ТЕМА. Богдан Лепкий «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)».
Істинні і фальшиві цінності.
МЕТА. Познайомити учнів із постаттю Б. Лепкого на прикладі твору «Мишка (казка для дітей: малих і великих)»; допомогти усвідомити його ідейно-художнє значення; розвивати активний словник школярів, уміння грамотно і вмотивовано довести власну думку, робити висновки. Сприяти вихованню кращих моральних якостей, розуміння істинної вартості життєвих цінностей.
ТИП УРОКУ: урок позакласного читання; робота над текстом художнього твору.
ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника; мультимедійна презентація, дидактичні матеріали.
МЕТОДИ, ПРИЙОМИ І ФОРМИ РОБОТИ: словесні, наочні, практичні; виразне читання, літературні диктанти, «Займи позицію», складання СЕНКАНу, робота в парах, «Мікрофон» , словникова робота, бесіда за текстом.
ХІД УРОКУ
І. Загальнокорекційний етап.
1. Організаційна підготовка учнів до праці (привітання, перекличка).
2. Нервово-психологічна підготовка до уроку.
– Кожен із нас по-своєму уявляє світ, у якому живе, і все навколо – небо, дерева, тварин, комах. Цікаво, а якими бачимося ми, люди, тим же звірятам, наприклад, мишкам? Письменник Б. Лепкий пофантазував на цю тему, спробувавши побачити життя людей, їхні вчинки очима маленької мишки. Ми будемо працювати з текстом казки Б.Лепкого. Нехай наша Мишка подарує нам хвилини добра, гарного настрою та цікавості. Отже, починаймо.
ІІ. Основний етап.
Про Б.Лепкого говорили:
Ф.Погребенник
Ф.Погребенник
– Б. Лепкий обрав форму казки тому, що такі твори мають повчальний характер. У них завжди зрозуміло, що добре, а що погане, торжествує правда і справедливість, а негідники зазнають справедливого покарання. Саме у казковому творі людина може побачити себе ніби збоку, чужими очима. Письменник мав на увазі не малих і великих дітей, а дітей і дорослих. І ті, й інші повинні вчитися жити по-людськи, розділяти справжні і несправжні цінності. Цей твір — пересторога людям: вчіться мирно вирішувати проблеми.
- Про який час ідеться у казці Б.Лепкого?
– Події у творі розгортаються під час Першої світової війни. Росія, у
складі якої тоді була Україна, вела війну з Німеччиною.
Для простого народу ця війна була справжньою трагедією: на полях битв гинули люди, а в містах і селах люди не мали роботи, голодували, узимку мерзли. Всюди руїни, злидні, всюди людське горе.
Ця війна застала родину Лепких у Яремчі. Лепкі разом з іншими біженцями переїхали у Карпати в надії, що війна у гори не дійде. Готель, де жила сім’я, злетів у повітря.
Письменник бачив спустошені села, голодних людей під час війни, тому й розповідає про це у своєму творі. Він хоче, щоб люди вирощували хліб, а не засівали землю снарядами і злобою.
– Допоможіть Мишці зібрати її речі та розшифруйте питання, на яке ми дамо відповідь в кінці уроку.
ХІ ЖИ БА НІ Ж
1 10 2 7 3
ПА ПІР ШИЙ ВАЖ ВІД ТТЯ?
4 5 8 6 9 11
Відповідь: «Хіба ж папір важніший від життя?»
– Вашим завданням до сьогоднішнього уроку було прочитати казку Богдана Лепкого «Мишка». Перевіримо, як ви зрозуміли її зміст.
Кінчасті вушка – з гострими кінчиками.
Стайня – приміщення, де тримають коней; конюшня.
Ремигати – повторно пережовувати проковтнуту їжу.
Терлиця – пристрій для витріпування льону.
Хора – хвора.
Когут — півень.
Мешкання — житло.
Жалувала – шкодувала.
Миршаві – худі, нещасні.
Волокли – тягнули.
Записати усіх героїв твору.
Вказати, кому з героїв належать слова.
Розмістити події твору у хронологічному порядку.
Перевір себе!
1. Життя мишки у багатого господаря.
2. Зустріч з сестрами з міста.
3. Жебрачка просить молока.
4. «І гризла, і гризла, і гризла».
5. Мишка йде геть.
Вказати речення, що не відповідають змісту. Виправити помилки.
1. Мишка з дітками жила у безпечному місці. +
2. Господарі мишки голодували.-
3. Мишка боялася людей.+
4. Мишка бігала на поле до подружок у місто.+
4. Сестри з міста розказували про важке життя.+
5. Господиня дала молока жінці-жебрачці.-
6. Господар ховав гроші у ящик під ліжко.+
7. Мишка гордилася своїми господарями.-
8. Господар тішився, що йде війна.+
9. Мишка за одну ніч погризла ящик з папірцями.+
Кришинки хліба, візок, сорочка, пахуче мило, візок, черевики на деревляних підошвах, кіт, круторогий віл.
Знайди і дочитай …
- … як виглядала мишка;
- … як як вона вибігала на подвір’я;
- … як виглядали міські мишки;
- … про що розмовляла мишка зі своїми міськими подругами;
- … що мишка розповідала про свого господаря;
- … з яким проханням звернулася бідна жінка до багатіїв;
- … яку відповідь дала господиня жебрачці;
- … як ставився господар до війни;
- … що мишка зробила з грішми;
- … чому мишка покинула хату господарів.
(Сенкан — це неримований вірш, що складається з п’яти рядків)
1-й рядок – іменник.
2-й рядок – два прикметники (яка?)
3-й рядок – три дієслова (що робить?)
4-й рядок – речення із 3-5 слів.
5-й рядок – іменник-синонім до першого рядка.
Наприклад:
Мишка.
Турботлива, смілива
Доглядає, співчуває, гризе.
Хоче виховати дітей гідними.
Мати.
Заповнити таблицю, скориставшись словами із довідки.
МИШКА |
|
СВІЙ СВІТ |
ЧУЖИЙ СВІТ |
Довідка: діти, господиня, нірка, господар, гроші, війна, подвір’я, поле, жадібність, співчуття, доброта, совість, сестри з міста, злагода в сім’ї, любов до дітей.
«За своєю вдачею господар добрий (злий), бо …»
«За своєю вдачею господиня добра (зла), бо …»
«За своєю вдачею мишка добра (зла), бо …»
ІІІ. Заключний етап.
(Відповіді учнів).
мир, гроші, діти, дружба, багатство, співчуття, милосердя, справедливість, прагнення допомогти, любов, статки, жадібність.
(Учні вибирають та наповнюють символічну «скриню скарбів»).
Наприклад:
ЛІТЕРАТУРА
1.Погребенник Ф. П. Лепкий Богдан Сильвестрович // Українська літературна
енциклопедія: У 5 т. — К.: Українська енциклопедія ім. М. П. Бажана,
1995. — Т. 3. — С. 161-163.
Інтернет – ресурси
1. Режим доступу: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=5877
2. Режим доступу: https://naurok.com.ua