Життєвий і творчий шлях зачинателя нової української літератури Івана Котляревського. Поема “Енеїда”. Історія створення. Національний колорит.

Про матеріал

Життєвий і творчий шлях зачинателя нової української літератури Івана Котляревського. Поема “Енеїда”. Історія створення. Національний колорит. Місце Івана Котляревського в українському національному відродженні кінця ХVІІІ - початку ХІХ століття

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Урок розробили вчителі ЗОШ І-ІІІ ступенів №7 імені В.В. Бражевського міста Житомира:

Радкевич Володимир Юхимович, вчитель історії та правознавства, вчитель вищої категорії.

Зайнчківська Світлана Василівна, вчитель української мови та літератури, вчитель вищої категорії.

 

 


Бінарний урок української літератури та історії України 9 клас.             

Тема: Життєвий і творчий шлях зачинателя нової української літератури Івана Котляревського. Поема “Енеїда”. Історія створення. Національний колорит. Місце Івана Котляревського в українському національному відродженні кінця ХVІІІ - початку ХІХ століття

Мета уроку:

Навчальна: зацікавити учнів творчістю Івана Котляревського, усвідомити її значення для розвитку нової української літератури, розкрити історію написання поеми «Енеїда», її ідейно – тематичну спрямованість, проблематику, повторити етапи українського національного відродження

Розвивальна: розвивати образне і логічне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість,  уміння і навички робити презентації і захищати їх,

уміння мотивувати власні думки, робити ґрунтовні висновки, формувати світогляд учнів, виховувати почуття поваги до творчості Івана Котляревського, високі патріотичні почуття, любов до Батьківщини, народу його традицій. Розвивати креативність, вміння учнів аналізувати прочитане, розмірковувати над змістом твору, виділяти головне, суттєве, грамотно висловлювати власні думки

Виховна: на прикладі життя письменника виховувати національну свідомість,  патріотизм, почуття пошани і поваги до історичного минулого рідного народу, прищеплювати учням навички усвідомлення душевної краси і сили наших предків, формувати естетичні смаки, любов до мистецтва, родинних звичаїв і обрядів, високі патріотичні почуття, прищеплювати любов до рідної мови

Інтегруюча: інтеграція діяльності вчителів української літератури та історії з формування в учнів навчально-організаційних, навчально-інформаційних, навчально-інтелектуальних умінь і навичок

Обладнання: мультимедійне устаткування, персональний комп'ютер, карта, виставка літератури, ілюстративний матеріал, історичні анімації

Епіграф до уроку:

Будеш, батьку ,панувати,

Поки живуть люди,

Поки сонце з неба сяє,

Тебе не забудуть

Т.Г. Шевченко

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент. Психологічне налаштування на урок

- Вступне слово учителя:

- Епіграф

 ІІ. Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів уроку

Очікування від уроку:

  • Сьогодні на уроці я дізнаюся…
  • Мені буде цікаво …
  • Я навчуся …
  • Я зможу …
  • Я спробую …

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Репродуктивно – аналітична бесіда

- Внаслідок яких подій територія України опинилась у складі Росії та Австрії?

- Якою була політика російського таавстрійського урядів щодо українських земель?

- Які стильові напрями розвивалися наприкінці ХVIIІ – на початку ХІХ століття?

- Із самого початку існування нової української літератури розгортається в ній боротьба за народність. Як ви розумієте це поняття?

- Хто із зарубіжних письменників на початку ХІХ століття цікавився козацьким минулим України? Назвіть твори.

Робота з картою:

-Покажіть на карті українські землі, що увійшли до складу Російської імперії.

-Покажіть на карті українські землі, що увійшли до складу Австрійської імперії.

-Яким став адміністративно – територіальний устрій українських земель у складі Російської та Австрійської імперій?

 

IV. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу

Бесіда з учнями (учитель історії)

  • Яких представників українського національного відродження ви знаєте?

Випереджувальне завдання

Повідомлення учнів у вигляді мультимедійних презентацій про діячів мистецтва різних етапів національного відродження на українських землях

  • М. Максимович
  • М. Костомаров
  • Є. Гребінка
  • П. Гулак-Артемовський
  • М.Цертелєв

Запитання до учнів:

  • До якого етапу національного відродження належить постать Івана Котляревського?

Випереджувальне завдання Інтерв'ю з Іваном Котляревським (за біографією письменника)

  • На основі інтерв’ю складіть  літературно - історичний портрет Івана Котляревського («Інформаційне гроно»)

Слово учителя (учитель української літератури)

Вихід у світ «Енеїди» став епохальною подією в культурному житті України.

Перегляд  фрагменту  із відеофільму «Згадаймо, братіє моя»

Чому вихід у світ «Енеїди» став епохальною подією в культурному житті України?

Це була перша друкована українська книга, написана живою народною мовою, що своєю появою стверджувала початок етапу у розвитку нашої літератури.

Повідомлення про «Енеїду»:

  • Вислови українських письменників про «Енеїду»(слайд)
  • Скільки працював Котляревський над «Енеїдою»
  • Історія видання «Енеїди»
  • Джерела написання (слайд)

Слово учителя ( учитель історії)

Чимало пародій на цей античний твір було зроблено у ХVIIІ столітті: «Перелицьований Вергілій» П.Скаррона, «Вергілієва «Енеїда», вивернута навиворіт» М.Осипова, «Енеїда» Й.Г. Шмідта, «Вергілієва Енеїда» А. Блюмаура, «Закінчення Вергілієвої «Енеїди», вивернутої навиворіт» О. Котельницького. Більшість цих творів були творами – одноденками.  Лише «Енеїда» І. Котляревського стала етапним літературним явищем, поемою, яка зачаровувала сучасників автора й не менш приваблює й нас.

Повідомлення учнів про Вергілія

Бесіда з учнями (учитель історії)

  • Що поклав Вергілій в основу свого твору?
  • Які легенди пов’язані з Троянською війною ви визнаєте?

Бесіда з учнями(учитель української літератури)

  • Що таке бурлеск?
  • Що таке травестія?
  • Які ознаки бурлеску ви побачили в поемі?
  • Які ознаки травестії ви побачили у творі?
  • Чому Котляревський звернувся до травестії?

Слово учителя ( учитель історії)

Поема «Енеїда» у часи Котляревського мала великий авторитет насамперед тому, що її автор насмілився згадати славне минуле України, до повернення якого в народі вже втрачалася надія. Згадаймо, що у 1764 році Катерина ІІ скасувала право українців обирати гетьмана, у 1775 році зруйнувала Запорізьку Січ і строго заборонила на письмі вживати слово запорожець. Навіть слово «козак», якщо воно стосувалося українця, знаходилося під негласною забороною. Котляревський же свідомо і сміливо порушив цю заборону уже в другому рядку поеми.

  • Чи можна сказати про «Енеїду» І. Котляревського, що це сліпа пародія на «Енеїду» Вергілія? Чому?
  • А тепер визначте тему поеми (Тема: Змалювання життя українського суспільства кінця ХVІІІ – початку ХІХ ст. різних верств населення).

Теорія літератури

Алюзія – це натяк …

Творча лабораторія (дослідницька робота)

Виявімо, які алюзії використовує автор у творі.

  •     Коли було зруйновано Запорозьку Січ?
  • Чи є алюзія (натяк) на це у творі?
  • З ким можна порівняти Юнону, яка ненавиділа Енея і троянців?
  • Яку історичну постать можна побачити в образі Енея?
  • Куди і з якою метою мандрують троянці?
  • Яку алюзію у цьому можна прослідкувати?
  •     Коли було введено кріпацтво?
  • Чи є натяки про це у творі?
  • В «Енеїді» прозвучала пересторога: Еней запрошений до пекла, щоб переконатися, яке життя настало після загибелі козацької держави?

Анімація (7 хвилин)

  •     Чому «Енеїду» називають енциклопедією українського життя?

Випереджувальне завдання «Дослідження етнографів»

(Використовуючи мультимедійне устаткування, учні демонструють презентації про традиції, звичаї, обряди українського народу)

Складання сенкану «Енеїда»?

V. Узагальнення та систематизація знань

Обговорення проблемних запитань

- Місце І. Котляревського у національному відродженні

- У чому виявився патріотизм І. Котляревського?

- Чи актуальна «Енеїда» в наш час?

VІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання навчальних досягнень учнів

Рефлексія

  1. Сьогодні я дізнався…
  2. Було цікаво …
  3. Я зрозумів, що…
  4. Тепер я можу…
  5. Я відчув, що…
  6. Я набув…
  7. Я навчився…
  8. У мене вийшло…
  9.  Я зміг…
  10. Я спробував…

 

VІІ. Домашнє завдання

Скласти порівняльну таблицю ( «Енеїда» Котляревського і «Енеїда» Вергілія), в якій дослідити такі аспекти:

  • тема
  • ідея
  • жанр
  • мова твору

 

docx
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
1407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку