетичної лірики раннього Павла Тичини і походить від назви його збірки «Сонячні кларнети» (1918); український варіант міжнародного символізму.

«Розстріляне відродження» духовно-культурне та літературно-мистецьке покоління 20-х рр. XX ст. в Україні, яке дало високохудожні твори у галузі літератури, філософії, живопису, музики, театру, і яке було знищене сталінським режимом.

Вітаїзм (від лат. vitalis — життєвий). Стильова течія початку XX ст., проявилася в кількох модерністських напрямах (неоромантизм, футуризм, експресіонізм). Головна ознака — відтворення безперервного потоку життя, погляд на людину як на біологічну істоту. В українській літературі вітаїзм також стверджував життєвість, незнищенність нації. Представлений творами М. Хвильового, Є. Маланюка, О. Ольжича, У. Самчука.

ІІ

  1. М.Хвильовий.
  2. Памфлет.
  3. Верлібр.
  4. Сонет.
  5. В.Стус.
  6. Ю.Яновський.
  7. М.Рильський.
  8. Футуризм.

ІІІ. Тема: Крах надій, викликаних революцією, на позитивні суспільні зміни.

Ідея: Надії на краще життя потопають у крові жертв, і замість нового суспільства українська нація блукає у кривавій пітьмі.

Вид лірики: громадянська.

Образи: персоніфікований образ революції у вигляді нареченої, на яку чекає молодий у храмі для обряду вінчання. Символічні образи «горобиної ночі» та «шляхів у крові» - доля пореволюційної України, дощ – сльози мільйонів українців.

Поезію можна поділити на два протилежні за настроєвою тональністю уривки. Перший – очікування революції – зображений піднесено. «Голуба блакить» символізує мир та здійснення мрій. Використана синекдоха «Очі, серце і хорали /Стали, /Ждуть...» зображує людей в єдиному пориві їхніх думок і сподівань, які вони покладають на революцію. Другий – «одчинились двері» - звучить трагічно. Це усвідомлення наслідків революції, яка затопила все в крові (домінує червоний і чорний колір). Використано гіперболізований епітет «незриданними сльозами» з синекдохою «тьмами дощ», який підкреслює глибину розчарування та оплакування жертв.

Віршовий розмір: 3-стопний хорей.

docx
Додано
29 грудня 2018
Переглядів
1014
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку