"Збережи озон - збережи землю"

Про матеріал
Ми живемо в вік наукових досліджень, винаходів направлених на нові енергетичні технології. Сьогодні ми є свідками прориву в багатьох галузях знань, переходу на нові рівні мислення. Але не слід забувати, що такі результати в науці і техніці завжди супроводжувалися проблемами і, в першу чергу, екологічними. Курт Ваннегут сказав: «Над чим би вчені не працювали, у них завжди виходить бомба». В цих словах прихований глибокий сенс.
Перегляд файлу

14563363_350376355316792_8547472852060036725_n

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

Державний професійно-технічний навчальний заклад

"Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти"

 

 

Обласний віртуальний конкурс професійної майстерності «Мій кращий конспект уроку»

 

Інтегрований урок з біології, фізики та хімії

 

«Збережи озон – збережи землю»

 

Автори розробки:

 

викладач біології та хімії Тетяна ТВЕРЕЗА

викладач фізики Ольга АНЦИФЕРОВА

 

 

 

2021р.

Обласний віртуальний конкурс професійної майстерності «Мій кращий конспект уроку»

                        

 Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування

Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні

Тема уроку   Збережи озон – збережи землю

Мета: узагальнити і інтегрувати знання здобувачів освіти про причини руйнування озонового шару і про можливі заходи щодо його відновлення.

Обладнання до уроку: ноутбук, екран, роздатковий і наочний матеріал, презентація, відео фрагменти

Міжпредметні зв’язки :  фізика, хімія, математика, географія, література

Інтерактивні вправи: «Снігова куля», «Прокоментуй малюнок комікс», «Хмара слів».

 

 Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Ми живемо в вік наукових досліджень, винаходів направлених на нові енергетичні технології. Сьогодні ми є свідками прориву в багатьох галузях знань, переходу на нові рівні мислення. Але не слід забувати, що такі результати в науці і техніці завжди супроводжувалися проблемами і, в першу чергу, екологічними. Курт Ваннегут сказав: «Над чим би вчені не працювали, у них завжди виходить бомба». В цих словах прихований глибокий сенс.

Прийом «Снігова куля»

За трьома підказками відгадайте термін, який має пряме відношення до нашого уроку:

  • одиницею вимірювання його товщини є Добеон;
  • був відкритий французькими фізиками Шарлем Фарбі та
  •  Анрі Буіссоном;
  • захищає все живе від шкідливого сонячного випромінювання.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Так, це озоновий шар.

Не випадково, цей урок ми проводимо саме сьогодні.

У 1994 році Генеральна Асамблея ООН проголосила 16 вересня Міжнародним днем озонового шару. Девізом Міжнародного дня охорони озонового шару стали слова «Збережи небо: захисти себе – захисти озоновий шар». Так нехай під цим девізом пройде наш сьогоднішній урок.

 

 На уроці ми будемо говорити про історію відкриття озонового шару, причини його руйнування, гіпотези виникнення, застосування і про можливі заходи щодо його відновлення.

 

ІІІ. Основна частина уроку

  1. Викладач біології

У 1987 році 36 країн, у тому числі і СРСР підписали документ, згідно з яким країни-учасниці повинні були обмежити і повністю припинити виробництво озон руйнівних речовин.

Озон є надзвичайно важливим елементом земної атмосфери. Озон розташований на відстані 35км. Над поверхнею Землі. Якби можна було стиснути цей шар, то він зайняв би товщину всього в 3 міліметра.

  1. Викладач фізики

Історія відкриття озонового шару

 

Озоновий шар відкрили 1913 року Шарль Фабрі та Анрі Буїсон. У 1920-х роках озоновий шар активно досліджував професор оксфордського університету Ґордон Добсон, на честь якого названо одиницю вимірювання товщини озонового шару — одиниця Добсона. 1928 року Добсон організував світову мережу нагляду за озоновим шаром, яка працює й досі.

 

  1. Здобувачі освіти

Гіпотези виникнення озонового шару

 

 

  1. Викладач біології

Чим руйнується озоновий шар?

Переважна більшість науковців вважають, що сполуки хлору – хлорфтор- вуглеводні (ХФВ), які широко використовувалися в промисловості та у побуті, руйнують озоновий шар Землі. ХФВ вже більше 60 років використовуються як холодоагенти в холодильниках і кондиціонерах, як пропеленти для аерозольних сумішей, ціноутворюючі агенти у вогнегасниках, очищувачі для електронних приладів, при виробництві пінопласту.

Потужним джерелом руйнування озону є ядерні вибухи. Теплова енергія, що виділяється при цьому, нагріває атмосферу і прискорює такі перетворювання хімічних речовин, які при нормальних умовах або не відбуваються, або здійснюються дуже повільно. Такими речовинами, зокрема, є окисли азоту.

Запуски ракет наносять дуже велику шкоду. Орбітальний корабель «Спейс Шаттл» що важить 43,5 тони в процесі підйому до висоти 50 км. Викидає 187 тон вуглекислого газу, 7 тон оксидів азоту і руйнує за політ 10 мільйонів тон озону. Усього в земній атмосфері міститься 3000 000 000тон озону.

(бесіда, демонстрація наочностей, перегляд відео ролику https://www.youtube.com/watch?v=l1jwu8styp8 …)

 

 

  1. Викладач фізики

Озонова діра.

Озонова діра — локальне зменшення концентрації озону в озоновому шарі атмосфери більш як на 10%. Переважно спостерігається в полярних зонах під час полярної ночі. Зумовлене спільною дією різноманітних чинників, як природних (відсутність сонячного випромінювання, виверження вулканів), так і антропогенних (викиди фреонів, запуски космічних кораблів і польоти реактивних літаків).

Перша озонова діра була виявлена 1985 над Антарктидою. З'ясувалося, що діаметр її понад 1000 кілометрів, площа - близько 9 мільйонів квадратних кілометрів. Щороку в серпні діра з'являється, наводячи жах на людство, а в грудні або січні зникає, неначе її ніколи й не було. Над Північним півкулею в Арктиці пізніше відкрили іншу діру, однак вона була значно менших розмірів. Нині вчені довели, що на нашій планеті існує велика кількість озонових дір. Однак найбільш небезпечна та велика розташована саме над Антарктикою. https://naurok.com.ua/prezentaciya-ozonovi-dirki-101116.html

 

 

  1. Здобувачі освіти

1)Де застосовується озон?

Озон-дивовижна речовина, з унікальними хімічними властивостями, які нерідко виявляються дуже корисними для людини. Більш того, саме завдяки озоновому кулі, на суші Землі влаштувалося життя мільйони років тому. Сьогодні цей нестійкий газ виробляють за допомогою спеціальних приладів, з різними цілями, і одна з них — дезінфекція.

Будучи в сотні разів могутніше хлору, за дезінфікуючими властивостями, озон став безпечною та ефективною альтернативою традиційним засобам дезінфекції. Більшість європейських підприємств встановили озонуючі станції в системі подачі води, а 30-хвилинна процедура озонування повітря може вирішити проблему з цвіллю на стінах, а також знищить стійкі неприємні запахи в кімнаті.

 

2)Яку користь для здоров'я несе в собі озон?

Наша імунна система знаходиться під постійним ударом патогенів: віруси, грибки, бактерії, алергени — всі ці фактори можуть зумовити виникнення хвороби або зниження стійкості імунітету. Озон, в достатніх концентраціях просто знищує будь-який мікроорганізм, руйнуючи їх клітинну стінку і ДНК. У порівнянні з киснем, озон краще розчиняється у воді, не утворюючи в ній побічних сполук, на відміну від того ж хлору. Це робить його не тільки безпечним, але і ефективним для нейтралізації токсинів, шкідливих органічних домішок.

Озонатори повітря купуються в будинки і квартири для широкого застосування:

  • дезінфекція повітря;
  • санація приміщення;
  • боротьба з цвіллю на стінах;
  • усунення тютюнового диму, запаху гару, фарб, будівельних матеріалів;
  • усунення пилу;
  • знезараження верхнього одягу і поверхонь;
  • освіження повітря.

Оброблена озоном вода також володіє поліпшеними фізико-хімічними якостями: вона прозоріше, чистіше, безпечніше, крім того, відзначаються поліпшені смакові якості. Озоновану воду рекомендують для водних процедур, тому що вона знову ж таки, знищує стафілококи, насичуючи при цьому шкіру киснем, що благотворно позначається на її стані. Озонування піддаються також розчини медичного призначення, для контактного застосування.

Озонотерапія – животворний газ, який лікує 200 захворювань. Високі концентрації – дезінфікують тканини, низькі – сприяють заживленню ран, опіків.

 

3)Зворотна сторона озону: небезпечна дезінфекція.

З іншого боку, правило, яке говорить, що все добре — в міру як ніколи підходить до озону. Важливо враховувати, що з концентраціями цього газу потрібно бути гранично обережним, тому що в надлишку він дуже токсичний. Особливо це позначається на слизових дихальної системи: може з'явиться задишка, головний біль, кашель, запаморочення. Тому максимальна Гранична допустима концентрація озону в приміщеннях, де є люди становить 0,1 мг/куб.м, а наближений поріг людського нюху на цю речовину нижче в десять разів.

 

 

 

  1. Викладач біології

Ми не в змозі запобігти появі озонових «дірок». Однак зберегти озон хоча б на побутовому рівні людині під силу.

 

 

 

 

 

 

 


ІV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Технологія «Хмара слів»


Продовж вислів А.П.Бородіна «Природа – такий же унікум, як картина Рафаеля…   (Знищити її легко, відновити зовсім неможливо.)

 

  1. Інтерактивна вправа «Прокоментуй малюнок комікс»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Рефлексія

- назвіть три факти, які дійсно зацікавили вас на уроці;

- назвіть два повідомлення, про які хотілося б дізнатися детальніше;

- один винахід, яким ви по-справжньому захопилися.

 

V. Домашнє завдання

1. Написати есе «Що ми охороняємо – озоновий шар чи власне життя?»

2. Переглянути мультфільм «Озі – Озон»

 

 

 

 

docx
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О., Кірюхін М.М.)
Додано
25 червня 2023
Переглядів
274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку