Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі. Екзотика старовинних українських замків

Про матеріал
Конспект уроку. Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі. Екзотика старовинних українських замків У ході уроку ми, посилаючись на зміст повісті, пригадаємо, хто такі козаки, яке значення вони мають в історії нашої держави та що символізує та давня реліквія, яку шукала сім’я Руснаків. Разом з цією родиною ми помандруємо відомими історичними місцями Західної України, відвідаємо замки, фортеці, історичні заповідники.
Перегляд файлу

Тема. Зірка  Мензатюк «Таємниця  козацької  шаблі».  Образи  козаків  та  символіка  козацької  шаблі  у  творі.

Екзотика старовинних українських замків

Мета: формувати  ключові  компетентності:

  • аргументовано  й  грамотно висловлювати  власну  думку  щодо  проблем, порушених  у  творі;
  • дискутувати  про  значення  історичного  минулого  для  сучасної  людини;
  • розвивати  критичне  й  логічне  мислення, пам'ять, увагу, спостережливість;

формувати  предметні  компетентності:

  • вдосконалювати  вміння  виразно  читати   та  переказувати 

найяскравіші  фрагменти  твору;

  • характеризувати  образи козаків  у  творі;
  • висловлювати  міркування  з  приводу  прочитаного  і  його  актуальності  для  сучасного  життя  й  особисто  для  себе;

формувати  емоційно-ціннісне  ставлення:

  • формувати  національну  свідомість, патріотичні  почуття, громадянську  позицію;
  • виховувати  інтерес  до  історичного  минулого  рідного  народу, моральні  цінності.

Тип  уроку: формування  компетентностей

Форма  проведення:урок-подорож

Обладнання: текст  повісті  «Таємниця  козацької  шаблі»,   ілюстрації  із  зображенням  козаків, замків, мультимедійна  презентація, комп’ютер.

Епіграф:                            Козаку  найперше  - воля,

                                            Козаку  найперше – честь.

                                                                 Вадим  Крищенко

І. Організаційний момент

  1.                                            Привітання
  2.                                            Налаштування класу до уроку

Аутотренінг ( покласти руки на стіл та промовити за вчителем)

  •                                                Я- творча особистість!
  •                                                Я все знаю і все вмію!
  •                                                Мені завжди все вдається!

 

ІІ. Цілевизначення  і  планування

  1. Повідомлення  теми  та  мети  уроку.

Минуле нашої  Батьківщини славне і багате на незвичайні події.

Україна – країна краси і смутку, радості  і печалі, миру і війни. Це все дихає разом з нами, живе, тримає у своїй пам’яті минуле. І  сьогодні привідкриємо завісу цього таємничого минулого.  

У ході уроку ми, посилаючись на зміст повісті, пригадаємо, хто такі козаки, яке значення вони мають в історії нашої держави та що символізує та давня реліквія, яку шукала сім’я Руснаків.

Разом з цією родиною ми  помандруємо  відомими  історичними 

місцями  Західної  України, відвідаємо  замки, фортеці, історичні  заповідники.

  • Але    будемо не  просто  подорожувати, а    й

 виконувати  завдання, досліджувати. Для  цього  учні  класу  поділилися  на  дві  групи: групу  істориків  та  групу  літературознавців. Кожна  група  вдома  вже  виконала деякі  завдання. Як  вони  справилися  з ним    перевіримо  в  ході заняття  .

Я сподіваюсь, що урок буде цікавим та змістовним, що ви систематизуєте набуті знання з історії нашої Батьківщини.  І наприкінці  зможете дати відповідь на питання:

 

 «У чому таємниця козацької шаблі?

Які риси характеру притаманні справжнім патріотам?»

 

  • Епіграфом  до  нашого  уроку будуть  рядки  з  пісні відомого

українського  поета-пісняра  Вадима  Крищенка.  Які  ключові  слова  ви    виділили б  в  цих  рядках?( Воля, честь)

  1. Формулювання  цілей  уроку.
  • Учитель: сформулюйте, чого  ви  очікуєте  від  цього  уроку, починаючи

 словами  «Я  хочу  дізнатися…», «Мені  цікаво…», «Я  намагатимуся…», «Я  впевнений(а), що…».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра «Лови помилку»

  •              Перевіримо знання твору за допомогою гри «Лови помилку». Відповідаємо тільки «Так» або «Ні». Виправляємо помилку.
  1.          У квартирі пана Богдана уподобав собі з’являтися один патріотично налаштований привид. (Так)
  2.          Він порадив шукати старовинну реліквію на старому бойовищі, можливо, у замку чи фортеці на заході України. (Так)
  3.          У подорож сімейство Руснаків вирушило на чорному джипі. (Ні)
  4.          Першочерговою метою своєї подорожі визначили Берестечко. (Так)
  5.          Наталка потрапила в пастку і впала в колодязь без води у замку в м. Дубно. (Ні. Тараканівська фортеця)
  6.          Дівчинка в колодязі знайшла золоті монети і самоцвіти. (Ні)
  7.          У Берестечку Руснаки приїхали у дев’яту п’ятницю після Великодня, коли туди збираються українці вшанувати пам’ять загиблих козаків. (Так)
  8.          У Берестечку Наталка загубилася і в неї украли гроші. (Ні)
  9.          У Підгірцях дівчинку викрали і притягли силоміць на відьмацький бал. (Ні)
  10.     Батьків Наталки заарештували за крадіжку картини в Олеському замку. (Ні)
  11.     Якби Наталка з батьками не змогла вчасно відгадати загадку Антипка і знайти шаблю, вона мусила б брехати. (Так)
  12.     Розгадати загадку Антипка допомогла пісня про Богдана Хмельницького. (Ні)
  •              Результат гри «Лови помилку» свідчить, що ви добре знаєте зміст повісті, а це допоможе сьогодні у подальшій роботі на уроці.

 

ІІІ. Опрацювання  навчального  матеріалу

          Бесіда  за  змістом  твору

  • Що  ви  дізналися  про козацьку  реліквію  на  початку  твору?

(На  заході  України на  місці  великої  козацької  битви  перебуває  коштовна  реліквія, яка  потрапила  в  непевні  руки.)

  • А  що  означає  слово «реліквія»?

Реліквія – шанована  річ, пов’язана  з  історичними  або  релігійними  подіями  минулого, яку  свято  зберігають.

 

  • Від  кого  ви  дізналися  про  існування  цієї  реліквії?

(Від  одного  патріотично  настроєного  привида, що  полюбляв  зявлятися  у  квартирі  пана  Богдана.)

  • З  чого  стало  зрозуміло, що  козацькою  реліквією  є  шабля?

( Привид  махав  правою  рукою, ніби  фехтуючи  шаблею.)

  • Чому  батьки  Наталочки не  роздумуючи подалися  шукати  козацьку  реліквію?

( Вони  розуміли, що  це  важливо  не  лише  для  привида  і  пана  Богдана, але  й  для  всього  українського  народу. Жодна  козацька  реліквія  не  повинна  бути  втрачена, бо  це  частинка  нашої  історії.)

 

 

  Робота  в  парах

  •  Запишіть  у  зошиті, які  асоціації  викликають  у  вас слова «козак»

(група  істориків), «шабля» (група  літературознавців)?

( Орієнтовні  відповіді:

Козак – кінь, шабля, сила, мужність, витривалість, честь, слава, воля, степ.

Шабля – козак, сила, вправність, битва, перемога, реліквія, зброя, звитяга.)

  • Ми  бачимо, що  слова «козак»  і  «шабля»  записали  обидві  групи. Яке

 значення  мала  шабля  для  козака?

 

      Повідомлення  групи  істориків (домашнє  завдання)

Чи можна уявити собі козака без коня, шапки, люльки, пістоля та шаблюки? Звісно,що ні!
      Я хочу розповісти, що таке шабля для козака, яке ставлення було до неї, яке її значення.

       Шабля – різновид  козацької  зброї. 

        Козацькі  шаблі  були  доволі  тонкі  та  легкі, ручку  мали  оздоблену, піхви  прикрашені  різьбою. Отримати  шаблю  козак  міг  лише  двома  шляхами – у  спадок  від  батька  чи  діда  або  здобути  в  бою. Купити  шаблю  міг  лише  заможний  козак, бо  коштувала  вона  дуже  дорого.

        Шабля  для  козака - то товариш, що в бою допоможе, нагодує та зігріє. Якщо козак добре володів шаблею, а то й двома, перемогти його майже неможливо, за те і козак до неї відповідно ставився, як до жінки, інколи називав сестрицею, берегинею. Її цінували навіть більше ніж рушницю та пістоля. Козак не мав права віддати комусь свою шаблю чи програти її, якщо він її програвав, то сотник міг покарати його.
        Шаблею посвячували в козацтво, з шаблею і помирали. Шабля  для  козака  була  втіленням  лицарського  меча, символом  волі  та  бойового  побратимства.

        Ця зброя українських лицарів мала і має велике значення для нашої культури та  історії!

  • Про  лицарську  звитягу  козака  та  козацьку  шаблю  є  чимало 

прислів’їв  та  приказок. Які  з  них  ви  знаєте?

 

    Повідомлення  групи  літературознавців ( домашнє  завдання)

Козак з біди не заплаче. 
Береженого Бог береже, а козака шабля стереже
Де козак, там і слава. 
Козак не боїться ні тучі, ні грому. 
Козацькому роду нема переводу. 
Коли козак у полі, то він на волі.  
Не той козак, що за водою пливе, а той, що проти води! 
 

Дай, Боже, воювати  і  шабель  не  виймати.

Козаку  лучче  проміняти  шаблю  на  веретено,ніж  напасти  вдвох  на  одного.

В  бою  козак  себе  славить  не  на  язиці  пилюкою, а  конем  та  шаблюкою.

Кінь, шаблюка, вітер  в  полі  і  ніхто  не  здолає  козацької  волі.

 

Віртуальна подорож архітектурно-історичними пам'ятками України.

 

-  Чому  батьки  Наталочки не  роздумуючи подалися  шукати  козацьку  реліквію?

( Вони  розуміли, що  це  важливо  не  лише  для  привида  і  пана  Богдана, але  для  всього  українського  народу. Жодна  козацька  реліквія  не  повинна  бути  втрачена, бо  це  частинка  нашої  історії.)

 

Думаю, ніхто з вас не відмовився б разом із сімейством Руснаків відвідати ті замки та фортеці, у яких побували вони під час пошуків шаблі. І я запрошую вас у віртуальну подорож до цих визначних місць, яку ми здійснимо з допомогою наших екскурсоводів. А також пригадаємо, які події повісті пов'язані з цими місцями.

 

О р і є н т о в н е  в и к о н а н н я.
Київ → Дубно (Дубенський замок) → Тараканівський форт → Берестечко (Козацькі Могили) → Підгірці (Підгорецький замок) → Олесько (Олеський замок) → Кам’янець-Подільський (Кам’янець-Подільська фортеця) → Хотин (Хотинська фортеця)

 

ДУБНО (Дубенський замок) (повідомлення учня)

Чим замок у Дубно не сподобався Наталці?
Яка несподівана зустріч здивувала Наталку?
На який вчинок підмовив Антип дівчинку?

 

ТАРАКАНІВСЬКИЙ ФОРТ  (повідомлення учня)

Чому Наталка пішла у форт без батьків?
Як дівчинка потрапила в пастку?
Про що думала Наталка у колодязі?

 

БЕРЕСТЕЧКО (Козацькі могили) (повідомлення учня)

А про яке місто говорить мати Наталки на початку повісті: «Кожен порядний українець має побувати в ...»

Не випадково саме у Берестечку відбулася і фатальна зустріч Наталочки з Антипком, коли вона не побоялася укласти угоду навіть із чортиком. Аби лиш відшукати шаблю.

З  ким  познайомилася  Наталочка  у  Берестечку?

   -   Хто  такі  пластуни?

 

Пластуни – члени  національної  молодіжної  організації  України, мета  якої  сприяти  всебічному  патріотичному  самовихованню  української  молоді  на  засадах  християнської  моралі

     

   -  Фізкультхвилинка

Козацька  розминка

Раз-два – голова,

Щоб  трималася  на  вязах

Ми  тренуємо  всі  мязи

Три-чотири, руки  в  ділі –

Раз  кулак, два  кулак –

Бий  сильніше  козак.

Щоб  триматись  на  коні,

Треба  ноги  нам  міцні,

Сильні  ноги, дужі  ноги –

Не  злякаються  дороги.

Підемо  разом  в  присядку

Це найкраща  зарядка.

 

 

Вирушаємо далі на пошуки шаблі.
Підгірці (повідомлення учня)

Чому Наталка без остраху пішла на дивний нічний бал?
Як вона врятувалася від нечистої сили?

 

Олеський замок (повідомлення учня)


Яка неприємність сталася з Руснаками в Олеському замку-музеї?

 

 

Кам'янець-Подільський (повідомлення учня)


 

Як Наталчин тато здогадався про відповідь на загадку? Що йому допомогло?

 

Хотин (повідомлення учня)

 

  • У  якому  місті  відшукали  козацьку  реліквію?
  • Нарешті  ми  дізнаємося, який  вигляд  мала козацька  шабля, яку  так 

довго  шукали. Що  в  ній  було  незвичайне?

( Шабля  була  схожа  на  місяць-молодик. Руківя  мала  просте, без  золота  й  діамантів, проте  сяяла  так, що  Антипко  та  його  родина  не  могли  дивитися  на  те  сяйво. А  усі  інші  дивилися  на  шаблю, як заворожені.)

 

 

«Під  мікроскопом»  (літературознавці)

  • Дослідіть  як  автор  зображує  козаків, які  слова, словосполучення,

речення  використовує  для   змалювання  характерів  оборонців  рідної  землі.

Козаки – обличчя  зосереджені,зухвалі, насмішкуваті. «В  очах виклик:наступайте, ляхи! Ми  готові, нам  що? Або  волю  добути, або  дома  не  бути»

Старий  січовик – «чуб  розметався, сорочка  розхристалася, очі  палали, а  шабля  в  руці  мигтіла, як  блискавка»

Останній  січовик – «Сік  їх (ворогів),  як    капусту, він  сміявся  їм  в  очі, рани  йому  не  шкодили, кулі  його  не  брали,смерть  боялася  підступити  до  такого  несусвітнього  зухвальця. Вже  й  шабля  не  витримала, переламалася  навпіл, то  він  відбивався  веслом.»

Іван   Богун - красень-полковник,славетний  воїн, розумний  погляд,,кольчуга на     широких  грудях .

Богдан  Хмельницький – «..Вискочив, мов  іскра,…і, припавши  до  кінської  гриви, помчав  навперейми.» «Він  летів  безоглядно».

  • Прочитайте  ще  раз  епіграф   уроку. В  якому  епізоді  найкраще 

розкривається  думка, що  для  козака  найважливіше  воля  і  честь?

(Козаки  діставали  гроші  і  зневажливо  кидали  їх  у  болото)

  

 «Ілюстрування  твору»

  •  Серед  поданих  зображень  козаків  доберіть  ті, які , на  вашу  думку,

відповідають  опису  в  творі. (Див. додаток)

 

  «Павутинка  дискусії»

  • Кого  ми  називаємо  патріотом?
  • Антипко  теж  знає  історію, бо  розповідає  Наталочці  про  битву  під

Плоскою,багато знає  про  козаків, про українські  фортеці. Чи  можна  вважати  його  патріотом?

  • Чому  Антипко  та  його  родина  постійно  перешкоджають  Наталочці  та

 її  сім’ї  у  пошуках  шаблі?

(Чортяча  родина  полює  на  козацьку шаблю, аби  швидше  спекатися  священної  реліквії, бо  не  хочуть, щоб  у  персонажів  твору  відродився  патріотизм. Тож  чорти  з  усіх  сил  заважають  національному  пробудженню, особливо  серед  молоді.)

  • Чому  чортяча  родина  не  змогла    отримати  перемогу  в  боротьбі  за

 шаблю?

( Наталочці  та  її  родині  допомагали  пластуни  зі  Львова  і  навіть  привиди  обєдналися  і  дружно  виступили  на  захист  шаблі).

  • Як  ви  вважаєте, що   необхідно  зробити, щоб  подолати  підступного  та

лукавого  ворога?

( Потрібно  обєднатися, доки  народ  єдиний, він  непереможний)

  • Кого з  героїв  твору  можна  вважати  патріотами?
  • А  ви  вважаєте  себе  патріотами ?

 

 

ІV. Закріплення  вивченого  матеріалу

«Незакінчене  речення» ( Робота в  групах )

1. Шабля – це   символ…( волі  та  бойового  побратимства)

2. Козаки  потерпіли  поразку  під  Берестечком, але…( не  скорилися  ворогам )

3. Того, хто  зрадив  свій  народ, чекає… ( ганьба , зневага і  забуття)

4. Український  народ  доти  непереможний, доки…(він  єдиний)

5. Потрібно  берегти  козацькі  реліквії, бо…( це  наша  історія, яку  не  можна  забувати)

6. Патріотом  можна  вважати  лише  того, хто…(знає  історію  свого  народу, любить  свою  Батьківщину і  готовий  захищати  її  від  ворогів)

V. Рефлексивно-оцінювальний  етап

  • У ЧОМУ Ж ТАЄМНИЦЯ КОЗАЦЬКОЇ ШАБЛІ?
  • ЩО НАМ, УКРАЇНЦЯМ, ПОТРІБНО БЕРЕГТИ ТА ЗАХИЩАТИ?
  • У ЧОМУ СИЛА УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ?

 

 

VІ. Домашнє  завдання  (на  вибір)

1.Поміркуйте, якби  Наталочка  й  Антип  жили  в  часи  козацтва, ким  би  вони  могли  стати? Напишіть  невеличку  розповідь.

2.Характеристика образів Наталочки й Антипка.

 

 

 

 

 

     

 

doc
Додано
3 листопада 2020
Переглядів
9577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку