Звертання. Поширені та непоширені звертання. Урок

Про матеріал
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про звертання, його види, правила написання; формувати вміння визначати звертання в реченнях, розставляти розділові знаки; розвивати творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введення до них слів-звертань, конструювати речення за опорними схемами; виховувати любов і повагу до рідного краю, до членів своєї родини.
Перегляд файлу

1

 

Міністерство освіти і науки України

Рудницька ЗОШ І-ІІІ ст смт Рудниця

 

 

Відкритий урок

з української мови

у 5 класі на тему:

 

 «Звертання. Непоширені та поширені звертання. Розділові знаки при звертанні. »

 

 

 

Вчитель української мови та літератури

Михайловська Катерина Павлівна

 

Рудниця 2018

 

Тема. Звертання. Непоширені і поширені звертання. Розділові знаки при звертанні. (слайд1)

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про звертання, його види, правила написання; формувати вміння визначати звертання в реченнях, розставляти розділові знаки; розвивати творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введення до них слів-звертань, конструювати речення за опорними схемами; виховувати любов і повагу до рідного краю, до членів своєї родини. (слайд 2)

Правопис: кома і знак оклику при звертанні.

Обладнання: аудіозапис пісні на слова вірша Н.Красоткіної «Прекрасні звертання», пісні «Родина», презентація «Звертання», «Моя родина», ілюстрації до казок, картки з питаннями для самоконтролю, картки з індивідуальними завданнями, підручник.

Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок.

 

Хід уроку

Епіграф (слайд 3 )

Скільки в нас є, любі друзі,

Для звертання ніжних слів…

Д.Білоус

І. Оргмомент

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

1.Учитель

Сьогодні на уроці ми узагальнемо  і систематизуємо  знання  про звертання, його види, правила написання; формуватимемо вміння визначати звертання в реченнях, розставлятимемо розділові знаки; розвиватимемо творчі вміння розширюватимемо речення шляхом самостійного введення до них слів-звертань, конструюватимемо речення за опорними схемами; виховуватимемо любов і повагу до рідного краю, до членів своєї родини.

Мені дуже хочеться, щоб ви не тільки засвоїли теоретичний матеріал, а й відчули всю щирість, доброзичливість, ніжність, емоційне забарвлення, багатство українських звертань.

2. Робота з епіграфом

Діти, як ви звертаєтеся до членів своєї родини? Як називаються такі слова?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Слово вчителя

Звертання супроводжують нас щодня. Ми просто не уявляємо нашого життя без них. Кожного дня ми звертаємося до рідних, друзів, однокласників, вчителів, знайомих.

Звертання відіграє важливу роль у нашому повсякденному мовленні, без нього було б важко спілкуватися. Погодьтеся, що встановлення контакту з людиною передусім залежить від того, як ми до неї звернемося.

  1. Прослуховування пісні «Прекрасні звертання» (Презентація «Моя родина»)

У вірші прозвучало багато звертань. Я нагадую вам і звертаю вашу увагу на те, що звертаннями завжди виступають іменники у кличному відмінку.

  1. Робота з підручником та таблицею

         Доповнимо свої знання про звертання розглянувши таблицю та матеріал у підручнику (с.98) (слайд 4)

                 

  1. Клоуз-тести
  • Звертання – це…
  • На письмі звертання виділяються …
  • Звертання може стояти на …, в … та в… речення.
  • За будовою звертання бувають…
  1. Мовний диктант (знайти й підкреслити звертання) (слайд 5)
  1. Пам’ятаймо, милі діти, пам’ятаймо завжди з вами, що для нас в усьому світі, найдорожчі – наші мами. (С.Олійник) 2. Рідна мати моя, ти ночей не доспала. (А.Малишко)  3. До тебе, мамо, я лечу щомиті, моя голубко, зіронько моя. (О.Боржова) 4. До тебе, мамо, я в тривогах лину, і всі жалі свої тобі несу. (О.Боржова) 5. Вклонюся тобі, мамо моя, вклонюся за те, що ростила. (С.Сухоставська)

 

IV. Виконання практичних завдань 

1.Вибірково-розподільна робота (слайд 6)

Знайти і розподілити за колонками поширені і непоширені звертання

Є в нашій мові прекрасні звертання,

Добрі і мудрі чудові слова.

Тими словами усяк без вагання

Маму найкращу свою назива.

Мамо, матусенько, мамочко, ненько,

Матінко, усміх твій ніжний ловлю!

Мамонько рідна, моя дорогенька,

Я над усе тебе в світі люблю!

Я і до тата умію звертатись,

Хочу в словах передати тепло.

Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,

Щоб у душі його сонце цвіло.

Татку, татусеньку, таточку, тату,

Кращого в світі немає навкруг!

Татоньку, хочу тебе я обняти,

Ти мій порадник, заступник і друг!

Поширені: мамонько рідна, моя дорогенька.

Непоширені: мамо, матусенько, мамочко, матінко, татку, татусеньку, таточко, тато, татонько.

