План-конспект уроку з української літератури у 6 класі - Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Подорож історичними місцями сучасної України.

Про матеріал

План-конспект уроку з української літератури «Таємниця козацької шаблі» Зірки Мензатюк.

Мета: Навчальна: ознайомити учнів з творчістю Зірки Мензатюк на основі повісті «Таємниця козацької шаблі»; навчити учнів аналізувати зміст художнього твору та оцінювати дії героїв; навчити висловлювати власні думки щодо значення історичних пам’яток у житті сучасної людини.

Перегляд файлу

План-конспект уроку з української літератури

Тема: Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Подорож історичними місцями сучасної України.

Клас: 6.

Підготувала: учитель української мови і літератури Ульмер І.І. 

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів з творчістю Зірки Мензатюк на основі повісті «Таємниця козацької шаблі»; навчати учнів аналізувати зміст художнього твору та оцінювати дії героїв; навчати висловлювати власні думки щодо значення історичних пам’яток у житті сучасної людини.

Розвивальна: розвивати інтерес учнів до читання творів української художньої літератури; розвивати аналітичні уміння учнів з розуміння та пояснення отриманої з художнього твору інформації; розвивати загальні якості учнів – мислення, увагу, виразне читання та культуру ведення дискусії і висловлення власної думки.

Виховна: формувати національну свідомість учнів;  сприяти формуванню в учнів патріотичних почуттів до України; виховувати в учнів почуття доброзичливості, поваги до історії країни та її історичних постатей.

Тип уроку: Комбінований урок.

Обладнання: портрет письменниці Зірки Мензатюк, книга «Таємниця козацької шаблі», мультимедійна презентація «Подорож історичними місцями сучасної України за повістю Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».

 І. Створення емоційного настрою.

– Доброго дня, діти! Сьогоднішній урок стане для вас подорожжю у минуле, в історію України, частиною якої ми є. Адже ми - українці, тому повинні знати своє минуле. Бажаю вам усім успіху і гарного настрою! Нові відкриття – це завжди цікаво. Нехай цей урок принесе вам багато позитивних емоцій! У нашій подорожі ми зустрінемося з боротьбою Добра і Зла, побачимо, що існують люди, які люблять свою країну, зануримося у світ української давнини. Тому зичу вам тільки добра.

ІІ. Цілевизначення і планування. 

– Як ви розумієте ці вирази? (написані на дошці/або плакаті)

– Як ви вважаєте, чому для кожної людини важливо знати свою історію?

 

 

 

 

 

  • Звертаючись до значення цих виразів і до слів-підказок, визначте цілі нашого уроку:

Ознайомитися з

 

історією України

Навчитися

 

аналізувати зміст художнього твору

Розвивати

 

інтерес до читання творів художньої літератури

Познайомитися з

 

творчістю Зірки Мензатюк на основі повісті «Таємниця козацької шаблі»

Виховувати

 

патріотизм, любов до рідної країни

 

ІІI. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Вступне слово вчителя.

Діти, чи мрієте ви про пригоди, чи мандруєте у своїй уяві до різних світів, чи уявляєте себе героями? Кожен з нас є трохи мрійником, тому сьогодні ми разом помандруємо історичними місцями України, де в давні часи відбувалися важливі події для нашої країни. У подорож ми візьмемо повість Зірки Захарівни Мензатюк, яка стане для нас мапою на шляху в минуле.

Результат пошуку зображень за запитом "зірка мензатюк"

151278625.jpg

«Колись малою я любила читати, сидячи на горісі. Гілля навколо було мов зелене шатро, я опинялася мовби в інакшому, таємничому світі. А ще, правду кажучи, я ховалася. Батьки не схвалювали мого читання-всього-підряд. Тепер розумію чому. Книжки – як друзі. Є серед них надійні і справжні. Є й такі, на які просто марнуєш час.» (Зірка Мензатюк)

– Талановита письменниця Зірка Мензатюк вважає, що книжки - це наші помічники у житті. Її повість «Таємниця козацької шаблі», яку ви прочитали вдома, розкаже нам про історичні події, справжні детективні пригоди, в яких добро перемагає над злом.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Знайомство з фактами життя і творчості письменниці Зірки Мензатюк. Розповідь вчителя про життя і творчість письменниці (Презентація – Слайди 1-5).

Слайд 1: Народилася  21 жовтня 1954 року в селі Мамаївцях Кіцманського району Чернівецької  області, Україна.

Слайд 2: - Писати вірші почала у другому класі. В 11 років було надруковано перший вірш.

- Після закінчення школи з червоним дипломом Зірка Мензатюк вступила на факультет журналістики Львівського університету імені Івана Франка.

Слайд 3:  - З 1995 р. Зірка Мензатюк – член Національної Спілки письменників України.                

- Друкувалася у журналах «Літературна Україна», «Зірка», «Соняшник», «Барвінок», «Малятко».

Слайд 4: Зірка Мензатюк створила біля 22 творів для дітей:

«Казочки-куцохвостики»;

«Мільйон мільйонів сестричок»;

«Тисяча парасольок» та ін.

Слайд 5: Таємниця козацької шаблі –  це пригодницька повість про подорож історичними містами України.

– А що ви знаєте про письменницю?

2. Словникова робота.

– Поєднайте слова з твору з їх значенням.

Козак

 

«виборний голова козацького війська»

Гетьман

 

«вільна людина з кріпосних селян або міської бідноти, що втекла на південні землі України й брала участь у визвольній боротьбі проти татаро-турецьких і польських загарбників»

Шабля

 

«палиця з кулястим потовщенням на кінці, яка була колись військовою зброєю»

Булава

 

«зброя з зігнутим сталевим лезом і гострим кінцем»

Шляхта

 

«вишита сорочка»

Вишиванка

 

«польське дворянство»

Жупан

 

«частина старовинного захисного військового спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець»

Кольчуга

 

«старовинний верхній чоловічий одяг, оздоблений хутром та позументом, що був поширений серед заможного козацтва та польської шляхти»

 

3.  Поясність значення цих стійких словосполучень (фразеологізмів) з повісті. Може хтось пригадає ще які-небудь подібні фразеологізми, з якими ви зустрілися на сторінках «Таємниця козацької шаблі»?

 – піди туди, не знаю куди, принеси те, не знаю котре (Відповідь: так жартома кажуть, коли не знаєш точне місце знаходження потрібної речі. Відповідно, залишається лише гадати, де вона може бути);

шелеп щастя в хату (Відповідь: так кажуть про несподівану вдачу, неймовірне везіння);

– притримати язик за зубами (Відповідь: так кажуть про уміння мовчати, коли це потрібно);

потурати забаганкам (Відповідь: так кажуть про виконання будь-яких примх людини);

обіцянка цяцянка (Відповідь: так кажуть про обіцянку, яка не виконується, а тому слова людини нічого не вартують).

4. Приберіть «зайвого» у цьому ланцюжку:

– Хто з героїв роману не належить до родини Руснаків?

Тато – Мама – Наталочка – Машка – Патріотично настроєний привид (Відповідь – патріотично настроєний привид);

– Кого з цих героїв немає у повісті?

Дядько Богдан – Северин – Антип – Кирило – пан Щуровський (Відповідь: Кирило).

V.БЕСІДА.

1. Перевірка засвоєння змісту казки.

– Дайте відповіді на запитання:

– Про яку таємницю йдеться у повісті?

– Що повідомив привид родині Руснаків про старовинну реліквію?

– З ким Наталка познайомилася у Берестечку?

– Де було в решті решт віднайдено старовинну реліквію?

– Хто допомагав родині Руснаків шукати шаблю?

– Хто перешкоджав у пошуках?

2. Яке з тверджень є правильним, а яке ні.

1. У квартирі дядька Богдана уподобав з’являтися патріотично настроєний привид (Відповідь: так).

2. Привид намагався повідомити де приховала старовинна реліквія, але його важко було зрозуміти (Відповідь: так).

3. Наталка зовсім не здивувалася, коли зустріла Антипа в Дубні? (Ні) («Знизу долинав легкий гомін, шурхотіли неквапні кроки. Гурт молоді, отаборившись на лавочці під готелем, раз по раз вибухав гучним сміхом, та ще когось наполегливо кликали: «Наталю! Наталь!» Голос видався їй знайомим. Вона вихилилася з вікна, роздивляючись, хто ж то гукає. Внизу стояв… Антип. Побачивши її, він замахав руками, мовляв, виходь скоріш! Антип тут, у Дубні?»).

4. Наталка впала у річку, що розкинулася перед Тараканівським фортом? (Ні) («Вона не відразу збагнула, що сталося. Було темно. Вона лежала долі. Здається, кудись провалилася. Боліло стегно, пекли коліна, мабуть, обдерті до крові. Наталочка підвелася, простягла руки перед собою й наткнулася на холодний мур. Стіна була зліва, справа й позад неї. Колодязь, кам’яний колодязь. Вона вибрала не той вхід. І опинилася в колодязі»).

5. Пластуни Северин і Василь були зі Львова (Так).

6. Від нападу відьом в Підгірцях Наталку врятувало сонячне світло, якого бояться відьми? (Так)

7. В Олеському замку батьків Наталки охоронець затримав у зв’язку з пропажею цінного експонату? (Так)

8. Якби Наталка з батьками не змогла вчасно відгадати загадку Антипка і знайти шаблю, вона б мусила все життя брехати (Так).

3. Про кого з героїв сказані ці слова:

«Вона не вельми гарна, хоча вважає себе красунею. У неї великі, ясні кришталеві очі – ото через них і зроджуються … претензії на красу. Вночі вони пронизують темряву, наче ніж розм’якле масло»

Відповідь: Машка

«звичайний автомобіль-легковичок вітчизняного виробництва»

Відповідь: Машка

«історик, мандрівник і взагалі вельми цікавий чоловік»

Відповідь: пан Богдан

«дуже патріотично настроєний»

Привид

«вдягнув вишиванку, мабуть, для того, щоб привид не подумав, буцімто Руснаки не патріоти»

Тато Руснак

«напекла пирогів, пампушок, млинчиків, насмажила котлет і наварила повний термос кави»

Мама Руснак

«назбирала ромашок, рожевої конюшини, а тоді помітила чудову парасольку лілового сусака, що здіймався при березі. Потягнулася за ним, та враз ноги посунулися кудись донизу, перед очима змигнула лепеха, і… вона шелеснула в воду»

Наталка

«Він був елегантний і модний до неможливості, зачесаний так гладесенько, що волосся лежало, мов прилизане, тільки на маківці настовбурчувалося двома невеличкими горбочками»

Антип

«був супермодний і прилизаний, а на ногу й тепер накульгував»

Антип

4. Подорож замками, фортецями і заповідниками з повісті.

  Знайдіть у тексті опис замку або фортеці, в яких побували герої (Поєднання роботи з текстом і презентації. Учні знаходять опис до кожного замку або фортеці, після цього слідує слайд з інформацією про це історичне місто)

Дубенська фортеця

«Замок стояв у самісінькому центрі, доглянутий і напрочуд мирний. Його оточував широкий рів, по дну якого вилася мальовнича стежка; над ровом височіли сиві мури, увінчані дерезою, мов густими зеленими чубами; над в’їзною брамою красувався старовинний герб, а під її склепінням тулилися численні ластів’ячі гнізда».

 

«То цікавий об’єкт, його збудували для російського війська в кінці XIX століття».

 

«На кручі розкинулася сонячна галява, краєм якої вилася не то стежка, не то стара дорога. Але форту… не було. Довкола стояв тільки ліс, тільки пагорби, зарослі акаціями й чагарями. Наталочка розгублено ступила стежкою, минула пагорб і… не повірила власним очам: по той бік у пагорб були вмуровані двоповерхові каземати! Так ось який він, цей форт Тараканівський! Вритий у землю, мов кротяча нора, замаскований, наче засідка хижого звіра!

Уздовж казематів колись, певно, вела вулиця, а тепер тільки стежка ледь виднілася серед кропиви. Обабіч здіймалися грандіозні руїни, схожі на мертві міста серед джунглів, які Наталочка бачила в кіно. Пощерблена цегла, арки, склепіння, чорні ніші підземних ходів, а над тим – зелена колонада лісу, хміль і дикий виноград, буйство бруслини й ожин. І – тиша, незрушна тиша, від якої ставало моторошно».

Слайд 6

«Козацькі Могили»

«Дорогу до Берестечка не треба було шукати: все, що мало колеса, цього дня мчало, їхало, котилося на Козацькі Могили. А вже сам заповідник шумів, гудів, рябів кольорами, немов величезний ярмарок.

 Та тут сьогодні здвиг народу! – і раділа, й дивувалася мама.

Перед входом до заповідника тягнулися довжелезні ряди легковиків і туристських автобусів, що з’їхалися зі всієї України».

Слайд 7

Підгорецький замок

««Хоч визирну, що там,» – вирішила вона й, піднявши запинало, вибралася надвір. Розквітлі липи, мов далекі галактики, тьмяно ясніли в пітьмі. Вікна замку світилися. Що в ньому діялося пізно серед ночі? Здригаючись від прохолоди, Наталочка попрошкувала по росі на пагорб, з якого можна було заглянути за мур. Із замку лилася музика, часом її заглушував сміх і веселі вигуки. У вікнах з’являлися танцюючі пари, і вона встигала помітити то блискуче плаття, то пишну перуку. «Чи там бува не знімають кіно? – подумала вона. – Тільки чому так пізно?»

В’їзна брама, звечора наглухо замкнута, тепер стояла відчинена навстіж. До неї під’їхала карета з вороними кіньми, проторохтіла кам’яним містком і пірнула у вузький проїзд.

Залу заливало примарне синювате світло; сотні вогників, схожих на нічні світляки, мерехтіли в люстрах, відбивалися в високих дзеркалах і в лискучому паркеті; на стінах зблискувала старовинна зброя, що висіла між портретами пикатих панів у рицарських обладунках. З усього було видно, що тут зібралося добірне товариство: пані у вечірніх сукнях аж ряхтіли коштовними прикрасами, пани в оксамитових жупанах начіпляли на себе важкі золоті медальйони й численні перстені. «Не інакше, як бізнесмени. Бач, як вони розважаються,» – подумала Наталочка, бо кінокамер ніде не було, мабуть, вона потрапила на бенкет, а не на кінозйомки».

Слайд 8

Олеський замок

 

 

«Машка вискочила на трасу, і перед мандрівцями розгорнулася чудова картина: неозору долину ще сповивав ранковий туман, а з туману, мов з піни морської, здіймався сліпучо-білий замок».

 

«Нарешті увійшли до замку. За кованою брамою містився кам’яний дворик з гарматами, бійницями, з сувенірною крамничкою й касою, в якій продавали вхідні квитки».

 

«Уперше в житті Наталочка опинилася в королівських покоях. Поки розпитували екскурсоводів, вона на ходу задивлялася на картини, люстри, дзеркала, на смішні натюрморти-обманки, якими колись розважався король із вельможним панством».

Слайд 9

Кам’янець-Подільська фортеця

«Повештавшись перед зачиненою брамою, вони зайшли повечеряти в ресторанчик коло Турецького мосту. Фортеця видніла звідси, як на долоні, – грандіозна, незборима твердиня, справді горішок над горішками. Її вежі стриміли, мов стрункі гордовиті панни, проте Наталочка даремно вишукувала на них поглядом які–небудь оздоби. їхні жупани не були узорчастими, і це не додавало оптимізму».

Слайд 10

Хотинська фортеця

«Вони забулися про Хотин, Хотинську фортецю, а саме там колись розігралася велетенська битва, в якій смертельно поранили Петра Сагайдачного, славетного гетьмана, знаменитого стрільця з лука-сагайдака, тобто там був і горіх, і стрілець, ну і так далі».

Слайд 11

 

VI. РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.

         Рефлексійні питання. 

– З яким героєм твору ви можете себе порівняти? Поясніть, чому?

– Що вам не сподобалося у творі, а що сподобалося? Чому?

– Що найбільше вразило вас в повісті?

– Якби ви жили в часи козацтва, ким би ви хотіли стати?

– Дякую усім за роботу на уроці, пропоную згадати, чого ви сьогодні навчилися і про що дізналися:

  • Чому пошуки шаблі були такими важливими?
  • Як ви вважаєте, чи потрібно було її шукати?
  • Що вам сподобалося у творі?
  • Які думки і почуття у вас викликало це оповідання?

 

VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Створити буктрейлер повісті.

 

Список використаної літератури:

1) Вислови та афоризми про історію [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nphistory.blogspot.com/p/blog–page_30.html

2) Мензатюк З. З. «Таємниця козацької шаблі» (пригодницька повість) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://lysychansk–gymnasium.edukit.lg.ua/Files/downloads/tajemnycya_kozackoji_shabli.pdf

3) Словник української мови: в 11 томах / [А. П. Білоштан, М. Ф. Бойко, В. П. Градова, Г. М. Колесник, О. П. Петровська, Л. А. Юрчук]. 1971. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://sum.in.ua/

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Віталіївна Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
21804
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку