Англія в XVI ст. Королівська реформація.
Мета: з’ясувати характер змін, що відбувалися в Англії, пояснити особливості створення англіканської церкви; розвивати в учнів уміння критично аналізувати історичні події; виховувати толерантне ставлення до будь-яких релігій.
Тип уроку: урок вивчення та засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційні момент
IІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
З досвіду!
➔ Складіть логічні пари зі слів і словосполучень, зазначених у хмаринці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ АНГЛІЇ в XVI ст.
Учитель. У XVI ст. Англія являла собою централізовану монархію. Королівський престол посіла династія Тюдорів, яка прийшла до влади після війни Червоної та Білої троянд. Ця війна велася між двома родами: Ланкастерів, у гербі яких була червона троянда, і Йорків, символом яких була біла троянда. Генріх VII, засновник династії Тюдорів, об’єднав у своїй особі обидві династії, а на гербі помістив і червону, і білу троянду разом.
В економіці Англії в цей період швидкими темпами відбувався розвиток капіталістичних відносин.
Сесії англійського парламенту завжди відкривають у Палаті Лордів. Королева зачитує промову, сидячи на троні, а для лорда-канцлера призначене крісло, яке має назву «вулсак» (англ. wool — вовна, sac — мішок). Лорд-канцлер сидить на мішку, набитому вовною. Цей звичай бере початок із XVI ст., коли Англія була головним експортером вовни й вовняних виробів в Європу. Мішок з вовною став символом заможності Англії.
Крісло лорд-канцлера в англійському парламенті (сучасне фото)
2. ОБГОРОДЖУВАННЯ. «КРИВАВЕ ЗАКОНОДАВСТВО».
Ваші вівці зазвичай такі спокійні, задоволені дріб’язком, тепер, кажуть, стали такими ненажерливими і неприборканими, що їдять навіть людей і спустошують поля, будинки, міста.
Т. Мор «Утопія»
Діємо: практичні завдання ❖ Перегляньте відео. Виконайте завдання.
➔ Використовуючи поданий алгоритм опрацюйте підпункт питання
«Обгороджування» за текстом підручника.
1. Мета (Чому? Навіщо? Для чого?)
2. План (Як? Яким чином?)
3. Дія (Що? Де? Коли?)
4. Результати (Які наслідки? Які підсумки?)
➔ За допомогою опорних слів складіть визначення понять.
«Нове дворянство» — частина, переходити, новий, метод, господарство, орієнтуватися, ринок.
Обгороджування — процес, сила, вигнання, селяни, земля.
3. КОРОЛІВСЬКА РЕФОРМАЦІЯ. ЄЛИЗАВЕТА І.
Учитель. Для зміцнення своєї влади Тюдори використали ідеї реформації церкви, яка розпочалася за Генріха VIII (1509-1547 рр.)· На відміну від Німеччини, де в поширенні реформаційних ідей передусім був зацікавлений простий народ, в Англії вона була «згори» (за активного втручання короля). Приводом переходу монарха до протестантизму стало те, що король не отримав від Папи Римського дозволу на розлучення з першою дружиною Катериною Арагонською, яка не змогла народити йому сина, спадкоємця трону.
У 1534 р. парламент затвердив запропонований Генріхом VIII Акт про супрематію (супрематія — верховенство). Відповідно до цього документа король прийняв титул очільника церкви в Англії. Це означало розрив з Римом і позбавлення англійської церкви залежності від Папи Римського. Відтоді вона почала називатися англіканською.
Генріх VIII
(портрет роботи художника Ханса Хольбена Молодшого, 1539-1540 рр.)
«Я доведу світові, що в Англії є жінка, яка вміє діяти мужньо».
Три речення ➔ Впізнайте історичну особу за трьома реченнями.
1. Боротьба двох королев—протестантки і католички — відображала загальну ситуацію в Європі: протистояння реформаційних і контрреформаційних сил.
2. Її політика була спрямована на об’єднання Англії з Шотландією й приєднання
Ірландії.
3. Після входження цих країн до складу Англійського королівства держава отримала нову назву — Велика Британія.
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
«Зайва дата» ➢ 1534, 1571, 1572, 1588, 1603.
➔ Розгадайте ребуси й дізнайтеся, які явища, процеси історії Англії в них закодовані. Поясніть значення закодованих понять у розвитку країни.