  1. Хвилинка духовності

Добре, коли все так, як ми хочемо: сонечко сміється, всі здорові, друзі щирі, у щоденнику - найвищі бали.... А якщо щось не так - ми подумки чи вголос звертаємо свої слова-прохання в молитві до Всевишнього, Матері Божої, Ангелів-охоронців. Яку молитву ми знаємо усі? ("Отче наш!"). У цьому святому слові теж є звертання. Назвіть його. І подумки попросіть Господа про те, що для кожного з вас зараз важливо. З давніх часів різні народи пов’язували метеликів з найвищими таїнами. Християни вірять, що метелики приносять радість, щастя. Напишіть свої звертання на метеликах і прикріпіть їх до Богородиці-мови. І пам'ятайте, що вам є до кого звернутися і в щасті, і в радості.

  1. Робота з текстом (усно, слайд 8)

Визначити тему і головну думку тексту. Знайти звертання.

Густим лісом ішли двоє подорожніх – Дідусь і Онук. Була спека, подорожнім захотілося пити.

Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Подорожні нахилилися, напилися. Дідусь сказав:

- Спасибі тобі, струмочку.

Онук посміхнувся.

- Чому ти посміхаєшся, онучку? – спитав Дідусь.

- Навіщо Ви, дідусю, сказали струмкові спасибі? Адже він не жива істота: не почує Ваших слів, не знатиме про Вашу подяку.

Дідусь замислився. Струмочок все дзюрчав і дзюрчав. У лісі співали пташки.

Помовчавши, Дідусь сказав:

- Це так… Струмочок нічого не почує. Якби води напився вовк, він міг би і не подякувати, а ми не вовки, а люди – не забувай цього, Онучку. А знаєш, для чого людина говорить спасибі? Знаєш, кого це слово підносить?

Онук замислився. Він ще ніколи не думав над цим.

- Людину, - сказав Дідусь. – Ми говоримо спасибі для того, щоб не стати ні вовком, ні ослом, ні безмозкою куркою…

Проблемне запитання: чи є звертаннями виділені слова?(Ні, займенники слугують для звязку звертань з реченням. Вони можуть стояти в будь-якому відмінку і виконують функцію підмета чи додатка)

 

  1. Лінгвістичне дослідження (робота в групах, слайд 9)

Виписати 1 групі речення з непоширеними звертаннями, а  2 – з поширеними.

  • Свята моя ненько, я вдячний тобі. (Г.Акулов) - поширене
  • О Матінко Божа, спаси і прости. (Г.Акулов) - поширене
  • Виглядай мене , мамо, із далеких доріг. (В.Геращенко) - непоширене
  • Ні, мамо, не можна нелюба любить! (Є.Гребінка) - непоширене
  • Мамо моя рідна і єдина, я для тебе був і є дитина. (В.Геращенко) - поширене
  • Твори, Богородице, рідному сину молитву за нас і за всю Україну. (В.Геращенко) – непоширене

 

  1. Творче дослідження ( слайд 10)

Записати звертання казкових героїв, дотримуючись правил написання звертань (учні записують звертання одразу на картки, коментовано)

 

 

  1. Пунктуаційний практикум (слайд 11)

Списати речення, розставляючи потрібні розділові знаки.

  • О рідна мово ти моя, як любо ти звучиш. (І.Грабович)
  • Співай, моя мово, у пісні чудовій і смійся, у жартах звучи. (Н.Красоткіна)
  • Ти наше диво калинове, кохана материнська мово! (Д.Білоус)
  • Ти в моєму серці, Україно, думою Шевченка гомониш. (Б.Олійник)
  1. Творче моделювання (слайд 12)

Із записаних прикладів речень відшукайте те речення, яке відповідає певній схемі. (+3 учня біля дошки придумують за поданими схемами речення )

  1. З,____.(?!)                а) Моя Україно! Як я тебе любив!
  2. ___,З,___.(?!)          б) Україно, я для тебе на світі живу.
  3. З!___.(!?)                  в) Вшануйте, друзі, мову.

 

V. Підведення підсумків уроку

1. Виконання тестових завдань (картки )

1. Виділіть речення зі звертанням.

А  Я люблю свою маму

Б  Доброго дня, бабусю!

В  Ви не підкажете мені, котра година?

 

2. Якщо звертання стоїть на початку речення і вимовляється з кличною інтонацією, то після нього треба ставити:

А  Кому

Б  Знак питання

В  Знак оклику

 

3. Звертання бувають:

А  Поширені і непоширені

Б  Складні і прості

В  Головні і другорядні

 

4. Виділіть речення з поширеним звертанням.

А  Рідко, нене, згадую про тебе.

Б  Україно! Ти моя молитва.

В  Рідна мати моя, завжди згадуватиму про тебе.

 

5. Визначте речення з непоширеним звертанням.

А  Живи, Україно, живи для краси.

Б  Скажи мені, мій братику, де тебе шукати?

В  З-за моря припливла сюди, кохана чарівнице?

 

6. У якому реченні правильно розставлено розділові знаки при звертанні?

А  Здрастуй, сонце, і здрастуй, вітре!

Б  Мир і любов Україно, неси!

В  Біла хато хто тебе таку намалював?

 

2. Палітра вражень від уроку

Мені найбільше сподобалося….

Я навчився/навчилася…

Найбільше вразило…

Цікаво було дізнатися…

Тепер я вмію…

Хочу подякувати…

  1. Домашнє завдання

Із твору В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» виписати звертання.

Завантаження...
doc
Додано
21 травня 2020
Переглядів
1914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку